Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Nej det är väll så,många tankar och funderingar innan nu,men när man väl är där så kommer jag nog inte att bry mig särskillt mycket om något annat än att få ut bebis på bästa sätt. :D:love:

Jag får erkänna att för mig kvittar det om det blir ett planerat snitt eller akutsnitt. Jag vill inte vilket som. Jag skulle till och med hellre försöka föda vaginalt i säte än få ett planerat snitt av den orsaken. Medveten om risken för akutsnitt är högre då.

Snitt som snitt liksom, de ska skära upp magen oavsett, jag får inte hålla bebis och han kommer försvinna ur min syn snabbt. Absolut värst skulle det vara om jag skulle behöva vara sövd också (där är ju risken i alla fall mindre vid ett planerat snitt). Lite egoistiskt, javisst. Men det är ju så det känns! :o

Äsch, jag vill egentligen inte ens fundera på saken. Jag vill att lillebror ska lägga sig med huvudet ner, komma efter nyår och "den naturliga vägen". Det skulle vara trevligt om vi hann in till förlossningen. Sen har jag inte några jättestora krav. ;)

Fick stressa iväg inann skulle med en vän och handla lite. :) Hade igentligen inte tänkt och handla något men det slutade med en del bebis kläder! :love:

Var på jätte bra humör... kommer hem och ser att grannbonden kör gödsel på åkrarna runt vår gård... idag är det 3 dagen han kör på de där jäkla åkrarna, det stinker och hela huset luktar, plus att det är tung trafik på lilla grusvägen utanför vårt hus hela tiden... extra härligt är det också när hundarna springer rakt ut på åkern där det är massor av bajs. Så när jag väl kom hem vart humöret destå sämre... :crazy: Borde kanske inte va så känslig men sådant stör jag mig på. Nackdelen med att bo på landet!

Jag är lite tvärtom emot dig. Akutsnitt är jag livrädd för eftersom det kan bli trauma och det är stressande både för mamman och barnet kanske mår väldigt dåligt.
Planerat snitt skulle vara ganska skönt :o MEN jag har operationsskräck så jag skulle kräva att bli sövd i så fall :angel:;) Visst är det tråkigt att inte få se barnet på en gång :cry: men hellre det än att riskera nåt om tex barnet inte vänt sig.

*kl*
Jag förstår inte hur barnet ska komma ut ur mig :o:eek: Är ganska smal över höfterna och jag tycker inte jag har "breddat" mig speciellt mycket än och känner inte av speciellt mycket foglossningar heller. Tänk om ungen fastnar?!?! :eek:
Mäter dom på nåt sätt och kollar så att det fungerar? :confused:
Är nog lite uppskrämd av svärmor också för när hon skulle föda äldsta så var hon för trång så han kom knappt ut. Dom fick slita och dra ut honom och det var nära att båda strök med, så sambon är förlöst med planerat snitt.

Du skriver ju precis de tankarna jag har! Jag tror egentligen inte att han kommer att tycka att jag är äcklig oavsett vad, han kommer nog mest tycka att det är fantastiskt, det är mer att JAG vill kunna känna mig het när jag är med honom i fortsättningen också och vete fan om jag kan det om jag vet att han har sett mig i den situationen :p
men som sagt, när man ligger där kanske man inte bryr sig så mycket utan tänker mest på att få ut bebin och förhoppningsvis överleva själv :cool: och som trazel skriver får man nog vara tydlig med vad man vill att killen ska göra i förväg.

Jag förstår inte hur barnet ska komma ut ur mig :o:eek: Är ganska smal över höfterna och jag tycker inte jag har "breddat" mig speciellt mycket än och känner inte av speciellt mycket foglossningar heller. Tänk om ungen fastnar?!?! :eek:
Mäter dom på nåt sätt och kollar så att det fungerar? :confused:

Det där undrar jag med :eek: tänk om man går helt sönder o samman? :crazy:

Det där undrar jag med :eek: tänk om man går helt sönder o samman? :crazy:

Jag brukar tänka så att för de flesta så går det ju faktist bra,kanske något litet styng som får sättas. Vi kvinnor är gjorda för att föda barn,vi har gjort det i en evighet. Är det påväg att barka ur så har vi massa bra personal som kan förhindra det/hjälpa så man tar sig igenom det.

Det jag däremot är riktigt rädd för är att lillen kommer dö i magen på slutet eller att han kommer dö i psd! Har läst att 7-9 barn dör i magen efter v 22... Psd har jag inte ens vågat läsa om!

Jag klarar mig alltid,en trasig kropp går att sy ihop,men tänk om man förlorar sitt barn.... :cry:

Kommer ni ha andningslarm föresten?

Man brukar inte mäta förstföderskors bäcken. Man "räknar" helt enkelt med att det ska gå bra med vaginal förlossning. Om man däremot har en förlossning i ryggen med ett akutsnitt som följd av att värkarna inte ger något etc. så brukar man göra en bäckenmätning för att se inför ev. nästkommande graviditet om det är möjligt för vaginal förlossning.

Min svärmor tjatar mest om att det kan gå så himla fort och att det är ju inte säkert att man hinner till förlossningen. Jag tycker faktiskt inte att det är det värsta scenariot... Men det är ju ändå sånt man inte vill höra. :crazy:

Ang att gå sönder så är jag inte speciellt rädd för det. Det går ju bra för de absolut flesta.

Vi hade inget andningslarm till sonen och tror inte vi kommer att ha det den här gången heller, förutsatt att lillebror är frisk och kry. :)

Det jag däremot är riktigt rädd för är att lillen kommer dö i magen på slutet eller att han kommer dö i psd! Har läst att 7-9 barn dör i magen efter v 22... Psd har jag inte ens vågat läsa om!

Jag klarar mig alltid,en trasig kropp går att sy ihop,men tänk om man förlorar sitt barn.... :cry:

Kommer ni ha andningslarm föresten?

7-9 av hur många då? :eek:
Fy tusan vad HEMSKT om det skulle hända nu när man är så långt gången och har känt den röra sig i sin mage så länge. Det känns ju som att man redan känner den lilla rackaren lite fast man aldrig har sett den på riktigt. Och ännu värre om den dör sen när den har kommit ut :cry: gah, nu känner jag för att grina för femtioelfte gången idag :cry:

Andningslarm är redan beställt, borde komma snart! Dyrt men jag vill vekrligen ha det... är rätt orolig av mig på natten och så skönt att bara kunna titta på lampan att den lyser rätt färg så kan man blunda lugnt o sova vidare igen. ;)

Oj, jag har inte tankt sa langt som forlossning, men gallande blodigt sa tror jag att min stackars sambo fatt vara med om det varsta vid ett missfall forra aret da jag blodde ner honom och allt runtomkring ooch han fick kla pa mig och bara ner mig till ambulansen. Sa nu ar vi iaf forberedda pa att det blir kladdigt. Jag var iaf pa UL igar och allt ser bra ut aven om bebis ar lite liten, och folk tycker att jag ar liten for vecka 30. Men men sa lange dom sager att allt ser ok ut sa kanns det bra. Det ar ju bara sa himla haftigt att se allt, bebis gillar dock inte ultraljuden och vander sig bort och gommer sig =)

Jag forutsatter nog att allting ska ga bra och har inte informerat mig om akutsnitt eller nagot annat. Det kanns som att det jag inte kan styra ar ingen ide att oroa sig for det bara stressar mig och bebis i onodan.

Just nu langtar jag mest att min sambo ska komma hem da han varit borta i 2 veckor och troligtvis blir borta i 2 veckor till =( tur att skype finns

Nu ska jag satta ut annons pa fodervard till min lilla ponny och hoppas att jag hittar nagon som kan tanka sig ta henne

Ett larm som du har i sängen till bebis på natten. Som läser/känner av barnets andning m.m. och larmar om bebis slutar andas. Googla på de så får du massor av inoformation. :)

Nu när vi endå pratar om förlossning m.m. :) Har ni funderat på hur ni ska föda? Med smärtlindring eller inte? Och OM ni ska ha det, vad vill ni ha?:d

Oj vad ni skriver.

Chambery ang smärtlindring: Jag tänkte köra på det jag gjorde när jag fick Isaac, lustgas! Ville ha ryggbedövning då men då blev jag nekad det då jag var "så duktig och stark" :devil: . Men det gick ju ändå.

Sen angående det med mannen/sambon på förlossningen. Jag hade dött utan min man. Han skulle stå synlig för mig hela tiden annars bröt jag ihop. Han peppade mig och var ett sånt oerhört stöd hela vägen igenom. Hade inte han pushat på mig så hade jag gett upp halvvägs. Tycker dock synd om honom då jag hade rätt ont och det kan inte varit kul att se, däremot så var jag fruktansvärt kärleksfull :love: .

Jag kör på lustgas och tar till EDA om det behövs. Samma inställning som förra gången. Däremot så kommer jag inte acceptera att få EDAn så sent som jag fick sist (fullt öppen när jag fick EDA så den tog bort krystvärkarna för mig).

Jag vill nog köra med samma smärtlindring som sist: Massage och lustgas under öppningsvärkarna och sedan Eda.
Jag vill inte använda lustgas under hela förlossningen, utan vill vara hyffsat klar i knoppen.
Eda funkade grymt bra sist då den fick mig att slappna av så att värkarna ökade utan att jag kände av det.

Jag önskar att förlossningen blir lik förra förlossningen.

Då vaknade jag av svaga värkar runt 01, de kom regelbundet med 5 min mellan. Efter 30 min väckte jag mannen.
Och en timme senare åkte vi in, fortfarande svaga med regelbundna värkar.
Var framme 3.30, fick ligga med ctg i 30 min. Värkar med 3 min mellan. Fortfarande så pass svaga att jag kunde ligga och slappna av även under värkarna.
4.10 var jag öppen 3 cm. Badade i över 30 min. Sen gick jag fram och tillbaka i rummet under värkarna.
5.10 öppen 8 cm.
Fick lustgas under 3 värkar, sen var jag öppen 10 cm, och efter 3 krystvärkar var han ute 5.27.

Gången innan det gick det lite för fort, då hann jag vara inne i 7 min.

Så jag hoppas på svaga men regelbundna värkar så vi hinner åka in.
Kan tänka mig att ta lustgas under de värsta värkarna mellan 8-10 cm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 329
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar