Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

*kl*

Nu är jag hemma från kvällens ridning och är lite ledsen. Det gör så sjukt ont längst ner i ryggen efter varje gång jag ridit. Vet inte om det är foglossningar eller något annat. Gör ont vid de där knölarna som sitter längst ner i svanken (om ni förstår vad jag menar?)

Känns väldigt tidigt att få foglossningar, är ju bara i slutet av vecka 14!

Majken: Härligt att det gick bra på ul och spännande med en liten pojke! Olle är ett väldigt fint namn, hade kunnat tänka mig det men några av våra bästa vänner har en Olle så vi bestämde oss att ta andra namn :)

Backa tillbaks och läs mitt inlägg om foglossning och vad man kan göra för att det inte ska försämras. Och mitt tips direkt är att sätt dig inte på en häst igen förrens du fått barn och låtit det gå några månader. Förra graviditeten kände jag av det i två år efter.

Jag blev dålig första gången denna graviditet i vecka 7 och har inte suttit på en häst sedan dess. Med många hästar i stallet och jag mår lite bättre så är jag ju såklart sugen men nej, aldrig - det är inte värt det.

Förra graviditeten var jag alltså helt invalid i 5 mån. Första känningen kom någonstans runt vecka 12 när jag lyfte in spånbalar i stallet och som du säger känningar runt svanskota. Där skulle jag BROMSAT!!! Sen kunde jag inte gå, knappt klä på mig själv, inte sova, inte ta mig in i bilen osv. Jag satt i princip hemma och grät med mina kryckor en hel vinter (från dec-mars) och kom ingenstans. Kunde inte ens åka och köpa ett paket mjölk själv.

Nu var jag extremt dålig, men snälla ta det lugnt för din egen skull. Min sambo fick vara hemma med mig och bebisen 6 veckor för jag kunde inte bära bebis, babyskydd eller köra vagn i början!

Så en varning från mig bara, ta det lugnt när ni börjar känna av foglossningen!

Vet att du svarade mirtai men jag har frågor :)

Jag är/börjar bli deprimerad pga att jag är så handikappad...
Min sambo gör allt här hemma och hjälper mig med hästar, höns, hundar och har mest ansvar över sonen. Sambon bär mej till toan mm..
När jag är själv gråter jag floder.

Blev du värre i fogarna när du blev tyngre? Eller blev det något bättre när du tog det lugnt?
Hur gick du på kryckorna? Jag blir värre snabbt med kryckor, tror jag gör fel?
Detta är en svår fråga men hur ska man tänka? Rent psykist?

Läkarna säger till mej att detta kan släppa och smärtan kan försvinna senare under graviditeten. De säger även att detta är absolut inget farligt och foglossning skadar inte men jag tror inte på dem.. jag har hört fler som har ont väldigt länge efter graviditeten.

Jag kan röra mig någorlunda på morgonen men det börjar minska på de timmarna..
Så måste jag göra något måste jag göra det tidigt på dagen för senare är det kört då ligger jag ner.

Blev slarvigt skrivet (från mobil)

:( Lider med dig, och förstår precis hur du känner dig. Jag har efter min förra graviditen en helt annan inställning till människor som lever med kronisk smärta.

Jag blev inget bättre tyvärr utan sakta sämre. Eftersom det var 1 m snö och minus 20 gr nästan hela den vintern så var jag ju inte ute så ofta med kryckorna. Jag var så dålig att jag blev erbjuden igångsättning tidigare men vad som hände var att när bebisen fixerade huvudet så passade väl det in i bäckenet och då kunde jag plötsligt gå igen. Så sista månaden när alla andra tyckte det var som jobbigast tyckte jag att det var rätt ok och vaggade runt som som ett hus på stan.

Har tyvärr inte mkt att hjälpa dig med. Vad får du för smärtlindring? Jag gick på rätt starka tabletter (som var ok för bebis) men de finns inte längre om jag fattat rätt.

Bältet tyckte jag inte hjälpte ett dugg förra gången utan det som hjälpte lite var en tjock täckgjord i bred resår från stallet. Drog jag den stenhårt fick jag lite stöd.

Jag inser att jag förträngt mycket av hur illa det var! :(

Försök att göra så lite som möjligt på morgonen när du känner dig ok, gå sakta och korta sträckor. Och gråt när du behöver. Det är SKIT att ha ont och SKIT att behöva låta andra människor göra allt som man är van att göra själv. Men det är en övergående period i livet och tar du det lugnt efter födseln ska du bli helt bra! Så länge du inte ger dig på dressyrsadlar för tidigt. :wtf::meh::p Stor kram!

Glömde fråga, vattengympa, sjukgymnast, akunpunktur? Vattengympan är magisk, bara det att kunna röra sig en stund är värt mkt. Gör en inget bättre men skööööönt. Sjukgymnast gäller att hitta en bra. Akunpunktur hjälpte inte mig men vet att många andra blivit hjälpta.

Jag vet ju innerst inne att jag borde sluta rida nu. Har dragit ner på det iaf till bara 1 gång/vecka. Samtidigt så vill jag ju verkligen inte sluta, det är ju ridningen som gör att jag står ut med illamående, trötthet och gråtattacker resten av veckan ;)

Efter bilolycka för 15 år sedan har jag redan problem med mitt bäcken även om jag är smärtfri sedan 10 år ungefär. Hade kallt räknat med att det ska bli problem under graviditeten men hade ju inte tänkt att det skulle börja redan nu! :(

Förstår att du inte vill sluta rida, men du får sitta på läktaren och heja istället! ;-)

Jag tror att en ordentlig hästvurpa i min ungdom med rejäl höftskada är lite skyldig till mina problem också. Min nya sjukgymnast tror dock att det till stor del beror på överrörlighet med. Sen nu så hade jag precis i samband med att jag blev gravid börjat löpträna. Duktigt tyckte jag, värdelöst tycker sjukgymnasten som tror att jag skakade sönder mina fogar lite extra. Dessutom har jag gått med en fotskada sista året och har nog snedbelastat mig mer. Dessutom ovanligt lite ridning pga fotskadan så svag i ländrygg och bål.

Inte många rätt för mig alltså...

*kl*

Igår berättade vi för barnen att de ska få ett syskon :) Min man har tre barn sedan innan som är 3, 5 och 7 år.

De blev glada men också lite bekymrade över vad deras mamma skulle säga när bebisen också skulle följa med dem till henne varannan vecka :p Fick förklara att bebisen skulle bo hos oss hela tiden :D

*kl*

Här kommer dagens gnäll... Är så less på att må illa, kräkas, ha ont i huvudet och vara dödstrött! Bara längtar efter att ha en dag när jag mår som vanligt!

Som om jag inte redan ligger med jordens huvudvärk och illamående så ringer min älskade pappa som bor 55 mil bort och talar om att han är inlagd på sjukhus för de misstänker att han hade en TIA igår och vill övervaka honom några dygn... Min älskade pappa som längtat så mycket efter att bli morfar! Nu ska det väl inte vara någon jättefara men orolig är jag ju ändå!

I morgon är det dax för ultraljud för oss! Så spännande det ska bli.
Är lite nervös för att jag inte känt barnet röra sig, med sonen har jag för mig jag hade känt nått innan ultraljud och då gjorde vi det i vecka 18.
Denna gång gör vi det i vecka 19.
Men men bara hoppas att allt är som det ska.

Håller med alla illamående stackare att det är inte kul att kräkas! Läser alla gravidkalender där det står att det brukar avta i vecka 12-13 haha det känns nästan som att dom hånflinar åt en!

Mirtai: fy det låter inget vidare.. :( skickar styrke kramar!

Araben: spännande med ultraljud :) du kanske har som majkem, att kakan ligger i framkant?
Lycka till imorgon.

Kl.
Idag har jag och min sambo varit barnfria och varit på spa hela dagen! Det behövdes verkligen :) avslutade kvällen med massa gott framför en film. (The host)
Så nu är man riktigt avslappnad i kroppen :) det var en fin födelsedags dag :)
Men bubblan i magen lever nu rövare och vill inte alls sova :D

Skönt med en lugn dag på spa, tror jag också ska boka in det framöver. Fick erbjudande om en Stockholmshelg med hotell, nåt sånt bör vi göra tillsammans innan barnet kommer.

Dessutom så ska jag försöka ta mig hemifrån på lite hästtävlingar och annat kul för jag vet ju att det blir husarrest nåt år framöver när man ammar. Iaf om andra barnet blir som första och inte kan åka bil...

Min mage börjar också bli lite vild och fladdrar ofta på kvällen när jag ska sova. Hoppas han vänder på dygnet innan han ska ut! ,-)

Nu har vi varit på ultraljud! En liten krabat som sög på tummen och slog volter var det.
Så underbart att se! Livmodern låg i framkant så det dröjer nog ett tag till innan jag känner av liten men nu vet jag i alla fall att bebis lever!

Samma som för mig då, och nu när jag gick in i v 21 fladdrar det på rätt bra! Skönt att allt såg bra ut! :D

Vad mysigt :) min moderkaka ligger också fram och nu i v23 så känner jag rejäla sparkar :love: Även sambon känner och vi kan roa oss på kvällen med att ligga och titta på hur magen rör sig :)

Dock låg min moderkaka på gränsen till för långt ner så jag hoppas den flyttat på sig nu :( Bär även bebis långt in, kan ibland känna sparkar inåt mot ryggen vilket inte är lika behagligt :p

Kl

Hemma från Malta nu, tillbaka på jobbet och ja magen växer. Längtar till förlossningen och drömmer mycket om bebisar. Börjar även fundera mycket kring barnvagn och vad man ska köpa för märke.

Längtar till förlossningen?? :oO_o ;) Hua, DET gör inte jag.

Jag inväntar nästa barn med skräckblandad förtjusning men känner som jag skrev ovan att jag vill ta vara på varje stund "innan han kommer ut". Jag ska försöka göra saker för mig själv, sova så mycket jag kan (hade en helt vaken natt i natt men första barnet så inte alltid jag styr över det) och gå på bio, gå på restaurang och sånt som jag vet kanske inte går att göra på flera år.

Har också börjat kolla på barnvagn men det blir begagnat. Första barnet vägrade ju vagn så efter ett tag sålde vi den förra på Blocket, var ändå inte helt nöjd med den. Det mesta andra har vi ju redan så det är inte så mkt som ska handlas alls den här gången, lite skumt faktiskt. :)

Ska till Ullared på föreläsning om nån månad och tänkte passa på att handla upp ett lager och saker som går åt då. Förra gången var jag helt nollad över vad som skulle behövas, så jag tittade på några andra gravida vad de köpte och köpte samma som de och lite av allt. ALLT jag köpte då användes faktiskt förutom en flaskborste! :)

Ja, vill ju ha ut min bebis ;) Sen gillar ju utmaningar och ska bli intressant att se vad kroppen klarar. Men jag återkommer efteråt , har säkert ändrat mig då :D

Jag har svårt att njuta och unna mig saker tyvärr, vill bara ha december och stressar på dagarna. Tror jag kommer ångra de sen när man inte ens får gå på toaletten ifred :) Är så vansinnigt sugen på pepparkakor och grönmögelost också!!! Blir tokig snart!

Vi kollar också på begagnat men vet ju inte ens vilket märke man ska ha :( vill ha en smidig men ändå stabil som är lättkörd mån klarar vintern ( förra vintern kom det mängder med snö)

Fyra rejäla hjul så funkar det alltid. Kommer kolla efter klassiker som Brio och Emmaljunga.

Förlossningen och vad kroppen klarar av är helt makalöst individuellt. Den ena förlossningen är inte den andra lik och den ena går fort och den andra tar tre dagar med vidriga värkar och inget händer. Lustigt att det är så olika. Hästarna har ju mer lika fölningar. :D

Min förra förlossning känns i efterhand "rätt ok" men hade du frågat mig då och några veckor efter så hade jag sagt aldrig mer. Nu försöker jag inte tänka på det men hoppas att första barnet "banat vägen" så det går lättare nu för lätt var det fan inte.

Den grönmögelost som finns på tub typ mjukost tror jag du får äta. Jag gillar det inte men har för mig jag läst det. Och hur kan du vara sugen på det?? Nu?? ;-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka