Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Vår kille blir fem veckor imorgon, och sov- och matrutiner känns väldigt långt borta :o han får mat när han är hungrig och får sova när han är trött. Har börjat fundera lite på när man ska börja införa lite rutiner men enligt de flesta man rådfrågar så är det ingen brådska! Sen har han ett ganska tydligt mönster med både sömn och mat, men jag gör än så länge inget för att "åtgärda" nåt som avviker från det mönstret, utan han får vara boss en stund till :p

Jag är kvar! Har BF på måndag men tror nog att jag går över. Hoppas dock slippa gå 18 dagar över och bli igångsatt som senast...

Skönt att jag inte är ensam kvar iallfall ;)
Men va jobbigt, 18 dagar! Hur stor var bebis då? Var förlossningen bra fast det var igångsättning eller tog det lång tid?

åh så söt!
allmän fråga: Vart köper ni era barnkläder?

Oj, jag köper på Tradera, Lekmer.se, H&M, Lindex, Name It och Kappahl. Sambon skäller lite på mig som shoppar massa kläder fast jag har alla kläder sparat från äldsta sonen.

Jag är nämligen kräsen med vad jag köper, byxor och pyjamas ska helst ha tryckknappar i grenen. Bodies ska ha tryckknappar eller vikbar kant i halsen. Tjocka tröjor ska helst inte ha luva. De ska passa min sons fylliga kropp och dessutom vara lite roliga motiv på.

Vi har ingen brådska heller.

Men eftersom han lagt sig runt 23 innan så bestämde jag att vi skulle försöka skjuta ner det lite i tid. För övrigt får han äta och sova som han vill :)

Omlott knäppta bodysar är det bästa när bebis är liten! :) Så skönt att slippa dra något över huvudet när det är så små.

Vi har inte börjat diskutera några rutiner än men A är ju bara en vecka. Tänker att det kommer med tiden och ingen ide att stressa.

Ikväll har han ätit oavbrutet. Höll på i nästan 2 timmar med mkt korta avbrott. Nu sover han men kommer vakna när vi ska byta blöja och troligen vara pigg i några timmar igen... O_o

Vi försöker ha honom på mage på en filt på golvet när han är vaken men idag lyckades han nästan vända sig till rygg. Han tar spjärn med ena armen samtidigt som han spänner hela kroppen. Kommer upp i sidoläge och idag nästan tippade han över till rygg. Det ser totalt livsfarligt ut och jag vet inte om jag ska låta honom hållas eller inte?

allmän fråga: Vart köper ni era barnkläder? Känns som jag mest shoppar på kappahl.

Blir en del på Lindex eftersom jag bor i en liten stad och det är enda butiken med barnkläder här.

Annars har jag shoppat en del på Tradera åt store sonen. Lite Tommy Hillfinger, Ralph Lauren mm. Ja, jag vet, jag är jättetramsig och gillar såna märken. :D Men skulle aldrig i livet gå och köpa nya såna kläder. Begagnat går bra.

Med store sonen hade vi samma problem som Bexor, han var bredare än han var lång. :p Mamma sydde lite byxor till honom för det gick knappt att hitta som passade när han var ett halvår. Han vägde ju 10 660 g när han var 5 månader.

Plutten är lite mindre men har börjat fylla ut magen. Han ska förresten födas idag ...

Har hittat mitt nya favoritställe att köpa kläder på. Freeport i Kungsbacka. Ett köpcentra med bara outletbutiker. Hälsade på ena systern som bor i Gbg och vi åkte dit och shoppade. Jag shoppade på PoP för ca 550 kr. Det skulle ha kostat 1800 kr. Bra skit. Finns andra butiker för barn också, Reima och Vincent.

Rutiner? Vad är det? :p

Gissar att det kommer. Minns inte hur vi gjorde med store sonen, det blev nog automatiskt. Han sov längre och längre på nätterna och till slut blev det rutiner och ordning.

Har hittat mitt nya favoritställe att köpa kläder på. Freeport i Kungsbacka. Ett köpcentra med bara outletbutiker. Hälsade på ena systern som bor i Gbg och vi åkte dit och shoppade. Jag shoppade på PoP för ca 550 kr. Det skulle ha kostat 1800 kr. Bra skit. Finns andra butiker för barn också, Reima och Vincent.

Det tipset ska jag ta med mig, vi har inte så långt till Göteborg.

Var beredd på att det kan vara varierat utbud. De storlekar du kanske är ute efter inte finns. Beroende på vad som blir över i de övriga butikerna. Men jag hittade en hel del. Tur att jag skulle köpa till den lille på PoP för det fanns knappt nåt alls den dagen till den store.

knapplån

hjäääälp....jag har fått enormt godisug i samband med amningen :arghh: åhnej,,,,måtte detta ge med sig snarast. Va duktig under graviditeten med godiset, men nu...ja...godis varje dag i flera dagar....rena abstinensen.

Skönt att jag inte är ensam kvar iallfall ;)
Men va jobbigt, 18 dagar! Hur stor var bebis då? Var förlossningen bra fast det var igångsättning eller tog det lång tid?

Tur vi är två! ;) Det är fortfarande lugnt här - BF i morgon.

Det var långa dagar... Han var 53 cm och vägde 4460 g.

Eftersom det var mitt första barn hade jag inget att jämföra med så jag tyckte att det var helt OK, trots att det tog 22 timmar. När moderkakan skulle ut gick navelsträngen av och jag blödde väldigt mycket - det är först i efterhand jag har förstått att det nog var ganska kritiskt en stund.

Jag hade bf 14 februari enligt första ultraljudet (gjorde ett tidig eftersom jag inte hade fått tillbaka mensen sen dottern föddes), men på rul blev vi flyttade till 4 mars

Dottern föddes 3 dagar innan bf 3200g och 49 cm efter 60 timmar med värkar.
Hoppas att den här bebisen inte är lika seg att komma ut bara :p

Som det känns nu så vill ja att det bara ska sätta igång. Min mage har pajat totalt av järntillskottet, jag mår illa, är svimfärdig mest hela tiden och sover väldigt dåligt.
Slutklagat från mig ;) :p

60 timmar värkar låter inte som en höjdare. Mina 22 känndes som piece of cake då jag hade ovärderlig EDA större delen av tiden.

Jag är hjärtligt trött på halsbränna... annars är det inga större krämpor. Jag mockar 2 boxar om dagen men har lite svårt att göra saker på låg höjd som att klä på och av treåriga sonen, sätta på mig strumpor o dyl. Jag hoppas att jag inte har 19 dagar kvar i alla fall...

Jag gick 2 dygn hemma med pinvärkar, kan säga att det var mycket värre än de 12 timmarna på förlossningen + krystvärkar :p Lustgasen och EDA var rena himmelriket :angel:

Jag slapp pinväkar helt denna gången. Men det jämnades ut med att jag koncentrerade allt till den timman som förlossningen varade och nån EDA fanns det inte tid för :cry:

Skönt att du slapp pinvärkarna, men jobbigt att du inte fick EDA om du hade velat ha de :/

KL
Om jag inte minns helt fel är det många omföderskor här i tråden. Hur mycket skiljde det mellan era förlossningar och hur lång tidsintervall har ni mellan barnen?

Jag hoppas att bebisen tittar ut innan sportlovet startar här... Jag vill ha EDA och vill inte att alla narkosdoktorer ska vara upptagna med att söva & bedöva skidturister...

Jag hade bestämt att få eda tidigare än sist. Det skiljer 20 månader mellan mina.
Sonen hade jag pinvärkar från 23 till vattnet gick vid 16-tiden. Vi kom in vid lunch och sen tog förlossningen ca 2½ timma från vattnet gick.
Denna gången gick vattnet vid 03. Men inga värkar. Vi åkte in till tio, bm tyckte vi kunde ta en sväng på stan vid 10.30, men vi stannade på rummet. 11 bad jag om smärtstillande och fick två citodon 11,10. 11.15 räknade de att det börjat och 12.21 är hon född. Lustgasen använde jag fliiiitigt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter