Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag tycker också att min mage är mindre den här gången än förra. Den syntes tidigare den här gången, men sen känns det som att den stannat av i växten litegrann. SF-måttet talar i och för sig för att magen faktiskt är mindre den här gången. :p

Både spec. MVC och förlossningen har ju bra rykte här har jag förstått, något som inte BB har. ;)

Angående magen så när den är så annorlunda kanske det gömmer sig en liten kille där istället! Mina magar har varit ganska lika varandra, och det har ju varit samma sort. :D

oj så olika det kan va. Här ingick 3D i den vanliga rutinultraljudet som man gör i vecka 17-19 men vi har också ett till rutinultraljud i ca vecka 33.

Så jag behöver inte gå till någon privat. :) Men så dumt att dom tagit bort det sista ultraljudet.... :crazy: man vill ju gärna se bebis en gång till! :banana:

Vi har bara RUL i vecka 18, sen inget mer. Sen kan man ju självklart få tilläggsultraljud om det visar sig behövas. :)

Ojoj det blev valdigt lange sen jag var in har nu, har haft fullt upp med flytt da jag hastigt beslutade att flytta tillbaka till Sverige :) sa nu ska bebis fa fodas har och har precis varit pa kontroll hos barnmorskan idag och allt later ser bra ut fast det verkar som jag ligger lagt i kurvan (aven fast jag kanner mig jattestor) sa det har bokats in ultraljud for att kolla att allt ar ok (hoppas).
Oj vad alla verkar ha kopt och planerat och fixat grejer, jag ligger definitivt lite efter dar har inte ans funderat i dom banorna annu. Men ni som redan har barn, behover man verkligen sa mycket fran forsta borjan?
Jag hade bara tankt kopa lite klader och blojor (vill prova tygblojor) och saklart ett babyskydd, och jag vill nog ha en barsele eller sjal da jag tror att i mitt fall sa kommer jag inte behova barnvagn forran langre fram. Vad ar era erfarenheter, ar barnvagn absolut nodvandigtfran forsta borjan?

Jaja jag tanker att om jag hinner fixa boende och allt sadant at oss innan bebis kommer sa loser sig resten eftersom och jag koper eftersom (ar inte en person som gillar sa mycket grejer hursomhelst).

Ge garna era tips pa vad ni tycker ar absolut oumbarligt forsta tiden (lat saga 2 forsta manaderna)

Vi hade inte klarat oss utan vagn de första 2 månaderna, sonen sov i princip bara i vagnen eller i famnen. Men får man en bebis som sover i sängen eller så så kan man säkert klara sig utan det.

Annars är väl lite kläder och blöjor det man verkligen behöver. :)

Det är nog helt olika om man behöver vagn eller inte i början.
Vi hade nog klarat oss bra utan.
Jag tror att alla känner olika om vilka babysaker som behövs eller inte i början.

Detta är must haves för bebisens första tid i vår familj:

Babyskydd med bas (ska köpas in så småningom)
Trikåsjal (ska köpa minst en till)
Vävda sjalar (har ganska många)
Ergonomisk sele (Har en manduca)
Skötbord (ska köpa ett till att ha på nedervåningen)
Babykläder (Ska inhandlas mer då jag gjort mig av med storasysters gamla)
Snuttetrasor
Rutvävda blöjor ca 20 st (ska kolla om det finns på gekås, annars köper jag på jysk)
Formsydda blöjor (där har jag så det räcker)
Blöjbyxor (har ett par i ylle och några i pul, tänkte be sambons mormor sticka några i dra upp modell också)
Amningsbehåar (måste köpa fler)
Amningströjor
Tvättbara amningsinlägg
Bröstvärmare i ull

Ja, personalen på förlossningen är helt fantastiska. Rätt udda att det är sån skillnad på bb, för vad jag fattat det som så jobbar dom på båda ställena.. Nåväl, förhoppningsvis slipper vi BB den här gången. ;)

Ang. kön så är jag jättekluven. En del av mig säger att det är en lillasyster, och en annan att det är en lillebror. Vi får helt enkelt se i januari, ska bli väldigt spännande.
Med dottern drömde jag flera gånger att det var en tös i magen och det stämde ju, och denna gång har jag drömt om en pojke... Magen är totalt annorlunda den här gången, jag har inte kräkts.. SF-måttet är mindre, men hjärtljuden är i princip identiska. Det kan vara precis vad som helst med andra ord, kanske en katt som dotterns kompis sa :D

Det är nog helt olika om man behöver vagn eller inte i början.
Vi hade nog klarat oss bra utan.
Jag tror att alla känner olika om vilka babysaker som behövs eller inte i början.

Detta är must haves för bebisens första tid i vår familj:

Babyskydd med bas (ska köpas in så småningom)
Trikåsjal (ska köpa minst en till)
Vävda sjalar (har ganska många)
Ergonomisk sele (Har en manduca)
Skötbord (ska köpa ett till att ha på nedervåningen)
Babykläder (Ska inhandlas mer då jag gjort mig av med storasysters gamla)
Snuttetrasor
Rutvävda blöjor ca 20 st (ska kolla om det finns på gekås, annars köper jag på jysk)
Formsydda blöjor (där har jag så det räcker)
Blöjbyxor (har ett par i ylle och några i pul, tänkte be sambons mormor sticka några i dra upp modell också)
Amningsbehåar (måste köpa fler)
Amningströjor
Tvättbara amningsinlägg
Bröstvärmare i ull

Jag lägger till engångsinlägg till BHn också förresten! Så som jag läckte när mjölken rann till gjorde att jag satt med handduk runt brösten och ändå blev det blött igenom! :p

En sak kan du nog vara säker på och det är att det inte är en katt! :idea: :D

Förra gången var natt-BM på förlossningen (när jag skrevs in) precis nedkommen från BB och hade inte varit på förlossningen på ett tag. Hon var bra och jag fick lustgas så var jag nöjd... ;)

Den som skötte själva förlossningen sen var BM-student och hade med en tokhärlig BM som handledare! Hon var även med på "En unge i minuten" och hade några klockrena kommentarer i rutan. :D

Jag lägger till engångsinlägg till BHn också förresten! Så som jag läckte när mjölken rann till gjorde att jag satt med handduk runt brösten och ändå blev det blött igenom! :p

Och då passar jag på att tipsa om Änglamarks engångsinlägg (finns på Coop), dom fastnar inte i eventuella sår. Jag älskade dom, kunde inte använda något annat till mina stackars bröst.

Något annat jag kommer se till att ha hemma den här gången är Purelan, och mjölkuppsamlare.
Och bindor, sköna nattbindor var guld värt första dagarna. Jag fick skicka iväg sambon att handla det förra gången när vi kommit hem, för det hade jag glömt. :o

Och då passar jag på att tipsa om Änglamarks engångsinlägg (finns på Coop), dom fastnar inte i eventuella sår. Jag älskade dom, kunde inte använda något annat till mina stackars bröst.

Något annat jag kommer se till att ha hemma den här gången är Purelan, och mjölkuppsamlare.

Och de enda som inte läckte igenom för mig var Liberos (fast de fastnade nog i sår när jag tänker efter). Jag hade Änglamarks i tre lager men läckte igenom på någon timme. Men jag tror att jag är en extrem mjölkmaskin... :o

Och de enda som inte läckte igenom för mig var Liberos (fast de fastnade nog i sår när jag tänker efter). Jag hade Änglamarks i tre lager men läckte igenom på någon timme. Men jag tror att jag är en extrem mjölkmaskin... :o

Ja liberos var nog de enda engångsinlägg som jag tyckte var ok också.
Men de absolut bästa tycker jag är de tvättbara. Har köpt hem jättefina med pul-baksida så de läcker inte ett skvatt. Sedan har jag ullvärmare bakom dem så då blir det absolut inga fläckar på kläderna ;)

Liberos må ha varit bra på att suga upp ordentligt, men med mina stora sår var det helt otänkbart att ha något som fastnade och rev upp varje gång jag behövde byta.. :crazy: Så jag slösade rejält med Änglamarks istället när jag behövde, hemma försökte jag lufta iklädd sambons gamla t-shirtar ;)

Sen när monstersåren väl var borta (efter sisådär 6 veckor...) så funkade alla inlägg hyfsat.

Nisse, hur många ullinlägg kan man tänkas behöva?

Ett par ombyten kanske.
Ullinläggen behöver inte tvättas.
Jag sköjde dem bara i ljummet vatten och lade dem i blöt någon gång om det kom mycket bröstmjölk i dem.
Ullen är självrengörande och bildar ett tvålämne när det kommer i kontakt med vatten, så maskintvätt behövs inte.
Jag tvättade bara mina i maskin när jag slutade amma och skulle lägga undan dem.
Man kan ullkura dem också så tovar de ihop sig lite och håller sig tätare, men det behövdes aldrig med mina faktiskt. :)

Delvis knapp.

I dag går vi in i v 27 (26+0),och jag tycker att sparkarna har minskat väldigt mycket,är det normalt? Mellan v 18-25 så var det full fart på kvällarna,man riktig såg hur magen hoppade,nu är det mer nån rejäl buff bara då och då spritt under dagen.

Jag är inte orolig att lillen skulle vara död eller så,för jag känner honom som sagt dagligen,men är orolig att något ska vara fel,eller är det fullt normalt? För inte är det väll så trångt redan så lillen knappt kan röra sig?

Jag tycker min bebis blivit mycket lugnare de senaste dagarna också, men jag är bara i vecka 24+5 nu.

Jag känner också varje dag, men inte lika mycket som tidigare. Det var en liten sån här period för ett tag sen också, sen kom han igång och levde rövare igen. ;)

*kl*
Tror min kropp blev trött av att gå på Barnmässan i sthlm för benen vek sig när vi var ute på kvällspromenad så jag föll pladask och skrapade sönder knät. :o Hann inte fatta vad som hände innan jag låg på marken. :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 334
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv