Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Fast 15min behöver inte betyda 2,5km, det beror ju på hur snabbt man går ;) Det kan ju lika gärna vara 200m på 15min...

Nu är jag iofs bara inne på fjärde dygnet efter min förlossning men mina fogar gör ju nästan lika ont som innan så skulle jag ta mig längre sträckor skulle det nog bli rullstol även här. Dressyrteamet hade väl också mkt foglossning om det är den som spökar?

Vi är hemma på dagpermis från neo, hur skönt som helst att få krypa ner i min egen säng! Lilleman bestämde igår att det var dags att sluta sondmatas genom att helt enkelt slita ut sonden på egen hand ;) nu ammar han jättebra och har börjat gå upp i vikt.

Han är en mkt bestämd liten man som hatar skötbordet och att ligga ensam i sängen. Helst ska han ligga på mig hela tiden för att livet ska vara bra. Hoppas det är en övergående fas, annars kommer jag bli knäpp!

Jag åkte rullstol första veckan pga smärtor i ryggen. Jag får ont i ryggen när jag blir för stilla (en gammal skada efter en ridolycka) det var ryggen som ställde till det under förlossningen så jag blev kvar.

man ställer ju in hastighet på promenadbandet, man kan alltså gå jättelångsamt i 10 min, så det blir inga 2 km då. Däremot om man speedar på ökar km, men så fort har jag inte gått. rörelse är ju viktigt så livmodern drar ihop sig efter förlossningen. Dom sa att jag skulle upp och promenera så fort jag kunde. På tal om livmodern föressten,,,verkar som jag slutat blöda nu! eller så gör det bara uppehåll, vet ju att det kan dra igång igen, men ingenting har det kommit varken igår eller idag! *glad*

Senast ändrad:

Han är en mkt bestämd liten man som hatar skötbordet och att ligga ensam i sängen. Helst ska han ligga på mig hela tiden för att livet ska vara bra. Hoppas det är en övergående fas, annars kommer jag bli knäpp!

Det vet man aldrig, min 3-åriga dotter sov ju på mig tills lillebror föddes nu och då har hon bytt till fadern. ;) Fast inte alltid på, men helst med någon kroppskontakt. Jag trodde aldrig jag skulle klara det då jag är en sån som helst sover själv men jag har blivit lika beroende av henne som hon av mig. Och grät första nätterna med bebis utan storasyster. En epok till ända liksom...

Det är dock en vanesak tror jag, så börja lägga ner bredvid korta stunder även om det kanske inte går så bra. Och så har de ju sina olika faser och nyfödingarna har oerhört stort behov av värme och kroppskontakt så mys på bara!

*kl

Har varit på BVC idag, lillkillen har gått upp 420 g sen förra måndagen :o:D det är visst riktiga turbotuttar man har!
Så nu är han 57 cm lång och väger 4505 gram, blir en månad ung imorgon :)

Jag va på bVC idag, min har gått upp 200 g sen förra tisdagen. Är ca 54 cm lång. Var lite svårt att mäta, han va inte så samarbetsvillig med det :)

Han har fått prova sitt babynest idag och han älskar det! Ligga utan fungerar inte alls, då vaknar han så fort vi lägger ner honom men i babynestet sover han i flera timmar :) sedan får han såklart sova på mig på dagarna men det är skönt att kunna göra något annat än att hålla bebis

Hur har du legat med din dotter? Vet inte hur jag ska lösa det här, han vill bara sova liggandes på mage på min bröstkorg och jag funderar på hur bra det är ur ett psd-perspektiv?

Jag brukade lägga en varmvattenflaska i första sonens säng innan han skulle ner i den för att sängen skulle vara varm och skön. Tror att de små kan reagera på temperaturskillnaden. Kanske obehagligt att lägga sig i något svalt.

Babynest måste ju kännas lite mer ombonat och mer likt livmodern.

Plutten jag har nu är rätt så lätt att lägga i sin säng. Jag är noga med att bylsa om täcket på sidorna så han har lite stöd runt om sig. Och han ligger på rygg. Men vissa barn vill inte ligga på rygg. Har en kompis vars barn vägrade sova på rygg. Hon köpte ett andningslarm att ha i spjälsängen för att hon skulle kunna slappna av och sova

Den här gången har jag kunnat sova utan att plutten haft andingslarm. Vi har ett sådant man fäster i blöjan, respisense, men jag tror inte det fungerar längre, storebror har plockat isär det.

Idag kommer bvc hit på besök. Trodde att de slutat med sånt. Men icke. Får städa lite. Här ser ut som Sodom&Gomorra. Den helgen när plutt föddes hade ju jag planerat att börja grejja med saker och ting. Flytta storebrors kläder till garderoben och plutts till byrån med skötbräda på. Snygga till barnvagnen. Städa. Osv osv. Men jag fick ju föda barn istället och har sen dess varit för trött för att orka ta tag i nåt. Jag fattar inte hur folk orkar ha så fint och tjusigt hemma och ha flera barn. Men jag är kanske en slampa som min ena kompis säger. :D

Dottern var också en sova på ryggvägrare, hon låg alltid på sidan när hon var liten. Jag var noga med att lägga henne varannan gång åt höger och varannan åt vänster så huvudet inte skulle bli missformat.
Har en vän som bara kunde amma från ena bröstet + att sonen bara sov på den sidan och hans huvud blev snett och örat flyttade sig en bit, så de var tvungna att gå till sjukgymnast för att rätta till det och ha en speciell kil kudde som gjorde att han låg på den andra sidan och inte kunde rulla över till sin favoritsida.
Tycker att det är konstigt att man inte fick reda på tex såna här saker på föräldrautbildningen.

Var det någon information som ni saknade på er föräldrautbildning? Förr oss tog det knappt upp någonting om tiden efter förlossningen.

Hur har du legat med din dotter? Vet inte hur jag ska lösa det här, han vill bara sova liggandes på mage på min bröstkorg och jag funderar på hur bra det är ur ett psd-perspektiv?

Dagtid låg han så men på nätterna på min arm på rygg eller sida. Många besök hos naprapat med nackspärr men vad gör man inte för att få sova. Gick aldrig flytta henne efter att hon somnat och sov alltid lätt.

Jag pratade med personalen på sjukhuset nu på morgonen om det (de är verkligen helt fantastiska!) och de menar att det bara är att låta honom sova som han vill än så länge. Inatt sov han på mage på mitt bröst mellan 2 och 5 och sedan kunde jag faktiskt lägga ner honom i sängen och så sov han där till 8 när jag väckte honom för att amma. :)

Dagtid kan han sova bra i säng så länge han ligger i babynestet, det är bara på natten han ska vara på mig. Pop natten är det som för dig, går inte att flytta utan att han vaknar. Från amningsläge till mage fungerar för då somnar han om men inget annat.

*kl

Hur gör ni andra med D-droppar? Vi har fått ACOs oljebaserade av BVC, men lillkillen visade väldigt uppenbart obehag medan vi gav dessa och återgick till sitt normala glada jag när vi tog uppehåll. Håller nu på och kollar runt efter andra alternativ än ACOs, som innehåller e-ämnen, någon som har nåt tips?

Vi skulle ha haft ett tillfälle om amning och första tiden hemma men det blev tyvärr inställt pga sjukdom. Håller med om att informationen är bristande. Antar att de tänker ta upp sånt på BVC men känns lite sent...

Vi är fr.o.m. idag utskrivna från sjukhuset :) var inne på vägning efter ett dygn hemma och han stod på samma vikt som igår. Ska till BVC för ny vägning på måndag.

Gud vad skönt o slippa bekymra sig! :) systers dotter blev också besvärad av dom så jag hoppades innerligt att kunna ta dom utan besvär, men det verkar tydligen dumt :meh:

E är inte = dåligt. Kolla upp vilka det är, kan vara helt naturliga ämnen :)

Minns inte vad jag fick som liten, bara att de var ruskigt goda :d

Det vet jag, men ämnena som finns i dropparna är inte naturliga:

E320: BUTYLHYDROXIANISOL (BHA)
E 321 (Butylhydroxitoulen, BHT) är syntetiska antioxidanter, som kan framkalla allergiska reaktioner mm

Är konserveringsmedel, säkert i små mängder som inte är farliga på nåt sätt, men finns det alternativ ger jag hellre det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka