Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag har lite samma problem som du, har funderat länge på vart jag ska göra av skötbordet. :d Vi har en liten tvättstuga o ett litet badrum så där är bara o glöma att få plats. Men har tänkt göra så här, vi ska ha ett skötbord i vårt sovrum på ovanvåningen så jag slippper springa upp o ner ionödan för att byta på bebis och sedan har vi ett "mellan rum" som ligger mellan köket o vardagsrumet... man kan gå runt ett varv i vårt hus, nu är det bara garderober i det rummet.. så där ska vi ha ett skötbord också. :) Tror de blir rätt bra.

Utöver vårt sovrum har vi bara 1 sovrum till, (gästrum o förvaring) där blir bebis rum längre fram om vi fortfarande bor kvar här då. :)

En liten fråga till er alla.... Hur jobbar era män/gubbar/sambos?? Både i veckorna o på helgerna??

Jag känner mig sååå förvirrad! :confused: För min sambo är nästan aldrig hemma, han är jätte stressig o jag känner mig väldigt ensam. :( Behöver gnälla av mig lite, men börjar bli så trött på detta, så vore så kul o skönt att få höra hur ni har det i era liv nu när vi alla väntar bebis o förändringar i livet! :)

En liten fråga till er alla.... Hur jobbar era män/gubbar/sambos?? Både i veckorna o på helgerna??

Min sambo har varit på jobbet mellan ca 7.00-16.15. Nu kommer det ändras eftersom hans pendlingsmöjligheter försämras, så han kommer vara borta längre dagar, från ca 7.00-17.30... Efter nyår har vi ingen aning om hur han kommer jobba. Det blir på schema, rullande dag, kväll och helg. :(

Min sambo ar inte ens i landet, och vi har haft det sa till och fran sen juni. Saa jag forstar kanslan av att kanna sig ensam, det ar jobbigt. Men jag hoppas att din man kan vara mer hemma nar bebis kommer, lika som jag hoppas att min sambo kommer att vara hemma. Och i annat fall far jag aka dit han ar eller sa aker vi till hans hemland :)

For mig s tror jag att gravid hormoner spelar in gaanska mycket, jag har aldrig haft problem att vara ensam men nu kan jag fa sana gratattacker och kanna mig som den ynkligaste i varlden och bara tanka jag vill inte vara ensamstaende aven fast det i verkligheten inte ar sa.
Jag har ocksa varit extremt svartsjuk under grraviditeten, nagot som aldrig i vanliga fall sker :crazy:

Haha, som omföderska har jag lite koll på kroppsdelar osv och har känt efter själv. BM börjar känna efter v. 31 eller 32 tror jag det är. Så sent som 37 har jag aldrig hört, det är då man gör ev. vändningsförsök och så. :D

Det är klart dom fortfarande snurrar och har sig, jag jämför bara med storasyster som redan nu låg med huvudet nedåt.. Men jag hoppas och tror att den här lilla lägger sig rätt så småning om..

*kl*.
Jag känner ingen större stress, ska plocka ner alla bebiskläder, tillbehör och leksaker osv i helgen och se vad vi behöver komplettera. Behöver inte köpa något större, barnvagn osv finns ju kvar. Är ev. ett skötbord att ställa på badkar, om vi nu köper ett badkar alltså. :D Annars har vi skötbord också som ska skruvas ihop igen bara.

Ang. sambons jobb så jobbar han 2-skift, 5.30-13.00 eller 13.00-21.00 mån-fre. För oss passar det perfekt, vi har (när jag jobbade alltså) jobbat om varandra mycket och det har inneburit att dottern fått mycket egentid med oss båda, inga långa dagar på fsk osv.
När dottern var liten och jag var f-ledig var sambon hemma mycket trots heltidsjobb, han har alltid varit en väldigt närvarande pappa. :love: När dottern var 8 månader var han f-ledig till det att hon började på fsk vid 16 mån ålder. Delade alltså rätt lika och kommer göra nu med.

Det är klart dom fortfarande snurrar och har sig, jag jämför bara med storasyster som redan nu låg med huvudet nedåt.. Men jag hoppas och tror att den här lilla lägger sig rätt så småning om..

Men är det inte relativt vanligt att bebisen aldrig ens blir fixerad på omföderskor? Hugo var fixerad redan vid 34 veckor (och ingen trodde väl att jag skulle gå över tiden heller...) och han låg med huvudet ner redan vid den här tiden (v 27).

Nu har jag ingen aning om hur lillebror ligger får jag erkänna. Inte vad som är upp eller ner i alla fall. :D Idag konstaterade jag dock att han hittat samma ställning som Hugo hade, med ryggen mot min rygg och sparkarna kom mellan magmusklerna som delat sig (igen)... Men den här gången är moderkakan i framkant, så den mildrade kanske det hela lite. ;)

Så, nu har jag fått en ny vagn :D En Brio Duo från 2004, superfint skick!

vagnen.jpg

Annonsbilden...

Isaac var lite besviken när ingen bäbis ingick ;)

Hoppas ni blir nöjda! Och storebror blir nöjd när bebis väl kommer. ;)

*fortsätter på samma knapp*

I natt har varit en kaosnatt här. Hugo har feber och han sover alltid jätteoroligt när han har feber. I 2,5 timmar var han vaken och när han väl somnade om så började jag få grymt ont i magen. Kändes som värkar som höll sig i ca 30 sekunder och sedan ingenting i ett par minuter. Och så höll det på en timme till.

När jag äntligen lyckades somna om efter 4 timmar så var jag skapligt död i morse när klockan var sju och Hugo tyckte det var dags att gå upp... Men det fick sambon ta!

Nu har magen lugnat sig i alla fall och lillebror har full fart igen. :)

Åh den ser jätte fin ut och bra färgval!! :D

Passar också på att slänga in en bild på vår nyinköpta barn vagn som äntligen kommit hem. :D Emmaljunga Edge

536006_10151129065628163_1042972753_n.jpg

Likadan vagn som vi har! Fast vår är... brun. Jag vet inte vad färgen heter, men den som finns nu är den mest lik PP Coffee. :)

Jag tror ni kommer bli nöjda! Den enda gången jag inte varit nöjd med vagnen är når jag gått i små, trånga affärer. Det gör jag inte så ofta, så det kvittar. ;)

Vår färg heter typ "Amburgein" stavning, det svarta skifftar i lilla o silver i solen. :) Riktigt trevlig färg. Kan förstå det du menar med små affärer... haha den är rejäl! :P Men samam här det sker inte ofta att jag är i väldigt små trånga affärer.

Jag gjorde nog bara det en gång på det året vi använde vagnen. Sen fick ju Hugo en smidigare vagn som är lättare att plocka i och ur bilen. :)

Färgen är jättefin! Jag hade nog valt mellan den och svart/grön om jag valt idag.

*fortsätter på samma knapp*

Folk pratar om att det är svårt att ställa om barnen till vintertid. Här ligger barnet och sover och mamman är klarvaken. Vi skulle ju ha åkt till dagis nu! Inte för att det blir något dagis idag eftersom H har feber, men det vet ju inte min kropp!

Jo, jag vaknade dessutom av en spark av sonen på blygdbenet. Mina foglossningar grät av smärta. Men han vevade ju runt i sömnen, så det är faktiskt inget han gjorde med flit. ;)

Har inte fått sova en hel natt sedan den 14e oktober, det börjar kännas. Nåväl, bara denna veckan kvar. Sen får lillprinsen sova hos mormor&morfar en natt så hans mor får en natts ostörd sömn. :p

Kikar lite på nya sängar, funderar på om jag behöver skaffa en riktig 90-säng på en gång då en stor del av hans sovproblem numer är för att han rör sig så förbaskat i sömnen och vaknar då han dunsar i väggen för hårt. Men hade velat ha en sån där praktisk "inte falla ur sängen bräda". Fast det kanske går att fixa själv. Får fundera på det där. Vill ha UT honom ur min säng och MITT rum så jag får SOVA. Men sömnproblemen började ju den 15e i och med halsflussen han fick. Innan dess sov han 11-12 timmar i sin säng inne i sitt rum utan att vakna.

Bäbis lever om. Fortfarande inte så det irriterar mig utan jag tjuter av lycka varje gång jag ser någon rörelse från utsidan. Dock så är kramperna i benen inte nådiga, så funderar på att be barnmorskan ta och kolla om jag lider av någon brist utöver järn. Kan inte vara sunt att ha kramper i lårmuskeln, vaderna och fötterna flera timmar per dygn :cry:

Och nu stängde barnet in sig i sovrummet tillsammans med hunden, så får väl avbryta och kika vad de gör :P

*snor min egen knapp*

Oj va ni har skrivit, har inte riktigt haft tid att sitta vid datorn på några dagar.
Jag känner mig småstressad att få allting klart, vi har inte kommit så värst långt med barnrummet (tidigare datarum). Fortfarande en hel del möbler som ska ut därifrån och sen ska det byggas skötbord (Ikeas byråvariant), spjälsängen ska målas och sättas ihop osv.
Killen tycker jag stressar upp mig i onödan och att det är lååång tid kvar :angel:
Känns som jag vill börja boa ordentligt redan nu :D

Babyskydd är inköpt nu iallafall :) Det blev en Maxi Cosi Cabriofix.

Nu vill jag också ha hem barnvagnen! Den är skickad från Tyskland nu så förhoppningsvis får vi vagnen den här veckan. :bump::banana:

Sova en hel natt? Vad är det..? Det har jag inte gjort sedan jag var gravid med H för typ 2 år sen. ;) Eftersom han är så mammig och pappig så skulle det inte fungera att ha honom hos någon annan över natten. Han får vara hos mormor när vi ska till förlossningen, men jag törs inte låta honom sova där innan. Då blir hon nog avskräckt och vill inte ställa upp när det behövs sen. ;) Är det någon som får honom att sova så är det mormor i alla fall tror jag. Hon brukar ha kreativa lösningar på det mesta. :p

Jag var hos läkaren nu på morgonen för att få min sjukskrivning förlängd. Så nu har hon skrivit sjukskrivning fram till 2 veckor innan BF.

Hon ville att jag skulle till spec. läkare för mina sammandragningar... Jag vill inte, jag orkar inte och jag tror inte det är någon som helst fara för bebisen. Men nu väntar jag på att min BM ska ringa upp mig eftersom det är hon ska kan skicka mig vidare till spec. MVC.

Sova en hel natt? Vad är det..? Det har jag inte gjort sedan jag var gravid med H för typ 2 år sen. ;) Eftersom han är så mammig och pappig så skulle det inte fungera att ha honom hos någon annan över natten. Han får vara hos mormor när vi ska till förlossningen, men jag törs inte låta honom sova där innan. Då blir hon nog avskräckt och vill inte ställa upp när det behövs sen. ;) Är det någon som får honom att sova så är det mormor i alla fall tror jag. Hon brukar ha kreativa lösningar på det mesta. :p

Även fast jag inte har några barn sen innan så har jag inte sovit en hel natt sen jag blev gravid. Springer upp på toa, det kryper i kroppen, vaknar av konstiga drömmar eller av att armarna somnar. Vila upp sig innan bebis, vad är det? :angel::cool:
Sömnen är väl det enda jag egentligen kan klaga på när det gäller graviditeten, mår bra i övrigt.

Delvis knapp

Usch i dag är ingen bra dag... :( Sån himla huvudvärk,och haft ont i ryggen hela natten så jag såg stjärnor i bland,antagligen pga att jag var med mannen ut på en lite längre promenad med vovven än bara runt byn i går,men kände mig så bra då,och vädret var underbart,men det fick man sota för sen...

Jag väntar på att vårdcentralen ska ringa upp,jag vet inte ens vad jag ska säga,men jag måste få prata med någon. Samt att jag misstänker att jag behöver ett sjukintyg. Jag var sjuk hela v 40 pga ont i ryggen,sen jobbade jag v 41,var sjuk v 42,sömnproblem och förkylning,och jobbade hela v 43,och i dag är jag hemma igen pga migrän och ryggen. Jag kan inte hålla på så här längre,men samtidigt så dom dagar det funkar att jobba vill jag ju jobba såklart... Hur sjutton gör man?

Har kommit typ 2 decimeter snö här,så jag antar att det är den som ställer till migränen....

Sen undrar jag också,för det är ju arbetsgivaren som ska betala dom två första veckorna man är hemma,men hur funkar det nu då när jag varit hemma,jobbat,varit hemma,jobbat? Kommer dom betala för v 40 och 42,eller betalar dom bara för v 40,sen så har jag ju varken sjukskrivning eller något för v 42,så jag antar att jag riskerar att gå helt utan ersättning för den veckan...

En sjukperiod fortsätter om du blir sjuk inom 7 dagar igen (fortfarande bara en karensdag). Så är det längre än så så är det arbetsgivaren som ska betala ersättningen till dig och du får en ny karensdag. Som jag fattar det på vad du skriver så är det två olika sjukdomsperioder, två karensdagar och arbetsgivaren som ska stå för hela baletten. Och ännu en ny karensdag för dig idag.

Om jag var du skulle jag försöka få till en sjukskrivning på kanske 50%? Så du inte behöver ta i så länge att du blir dålig, men ändå kan jobba?

saint__anger: Jag har aldrig sovit så mycket som jag gjorde när H var nyfödd. Det fanns mycket sömn att ta igen då eftersom jag sov väldigt dåligt när jag väntade honom också. Han tyckte mycket om att ligga och mysa i sängen och vi kunde lätt sova bort hela förmiddagarna också. Men då hade jag ju ammat ett antal gånger varje natt också. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 329
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18