Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Proppen kan dessutom återbildas sa de till mig när jag ringde in efter att min gått. För mig tog det en vecka från det proppen lossnade till sonen var född.

Är ju detta jag är "orolig" för, att den ska lossna o sen tar det tid innan det sätter igång!:cautious: tog nästan två veckor för syster mellan propp o bäbis!
Lever dock på hoppet eftersom det är så otroligt individuellt, har dock inga känningar och bf imorgon! :eek:

Ja man är väl här inne typ hundra gånger om dagen nu, så himla spännande! :D

39+6 idag!

Inget händer hos mig mer än en känsla av att nu får det fan vara nog. Men det hör väl till... V 41 på måndag, fortf förkyld med snuva och hosta, ont överallt, fogar, höfter osv. Vakna nätter så trött jämt. Problem med medicinering osv.

Är imponerad av dig Gotlandsrusset som ser allt så positivt och "underbart" med din förlossning och första tiden hemma. Fy fan vad jag fasar för det, den förra förlossningen var vedervärdig och första tiden hemma likaså. Trasigt underliv som blödde, stora blöjor pga detta, onda bröst, såriga bröstvårtor och mjölkstockning m 40 gr feber så jag kräktes.

Hoppas dock allt går lättare nu men jag vågar inte hoppas på något.

Sen att jag fick världens bästa unge väger såklart upp det och är anledningen till att jag gör om det, men det var ändå ingen höjdare just då. Bara jag får en frisk bebis och överlever själv trots knasig medicinering så ska det nog gå bra...

Nä, första tiden var bajs. Ska väl inte klaga för mycket på min förlossning mer än att jag kände av värkar så tidigt och hade det jobbigt i ett dygn. Plus att det var som att dra ner en svart rullgardin så fort barnet var ute. Jag var inte det minsta lycklig och tyckte att nu hade vi väl ändå ställt till det som skaffat ett barn. Ville inte visa mig ute första tiden, bara springa ner till tvättstugan var ett i det närmaste oöverstigligt hinder. Någon kunde ju se mig och fråga nåt.

Minns första gången jag var på Ica och handlade efter förlossningen. Jag gick sent och var skitnervös för att jag skulle träffa på någon jag kände. Som tur var gjorde jag inte det.

Kommer göra precis som sist. Bara närmaste familjen får hälsa på första tiden och vill de ha fika får de fixa det själva. Och inget tjat om att jag ska visa bilder på fb och liknande på "underverket". Fifan. Sist ville jag bara gömma mig de första två veckorna. Tur man har en sambo som begrep sig på att ta hand om en bebis.

Det bör väl kännas lättare den här gången nu när jag är mer beredd tycker jag. Är inte så orolig för måendet faktiskt. Det gick ju över.

Hittills har jag klarat mig ifrån magsjukan, men är helt utslagen av trötthet istället. Har vart väldigt ansträngande med minimaliskt med sömn och har knappt haft tid att sätta mig ner.
Verkar vara en aggressiv magsjuka, sambon har gått ner nästan 5kg och jag har tappat närmare 1kg för att jag inte haft ork till att laga nån mat senaste dagarna. Lillskruttan fick inte behålla nånting igår, men konstigt nog hade hon aptit iaf O_o Petade i sig puffat ris, majsvälling och lyckades få i henne en hel del vatten.
Idag har hon vart piggare, mindre feber och spyfri iallafall, så hoppas det är på väg bort nu!

Förstår att du är helt slut! Att ta hand om sjukt barn utan avlastning och dessutom hjälpa sjuk sambo tar ju krafterna även utan bebis i magen! Skönt att det verkar ge sig iaf!

Måste kännas lite nervöst...vad är planen nu då, kommer de göra nåt försök att hjälpa bäbis rätt?

Här tilltar molvärken. Inget "krampaktigt" som går att klocka på nåt sätt, men ondare gör det! Ingen propp som gått heller, så söndagens bf lär ju passeras :meh:

Hur känner du dig nu? Jag märkte heller aldrig att nån propp gick förra gången. Lite molvärk här då och då men inte hela tiden och inget som gör jätteont...

Låter som du haft en toppenförlossning! :) Har ni börjat komma in i vardagen nu? Hur funkar amningen för dig? (om du valt att amma dvs)

Min förra förlossning vart allt annat än snabb, hade pinvärkar 2,5 dygn hemma och jag öppnade mig INGENTING! Så för mig var det "himmelriket" att få komma in till förlossningen till slut så jag kunde få lite smärtstillande.
Minns att det var jobbigt under en period innan jag fick epudralen (de hade tagit hål på hinnorna + ökade på värkstimulerande ännu mera så hade inga värkpauser alls).
Det var inte lätt att vara stilla när det skulle sätta epudralen under så starka värkar + att jag är svankryggig så läkaren stack bedövning typ 2-3ggr och försökte sticka epudralen ungefär lika många ggr så såg ut som en nåldyna i ryggen. Inför denna förlossning tänker jag be dom sätta ingången till epudralen INNAN värkarna blir för starka.

Själva krystandet gjorde väl inte speciellt ont, men långdraget. Tog väl över 1tim med krystvärkar och till slut tog de in läkaren som fick hjälpa till och då kom hon ut på ca 4 krystvärkar.
Att de blev så långdraget beror delvis på en bitchig bm som vi hade som inte kunde hjälpa till och säga när jag hade värkar, för jag kände inte de pga epudralen. Hon frågade hela tiden om jag hade värk så då krystade jag, så säger hon två sekunder senare "har du verkligen en värk nu, ser inte så ut på ctg:n" (jag såg inte ctg:n den var bortvänd från mig). Så tröttade ut mig totalt i "onödan". Kan ju säga att hon INTE är välkommen in i rummet den här gången!

För mig så började värkarna typ 1 dygn efter slemproppen gick så det var mitt "första tecken".

idag har jag mått väldigt bra, riktigt pigg och tömkörde hästen utan större problem. va fasen....trodde det skulle dra igång i dagarna ju.

Jag känner absolut ingenting :meh: mår som vanligt, har ju såklart tryck neråt men inte värre än vanligt...så ja, jag lär ju definitivt passera bf :arghh:

Vi har börjat fundera på hur vi bäst ska placera barnen i bilen när bebis kommer. Det är alltså två vuxna, två barn som sitter i bältesstol och en som just nu åker bakåtvänd. Han är lång och fyller 4 i april så teoretiskt är det möjligt att vända på honom snart.

Bilen är en Chevrolet Transport som går att ha som 5,6 eller 7-sitsig. Funderar på att ha den som 6-sitsig så att bebis och den bakåtvända sitter på mittenraden utan mittensäte och de två stora sitter längst bak utan mittensäte.

Mannen föreslog att vi kunde ha den bakåtvända stolen i mitten av baksätet och babyskyddet bredvid och istället ta bort ett yttersäte för att underlätta att komma in i bakersta raden. Vet inte riktigt varför men jag kände spontant att det var en dålig idé, litar inte riktigt på att storebror inte ger bebis olämpliga saker att stoppa i munnen osv.

Sätta bakåtvända stolen fram är såklart ett alternativ och ha en vuxen + babyskydd på mellanraden. Nackdelen är att bilen är vansinnigt obekväm att sitta i baksätet några längre sträckor men det får man väl stå ut med i värsta fall.

Vi har också en liten bil som vi kommer använda när det bara är mannen, jag och bebis som ska åka och där känns det mycket lättare!

Har ni några smarta synpunkter?

Tycker nog första förslaget var bäst, vill ni kan ju en vuxen åka bakom då och en av de med kuddar fram, eller så som du skriver.

Vi har verkligen inga alternativ utan vi måste koppla bort airbag och sätta bebis fram. Storasyskonet åker fortf bakåtvänt och jag hoppas hon kan göra det ett tag till. Det innebär att ingen vuxen kan sitta bekvämt i framsätet om man sätter båda barnen bak plus att mellansätet bak då inte funkar alls heller.

Kommer bli trångt hur eller hur men vi åker sällan jättelångt och sen ska väl den stora sitta på kudde och då får båda åka bak.

39+6 idag, inga känningar alls mer än att magen var stenhård imorse. Var som att peta på en sten, men jag kände inget inifrån...

Åh fyfan! :wtf:

Jag som gnäller över pinvärkar i ETT dygn. Men jag fick en väldigt bra BM som ansåg att jag skulle ha epidural samtidigt som värkstimulerande för att jag skulle orka. Alla BM är inte lika pigga på att ge smärtstillande.

Inget händer hos mig mer än en känsla av att nu får det fan vara nog. Men det hör väl till... V 41 på måndag, fortf förkyld med snuva och hosta, ont överallt, fogar, höfter osv. Vakna nätter så trött jämt. Problem med medicinering osv.

Är imponerad av dig Gotlandsrusset som ser allt så positivt och "underbart" med din förlossning och första tiden hemma. Fy fan vad jag fasar för det, den förra förlossningen var vedervärdig och första tiden hemma likaså. Trasigt underliv som blödde, stora blöjor pga detta, onda bröst, såriga bröstvårtor och mjölkstockning m 40 gr feber så jag kräktes.

Hoppas dock allt går lättare nu men jag vågar inte hoppas på något.

Jag ska inte sticka under stolen med att det är jobbigt! Men har hittills lyckats hålla mig till de positiva tankarna. Men det är så mycket hormoner, gråter dagligen och är trött som ett as men allting är så värt det när man ligger och tittar på en nöjd liten kille.

Jag har haft det väldigt smidigt både med förlossning och första tiden hemma. Jag tror de kommer gå lättare för dig nu, nu vet du att det går över ch blir bättre? :)

Jag är jättenöjd med förlossningen :) vardagen börjar komma igång, men det är tufft. Mycket vaket på nätterna och sugande innan mjölken rann till. En del tårar också för fasen vad ont det gör innan man vänjer sig!

Han är 1 vecka idag. Tiden går för fort :eek: men hade jag fortfarande varit gravid hade det nog känts som dagarna va en evighet :p

Hejar på er andra :)

Vad skönt det är att höra andra berätta om hur jobbigt den första tiden är (om ni förstår mig rätt)! Det blir så lätt att förväntningarna är jättehöga på hur mysigt det ska vara och underbart rosenrött men att höra er berätta gör att jag känner att jag kan förbereda mig mentalt på ett helt annat sätt :)

Mina framfogar har bara smällt till de senaste dagarna så nu har jag gett upp och har börjat använda kryckorna även inomhus. Sover otroligt dåligt och väcker stackars mannen hela tiden eftersom jag varje gång jag ska vända på mig typ skriker av smärta. Funderar på om vi ska skaffa en säng till vardagsrummet så att vi får sova lite bättre...

Vad skönt att det verkar gå bra ändå för dig! :) kan tänka mig att det är en omställning för kroppen med allt det nya!

knapplån

Åh, nu kom det igen. Skrev på FB lite ironiskt så här:

"Känner mig gammel. idag ska vi spela bingolotto...tredje gången på raken. först jul...sen nyår och nu! suck så fort magen försvinner blir jag mig själv igen"

Alltså för alla som känner mig vet att jag inte sitter hemma och spelar bingolotto ;) vad tror ni jag få för svar, ja nu kom dom där veta påarna igen.

Ett svar
"då tror du fel, du blir aldrig dig själv igen. Du blir mamma och det är man hela livet"

jag bara, eh what?

svarade inte, men så skrev en annan:

"Håller med, det är en ny fas i ditt liv som börjar när man blir mamma, och den fasen är livslång. Då är varken bingolotto eller hästar det viktigaste i livet"

Men VARFÖR ska folk hålla på så här hela tiden? Ärligt talat....

Senast ändrad:

I grund och botten så är det ju så, livet ser aldrig ut detsamma igen, men bara för det betyder det ju inte att man måste tappa allt som är jag! Det är framförallt det jag blir irriterad över, klart man förstår det, att livet förändras, men jag tror ju inte att det är knapp i huvudet som vrids om så vips, så är man nån helt annan :meh:
Men vissa verkar ha det som behov, att minsann berätta att såhär kommer det vara! Fick höra idag om hur jobbiga pojkar kan vara, för hennes son blev jättejobbig efter sex månader och har varit sen dess. För då är ju alla pojkar så O_o

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård