Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

För honom som har tre barn innan så klart att det inte är en sån stor grej som det är för dig som får första barnet.

Men ni bör nog hålla det lite öppet om hur ni gör i vår för ingen vet hur du kommer må eller hur barnet kommer att sova. Jag hade INTE pallat tre bonusbarn den första tiden kan jag säga. Inte ensam.

Nu händer det grejer! :nailbiting: förmodligen kom sista resterna av proppen för nån timme sen, lite blodblandat var det! Har kissat två gånger sen dess (Hej tryck på blåsan :meh:) men inget mer blod. MEN framför allt så börjar det dra på ganska bra med kramper därnere! Så håll tummarna för mig nu att det inte klingar av :p

Fast hans barn ska ju heller inte drabbas utav att dom skaffar ett till barn. Sen att man inte skulle palla tre bonusbarn känns också fel att säga för det ska ju inte vara någon skillnad mellan dom eller om man har 3 sedan innan. Sen tycker jag att man får räkna med ordentlig sömnbrist när man skaffar barn och den som jobbar tycker inte jag heller ska behöva ta nätterna men alla vi olika.

Frågan är vad drabbas betyder. Drabbas de av att vi säger att de får gå på simskola i juni istället för i mars? Jag tycker inte det. Då drabbas de nog hårdare av att ha en familj som inte fungerar på grund av trötthet/irritation osv.

Jag tar hand om bonusbarnen nästan lika mycket som min man gör. Inte för tillfället eftersom jag knappt kan ta hand om mig själv pga foglossning men jag tycker inte det är konstigt att han får ta ett större ansvar eftersom det faktiskt är hans barn. Han har huvudansvaret och jag hjälper till. Vägrar vara en bonusmamma som ska gå in och ta över ansvaret så att han slipper. Det vill inte han heller, utan det är hans barn och de är här för att umgås med honom. Som tur är så är han för det allra mesta en fantastisk pappa som tycker det är självklart att han vill och ska vara med barnen när de är här :)

Vi pratade ordentligt igår kväll och mycket handlar nog om att vi pratar om varandra så det var skönt :)

Jag är inställd på att ta större delen av nätterna när han jobbar men tanken på att inte få någon avlastning under hela dygnet för att han ska jobba kändes mindre bra. Om jag inte får vila något så kommer jag bli knäpp :crazy:

Det kan nog vara förvärkar, jag går som vanligt med lite långa pass med mensvärk och dessimellan ingenting. Däremot en väldigt vild bebis igen, hoppas den jobbar sig neråt! :D

Jag förstår hur du känner med mannen, men kanske tänka tvärtom att han får jobba mindre de veckor han inte har barnen. Min 3-åring är ju superkänslig för det här med syskon nu och far periodvis ganska illa. Det är många och stora förändringar som kommer ske och vi har istället bokat in lite nya schemalagda aktiviteter som hon inte haft förut just för att hon kommer behöva lite mer "vuxentid och egentid" än tidigare. Så hon ska gå på jumpa en kväll och simskola en kväll. Jag tror det är viktigt att för de äldre barnen att få behålla sin pappa lite själva på kvällarna.

Det kommer bli jättetufft för mig också, sambon jobbar långa dagar och jag kommer vara själv med båda barnen större delen av tiden. Och när sambon kommer hem kommer jag vilja att han ägnar sig så mkt som möjligt åt stora barnet vars liv vi vänder upp och ner på helt genom att skaffa ett syskon. Det är inget hon valt!

Läste någonstans att du kan jämföra det med att din man kommer hem och säger "hej, här är min älskarinna nu ska hon bo hos oss på heltid". Fast värre eftersom älskarinnan faktiskt kunnat ta hand om sig själv men det kan inte bebisen... :) Så stor omställning för barnen, ffa 3-åringen tänker jag!

Man kan dock tycka att din man skulle kunna tänka sig att du vill/behöver ha stöd och hjälp om han jobbar/är borta så mkt. Eller hur var hans förra fru - superwoman och klarade tre barn själv utan nån hjälp?

Fast hans barn ska ju heller inte drabbas utav att dom skaffar ett till barn. Sen att man inte skulle palla tre bonusbarn känns också fel att säga för det ska ju inte vara någon skillnad mellan dom eller om man har 3 sedan innan. Sen tycker jag att man får räkna med ordentlig sömnbrist när man skaffar barn och den som jobbar tycker inte jag heller ska behöva ta nätterna men alla vi olika.

Självklart ska bonusbarnen inte drabbas men om man mår väldigt dåligt efter en förlossning så hade det i mitt fall blivit extremt jobbigt om jag också skulle vara ensam med tre till så små barn som ska på aktiviteter. Min partner hade fått vara hemma mer helt enkelt. Hur man kan känna sig efter en förlossning kan komma som en smärre chock kan jag berätta. Har man barn sen innan och gissar jag på är mer förberedd på hur det kan vara och också mer van så kanske det är lättare att handskas med hela situationen med fler barn i huset.

Hade jag varit mamma till bonusbarnen och exet fått barn med sin nya och den nya tjejen mått väldigt dåligt eller om barnet fått kolik så hade jag nog haft mina barn lite mer under en tid för att underlätta, om nu exet jobbat udda tider och inte kunnat ändra på det. Det får inte bara vara det här är min vecka och det här är din vecka, punkt slut!

Sedan behöver alla sömn. Ett kolikbarn gör att man kanske inte får sova på flera dygn/veckor. Då behöver även den som jobbar hjälpa till lite så att den som är hemma med barnet får sova åtminstone lite nattetid. Man måste var öppen för olika lösningar i olika situationer.

Precis, vi får ta det som det kommer helt enkelt. Vi har pratat med barnens mamma och hon är beredd att ha dem lite mer till att börja med så vi får se hur det fungerar. Naturligtvis ska de inte känna sig utestängda av en ny bebis, men som du säger, blir det ett kolikbarn kan det vara skönt för alla om de får sova ordentligt hemma hos sin mamma istället för att vara här med en skrikande bebis.

Min man var tyvärr inte en särskilt närvarande pappa innan de separerade. Det är en lång historia men han har förändrats så otroligt mycket sedan dess. Den mannen han var bitvis under sitt förra förhållande hade jag inte velat ha barn med! Så mamman tog ett jättestort ansvar för barnen när de bodde ihop. Samtidigt tror jag det är lättare att få till vardagen när det är barn nr 3 som kommer än när det är nr 1 (som det är för mig). Man vet helt enkelt hur man ska göra på ett helt annat sätt :)

Kul jämförelse det där med älskarinnan. :D

Men det är ju så, man måste ägna sig mycket tid åt det/de äldre barnen så de inte känner sig utanför. Sonen ska inte gå på dagis första tiden och mannen ska vara hemma första månaden med oss är det planerat i alla fall. Blir att dra åt svångremmen men så får det vara bara. Vi har ju anställning båda två, värre är det ju för egenföretagare, inte bara att lägga firman i vila nån månad sådär.

Det känns dock ganska lugnt med sonen. Han är fyra år och verkar se fram emot att få ett syskon. Vi pratar mycket om det, hur den kommer vara när den kommer ut och han har ju fått två små kusiner ganska nyligen så han förstår att det är ett barn som ska ut ur min mage. Och så är vi noga med att förklara att det bara finns en som han och mamma och pappa älskar honom lika mycket även om vi får ett barn till. Men vi får ju se hur det blir när bebisen kommer ut. Det kanske blir jättejobbigt för honom eller så blir det inte det. Vi får agera efter situationen.

Något som en arbetskamrat sa som jag tog till mig var att hon hade varit väldigt noga med att när folk kom på besök efter att hon precis fått andra barnet så ville hon att de skulle ge det första barnet lika mycket uppmärksamhet och gärna även ha med en present till den så att den inte kände sig utanför. Kan kanske vara bra att tänka på.

Jag minns tyvärr inte riktigt hur det var när jag fick syskon, på den fronten. Mamma fick ju tre barn väldigt tätt och jag var en hel del äldre. Jag vet att jag hjälpte till att byta blöjor i alla fall.

Det är nog jätteviktigt att tänka på!

Det blir extra svårt nu när det är bonusbarn inräknade. Det är ju första barnet på min sida familjen så alla är ju superpeppade och tycker det är jättestort medan mannens familj är mindre engagerade vilket kan vara bra i förhållande till befintliga barn :)

Största tjejen är lite skeptisk till bebisen, hon kommer ihåg hur det var att få en lillebror som bara skrek. Mellantjejen vill bara vara hemma med bebis i vår säger hon. Lillebror är så stolt över att bli storebror och vi försöker dämpa hans förväntningar lite. Han längtar nämligen tills bebisen kommer så att det äntligen finns någon som kan spela fotboll med honom i sommar :D

Spela fotboll i sommar. Jaja. :D

Förstår om bonusbarnen kan känna sig kluvna och skeptiska till ett nytt barn som pappa får med en annan än deras mamma. Det finns säkert inga helt rätta svar och facit på hur man ska göra. Bara att försöka göra dem delaktiga så gott det går få dem att känna sig värdefulla och älskade.

Första frågan från 7-åringen när vi berättade om bebisen var vad deras mamma skulle säga nu när bebisen också skulle börja åka mellan :love:

Vi håller tummarna för vintertrådens alldeles egna slempropp. :p

Kom igen nu, ta i och kläm!

Här ska man inte få hjärnsläpp och börja tänka Susanne Lanefeldt; "Jaaa, det är braaa, jobba på, kniiiiiiiip" ;)

Vi håller tummarna för vintertrådens alldeles egna slempropp. :p

Kom igen nu, ta i och kläm!

Här ska man inte få hjärnsläpp och börja tänka Susanne Lanefeldt; "Jaaa, det är braaa, jobba på, kniiiiiiiip" ;)

Haha, ja tack du! Det går väldigt sakta, men det händer saker ivarjefall :) är förmodligen bara i latensfasen, har ganska onda sammandragningar men det gör bara ont framtill än så länge, inget i ryggen! Så jag räknar med att det kommer dröja det här, men jag vilar, dricker och försöker äta mycket. Så länge det inte stannar av gör det inget att det tar tid :p

Angående syskon så blir det ju så tätt mellan våra (13månader) så hon kommer inte riktigt förstå vad bebisen är för nåt skulle ja tro.
Men det som kommer att bli jobbigt är om den här bebisen också vill ammas ofta och länge som dottern. Har funderat lite på hur jag ska kunna roa dottern samtidigt i såfall. Vet att vissa har barnet i sele och ammar, men har inte riktigt förstått hur det ska gå till? (har den "ergonomiska" varianten av BabyBjörn)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Dressyrsnack nummer 18