Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Pumpa funkar inte för mig heller, det kommer mjölk men så otroligt lite. Försökte senast igår, gav upp efter ca 1 timma.

Napp funkar för min iallafall, han vill inte alltid ha den, men tar den gärna ibland. Han vill bara ha dom allra minsta napparna så det inte känns för stort. Han gillar dock att suga på sina fingrar med.

12 december - Gravinda (första barnet, )
19 december - Bexzor (andra barnet). Pojke född 11 december
27 december - *gotlandsrusset* (första barnet troligtvis en pojk)pojk född 29/12

Januari
5 jan - Terqa (första barnet, en pojke) pojke 12/1
6 jan - Majkem (andra barnet) pojk 16/1
14 - Linduzz (andra barnet) - pojke enl. RUL - Pojke född 25/1
16 - CurlySue (andra barnet) flicka 19/12
18 - Dressyrteamet (första barnet) pojke 26/1
30 - BlueBays (andra barnet, har en dotter född mars -11) - Flicka 4/2

Februari
3- lillasnuttan- andra barnet pojke född 3/2
11- Fadeaway (andra barnet har en son född i juni 12) - flicka född 5/2
16- A-K.Eng- andra barnet pojke född 31/1
17 - Dalatjej - andra barnet, har en son född i januari -11) - pojke enl. RUL
22 - Mirtai - första barnet, pojke enl RUL

Mars
4 - saint__anger - andra barnet (har en flicka född jan -13)

La till mig själv, är nygammal medlem som senaste året följt tråden utan att vara medlem.Men valde att bli medlem pga Mirtai. Läs nedanstående inlägg :)

Kortfattat, mitt andra barn beräknades att födas 19 december 2013. Under graviditeten följde jag översta sf-kurvan länge. På en mvc-kontroll i vecka 35+3 hade magmåttet ökat 6 cm på 2 veckor. Ett TUL uppskattade vikten till 4 kg då, veckan efter visade TUL på ca 4.700 gram och läkarna visste inte vilken vikt de skulle tro på. Fler TUL gjorde, kejsarsnitt bedömdes vara enda utvägen då jag är snittad sen tidigare. Min livmoder riskerade att spricka då de uppskattade att bebis skulle väga 5.400 gram vid BF. Veckan innan BF plockades sonen ut, vågen stannade på 5.270 gram och en längd på 57 cm. Tyngsta bebisen på KSS på länge och han var även tyngst i tidningen för nyfödda :o Så läser man Västgötabladet eller Falköpings Tidning så kanske man såg honom :sneaky:

Inga medicinska avvikelser finns så hans vikt är ett mysterium. Jag är 166 cm lång, vägde 62 kg vid inskrivningen och vägde 93,5 kg några veckor innan han föddes. Slutvikten vet jag inte då jag inte ville stå på vågen mer.
Första dygnet bubblade han fostervatten, mycket vanlig komplikation vid kejsarsnitt. Det försvann inte så han hamnade på neontalavdelningen. Första dygnen låg han med cpap, ekg och satrationsmätning. 6 dagar gammal fick han komma hem då det visade sig vara luft kring hjärtat som skulle växa bort. Nu 8 veckor gammal så har han missljud vid andning och flertal undersökningar har gjorts utan att hitta varför. Vi inväntar en ev sövning för att se om det beror på mjuka broskringar, isåfall växer det bort.

2 februari vägde han strax över 8,3 kg. Har 68/74 i kläder pga sin fylliga kropp :o Han har ätit ersättning sen födseln, och äter 210 ml var tredje timme, ibland lite mer och ibland tätare. Napp fungerar ibland.

Senast ändrad:

*kl

Vår lillskrutt gör sina föräldrar väldigt oroliga för tillfället...vaknade inatt av att han hostade och harklade sig, lät som han hade mycket slem i halsen som han inte fick upp! Han låg på rygg när det började, men fick sova på mitt bröst resten av natten i mer upprätt läge. Kunde äta utan problem, är inte snorig och ingen feber.
Har varit i kontakt med BB idag och sålänge han inte har feber och verkar allmänpåverkad är det ingen fara, men minsta förändring ska vi höra av oss igen.
Har varit pigg och glad hela dagen, äter bra och utan problem, men nu på kvällen har det börjat rossla igen och jag sitter med gråten i halsen och är sjukt orolig...sover just nu lugnt på pappas bröst, men hostar/rasslar till då o då :(

Nån som har erfarenhet av nåt liknande?

*kl

Vår lillskrutt gör sina föräldrar väldigt oroliga för tillfället...vaknade inatt av att han hostade och harklade sig, lät som han hade mycket slem i halsen som han inte fick upp! Han låg på rygg när det började, men fick sova på mitt bröst resten av natten i mer upprätt läge. Kunde äta utan problem, är inte snorig och ingen feber.
Har varit i kontakt med BB idag och sålänge han inte har feber och verkar allmänpåverkad är det ingen fara, men minsta förändring ska vi höra av oss igen.
Har varit pigg och glad hela dagen, äter bra och utan problem, men nu på kvällen har det börjat rossla igen och jag sitter med gråten i halsen och är sjukt orolig...sover just nu lugnt på pappas bröst, men hostar/rasslar till då o då :(

Nån som har erfarenhet av nåt liknande?

Vi åkte hem från bb samma dag med första barnet och första natten hemma rosslade hon till och fick tillfälligt andningsstopp. Kontaktade BB och de tyckte att de lät som de kunde vara fostervatten som var kvar i lungorna och blev tipsade att spruta i en pipett med renässans näsdroppar (koksaltdroppar?) i näsan och det löste upp det som var kvar.
Vet inte om det kan hjälpa er lille också och testa näsdroppar? Löser ju upp eventuellt slem i näsa/hals.

De små har ju så smala luftrör så de blir lätt rossliga och är inte så bra på att hosta upp slem. Minns att den store sonen här hade lite förkylning när han var liten och det var jobbigt. Han hade inte feber heller vad jag kan minnas men rosslig var han. Förstår att det känns otäckt. Hoppas liten kryar på sig fort.

Oj, vilken jättebebis!

Vad dramatiskt det har blivit för flera i tråden, måste kännas jobbigt.

Jag förlöstes också på KSS men lite senare än dig. VB har vi på jobbet men jag har nog missat att läsa den födelseanonnsen, en sån stor födelsevikt kommer man ihåg. ;) När var ni med i tidningen?

Nu har jag somnat under nattamningen för andra gången och vaknar lika skräckslagen och tror att jag legat ihjäl mitt barn. Men han sover så sött med tutten i ansiktet. Jag har ju inte kunnat ligga på mage på länge och ligger sällan på mage annars heller så jag vet inte hur stor risken är att man lägger sig på sitt barn.

Är det någon här som sover med bebisen i sängen? Jag har svårt att slappna av med barn i sängen så jag ser helst att de sover i egna sängar.

Och det spänner lite i vänsterbröstet som jag hade mjölkstas i för några dagar sen. Jag somnade ju med båda tuttarna bara. Vi har ju ganska normal rumstemp i vårt sovrum men jag är lite tramsig med tuttarna nu. Produktionen har gått ner jättemycket efter att de för några dagar sen var som fotbollar, hoppas det går att boosta upp för nu får jag ge från båda brösten under samma amning, han har blivit mätt på ett bröst i taget förut. Och jag som har fått hem bröstpump och ska donera mjölk. Förra gången hade jag ju så himla mycket mjölk.

Senast ändrad:

Det här med andningen är ju läskigt, känns som en lyx att Axel är kopplad till monitor så jag kan slappna av!

Vi mår bara bra, är kvar på neo men nu på morgonen har han fått flytta in till oss på rummet så nu börjar det bli på riktigt. Han sondmatas nu var tredje timme och jag pumpar på för att försöka få igång mjölken. Sakta men säkert (väldigt sakta!) ökar produktionen så det kommer mer än 4 droppar/bröst ;)

Mitt snitt läker bra, är lite öm men inte mer än så. Eftersom jag äter smärtstillande för snittet slipper jag ha ont i fogar och sånt så livet känns riktigt bra just nu!

A har napp ibland, men oftast inte. Tror hans sugreflexer börjar kommer igång mer och mer för i början spottade han ut den ganska direkt men nu ligger han och sover med den.

Hittills har han inte visat ngt intresse alls av bröstet men eftersom han sondmatas är det inte så konstigt, han blir ju aldrig hungrig. Däremot så försöker vi mata honom liggandes vid mitt bröst för att försöka stimulera min mjölk.

Vad läskigt det måste ha varit, att inte veta varför det händer och vad som händer!

A hade fostervatten i lungorna när han kom ut, och en syresättning på 60%. Det gjordes en lungröntgen som visade att han hade luftfickor runt ena lungan men en andra röntgen några timmar senare visade att den inte ökade i storlek och eftersom alla värden är bra så bedöms de växa bort automatiskt

Oj det var låg syressättning. Är den bättre nu ? Har dom pratat om att dra ut luften eller bara vänta? Är han fortfarande kopplad till cpap ? Sonens cpap kopplades ifrån när första lungröngten var gjord, då den tydligen förvärrar eftersom cpap ger automatiskt luft. Om er son sondmatades så märkte ni säkert hur mycket luft de drog ur inför varje matning.

Vi har samma bekymmer, ny lungröngten förra helgen visade att det inte minskat men heller inte ökat sen gången innan.

Oj, vilken jättebebis!

Vad dramatiskt det har blivit för flera i tråden, måste kännas jobbigt.

Jag förlöstes också på KSS men lite senare än dig. VB har vi på jobbet men jag har nog missat att läsa den födelseanonnsen, en sån stor födelsevikt kommer man ihåg. ;) När var ni med i tidningen?

Jag är också förlöst där :) kul att vi är fler från samma område :)

*KL*

Jag ser ut att vara nästa på tur. Här är det dock jättelugnt, jag räknar med att gå över den här gången också men vad vet man...

Grattis till alla er som har fått bebisar! :)

Bebis fick sova i vår säng första nätterna men jag kunde inte sova då, livrädd för att han skulle rulla mot mig och inte få luft, och ja, han rullade några ggr också...men han verkar ju tycka livet är toppen att sova brevid.

nu sover han i egen säng halva natten men får efter halva natten ligga i våran säng då han blir ganska högljudd om han inte får :meh: haha...

Blev inte bättre igår med lillplutt, så efter prat med rådgivningen så åkte vi in till akuten för en koll. Väl därinne så piggna han såklart på sig, flinade och charmade sköterskorna :D hade bra syresättning och allmäntillstånd. Har förmodligen en lätt förkylning som genererar slem som han sväljer och som fastnar i halsen. Inget farligt och vi har införskaffat koksaltlösning för att hjälpa till att lösa upp slemmet! Näs-Fridan är även en fantastisk uppfinning som kommit till användning :)
Hade för övrigt gått upp ca 400 g sen i måndags :o

Bebis fick sova i vår säng första nätterna men jag kunde inte sova då, livrädd för att han skulle rulla mot mig och inte få luft, och ja, han rullade några ggr också...men han verkar ju tycka livet är toppen att sova brevid.

nu sover han i egen säng halva natten men får efter halva natten ligga i våran säng då han blir ganska högljudd om han inte får :meh: haha...

Har ni nåt babynest att lägga bebisen i? Känns lite tryggare att ha dom i sängen då :)

Nu har jag somnat under nattamningen för andra gången och vaknar lika skräckslagen och tror att jag legat ihjäl mitt barn. Men han sover så sött med tutten i ansiktet. Jag har ju inte kunnat ligga på mage på länge och ligger sällan på mage annars heller så jag vet inte hur stor risken är att man lägger sig på sitt barn.

Är det någon här som sover med bebisen i sängen? Jag har svårt att slappna av med barn i sängen så jag ser helst att de sover i egna sängar.

Och det spänner lite i vänsterbröstet som jag hade mjölkstas i för några dagar sen. Jag somnade ju med båda tuttarna bara. Vi har ju ganska normal rumstemp i vårt sovrum men jag är lite tramsig med tuttarna nu. Produktionen har gått ner jättemycket efter att de för några dagar sen var som fotbollar, hoppas det går att boosta upp för nu får jag ge från båda brösten under samma amning, han har blivit mätt på ett bröst i taget förut. Och jag som har fått hem bröstpump och ska donera mjölk. Förra gången hade jag ju så himla mycket mjölk.

Känner verkligen igen det där med att somna under amningen och vakna i förvirring och undra vart bebisen är och om man lagt sig på den.
En gång var jag så borta av trötthet så jag inte ens märkte att sambon la dottern i hennes säng igen när jag hade somnat under amningen, han hade väckt och sagt till mig att han flyttat henne, men de hade jag tydligen glömt bort eller svarat i sömnen på :p

Vi hade dottern i ett egengjort "babynest" (ihopvirade handdukar med en filt i botten och lagd över handdukskanten) mellan oss förra gången i början, men flyttade över till egen säng runt 3 månader. Kommer skaffa ett ordentligt babynest till den här bebisen (eller låna av en kompis), för tyckte inte att handduksnestet skyddade så bra och fick lov att bädda om det många ggr.

Så som svar på dina fråga så kommer jag sova med bebis i sängen till en början tills man vet på ett ungefär hur ofta den vill äta på natten, sen kommer jag försöka lägga över i egen säng så man får sova bättre.

Har haft väldigt ont idag, vet ej om det är bebis som fixerat sig eller om det är förvärkar jag känt av. Snacka om att man glömmer snabbt hur det kändes förra gången, är idag bara 13 månader sen jag födde barn sist.
Har upplevt att bebis vart lugnare än vanligt i magen idag också, igår levde den rövare istället.

Bjuder på en bild på magen v.37

1781930_10152340206082868_1309407816_n.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka