Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

På mig tjatar dom varje dag nästan, att jag ska ge upp allt. I början ryckte man på axlarna men efter ungefär ett halvår med detta kastat upp i ansiktet flera ggr vecka så börjar man bygga på en viss irritation. Precis som alla vill få en att känna sig dålig som människa om man inte sitter hemma med barnet 24 timmar om dygnet. Eftersom detta är mitt första barn så börjar man ju nästan bli lite rädd. Från att sett fram emot det till att bara höra sådant här hela tiden? jag menar, varför skriva så onödiga kommentarer som att man inte ens kan se på Bingolotto hemma lixom. herregud, att folk inte har annat viktigare för sig att påpeka lixom.

Gud vad folk är tråkiga!
Om man orkar hålla igång sitt eget liv (lite anpassat förstås) så är jag övertygad om att man är en bättre förälder, helt enkelt för att man får vara sig själv också och inte bara förälder.

jo jag blir bara så frustrerad hela tiden för det känns som man inte vågar säga ngt längre utan att folk genast ska säga konstiga spydiga kommentarer. vet inte vad dom vill få ut av det igentligen.

Vad skönt att det verkar gå bra ändå för dig! :) kan tänka mig att det är en omställning för kroppen med allt det nya!

knapplån

Åh, nu kom det igen. Skrev på FB lite ironiskt så här:

"Känner mig gammel. idag ska vi spela bingolotto...tredje gången på raken. först jul...sen nyår och nu! suck så fort magen försvinner blir jag mig själv igen"

Alltså för alla som känner mig vet att jag inte sitter hemma och spelar bingolotto ;) vad tror ni jag få för svar, ja nu kom dom där veta påarna igen.

Ett svar
"då tror du fel, du blir aldrig dig själv igen. Du blir mamma och det är man hela livet"

jag bara, eh what?

svarade inte, men så skrev en annan:

"Håller med, det är en ny fas i ditt liv som börjar när man blir mamma, och den fasen är livslång. Då är varken bingolotto eller hästar det viktigaste i livet"

Men VARFÖR ska folk hålla på så här hela tiden? Ärligt talat....

Jag hade nog inte kunnat låta bli att kommentera om du skrivit så! Jag blir aldrig mig själv igen efter att ha fått barn... ;) Så jag kan förstå dina vänner lite! Men som sagt, alla är vi olika och vi får olika barn så hur mkt livet förändras kan ingen säga innan!

Som att det inte finns hästmänniskor som har barn liksom? Självklart får man säkert lära sig att planera och prioritera mer än vad som behövs om man inte har barn! Nej fy vad irriterande med sådana kommentarer hela tiden, visst har jag hört pikar men inte i samma utsträckning som du verkar fått utstå :cautious: varför ska det va så svårt att kanske peppa och uppmuntra istället?

Jag skrev också att jag hellre tränar med hästen än att spelar bingolotto :) det gillade dom inte :p fast jag får höra hela tiden att jag ska sälja hästen och ge upp hundarna och bara bosätta mig hemma. På min höjd kan jag ta en promenad med barnvagnen, men att ta med hundarna samtidigt är ju typ att glömma ;)

Ja tydligen verkar mina bekanta vara strået vassare i sina åsikter. Nåväl. Dom lyckas ju iaf göra mig till ett nervrak :o

Det är ju en fin bedrift från deras sida :p

Suck, här tickar klockan på och vårat BF är snart passerat. Otippat :meh:

Jag skrev också att jag hellre tränar med hästen än att spelar bingolotto :) det gillade dom inte :p fast jag får höra hela tiden att jag ska sälja hästen och ge upp hundarna och bara bosätta mig hemma. På min höjd kan jag ta en promenad med barnvagnen, men att ta med hundarna samtidigt är ju typ att glömma ;)

*smyger in från hösttråden - igen* ;) (Jag har visst väldigt svårt att lämna er trevliga tråd).

Jag fick höra samma saker.
Hur kunde jag vara så dum och tro att jag kunde ha en border collie med småbarn, han skulle valla ihjäl det.
Två hästar? Med barn? Glöm det.
och så vidare och så vidare.
En gång fräste jag ifrån med "barnet har väl en pappa också". Dessutom är jag så hemsk att barnet får vara med I stallet när jag mockar och fixar :eek::eek::eek:. ( :p:D )

Åh gud, hur vågar du? Jag fick höra förra veckan att jag INTE får ha med barnet till stallet när jag mockar för det är en farlig miljö. ;) Dessutom sagt av bekanta som har egen häst.

:D Jag är väl modig, eller skadad då jag var med i ladugården som bebis ;).
Du får kontra med att det borde vara farligare att ha med sig barnet på stan (avgaser, risk att bli påkörd, förkylda människor etc) än att ha den i stallet om man inte har ett väldigt dåligt stall med usel luft. :)

Jag tror dom tänkte på att den kan bli påsprungen kanske? och det förstår jag.

Jag kommer dock vara där på dagtid så jag kan stänga in vagnen i en tom box och stänga boxdörren medans jag mockar :) Fördelen när man har två boxar. Vet att dom andra tjejerna ställde in sina barnvagnar i sadelkammaren när dom mockade. Det finns ju olika alternativ man kan göra :) Man får skapa sig lösningar som man säger ;)

Ja alla vet väl att frisk luft och umgänge med djur är farligt! :p för självklart ställer man vagnen i boxen, gärna tillsammans med hästen också!
Eller så använder man det sunda förnuftet, som man faktiskt oftast besitter, även som förstagångsförälder vill jag tro :meh:

Det ska ju börjas i tid, eller hur var det? :sneaky:

Nu letar man ju efter alla tecken man kan komma på, men faktiskt har trycket neråt börjat bli mer påtagligt bara sista timmen! Det trycker mer "där bak" som det inte gjort förut, och det har runnit till lite från kvinnoregionerna O_o tror inte det är vattenavgång, däremot hoppas jag det är proppen som kanske kanske är på g!
Som sagt, minsta tecken vore trevligt att få :p

Och man låter ju bli barnvagnen också, bara hivar in lilla bebisen i boxen tillsammans med hästen :D

Däremot har jag insett att det inte går att säga hur man reagerar när första barnet kommer. Detta efter att en kompis fick sitt första barn. Innan var hon superkvinnan som gjorde karriär, arbetade aktivt med jämställdhetsfrågor i olika sammanhang och rent allmänt kändes som någon som skulle fortsätta livet "som vanligt". När bebisen väl kom blev hon som förändrad. Ingen annan fick ta i barnet, knappt än pappan. Att dela föräldraledighet var inte att tänka på och hon gick så upp i den lilla bebisen att hon knappt var kontaktbar första året. Nu har det mesta blivit som innan men det blev en tankeställare att oavsett hur man tänkt sig att livet ska bli kan man aldrig bestämma innan hur man ska reagera :)

Heja heja! :bump:

Läste en artikel igår där man hade undersökt myter som kan sätta igång förlossningen och enligt barnmorskorna i artikeln kunde sex (sperma snarare) påskynda samt stimulering av bröstvårtor.

Däremot avrådde de från att springa i trappor och köra över fartgupp. Gör folk verkligen sånt på riktigt?

Jag fick världens cravings efter ananas igår och när jag googlade om det var ok att äta det läste jag att det också anses kunna sätta igång allt. Så smällde i mig en hel ananas men inte tusan hände det mer än att bebis nog är tillbaka i samma hederliga gamla tvärläge som innan :p

Tror väl att det bästa och enklaste för en själv är att gå in i det med så öppet sinne som möjligt, att inte har för bestämda krav åt något håll helt enkelt! Det är ju en oerhört stor händelse i livet som inte går en obemärkt förbi liksom, och man kan omöjligen veta i förhand hur man kommer reagera och hantera det. Sen att ha mål och önskemål hur man skulle vilja ha det kan ju aldrig vara fel, bara man är öppen för att dessa kan ändras på vägen :)

Hmm, tycker inte om ananas, har alldeles för ont i bröstvårtorna, sex känns extremt oaktuellt just nu och trappor går inte med fogarna! Jag får helt enkelt sätta mitt hopp till den naturliga gången :p

Läste också en blogg där författaren gick igenom hur man kunde göra en hinnsvepning på sig själv. Kändes livsfarligt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka