Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Jag smyger lite i tråden.
Stackars dej som har så ont. Jag fick en infektion i brösten och hade också sjukligt ont. Kändes som långa nålar stacks in i brösten inte bara vid amning utan mest hela tiden. Jag hade stafylokocker eller streptokocker kommer inte ihåg vilket i brösten. Jag fick lämna bröstmjölksprov och fick en kur antibiotika.

Sen hade jag under hela amningen en väldigt kraftig utdrivningsreflex. Det gjorde superont i typ 8-10 sekunder när mjölken började rinna till. Istället för att jag skulle få superont när sonen sög till sg jag till att dra igång utdrivningsreflexen innan. Jag kunde få igång genom att ta tag i bröstvårtan mellan tummen och pekfingret och "rulla" den mellan fingrarna. Då kom det igång och jag kunde bita mej i läppen och inte skylla allt på sonen.

Stå på dej om du har fruktansvärt ont!

Mvh Miks

Jga skulle kanske kolla upp mitt vänstra bröst jag med för fy fan vad det gör ont emellanåt när jag ammar från det. Det är som att det brinner inne i mjölkgångarna i bröstvårtan och hela vårtgården. Hade ju ont i det förra gången också när mjölken rann till. Men nu slutar det inte göra ont, det är en pina att amma från höger bröst oftast. Om det inte är väldigt mycket mjölk i det för då gör det inte lika ont.

I natt har vi haft en helvetesnatt. Store sonen har haft feber och lille plutten kolik tror jag. Det har inte gått att lägga honom i sin säng, han har inte velat ligga på min mage, bara velat bli buren. Gnällt och stånkat och stretat. Och gallskrikit en period under småtimmarna. Jag är trött. Mannen och plutt sover nu. Vi skiftar. Mannen lade sig vid tre och jag lade mig vid halv nio på kvällen för att få möjlighet att slumra in lite.

Kl

Hej mjölkstockning :banghead: Fruktansvärt ont gör det och lilleman vägrar äta för han har ont i magen och behöver bajsa. Sitter med pumpen och blir stressad. Dumma bröst!

usch då.

ja det är inte lätt detta med amning alla ggr. Jag såg framför mig massa mysiga stunder och hade väl inte räknat med att amning skulle kännas så här. Det jag är glad över att barnet inte är påverkat, mår bra och ökar i vikt. Det jobbiga är ju att man känner sig pressad att amma mycket eftersom bröstet blir ju inte nådiga om man gör uppehåll heller, så man får bita ihop.

//

Här har sonen sovit dååååligt i 3 dagar på natten. Snyftat och gråtit hela tiden. Jag och sambon har inte fått sova en blund. Dagtid vill sonen va vaken hela tiden dessa dagar, ligger och skrattar, ler och är jättenöjd oc tittar mycket och ser väldigt intresserad ut av allt... :cautious: ja det är ju bra...bättre vore det om han sov imellanåt också ;) så med andra ord, inga vila på natten, ingen vila på dagen. Hej yrsel!

Tur att dom är så söta!

Jag har en halvtimma efter senaste amningen fortfarande ont i vänster bröst. Hela vänstra sidan på vänster brösts vårtgård sticker och svider. Det är nog något som inte är som det ska.

Man kan ju tycka att de ska bli trötta någon gång och sova. Och då sova på natten helst. ;)

Jag har sovit en stund på em här idag. Plutt har ammat och sovit med mig i sängen. Lite stånk och stön har det varit men inga gallskrik. Hoppas på att det bara är tillfälligheter att han får magknip.

Sova på natten är överskattat! ;)

A sover så gott på dagarna, gärna själv i sin säng. På nätterna är det svårare, då är han pigg och glad och om han nu nödvändigtvis ska sova vill han inte göra det i sängen. Senaste två nätterna har han faktiskt fungerat ganska bra om jag ligger nära honom och håller en hand på hans mage och ett finger på nappen så den inte ramlar ur munnen. Äta ska han gärna göra varje timma på natten...

Jag har funderat lite på det där. Alltså, när de låg i magen så sov de ju när jag var i rörelse och high life när jag var still och sov. Så det är väl de rutinerna de har med sig ut antar jag. Fast det kan ju vara rena fantasier.

Fan vad det sticker i vänster tutte och jag som ammade för över två timmar sen med det. Jag ringer BVC imorgon och frågar dem lite.

Usch och fifan.

Du håller väl bröstet varmt? För mig räckte det att häva mjölkstas som jag fick, med fetvadd runt bröstet i några timmar.

vänster tutte är faktiskt värst för mig med. Det har blivit ngt bättre sedan jag började sittamma och paddade upp benen långt upp på den sidan så han hissades upp bättre till tutten. Liggamma gör det hela mkt värre.

ang sova o ljud o rörelse så sover min bäst på dagtid med mkt ljud omkring sig. på natten = lugnt, sover han sämre. sätter på radion ibland och då somnar han smidigare.

Nån som har lite koll på vad man bör äta och inte äta när man ammar? Jag har ju märkt att vindruvor och torkade aprikoser inte är någon hit. Då blir det gasiga barn.

Brukar vara lite individuellt vad man kan och inte kan äta, men de man rekommenderas undvika är kryddstark mat, lök eller gasbildande mat.

Har bara hört att de blir gasiga av lök och kan reagera på choklad, plus det du skrev. Annars får man nog prova sig lite fram vad som funkar :) min syster kunde inte äta röda saker, som tomater, jordgubbar mm

Här har vi haft första dagen för oss själva eftersom pappa börjat jobba, har dock gått över förväntan, han somnade till o med i min famn med napp! Har bara funkat hos pappa, jag tillhandahåller ju de där hett eftertraktade tuttarna :D

Pappa klädde sonen inför OS-finalen!
IMG_20140223_160521_zps79890af0.jpg

Kl
Är det ok om jag hoppar över till er här i vinteföräldrartråden och hänger och diskuterar?
Vår Alfred var beräknad till 8/3 men valde att komma den 9/2 med akut snitt.. Veckorna innan var turbulenta med havandeskapsförgiftning och en oupptäckt graviditetsdiabetes. Vi har en till son som blir 2 år den 3:e mars.

Tyvärr kom inte amningen igång, Alfred fick ligga på neonatalen och sondmatas eftersom hans blodsocker var väldigt lågt i flera dagar innan det stabiliserades. Känns konstigt att inte amma, storebror ammade jag till han var 17 månader.
Alfred sover den mesta av tiden, vaken någon timma på fm och sen 2-3 h på kvällen. Jag passar faktiskt på att njuta av lugnet, det varar ju inte för evigt och just nu är dessutom storebror inne i en lite trotsigare period så det räcker och blir över...
// Qbaby

Oj! Det var mycket på en gång. Men GRATTIS till lille Alfred.

Klart du är välkommen in här. Till den dramatiska vintertråden. Det är flera här som haft det jobbigt i samband med förlossningar och jag hade det så lätt så jag nästan skäms. :o

Jag har själv problem med amningen, det går utmärkt att amma men fifan vad ont det gör! Har bokat en tid med BVC idag, de ska undersöka vad det kan vara för fel. Svamp eller liknande.

Någon bebis på g för dig?

Här satte förvärkarna/värkarna igång inatt. Runt 6 imorse var det exakt 10min emellan och höll i 45-50sek, en timme senare snittade jag exakt 7 min emellan.
Nu har det blivit mer oregelbundet och ligger mellan 4-8min, men börjar bli lite mer tryck i topparna.
Sambon är och jobbar 40min bort(sen har vi lika lång resa in till bb igen), dottern lämnade jag nyss till svärföräldrarna så jag kan försöka vila lite.
Hur mycket is i magen ska man ha när det gäller andra barnet? Sist tog det ju 60 timmar från första värk innan dottern föddes, men är ju bara 13 månader sen så frågan är hur mycket kroppen minns och hur snabbt det kommer gå nu?
Känns som att jag kan hantera värkarna bättre den här gången iallafall och att jag kan slappna av på ett annat sätt. Sist hade jag lätt att spänna mig men då gör de ju mycket ondare.

Oj, vad spännande! :-)

Nä, här händer som vanligt inte ett j-la dugg... :( Jag börjar bli väääldigt less på att bara vänta och vänta.

Börjar bli längre mellan värkarna nu :( Uppåt 10 min igen och håller bara i ca 30 sek. Men kanske är för att man är mer avslappnad när dottern inte är hemma :p

Jag har haft det ganska lugnt senaste veckan, kände mig sjuk och konstig igår kväll innan jag la mig bara. Var som att kroppen inte kunde bestämma sig om jag var hungrig, mätt, trött eller pigg, illamående, frusen, varm osv och det ändrade sig hela tiden, höll på o bli galen! Visste inte alls vad jag skulle göra haha

BM skulle höra av sig i morgon bitti för tid på spec MV torsdag eller fredag. Jag har helt förlorat hoppet om att det ska starta av sig självt.

Måste ändå erkänna att igångsättning har vissa fördelar - längre tid att förbereda hemma för att man ska vara borta och man kan förbereda häst- & barnvakter. :-)

Jag hade också en väldigt långdragen förlossning med storebror, runt 36h men denna gång öppnade jag mig 5-6 cm på 1h! Helt sjukt hur fort det gick! Så ha inte så mycket is i magen är mitt råd...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka