Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Eda, är det den man får i ryggen? :)
Har sett på tv program biland när folk vill ha ryggbedövningen men att läkrna då säger att det är försent?

Jag har nollkoll på de olika bedövningarna... vet att min mamma bara har haft lustgas och hon har fött 4 barn. :)

Själv har jag ingenaning ännu... men hade varit toppen med bara lustgas:angel:

Precis, EDA är ryggbedövning.

Jo, så jag undrar varför jag fick det när jag var så öppen att det inte längre ens fanns några kanter kvar. Gyn skulle lägga bäckenbottenbedövning (som blev alternativ nr 2 när det inte fanns någon narkosläkare tillgänglig för att lägga EDA), men lagom när han konstaterat att det inte fanns något kvar att lägga bedövningen i så kom narkosläkaren och la EDA...

Kl.

Har tydligen lite för starka magmuskler (eeh?) så ungen ligger så högt att jag nu på andra mätningen (v29+4) ligger ÖVER den övre kurvan fast ungen tydligen inte alls är något speciellt stor. Fortsätter den uppåt till nästa gång så kommer vi få göra ett extra UL. Inte mig emot direkt...

Jag har inte tänkt så mycket på smärtlindring än :p Är lite orolig om jag kommer klara av lustgas eller inte. Hur känner man sig av de? Blir man typ full?
Jag har fått panikångest efter en hemsk händelse för 4år sen, blev drogad på krogen och antagligen ihälld sprit och blev magpumpad med 3,4 i promille i kroppen och höll på att stryka med. Så nu klarar jag inte ens av att bli lullig och känna att jag inte har kontrollen till 100%.

Finns det något annat att ta i början istället för lustgas eller blir man helt utan nån smärtlindring då?

Usch vad hemskt! Sådant sätter verkligen sina spår! :(.

Jag undrar också hur lustgasen känns och hur man mår av den?

Är också lite orolig för var med om en "nästan" drunkningsolycka när jag skulle ta dykcertifikat och fick för tunga vikter mot min vikt och släpptes ut i vattnet, jag sjönk som en sten och med paniken, mängder med kallsupar och helt groggy, så nu efter det får jag väldigt lätt panik känsla och/eller klastofobi isamband med att jag inte har 100% koll.... ellr där man får en känsla av att man blir trängd m.m.

Men vad vet jag, lustgasen är kanske super härlig, precis så där lagom som 1-2 glas vin? :angel::idea:

Olika personer reagerar väldigt olika på lustgasen. Det vanligaste är väl att man mår illa om man inte klarar av den. Jag blev helt borta i huvudet och minns inte ca 3 timmar av förra förlossningen. Det är visserligen tre timmar som är rätt trevliga att inte minnas. Det kändes väl mest som att jag drömde och vaknade till ibland. ;)

Det finns ju en massa annat som man kan ta till i början som inte är lustgas. Sterila kvaddlar, massage, varma bad, akupunkur, mm. Akupunktur hade jag tänkt mig förra gången (och kan tänka mig igen om det drar ut på tiden i början), men det hanns inte med för det gick så fort när vi väl kom in. :)

Lustgasen gjorde mig "borta i knoppen". Jag slängde bort den de 2 sista timmarna och sa att den inte fungerade, så 2 av 5 timmars krystvärkar körde jag på ingen bedövning alls. Så när Isaac kom var jag helt klar i huvudet.

Nu sitter jag och klurar på mellannamn då vi kommit på ett tilltalsnamn. Det värsta är att det känns som att inget passar ihop med tilltalsnamnet :D . Fast det är ett härligt problem, värre var det när vi inte kunde komma på VAD hon ska heta.

Däremot så insåg jag igår att vi inte har något pojknamn, utifall om att. Det kan ju vara så att barnmorskan såg fel, även om hon lät helt säker (ja, jag får ju inte säga att det är säkert till 100% så det enda jag kan säga är att det ser ut som en tjej) :angel: . Så jag bad mannen komma på något pojknamn att ha i reserv :)

Jag var också helt klar i huvudet när Hugo kom, men det var ju för att jag inte längre behövde lustgasen när EDAn hade börjat verka. :)

Jag har fortfarande mitt favoritnamn på det klara, däremot är inte sambon övertygad och mellannamn har jag inte ens funderat på. Mellannamn tycker inte jag känns så viktigt, Hugo fick sin pappas namn som mellannamn rakt av bara. :)

Eftersom det är vårt sista barn (jag går inte igenom detta en gång till...) så skulle det vara roligt om vi kunde ta ett släktnamn från min sida. Men jag har ingen aning om vilket det skulle vara. :D

Eftersom det är vårt sista barn (jag går inte igenom detta en gång till...) så skulle det vara roligt om vi kunde ta ett släktnamn från min sida. Men jag har ingen aning om vilket det skulle vara. :D

Ja, jag har "barnstopp" efter detta (blir min andra). Mannen får ju 3 i och med detta så ja. Just med mellannamn vill jag ha åtminstone ett namn från min sida (om vi nu väljer att ha 2, Isaac har ju bara ett mellannamn). Då det känns viktigare denna gången i och med att jag märkt vilket stöd min sida har varit :)

December
1 - Sapfo
10 - Mustasukka- fjärde barnet
22 - uva - andra barnet
22 - Jho - första barnet
23 - SusieQ - första barnet
30 - Snna - första barnet

Januari
3 - escade - första barnet
4 - westernsuzie - första barnet
5 - Karolajna - första barnet
5 - Ferrari - andra barnet
6 - Fridaespaña - första barnet
6 - Zody - andra barnet
13 - saint__anger - första barnet
14- Numma - andra barnet
18 - Fibusen - Första barnet
22 - Trulsan - första barnet
27 - trazel - andra barnet

Februari
7 - Chambery - första barnet
18 - Nisse - andra barnet
18 - tessiem - tredje barnet

................

Lägger in listan igen så den är lätt att hitta :)

Skönt att det är fler som har bekymmer när det kommer till bikinilinjen :D Jag brukar raka på måfå, sen tittar jag lite snabbt i spegeln :p

KL

Här flyter det mesta på bra annars. Mår mycket bättre i fogarna sen jag började jobba 50%. Och tänka sig, jag har bara en vecka kvar på jobb innan grav-ledigheten :bump: Får dessutom första utbetalningen från FSK nästa vecka.

Nu är mitt största problem att jag snart har vuxit ur min gravid-stalljacka (gigantisk regnjacka). Jag kommer att fryyyysa i stallet tills bebis har kommit. Iofs kanske en härlig kontrast mot min kroppsvärme som är ca 45 grader resten av dygnet :p

Angående smärtlindring och förlossning så vet jag verkligen inte. Det är ju första barnet, och jag litar på att barnmorskan kan hjälpa till att se vad som behövs. Det kan iaf jag med mina patienter på jobb :) Provade lustgas när vi hade förlossningspraktik, blev riktigt härligt berusad och fnissig! Men det har ju en annan verkan när man har ont såklart. Dock tipsade handledarna mig då om att använda det vid framtida förlossning eftersom jag fick så bra effekt av det.

Är mest nervös över att bebis ska lägga sig på fel håll så att det blir planerat snitt i december, jag vill så gärna ha en januari-bebis :angel:

Förresten, någon som har börjat inreda barnrummet än? Vi ska nog köpa tapeter i helgen, sen kan vi sätta igång :) Tänkte köpa spjälsäng och skötbord (byrå med skötbordsdel) på Ikea.

*kl*
På tal om smärtlindring, förlossning osv..
Jag hoppas att jag kommer klara mig bra med värme, dusch/bad, akupunktur och lustgas. Förra förlossningen räckte det till, så jag håller tummarna för samma sak denna gång.

Känner mig inte särskilt orolig för förlossningen i sig, jag vet att det kommer göra ont men jag vet också att jag kan hantera smärtan på ett bra sätt. Självklart oroar jag mig för en massa saker, men det är som det är. *Läs ej om ni är känsliga, oroliga mm*
Min bästa väns kusin var inlagd för havandeskapsförgiftning, men blev inte igångsatt. Det resulterade i moderkaksavlossning, katastrofsnitt där barnet tyvärr dog, och mamman nästan stryker med. Efter snittet drabbas mamman dessutom av flertalet små blödningar och proppar i hjärnan..
Efter detta vet jag att förlossningen i Västerås ändrat sina rutiner, gått utbildningar osv och risken för att det händer igen är minimal. Men oron finns där precis hela tiden..
*slut*

Det jag oroar mig mest över just nu är att behöva gå igenom ett vändningsförsök och ev. bli snittad.. Mini ligger i säte i dagsläget, och även om det finns både tid och plats att lägga sig tillrätta (är i v. 29+4 idag) så nojar jag. Jag vill få uppleva en till vaginal förlossning, och snitt skrämmer mig. Är det så att Mini fortsätter ligga i säte och ett ev. vändningsförsök inte lyckas kommer jag dock välja planerat snitt. Hellre det än ett akut/urakut snitt, ca. 50% av alla sätesförlossningar slutar i alla fall i snitt..

Oj, ska man veta vilket håll bebin ligger åt redan nu? Jag trodde man kollade det först i slutet, typ v. 37? Jag är i vecka 30 (29 + 5 tror jag om jag har fattat hur man ska räkna :p ) och barnmorskan sa inget om det förra gången? Det känns som den snurrar runt en del fortfarande tycker jag?

Låter som att du har nästan samma tankar som jag ang vändningsförsök och snitt. Jag tror egentligen inte på att jag skulle våga försöka föda vaginalt i säte (tveksam om man får det hos oss ens..?). Så det skulle ju bli planerat snitt i sånna fall.

Jag tycker alla man hör om är in på vändningsförsök stup i kvarten. Det verkar som att de flesta lyckas av dem i alla fall! :)

Westernsuzie: Om man inte kan känna själv hur bebis ligger så kan BM känna. Men än finns det ju tid att vända sig för h*n. Därför kanske inte din BM brydde sig om att känna hur din bebis ligger.

Escade: Vi har ett par rum att välja på, men bebis får dela lekrum med storebror och sova hos oss till en början. Finns ingen anledning till att stressa...:angel:

Jag börjar bli stressad.

Isaac behöver en riktig säng, i badrummet får inte skötbordet plats så var ska de stå, till köpet så har vi inte fått byggt kaninburen (burskåp för 2 kaniner) så det står fortfarande två inneburar och tar massa plats. Skötbordet får väl stå i vardagsrummet för var annars ska vi få plats med det? Ångest, panik och jobbigt.

Jo, det är klart att man blir stressad om man har grejer som ska fixas. Det är sånna grejer som vi fortfarande använder ju. Skötbordet, ja - det står där det står här. ;)

Det jag är mest irriterad på är att vi har vagnar i hela tvättstugan. Fast så fort vintern släpper sitt grepp om oss (haha, säger jag redan innan vintern börjat) så kommer syskonvagnen få bo i garaget. Den går inte in genom vanliga 80-dörrar, som vårt hus har (fast jag fick mått av säljaren och mätte våra dörrar)... :grin:

Har kommit fram till att Isaacs vagn flyttar ner till barnvagnsförrådet när bebben kommer. Även att jag SKA ha byggt en tvåfackare på något vis INNAN förlossningen. Så jag blir av med de fula burarna i plast som bara tar massa golvyta. Sen har vi aldrig haft skötbord, hade tvättmaskin förr men inte längre, så ingenstans att lägga en sån där dyna :D .

Spjälsängen är tuggad på av Isaac och ser rätt trist ut pga det. SÅ funderar på att köpa en ny sådan.

Men ja, jag har MASSOR av planer. Är väl det som gör mig stressad. Har väl börjat "boa" nu då jag insåg att det är november inom mindre än en vecka :angel:

Jag har fortfarande inte öppnat garderoben där bebiskläderna ligger. Men jag (eh, sambon...) har i alla fall hämtat in liggdelen till vagnen så jag kan tvätta den... :angel:

Spjälsängen ligger i 100 delar, men det känns ändå inte som någon panik. Kommer bebis tidigt så kommer vi ju ändå inte hem på länge, och när vi väl kommer hem så kommer jag nog ändå vilja ha lillebror hos oss i sängen. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 329
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar