Sv: Vinterföräldrar 2013/2014
Kl
Nu börjar man landa i vardagen. Livet har fått en annan mening och lyckan är obeskrivlig! Detta lilla underverk, hur mycket känslor kan man ha för en annan människa? Otroligt
Förlossningen då:
Söndagen den 29/12 klockan 03:40 gick jag upp på toaletten för att kissa. I samband med detta kommer blod och en redig slempropp. I samband med detta började även värkarna att ta fart och det blev både en och två duschar fram till 06:00 då jag väckte sambon. Berättade att det startat och försökte sedan sova lite.
Att sova visade sig omöjligt, gick upp och värmde riskudde ( ett underbart hjälpmedel) och tog 2 alvedon. Ringde även förlossningen och berättade att det startat men att vi inte kommer in ännu. Timmarna gick och det blev intensivare och intensivare, vid 15:00 stod jag lutad över bordet och va övertygad om att min rygg skulle gå av. Vi bestämde oss då för att åka in, fullt övertygade om att vi skulle bli hemskickade men ville ändå se hur långt gången jag va.
Sagt och gjort, 15:15 va jag inne och de tog ctg som visade starka/regelbundna värkar. Inre undersökning visade att jag va öppen hela 8cm(!). Det va ingen snack om saken, det skulle bli bebis. Jag bytte om och fick gå in i en förlossningssal. Klockan 17:00 gick vattnet och jag va helt öppen.
Bebisen mådde bra och jag likaså, dock hade min livmoder jobbat så hårt att den började bli uttröttad = kortare och sämre värkarbete. Runt 18:30 sattes värkstimulerande dropp in och jag kunde börja krysta ordentligt. Det va det häftigaste jag varit med om, ont som satan men tilläggas bör att jag i inte tagit eller tog någon smärtlindring alls.
Det gick dock trögt och jag vidgade mig inte tillräckligt smidigt, detta fick lillemans hjärtljud att gå ner för mycket så 20:25 togs beslutet för klipp och 20:33 va han ute
Jag hade världens bästa förlossning, är otroligt nöjd och även om jag nog sa 100 gånger under krystningsskedet att jag 1. Ville hem 2. Aldrig mer ska ha barn och 3. Stoppa in den igen jag orkar inte så ser jag fram emot framtida förlossningar.
Kroppen är så häftig som klarar av detta
Så 23:30 va vi på bb och 15:00 den 30/12 åkte vi hem. Idag har vi varit på 2a läkarkontrollen och allting va ua
Är världens lyckligaste mamma.
Nu njuter vi och hejar på er andra