Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

En hel vetenskap de här med försäkringar... :D

Men jag och sambon valde att tekna en graviditets försäkring igenom Folksam då vi har typ allt där, alla djur, bil, våra försäkringar m.m. så de känns bra. Valde även att betala och få den utökade som täkte betydligt mer och där även mycket skyddade min sambo. :) Så nu är det gjort!

Så får de väl bli någon annan bebis flrsäkring när väl lillan är ute.

Ja,vi ska teckna en betalförsäkring sen hos FS vi med,då vi också har "allt" där,hus,bilar,hästar,hundar,oss själva osv! :D

Vad skönt! Både att allt såg bra ut med Mini och att den läkaren tyckte du skulle vara sjukskriven. :)

Vila massor och se till att Mini stannar till över årsskiftet nu. ;)

*fortsätter på samma knapp*

Ang gravidförsäkring så hade vi TryggHansa förra gången och har nog tänkt att skaffa det igen. Det har bara inte blivit av än. Betalvarianten alltså. :) Vi har allt annat hos TryggHansa, så det är väl smidigast helt enkelt. :o

Idag ska jag och min mamma på roadtrip och kolla på vagn och hälsa på hundens uppfödare. Får se hur jag mår när den här dagen är slut efter sisådär 30 mil i bil... :crazy:

Ang. att ta försäkring där man har alla andra, så struntade vi fullständigt i det. Vi har det mesta hos Folksam, men valde ändå Trygg-Hansa, just för att vi tyckte att deras verkade bättre helt enkelt. Att de ringer och vill "hjälpa till" med en översyn av alla försäkringar kan man ju bara säga tack, men nej tack till - svårare än så är det ju inte. ;)

trazel - det är nog ingen risk för att mini kommer innan nyår, vi räknar med att hen kommer till mitten/slutet av januari ändå. :D

Gud, jag är redan uttråkad. Jag är inte van med att vara hemma själv, än mindre vara hemma själv och bara ligga i soffan. Jag brukar alltid plocka med något, städa, sortera eller liknande. Idag har jag dock lovat mig själv att jag SKA vila fram till lunch, då ska jag äta och sen ska jag iväg på en jobbgrej sjukskrivningen till trots. Sista kurstillfället i en kurs som jag verkligen vill bli klar med, och det innebär 3 timmar stillasittande diskussion - det orkar jag nog ;)

På tal om försäkringar så ringde en försäljare nu och ville ha en genomgång/rådgivning på vad som fanns att välja :p Nej tack till det, mycket skönare att läsa på själv i lugn och ro.

Vi har inte bestämt oss ännu vad vi ska välja, men det lutar åt samma som vi har allt annat försäkrat i.

Kan lägga till ett litet tips. När jag beställde gravidförsäkringen genom Trygghansa så ringde de mig för att gå igenom allt. Tackade nej till det men undrade om barnförsäkringen och om man kunde beställa den redan nu, och att den började gälla from den dagen barnet var fött.
Det gick inte, däremot sa hon att man kunde fylla i allt så fort barnet kommit. (Födelsedag, vikt vid födsel osv) Det kunde man göra på internet redan på BB om man hade tillgång till nätet där. Hon lovade att skicka ett mail till mig i början på min BF månad, med en länk till sidan där jag kunde fylla i det, så att den låg högt upp i min mail och inte försvann bland allt annat. Perfekt.

Så, kolla upp redan innan vad du vill ha, så kan du säkert få liknande hjälp även hos andra bolag, så kan du fixa det så fort bäbin kommit :) Har man ett tillägg på graviditetsförsäkringen kan det nog vara klokt att välja samma bolag om det går, min sträcker sig iaf till de första 6 månaderna som bäbin är född och jag tänker att det kanske kan bli problem att byta bolag om det nu är något med bebin.

Senast ändrad:

Om man väljer trygg hansas gravidförsäkring så behöver man dock inte få panik och teckna barnförsäkring direkt på förlossningen, gravidförsäkringen (i alla fall betalvarianten) gäller även som barnförsäkring under barnets 6 första månader om jag inte missminner mig helt. Dock är det såklart bra att teckna en separat barnförsäkring så fort som möjligt, men riktigt så bråttom hade inte vi - vi väntade tills vi kommit hem, fått ett fullständigt personnummer osv på barnet. ;)
De där första dagarna på BB lärde vi känna dottern, sov och mös. Men alla är vi olika. :p

Jag har inte papprena framför mig så jag kan inte dubbelkolla men jag trodde att den bara gällde för skador eller problem som uppkom vid förlossningen.. kanske skulle läst bättre.
Men oavsätt så finns det nog tid för att både fylla i ett försökringspapper och mysa och knyta an med bebin :idea:

Säg inte det, du kan vara rejält trött och sliten, ha ont osv. Visst är det en bra förutsättning att tänka att man ska greja det redan på BB, men i vårt fall så var vi så trötta trots en fullständigt normal förlossning, vi ammade, åt, sov och mös - det var ungefär det vi orkade. Jag var alldeles grötig i hjärnan av trötthet, hormoner osv och sambon var ungefär likadan han.

Ingen är nog dummare än att man förstår att det finns risk/möjlighet att man får göra på andra sätt än man tänkt eller hoppats på från början beroende på hur omständigheterna ser ut.
Jag tar inte något förgivet, jag vet bara att möjlighetens finns och eftersom jag tycker det är viktigt med försäkringar så vill jag ta den möjligheten om omständigheterna tillåter.

KL

Vi väljer nog TryggHansa eller Swedbank (har hus och bil där).

Uppdaterar tråden med en ny magbild. Samma snygga myskläder i samma välstädade sovrum som sist :p V 29 (28+4)

Magenv284.jpg

Jah "vår" försäkring sträcker sig också enda upp till att barnet är 6 månader gamalt, vilket är skönt då behöver man inte kassta sig på de... men jag lär tekna i samma bolag framöver också till barnet. Jag tycker om att ha allt samlat! :)

Det står ingenting om att vårda barn på mitt sjukintyg heller.

*kl*

Äntligen har jag fått graviditetspenning beviljat!
Men jag blir så trött på fk. De har verkligen ingen koll på nånting.
Alla säger olika saker när man pratar med dem och ingen vet vad som gäller.
Samtidigt som beslutet fick jag ett brev från fk där det står att de fått in ett utlåtande men ingen ansökan om gp.
Och jag fick det beviljat från 12/10-29/11.
Trots att jag är sjukskriven till 12/11. Min handläggare sa ju att sjukpenning går före, så jag kan inte få gp för den period jag är sjukskriven. Men enligt beslutet får jag det iaf.
Men det är väl deras jobb att hålla koll på att jag får rätt ersättning. Jag orkar inte ha med dem att göra mer.

*knappen*

Vad ni skriver! Här är man borta en dag så har ni hunnit skriva hur mycket som helst! :)

Hur som helst så har vi nu en syskonvagn i alla fall. Efter att ha kört 10 mil för att kolla och prova. På dit vägen körde jag dessutom på en väg åt fel håll, så vi hamnade heltokigt innan jag insåg att vi var faktiskt helt fel ute... :angel:

Aja, vagnen verkar bra. Jag har inte hunnit bekanta mig med den närmre, får göra det i morgon. Nu ligger den kvar ute i bilen och jag orkar inte ut och bullra med det när sonen somnat.

Zody - Klart Mini kommer i mitten/slutet på januari. Då kommer ju vår lillebror också! ;)

Väldigt udda då att FK vill att man ska skola in barn på förskola, när sjukintyget de facto gäller arbetet och inte vårda barn. Det är ju trots allt en markant skillnad.

Även mitt beslut ang. graviditetspenning kom idag - och det beviljades, precis som jag trodde. Skönt att slippa leva med ovissheten dock, det finns ju alltid en risk för att de nekar.

trazel - jag gick 12 dagar över tiden med storasyster, så vi förutsätter liksom att den här kommer ungefär till den 20 januari eller så. ;)

Jag har ju beställt lillebror till 21 januari (men har ju inte BF förrän 27:e), så vi får väl ses på förlossningen. :D Ingen av oss skulle ju vara kvar på BB frivilligt. ;)

Haha ja, vi kan ju alltid vanka av och an i korridoren tillsammans i snygga skjortor och med gåbord :D

Jag vill gärna att lillen kommer den 6: de Januari,dvs 12 dagar före bf,för då är mannen fortfarande ledig. Han ska ju börja jobba igen 7:de Januari,hade varit skönt att ha han hemma när det sätter igång så man inte lär ringa och jaga han på jobbet,sen ska han köra enda hem hit osv och jag ska vara här hemma helt livrädd och ensam! :eek::p

Eller så får han komma på en helg! Om han kommer när han ska så är det OK,det är ju en Fredag iallafall,då kommer mannen hem tidigt! :D

Haha vet du Fibusen, bebisar har en tendens att inte alls komma när man vill att dom ska. ;)

Men tyst på dig! ;)

Jag beställer bebis till:

2:a,3,4,5,6,11,12,13,18,19,eller 20 Januari,dock efter lunch den 11: de och 18: de! Det borde väll gå bra? Nån som vet vart man kan skicka ansökan? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 331
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30