Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Fyra rejäla hjul så funkar det alltid. Kommer kolla efter klassiker som Brio och Emmaljunga.

Även tre rejäla hjul funkar bra när det är mycket snö ;)

Vi har en Babyjogger city elite, med låsbart framdäck. Den har tagit sig fram överallt. Har även en Emmaljunga duo edge, även den kom fram överallt men otympligare i affärer och tar STOR plats.

Här uppe är trehjulingar ganska vanliga, trots all snö. Mountain Buggy, urban jungel, babyjogger, babytravel är ganska vanliga vagnar här uppe.

Sen finns juh bugaboo donkey också men betydligt dyrare.

Så länge det är rejäla däck, gärna iaf minsta 8" men helst 12" däck och låsbart framhjul så tar dom sig fram på oplogade vägar.

Om ni googlar på barnvagnsblogg så finns det en jätte bra blogg där man kan läsa masa recensioner och bilda sig en uppfattning vad det är man letar efter iaf.

Går det bra att dra en 3-hjulig vagn bakåt om man låser hjulet? Jag har haft en 3-hjulig vagn och i solsken och man måste vända vagnen och dra den istället för att putta blev det ett elände och jag bytte direkt till den 4-hjuliga, därav mitt tips. Men som sagt var, första barnet vägrade vagn och vi har väldigt lite erfarenhet av det öht.

Du låser juh inte däcket så det inte rullar, utan att det blir fast rakt fram och inte snurrar 360 grader. :) Men det går hur bra som helst att dra den baklänges med låst framhjul.

Det enda läskiga är när man ska åka rulltrappor, man måste alltid köra den på bakhjulen, men det är en vanesak.

Menar du att du var tvungen att dra den baklänges för att vagnen var framåtvänd och solen lyste in?

Isf så har jag aldrig upplevt det problemet då vår sufflett nästan går att dra enda ner till benen :)

Sen finns det idag 3 hjuliga vagnar som har vändbar sitt del.

Hade en tre-hjulig barnvagn och skulle gå "en runda" i solen. Lite mindre än halvvägs fick barnet spelet och jag fick backa hela vägen hem med en barnvagn som nästan välte hela tiden för jag kunde inte vända för barnet fick solen på sig. Hur vingligt som helst på landet och därav min fobi för 3-hjuliga vagnar till småbarn.

Nu har vi en stor 3-hulig sittvagn men den har som din en suflett som nästan går att fälla ner helt vilket funkar på stort barn. Hade man gjort det på barnet när hon var mindre hade hon vrålat ihjäl sig ännumer. Att se mig var livsviktigt!

Det är vingligt om hjulet fram inte går att låsa i fast läge. Men jag har dragit den baklänges i snö, lera, på kullerstenar och grusvägar och aldrig uppfattat den som vinglig, då med låst framhjul. Jag skulle aldrig köpa en vagn där inte framhjulen går att låsa, det gäller även 4 hjuliga vagnar med rörliga framhjul.

:)

Denna sufflett har bra med tittluckor. Nu ska vi ha liggdel till den först, sen får vi se hur det blir, jag gillar inte att den är framåtvänd. Vill ha lillen vänd mot mig iaf under första året.

Skulle kunna använda emmaljungan, men den är så otymplig, ful och behöver renoveras. Men någon ny vagn får jag nog inte, har redan tre vagnar varav en är köpt för 2 mån sen, hade fyra vagnar tills för 3 v sen då jag lyckades sälja den ena. :p

Är lite av en barnvagnsnörd :D

Hahaha! Min raka motsats då som hade en som inte användes utan såldes ganska snabbt och så den här 3-hjuliga sittvagnen som inköptes för nåt årsen.

Men jag hoppas ju nästa barn kan ligga vagn för det är ju onekligen smidigt! Så ny ska inköpas! Men eftersom vi bor på landet och den sällan kommer köras på stan är det inte jättepetigt att det är senaste modell osv.

Och hjulet på min 3-hjuling går såklart låsa, bara det att jag aldrig fattade att det gjorde att den gick att backa! ;) *trög*

Det är en djungel detta. Är lite inne på en emmaljunga smart duo combi. Ska tydligen vara smidigare än duo edgen men jag vet inte :p Ska åka till affär och testa lite, vill nog ha fyra hjul iaf tror jag.

Den hade jag till äldsta dottern och var supernöjd. Grannarna har sedan haft den till två barn och den är fortfarande jättefin.
Till min tvåa hade jag bara en dubbelvagn ett tag och sen sjal/sele.

Sitter på jobbet och bebis dansar runt i magen så mycket så jag kommer av mig. Samma sak ett par gånger igårkväll! Imorgon ska vi åka och köpa en ny säng till bebis, det blir en 120-säng. :D Ny oanvänd spjälsäng finns från första barnet, hon har inte sovit i den en natt utan sover fortfarande hos oss. Det kommer ju bli trångt så vi köper en 120-säng att ställa i barnrummet så kan vi dela på oss. Antingen så sover jag och bebis där eller sambon och den äldsta. Som tyckte det var en jättebra idé och det lär sluta med att jag ligger med två barn på mig i en 120-säng och sambon själv i dubbelsäng...

*kl*

Går in i vecka 16 idag och börjar få lite panik av insikten att vi faktiskt, på riktigt, ska få en liten bebis... Växlar mellan att tycka det är en evighet kvar till bf och att få lite panik när jag inser att om en månad är hälften gjord.

Vi har också börjat fundera på barnvagn även om vi inte alls kommit så långt som många av er andra. Är även jag lite inne på emmaljunga smart duo combi då den verkar uppfylla alla krav vi har på en vagn :)

Vi har bra smak alltså ;)

Hur går det med era magar? Växer dom nått? Min exploderar just nu, den blir större och större för varje minut (känns det som, förnuftet säger att jag inbillar mig) :p Bröt ihop lite smått kl 05:30 imorse när jag inte ens kom i mina (för 5månader sedan) tält till byxor. Då insåg jag att rumpan och magen börjat bege sig åt alla möjliga håll.

Börjar få lite panik med inköp också, borde ta tag i det snart. Är ju snart bara 100 dagar kvar för mig. Vart tog tiden vägen??

Visst har vi ;)

Idag var jag på vårdcentralen då jag haft ont i huvudet i 3 veckor i streck. Oftast bara rejäl spänningshuvudvärk men någon dag/vecka också rejäla migränanfall... Träffade en läkare som skrev ut någon migränmedicin som "nog går bra att ta när man är gravid" och skickade hem mig med en tid för utredning om tre veckor?! Inga prover togs, ingen diskussion om hur jag ska klara mig dessa tre veckor. Kan ju inte jobba med huvudvärken, jag kan knappt stå upp. Men det var tydligen inte hennes uppgift som jourläkare att göra nåra som helst bakgrundsundersökningar...

Fick som tur var träffa en bra sjuksköterska efter det som tyckte jag skulle sjukskrivas. Så nu är jag hemma en vecka, är det inte bättre sen ska jag ringa direkt till den här sköterskan så skulle hon fixa in mig hos en läkare. Hon bad nästan om ursäkt för hur dagens läkare betett sig. Ytterligare ett bevis på att min vc inte direkt är den bästa i stan...

Ja, det hoppas jag med! Som om det inte vore nog så har jag också fått urinvägsinfektion och antibiotika. Vill bara ha en dag när jag känner att det är kul att vara gravid!

Men du, äter du järntabletter? Under de veckorna som jag mådde som mest illa hade jag helt sjuk huvudvärk, något jag aldrig tidigare haft. Började med järntabletterna och den försvann. Kan vara värt att prova om du inte redan äter dem vill säga.

Jag har tänkt börja med det, har järntabletter hemma. Tack för påminnelsen! :)

Men hade gärna sett att de tagit ett järnvärde på vc, eller iaf ett blodtryck. Jag menar, hur kan man inte ta ett blodtryck när en gravid kvinna söker för svår huvudvärk?

Jag har oxå haft svår huvudvärk/migrän och det var nog pga väldigt lågt hb.
Fick börja med järntabletterna tidigt i graviditeten kan och huvudvärken fördvann efter någon veck :)

Åkte in förra veckan till min bm för jag mått dåligt igen. Hon tog blodtrycket som var väldigt lågt, hb test och pisse prov för urinvägsinfektion. Fick väldigt bra bemötande och bm tyckte att man ska alltid testa/undersökas om man är orolig.

Så vad är det för läkare du har? Blodtryck är väll inget svårt och tar knappt mågon tid..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka