Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Haha, det är en Emmaljunga Twin Cerox 360! :angel:

Har en Emmaljunga Edge Duo Combi och en Emmaljunga Scooter S också... Men vagnar kan man inte få för många av. :D

Jag har lite svårt att släppa Emmaljunga...

Vi provkörde emmaljunga city cross 2013, men killen sa tvärnej till den :o
Vi var båda överens om att vi ville ha en liten, smidig vagn och gärna svängbara framhjul som gick att låsa så city crossen var väl egentligen inte enligt våra önskemål.
Även fast vi bor relativt ute på landet är det asfalterade vägar här som plogas bra på vintern så förhoppningsvis ska Teutonian fungera bra här :angel::D

Jag tycker City Crossen känns klumpigare än Edgen, fast den ska vara "smidigare". Annars är det ju ingen större skillnad på dem egentligen.

Scootern köpte vi när sonen blev större och vi ville ha en smidigare och lättare vagn. Eftersom vi haft kvar Edgen så har vi ju kunnat använda den när vi gått skogspromenader ändå. ;) Men den får lillebror ta över nu och storebror får ha Scootern. Så blir det en gemensam Cerox.

Jag ville gärna ha svängbara framhjul på syskonvagnen eftersom den blir ju ganska tung och otymplig ändå. Men jag har faktiskt kollat på begagnatmarknaden efter Twin CC, Twin Nitro och Twin Cerox också. Begagnatmarknaden har varit mycket mindre än vad jag väntat mig... :cool:

Vi köpte ju Emmaljunga Nitro:

"Nitro är en slank och tuff storstadsvagn som även har mycket goda offroad köregenskaper. Vagnen har blivit otroligt populär bland många föräldrar. Enkel, lätt (11,3 kg med City Korg) och praktisk i bussar och tunnelbanor. Extra smal (bara 57 cm) och mycket smidig med svängbara framhjul, som snabbt vänder vagnen på plats, tar dig lätt fram även i trånga passager eller genom smala dörrar. Trots vagnens nätta yttermått är sittdelen generös, hela 90 cm lång och 32 cm bred, samma som övriga Emmaljungavagnar. Här kan ditt barn vila skönt upp till 3-årsåldern. Sittdelen är vändbar. Komplettera
med City Korg eller City Korg Supreme för det nyfödda barnet. Vagnen kan användas som Travel System om du köper en adapter och Emmaljungas First Class0+base bilbarnstol. Om ni blir fler kan du fästa Emmaljunga syskonsits (tillbehör) på sittdelen."

Vi känner oss nöjda av det vi provkört uppe i vardagsrummet! :D Är låsbara framhjul,man ska även kunna ställa in dämparen om man kör på grus vs asfalt,men så kanske det är på alla vagnar? :o Vi kommer mest gå på asfalt,alt hårda grusvägar. Liiiite oroliga för hur den kommer gå i snöslask,men tack och lov så brukar dom sköta plogningen exemplariskt här,och hon som vi köpte vagnen av hade enbart haft ETT klagomål på det,och det var innan mamman kom på att man kunde låsa framhjulen... :p

Fick ju ett sånt bra pris på vagnen,under 6000:-,splitterny i affären med både ligg och sittdel så vi kunde ju inte låta bli.

Senast ändrad:

Googlade runt lite på Nitro och det fanns en smart lösning för den vagnen! Nackdelen med svängbara hjul, även fast dom går att låsa är att de är mindre än det fasta paret och kan ställa till problem i snön. Men på Nitron gick det att köpa ett paket med "fasta vinterhjul" att byta ut dom svängbara :idea:

Skriver så dåligt så skickar med en produktbeskrivning från hemsidan:

Emmaljunga vinterhjul passar till Emmaljunga Nitro och Ozone. Det är lite större, fasta hjul med samma bredd som bakhjulen som går att montera på vagnen istället för de svängbara hjulen. I paketet ingår två hjul, en hjulaxel och två fästen.
Första monteringen sker i butiken (boka alltid tid först, kvitto ska uppvisas).

Delvis KL.

Vi har beställt vagnen från Tyskland och jag längtar tills den kommer hem :D
Det var en prisskillnad på ca 2000 emot att beställa i Sverige + att vi nu kunde designa vagnen precis som vi ville istället för standardfärgerna som finns här.

Vi har en Brio Happy som bebisen ska få åka i. Och som syskonvagn vill jag ha Babytravel Dublin. Letar begagnat, vet inte hur mycket vi kommer använda den.
Men det är dåligt med såna i närheten av oss just nu.

KL

Har gjort glukosbelastningen idag, och det gick bra! Skönt att ha det avklarat. Tre veckor kvar att jobba sen ska jag förhoppningsvis gå hemma och njuta.

Har ni skaffat någon gravidförsäkring? Jag har tänkt på det sen i somras men glömmer hela tiden bort det...

Jag tog en sån där gratis från trygg hansa,har inte orkat sätta mig in i än vad den täcker riktigt,och ev komplettera den,men ska väll ta och göra det också nån dag..

Just... Gravid försäkring ska man kanske ha? Vad innebär det me det? :)

Sen så tyckte jag de va så konstigt att jag inte fick något svar gällande min sjukskrivning till FK, hade ju skickat in läkarintyg m.m. sen så ringde jag dom idag och fick då veta att min chef skulle anmäla till FK efter de första 14 dagarna, det verkar min chef ha missat för h*n frågade mig häromdagen om jag hört något och om jag blivit beviljad min sjukskrivning. Så får ta det me chefen imorgon att det är dom som ska anmäla o därefter kommer jag få papper som ska fyllas i och efte det får jag reda på om de blir beviljat elelr ej. :angel: så mycket böck!! :d

Sitter och väntar på att min sambo ska komma hem sen ska vi iväg och mäta o lyssna på lilla bebis. :) Här verkligen flyger veckorna fram, är i v 24 nu!

Ersättning för barnet, mamman och
pappan/partnern:

Nedsatt funktionsförmåga vid olycksfall

Ersättning för en bestående nedsättning av
funktionsförmågan vid olycksfall, så kallad
medicinsk invaliditet. Ersättningens storlek
beror på hur stor invaliditetsgraden är,
1–100 %. Högsta ersättning är 500 000 kr.

Livförsäkring

Om barnet, mamman eller pappan/partnern
skulle avlida betalas ett livbelopp på 25 000 kr.

Ersättning för mamman och pappan/
partnern:

Kris:

Efter en traumatisk upplevelse, t ex om
barnet drabbas av en allvarlig sjukdom eller
missbildning, kan ni behöva träffa en psykolog.
Vi hjälper er att komma till rätt person
och bekostar upp till 10 behandlingstillfällen (inkl resor)

Detta är alltså gratisförsäkringen som tar typ 2 minuter att teckna och gäller från v 22,och så som jag fattat det så får man ut livförsäkringen om barnet avlider i magen,inte mycket tröst,men det ser iallafall till så man kan vara hemma och sörja i lugn och ro ett tag utan att behöva tänka på ekonomin.

Hade ju också del problem med sjukpenningen, min arbetsgivare glömde ju sjukanmäla mig. Men det gick rätt snabbt efter det. Tog nog 2 veckor innan jag hade pengarna.
Så det blev beviljat i alla fall.

Min handläggare på fk ringde i fredags och frågade vem som tar hand om yngsta barnet på dagarna.
För tydligen får inte jag göra det när jag är sjukskriven, utan då kan jag ta fp istället tyckte hon.
Är det verkligen så?
Mina dagar börjar ju ta slut, därför skulle jag börja jobba 1 september. Men blev sjukskriven istället.
Jag sa att min man jobbar hemifrån vid behov. Vet inte om hon nöjde sig med det svaret.
Känns ju jättedumt om jag hade behövt skola in honom på dagis och låta honom gå där på heltid i 1½ månad. För när sjukskrivningen (förhoppningsvis) går över i graviditetspenning tänker jag ju ändå ha honom hemma. Det är ju inte gratis med dagis heller. Mitt jobb går ju inte att jämföra med att ta hand om barnen.

Vi har skolat in på dagis nu medan jag varit sjukskriven. Men jag har inte klarat av att ta hand om honom hela dagarna heller...

Han trivs tiptop på dagis och kommer få gå kvar som 15-timmars även när lillebror kommer. :) Vi bestämde att ge det hösten och om han inte trivdes och tyckte om det skulle han få vara hemma efter årsskiftet.

Jag tvivlar inte på att min son tyckt att dagis varit kul. Det är jag som vill ha honom hemma. Även om det är riktigt jobbigt emellanåt.
Men vi åker till öppna förskolan 1-3 ggr/veckan, och brukar träffa en kompis eller två med barn i samma ålder i veckan.
Så han har ju inte tråkigt hemma heller.

Det hade känts onödigt dyrt att ha honom på dagis, för då hade jag behövt ha stora barnen på fritids också.
Det är pengar jag hellre lägger på annat.

Fast idag är jag slut som människa. Hunden väckte mig i natt och flåsade massor och gick fram och tillbaka. Det var bara att klä på sig och gå ut, han var rätt lös i magen. Sen väckte katten mig och ville ut en timme senare. Och så var jag uppe och kissade två gånger.
Hade varit skönt att få ligga i soffan hela dagen. Men har orkat med öf i alla fall.

aha... jag tror jag fått någon sådant erbjudande till min e-mail... de är värt att fundera på! :) Tycker de är så konstigt att den är gratis?. hmm ska höra med sambon vilken han tycker vi ska ta. :)

Utöver det så var bebis väldigt pigg o glad i magen och jag följde kurvan perfekt! :) Nästa besök blir när jag är i vecka 28 och ska göra min 2,a glucosbelastning.

Nej, har man ork att hitta på något med barnen som ÖF eller vänner med barn så är det ju en helt annan sak. Min ork hade väl sträckt sig till att byta kanal på TVn, vilket inte alls hade känts hälsosamt för en 1,5åring. ;)

Chambery: Skönt att allt såg bra ut!

Zody, jag tänker på dig! Hur har det gått idag? :)

Tack för omtanken trazel, jag skulle precis uppdatera er! :D

Läkarbesöket gick bra, tappen är helt opåverkad och Mini verkar må bra. Fortsatt sjukskrivning på 100% fram till 7 nov då graviditetspenningen tar över, känns väldigt skönt att ha det orosmomentet ur världen.
Det blev även sagt att om sammandragningarna fortsätter trots sjukskrivning och så mycket vila jag bara förmår, så skulle det startas någon utredning om varför, diskutera ev. medicinering och sådär.

Nu tänker jag ta en dag i taget, försöka vila så mycket det går och se till att jag, mini och resten av familjen mår bra.

mustasukka, visst jobbar du också som pers. ass? Står det något på ditt läkarintyg att du inte kan vårda barn? Jag fick endast ikryssat att jag inte kan utföra mitt arbete, det står inget om barn. Blir tveksam på vad FK kommer säga, dom kan ju knappast mena att vi ska tvingas skola in storasyster på nattis för de tre veckor det gäller liksom? :crazy:
Sambon jobbar 2-skift och är hemma mycket som det är, och det är ju en j-vla skillnad på att vara själv med min 2,5-åring några timmar varje dag och på att utföra sjukgymnastik, tunga förflyttningar och gåträning med en kraftigt halvsidesförsvagad stor man liksom.

På tal om gravidförsäkring så tecknade vi Trygg-Hansas betalvariant efter RUL:et. Hade samma med dottern, och vill minnas att det är den som täcker in mest grejer. Vi har även barnförsäkringen på dottern där av samma anledning, att den täcker mycket. Kommer alltså ha mini försäkrad där med.

Tanken är väll att man ska teckna den som kostar när man läst igenom villkoren för den täcker ju MYCKET mer,och dom ringer även och vill boka in ett möte där man ska gå igenom vilka försäkringar man behöver,mao så försöker dom kränga på en en jäkla massa som kostar pengar! :grin:;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 332
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar