Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

*kl*

Jag håller på att bli dunderförkyld :( Näsan är täppt och rinner och det gör ont i halsen. Känns precis som det vi behöver med två veckor kvar till bf, vändningsförsök imorgon och allt som ska göras nu...

Jag var ju genomförkyld från 1 dec till bf i januari. Laddade bb-väskan med nässpray och sen gick det. Kände inte av nåt på ett par dagar, sen kom det tillbaks nån vecka men nu *peppar peppar* är jag ok.

Läste nånstans att kroppen avvaktar med förlossningen om man helt enkelt är för sjuk. Och min mamma hade hört att förkylningen kan "ta en paus" under förlossning och närmsta dagarna för att sen komma tillbaks. Jag verkade bli nåt mellanting! ;)

Här rullar det på och har blivit vardag. INTE lätt med två barn även om dottern är helt underbar och bara försöker hjälpa till. Ibland tjuter jag för det blir kaos. Bebis som bajsar när jag inte tänkt bebis ska bajsa (precis när vi ska iväg och försöka passa en tid), bebis som kräks när vi precis bytt kläder på oss båda, hästar som behöver mat och vatten när bebis behöver äta osv. Men det är bara räkna till 10 och bita ihop, för var det går det väl bättre!

Ja, det är lite kaos med två barn. Jag tänker som så att klarar andra det så ska väl jag klara det med. Eller nåt.

Storebror vill gärna vara med och hålla bebisen men han är lite oförsiktig för han vet ju inte bättre. Och så behöver han mer stimulans än vad två föräldrar med sömnbrist orkar ge. Lillen tycker att vi är vakna på nätterna och sover nästan hela dagen.

Mina bröst har fått för sig att konkurrera med Dolly P. De är sprängfyllda men det vänstra har varit svårt att få något ur trots det. Kämpat och klämt på vänsterbröstet hela em för att få det att lätta. Efter sista amningen ikväll så har det lättat lite. Nu är höger störst och ömmast men det rinner det ju lättare ur. Nåja, det ska väl lugna sig de närmaste dagarna.

Lillen är fortfarande lätt gul i hyn. Ska se vad de säger imorgon på femdygnskontrollen. Han hade inte speciellt höga värden av det här billierubin-tjosan eller vad det nu heter som gör att de blir gulla och ibland får sola för att få ner det. Barnmorskan sa att i och med att han äter bra och kissar och bajsar normalt nu så utvecklas levern och kan däremot ta hand om det den ska ta hand om. (Det här ska ju jag kunna men inte just nu tydligen).

Grattis!! :)

Våran har också varit lite lätt gul i huden men dom säger att det inte är ngn fara.

knapplån:
Huh, har fortfarande svårt för att göra nr 2, nu ha det gått över en vecka. Kan det vara svårt en längre tid? Jag känner ju knappt musklerna där nere just nu.

*KL*
Grattis till alla som fått bebisar!

Var på BVC idag, Devin är 11 dagar gammal nu.
Väger 4575g, 53,5cm lång och 39cm huvud. Så han har allt vuxit en hel del på dessa dagarna.
Häromnatten sov han 6 1/2 timme i ett sträck, han brukar vakna med 2-4 timmars mellanrum, lägger han vid 21:30 kliver upp vid 7, kan få han o somna så vi kan ligga kvar till 9. :p får väl se hur länge han tänker vara så snäll.

åh vad skönt, jag är inte ensam då :D
Tycker det är lite synd att dom inte tar upp sånt här på föräldragrupperna om sånt som kan inträffa efter en förlossning. Det var en mamma med i gruppen som redan fått barn innan som var med för att få träffa andra mammor och hon tog då upp att hon saknade just sån här info om "jobbiga saker" som kan förekomma efteråt. Nu förstår jag vad hon menar :wtf: Det är ju inte lätt att veta allt när man får sitt första barn lixom.

-----------------------------------------------------¨

BVC var på hembesök igår, sonen har gått upp i vikt och det såg bra ut. Jag frågade om ersättning och amning och fick som svar att jag enbart skulle amma nonstop. Det är svårt ämne att prata om då svaren alltid blir detsamma, känns ju nästan lönlöst att fråga....dom säger att mjölken rinner dåligt då. (verkar inte vara ett problem för mig, för jag läcker och måste ha bröstinlägg) hur som helst så visade jag amningen och sonen suger bra och dylikt iaf även om det gör ont på mig.

så jag frågar er: ni som ammar, kan ni tänka er att ge ett mål mat om dagen i form av ersättning? Det blir problem när jag ska till stallet, jag kan inte ta med mig honom hur som helst. Finns ingenstans där jag kan ställa av honom riktigt. Och han lär ju behöva äta en gång medans jag är i stallet om sambon passar honom. Provade att pumpa bröstmjölk men det gör mest bara ont och känns inte bra.

Senast ändrad:

Jag skulle ge utan att ha dåligt samvete men så har vi å andra sidan en bvc-sköterska som är av åsikten att bebis och föräldrar ska må bra. Hon och jag diskuterade det där med att ge ersättning något mål då han hade en period av att "hänga i tuttarna och aldrig bli nöjd" och då sa hon "huvudsaken är att barnet får den mat hen behöver. Inte hur den får det".

*kl*

Nu är vi hemma från dagens vändningsförsök. Inte heller idag var bebis det minsta samarbetsvillig, läkaren kallade honom för den mest envisa bebis han stött på. Låter ju lovande för framtiden :p

Nu blir det planerat snitt den 19:e om det inte sätter igång av sig självt innan. Känns skönt att veta hur det blir och kunna mentalt planera för det!

Tog också upp det här med bebis på bröstet efter förlossningen och de var inga problem alls så länge alla mår bra. Väldigt skönt eftersom det var min oro inför ett snitt.

Nu ska jag försöka äta lite och sova, känns som jag blivit överkörd. Läkaren tog i allt han kunde för andra gången på bara några dagar så inte så konstigt att musklerna gör ont!

Gör det som passar er! Jag helammade min son och vissa perioder bokstavligen bodde han vid bröstet. De gör ju så för att öka produktionen. Det finns så himla bra ersättningar nu så det är nog ingen fara....

Skönt att veta hur det blir. Det blir nog en väldigt lugn och fin förlossning utan smärta!
Då snittas du bara några dagar innan mig, mitt snitt är planerat till den 24/2.

Just amningsbiten har varit en liten mental stress för mig, iof hade vi en dålig start med allt tjatande och det påverkade ju såklart en del. Men samtidigt är jag lättad att han nu vill amma och man ser ju att han mår bra av det, så även om det gör ont på mig så vill jag amma honom så länge jag kan. Men just imellanåt skulle det vara skönt att kunna ge ersättning, delvis för att jag får lite mental vila och delvis slipper jag tidspressen om jag tex är i stallet och inte vill släppa allt för att åka hem. Det är lite svårt att ta med bebis till större stall, vi har runt 60 hästar här. Man vill ju inte att han "är ivägen" ngnstans. Måste ha full koll på alla hästar så inget händer. Iaf dom dagarna man ska motionera hästarna. Och man är ju lätt borta i 3-4 timmar i stallet.

Senast ändrad:

jag tycker att du är skitbra som kämpar så och dessutom när den hjälpen du fått bara skapat dåligt mående. Jag tycker som jag skrev förut att det är skitkonstigt och eländigt på alla vis att du blivit så tråkigt bemött.

Det känns däremot BRA att du själv ser lösningar som är annat än att ha bebin vid tutten nonstop.

Så här gjorde jag, jag hade ju tvillingar första gången och då var det ju helt avspänt och normalt att både amma och ge ersättning. Jag började med att amma varje mål, sen så hade jag en flaska ersättning som de fick äta sig mätta på. På så vis så gick aldrig produktionen ner och bebisarna var alltid lite lagom mätta när flaskan kom så de var varken tokhungriga och blev arg på flaskan och de blev heller inte "lata" för att det kom snabbare ur flaska (så de skulle dissa amningen sen). Så gjorde jag ett tag (tre veckor kanske) sen så ersatte jag vissa mål med flaska, antingen utpumpat eller ersättning.

Nu kommer jag och lägger mig i eran tråd igen ;)

För mig har det funkat bra att både amma och ge ersättning. På sjukhuset var dom väldigt noga med att tilläggsmata med kopp (han hade lågt blsk och min mjölk hade inte runnit till) men hemma tröttnade vi på att söla med det var tredje timma så vi började med flaska. När amningen kommit igång fortsatte vi med ett mål ersättning och även att ge det när jag var i stallet. För oss har detta fungerat bra.

Men om min BVC tant tycker det är bra eller inte vet jag inte för när hon frågade vad han åt sa jag till henne att jag ammar mest men ger lite ersättning också och att det är så jag vill ha det och tänker fortsätta med det.

Så lyssna på dig själv och hur du vill ha det men självklart är det bra för barnet att man ammar. Men det ska som sagt inte gå till överdrift.

+ cirkus

ja jag vill gärna amma också, för hans skull. Har suttit och tänkt en hel del på hur man ska göra om man tex är i stallet. Jag vet inte riktigt hur dom tänker när dom säger helamma till 100%. Det skulle i princip innebära att jag aldrig kan gå ut. Iochmed att det är så mkt förberedelse inför varje amningstillfälle så kan jag inte bara slänga fram tutten och amma. Måste sitta rätt för att avlasta min rygg, måste ha amningskudde och även tålamod så sonen får göra det i lugn och ro för att det ska funka. Då går det inte riktigt att "ta det i farten" om man är ngnstans. Andra kanske har lättare för det, för våran del funkar det inte lika lätt. När dom på BVC sa att om du vill amma så måste du göra det till 100% så kände jag bara, jaha, jag kommer inte kunna ta mig från huset på väldigt länge. För jag vill ju amma honom också.

Vi har gett ur kopp dom tillfällen han fått ersättning. Detta endast pga att jag kämpat med att han ska få sugreflexen till bröstet (som nu börjat fungera bra), så jag har inte vågat testa flaska ännu (längre fram kan jag testa dock) men denna kombination har iaf gjort att han kunnat göra både delarna just nu.

Tack för era svar, det är faktiskt lättare att få höra andras erfarenheter!

När dom på BVC sa att om du vill amma så måste du göra det till 100% så kände jag bara, jaha, jag kommer inte kunna ta mig från huset på väldigt länge.

Dom är fan inte kloka!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka