Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Håller med. Andra barnet kan gå fort. Nu fick ju jag värkförstärkande men det gick ju rasande fort, höll ju på att tappa ungen bredvid sängen.

Oj, 5-6cm på en timme?! Hur täta var värkarna då och ungefär hur länge höll de i sig? Gjorde dom väldigt ont eller gick smärtan bra att hantera? (vet att det är vääääldigt individuellt hur man upplever smärta, men tänkte om du jämför öppningsskedet med första barnet jämfört med det här.)

A-K.Eng Hur tätt hade du mellan värkarna innan du åkte in?

KL.

Värkarna har blivit mycket mer oregelbundna, allt emellan 4-20 min och håller i sig ca 30sek. Har legat ner i sängen och vilat någon timme och gick precis upp för att käka lite nu. Är skakig i hela kroppen, men vet inte om det beror på blodsockerfall eller om värkarna tar mer på krafterna än vad jag trott.
Smärtan är inte så speciellt svårhanterbar utan stannar jag upp och andas och är helt avslappnad genom värken så gör det inte speciellt ont.
Minns att förra gången med pinvärkarna så höll jag på att avlida i varje värk i typ 2 dygn, så känns som rena semestern hittills.

Bläää kan inte bara vattnet gå så man vet om det är på riktigt eller inte :arghh:

Vattnet gick, sen tog det kanske 15 min innan jag började känna av en molande värk. I taxin på väg in började de likna värkar.. Väl inne med CTG så kom de med ca 30 sek till 1 min mellanrum och vid kontroll var jag öppen 5-6 cm. De fick ganska bråttom ner till operation då för att hinna snitta.
Värkarna kändes så himla mycket lättare att hantera! Så här i efterhand så hade det varit intressant att testa vaginalt om inte Alfred varit så stor.. 4600g är inget jag velat krysta ut med mina tidigare skador.
Snitt var helt otroligt fantastiskt!

Hela jag skakade okontrollerat när jag hade värkarna! Slutade inte förrän de lagt spinalen..

Hoppar in i lite fel grupp nu.

Men det låter som att du är i latensfasen. Det kan stanna av lite, för att sen sätta igång igen.
Med mitt fjärde barn hade jag lite småvärkar från morgon till ca 17.30. Kom ca var 15:e minut. Sen gick vattnet. De riktiga värkarna kom igång vid 18. Cornelis föddes kl 19.55.

Alla mina förlossningar har gått rätt fort. Första tog 8 h från värkstart till bebis. Andra 1 h 45 min. Tredje 4 h. Men då var jag bara öppen 3 cm kl.4. Han föddes 5.27. Så det tog 1,5 h att öppnas 7 cm.
Har inte upplevt förlossningarna som ohanterbara. Har klarat de 3 senaste utan smärtlindring.

Fortfarande oregelbundna värkar med 5-12min emellan. Men de har blivit en aning kraftigare och inte lika lätta att andas igenom alla gånger.
Nu är sambon hemma så ska gå ut på en promenad och se om värkarna kan bli mer regelbundna av de.
Har inte märkt av att någon slempropp som gått, kan man öppna sig ändå eller krävs de att den går först? Förra förlossningen började ju med slemproppen.

Å min slempropp gick 2 veckor innan vattnet gick. Hade efter det blodblandade rikliga flytningar fram till vattnet gick. Blev undersökt 3 ggr efter skemmis gått och det var ändå ingen påverkan på tappen, den var bakåtlutad och inte öppen alls....och då blev jag gynkollad 2 dagar innan vattnet gick.

Ok, hade yttepytte blodblandad/rosa flytning nu så förhoppningsvis händer det något när jag har värkar.

Vart ute på en liten promenad, sagt godnatt till dottern som är hos svärföräldrarna en gata bort. Hon får sova där inatt ifall det skulle ta fart med värkarna så vi måste åka in.
Konstigt nog har de lugnat ner sig när jag vart uppe och vandrat?!?! :confused:

Antingen får värkarna försvinna helt så jag kan få sova inatt, eller så får det sätta igång ordentligt istället. :meh: :mad:
Känner mig svintrött och mår illa, och får ett jobbigt tryck i huvudet under värkarna.

Nä slutgnällt från mig nu ;) Lägga mig på soffan och vila ett tag istället!

Verkar ha tagit lite pause här. 15-18min emellan, håller i sig över 1 min varje gång. Nu gör de ont och skär mellan benen i värkarna.
Tagit en Alvedon och bäddat ner mig i sängen och ska försöka sova.
Brukar latensfasen vara såhär "ojämn"? Att de är jämna täta värkar och sen blir de plötsligt oregelbundna eller långt emellan?

Med mitt tredje barn hade jag regelbundna värkar med typ 7-10 min mellanrum varje natt i en vecka innan det satte igång. Började vid 21 och slutade vid 06 varje dag. På fredagen då hon är född stannade det av vid 06 som vanligt, började igen lite smått på dagen. Värkarna kändes mer då än tidigare men höll inte i sig mer än Max 30 sek. Vid 19 tiden började de kännas lite mer ordentligt och jag behövde att maken tryckte lite på ryggen under värkarna. Strax innan 21 började de göra riktigt ont och kännas även mellan benen. Vi satte oss i bilen 21:15 och åkte in. 21:45 är hon född :) Vi hann vara inne 14 min på förlossningen, var 8 cm öppen när vi kom in, värken efter jag blivit undersökt kom hon ut!

Min slemmis släppte under några dagar innan hon föddes, som mest kom det några timmar innan.

Lycka till!!

A-K.Eng Hur tätt hade du mellan värkarna innan du åkte in?

Mitt vatten gick och värkarna kom inte igång förrän de satte skalpelektrod på barnet och punkterade hinnorna mer, huvudet bromsade lite vattenavgången. Då kom värkarna kom väl med fem min mellanrum, inte särskilt onda. Detta var vid ca 15.00. Sen så fick jag värkförstärkande för att förlossningen inte skulle ta så lång tid med tanke på att det var 1,5 dygn sen vattnet gick. 19.50 var han född.

Det sista gick ju jättefort. När jag sa att jag ville ha EDA så kollades jag och var öppen 3,5 cm, bm ringde anestesiläkaren, jag tvingades gå och kissa för att blåsan skulle vara tom och hann inte upp i sängen förrän jag fick första krystvärken. Upp i sängen och så var han ute på en krystvärk till. Fattar inte hur snabbt jag öppnade mig 6,5 cm. Kan ha gått på en kvart.

Med första sonen hade jag pinvärkar i ett dygn. Väldigt lynniga, kunde komma med fem minuters mellanrum och med 45 minuters mellanrum. Jag höll på att bli tokig.

Senast ändrad:

Kl

Verkar bli en repris på förra årets förlossning med att få vara vaken flera dygn igen :( Pratade nyss med förlossningen och får inte åka in, för värkarna kommer inte tillräckligt tätt. Tydligen skulle man ha 3-4 värkar på 10min? Trodde de var 2 värkstarter på 10min som omföderska? Har bara en var tionde minut nu, men har börjat få svårt att hantera smärtan och börjar bli så sjukt trött. Har vart vaken ett dygn nu, hur länge krävs det för att få sovdos? Det var en tydlig önskan i min journal att de inte skulle bli lika som förra gången utan jag ville få sova den här gången.

Åkte in till förlossningen imorse, tagit 2 tim att tjata till mig sovdos :/ Var bara öppen 3cm när vi kom in. Höll på att svimma av trötthet och kunde inte sitta/ligga på rygg i huvudtaget under ctg.t för då svartnar de för ögonen. Är kvar på förlossningen och ska försöka sova här.

Fy vad jobbigt det låter.
Hoppas du får sova, så kan det få sätta igång på riktigt sen när du är lite piggare!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka