Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

2 månader och 6 dagar gammal så landar vikten på 8.970 gram (gått upp 3.700 sen födseln och 65 lång (växt 8 cm sen födseln).

Kurvan visar en svag utplaning av vikten vilket känns skönt :p

Han kan få skicka lite viktuppgång till min lilleman! Har ni fått någon koll på varför han är så stor?

Vi hade vägning på BVC idag, 10 dagar gammal. Han har lyckats gå upp 15 g sedan i torsdags vilket är mindre än det borde vara. Ny vägning på onsdag när BVC passar på att göra hembesök :)

vi hade hembesök idag (skulle vart förra veckan men då hade inte bvc tid). Nu har vi passerat födelsevikten här efter bajsat typ tre gånger och kissat en gång när blöjan togs av :o

Tror jag fick sista listan :)

12 december - Gravinda (första barnet, )
19 december - Bexzor (andra barnet). Pojke född 11 december
27 december - *gotlandsrusset* (första barnet troligtvis en pojk)pojk född 29/12

Januari
5 jan - Terqa (första barnet, en pojke) pojke 12/1
6 jan - Majkem (andra barnet) pojk 16/1
14 - Linduzz (andra barnet) - pojke enl. RUL - Pojke född 25/1
16 - CurlySue (andra barnet) flicka 19/12
18 - Dressyrteamet (första barnet) pojke 26/1
30 - BlueBays (andra barnet, har en dotter född mars -11) - Flicka 4/2

Februari
3- lillasnuttan- andra barnet pojke född 3/2
11- Fadeaway (andra barnet har en son född i juni 12) - flicka född 5/2
16- A-K.Eng- andra barnet pojke född 31/1
17 - Dalatjej - andra barnet, har en son född i januari -11) - pojke enl. RUL
22 - Mirtai - första barnet, pojke född 7/2

Mars
4 - saint__anger - andra barnet (har en flicka född jan -13)

KL
Om jag inte minns helt fel är det många omföderskor här i tråden. Hur mycket skiljde det mellan era förlossningar och hur lång tidsintervall har ni mellan barnen?

Dottern född -07 föddes 11 dagar innan BF, värkar startade på dagen, 22 gick vattnet, 23.40 var vi inne på förlossningen. 01:01 är hon född.
Förlossningen gick snabbt, så jag fick klippas två cm. Använde bara lustgas.

Sonen född 25 jan, gick över tiden med 11 dagar. Värkar startade under dagen och tilltog på kvällen, ringde BB vid 18 fick åka in när vi kände för det, var inne vid 21.30, de fick ta hål på hinnorna så vattnet gick runt 23 tiden, 00:21 är han född. Han var jobbigare att få ut, men så vägde han över 1kg mer oxå.

Lillkillen vägdes nu när BVC var på hembesök, 4900g gått upp 502g sen födseln. Har inga direkta rutiner mer än att vi försöker lägga honom mellan 21,30-22,30 på kvällen, han sover oftast med 2-3 timmars mellanrum. Vissa nätter slår han till med att sova 5-6 timmar i ett sträck. Han sover nästan hela nätterna i sin egna säng, de gånger jag inte är lat och trött o lägger han i våran säng.. =)

Vårat hembesök bestod av en vägning av lillkillen och allmän check av hälsan, sen var det mest information om BVC, amning eftersom jag helammar, och allmänt prat, hon var här i nästan 3 timmar :p var hur mysigt som helst, har en väldigt bra BVC-sköterska :)

Kl

Måste kolla av med er, fick nästan en utskällning av min far idag. Berättade att A sover ute i sin vagn och då undrade han om jag hade nät på vagnen vilket jag inte har. Fick då veta att det måste man ha, tänk på alla djur som kunde komma in i vagnen annars. Tydligen både såna med fyra ben (katt?) och två ben (fågel?)...

Så nu funderar jag på om Hagberg världens sämsta mamma som inte har nät på vagnen eller om min far överreagerar (det vore inte första gången O_o)? Hur har ni, med eller utan nät?

Jag fortsätter att smyga i er tråd :o (ni får kasta ut mig om ni vill ;)). Jag har inget nät på vagnen nu och har inte hört om någon annan som har det heller.

Herregud, ha nät på vagnen!

Och gärna ett rep/spännband runt vagnen så att nätet inte kan kasa. Jag har hittat katt i store sonens vagn. Kan lova att jag fick panik men katten hade inte lagt sig för hans ansikte. Bara nät lyckas katterna dra ner så de kan krypa in i vagnen så vi satte ett litet spännband runt vagnen så nätet satt fast ordentligt.

Kan tillägga att jag hade inte tänkt på att ha nät för större saker än flugor innan jag hittade katten i vagnen. Och det är inte så att vi lämnar barnen utan uppsikt heller men det tar bara ett par sekunder för katten att hoppa upp i vagnen.

Senast ändrad:

Har aldrig använt nät på vagnen mer än när äldsta dottern var en halvårsbebis under sommaren och jag ville skydda henne mot getingar och mygg. Vi har tre katter och ingen har någonsin lagt sig i vagnen när något barn legat i den.

Nej, ingen vet varför. Sjukvården verkar nöjda så länge han växer som han ska, så någon efterforskning lär nog inte göras.

Jag hade också haft nät över om vagnen stått ute. Fast jag hade inte låtit vagnen stå ute själv, det är jag för nojig för :o

Jag har vagnen så jag ser den och inget nät så här års. Har två katter varav den ena är livrädd för bebis och den andra håller sig undan för den tycker bebis har stulit mig och sambon. Och än så länge har han bara stått ute 20 min så problemet har inte dykt upp. Sist jag hade barn så var det sommar och då var det nät på hela tiden av andra anledningar!

Vi har inga egna katter så de som ev skulle hoppa upp är förbipasserande sådana.

Jag har honom inte heller ute längre stunder, utan kanske 15-20 min så han får sova färdigt efter promenad. Har babywatch i vagnen så jag hör vad som händer plus att jag hittills varit så jag sett vagnen också.

I sommar är det självklart med nät men då med tanke på mygg/insekter :)

Jag bor på landet och har både egnas och andras katter som spatserar omkring. Det har bara hänt två gånger att en katt försökt lägga sig i vagnen och hade jag haft sämre koll på barnet ute i vagnen så hade jag kanske inte haft nåt barn i dag. Det har hänt att en katt lagt sig på ett barns ansikte och kvävt det.

Är man med ute hela tiden så behövs det ju inte men jag ställer gärna ut vagnen så barnet får sova och håller regelbunden koll. Bara en babyvakt tror jag inte hjälper. Katter är tysta av sig.

Jag kan inte ha barnvagn ute på altanen utan barn för då kryper de upp i den direkt.

Senast ändrad:

KL

Äntligen kom syskonvagnen :D

1966268_10152364091027868_2087288748_o.jpg

1966932_10152364092427868_1478496633_n.jpg

Dottern fick prova liggdelen också

1606275_10152364092112868_273421905_o.jpg

Så nu kan bebis komma ;)

Härligt! Vad nöjd hon ser ut :)

BVC har gjort hembesök idag, lilleman har gått upp 20 g till vilket var ungefär hälften av det vi hoppats på. Han har fortfarande 200 g kvar till födelsevikten. Ny vägning på fredag. Hoppas verkligen han börjar gå upp nu, vill gärna slippa tilläggsmata...

Vår kille hade en dipp i vikten, gick ner mellan två vägningar när han var runt tre veckor gammal. Fick tilläggsmata med min egen bröstmjölk några dagar för att dels få igång hans vikt + mina tuttar ordentligt, sen dess har han gått stadigt upp i vikt, 575 gram sen förra veckan för att vara exakt :)
Man blir lite fundersam när de inte går upp som man vill, så lättnaden är fortfarande stor när vikten pekar uppåt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka