Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Sådär, BM-besöket avklarat. :) Fick dock träffa samma BM som de tidigare gångerna i den här graviditeten, inte för att det gör mig något men jag hade ju förväntat mig ett annat ansikte. :)

Hjärtslag 130 spm och SF 22 cm. Ligger visst precis på nederkanten av normalkurvan, men jag tror hon mätte precis i en sammandragning... Blodtrycket var 110/60, lite högre än vanligt för mig, men helt okej ju. Vikten var ytterligare ett kilo plus tydligen, så nu står jag på -3 kg från inskrivningen. Järnvärdet hade sjunkit och var 115, så nu ska jag börja med järntillskott. Hade lite bakterier, men inga ketoner den här gången. :banana:

Just ja, det viktigaste av allt: Jag svimmade inte! :banana: Trots det behövdes tre stick innan det ville komma något blod!

Skönt att det gick bra för dig :banana:

Delvis KL:
Det verkar vara lite olika beroende på vilket län man bor i vad dom gör och hur ofta man går till BM.
När jag var in vecka 25 tog dom inget blodprov i armvecket utan bara ett stick i fingret. Sen fick jag fråga om att väga mig för det ska tydligen inte göras förrän i vecka 33?! Hon skrev inte in nåt i journalen heller om vikten.
Jag skulle vilja väga mig varje gång för att ha lite koll eftersom jag inte har nån våg hemma.
Jag tror inte det görs någon glukosbelastning här heller, inget hon nämnde sist i alla fall.

Nu när jag var in så fick jag magen mätt,och blodtrycket kollat,sen ett stick i fingret för att kolla blodsocker bara,samt vägning.

Det enda som varit lika för mig den här gången som förra är sticket i armvecket vid inskrivning och i vecka 25. I vecka 25 gör man immuniseringsprov för att se att man inte "bildar antikroppar mot bebisen" eller något sånt. Därför som det behövs så mycket blod som man tar ur armvecket. Det har att göra med blodgrupperingen och om man är Rh- eller Rh+.

Nån annan har säkert bättre koll än jag på immuniseringsprovet. :angel:

Vikten tog jag typ vid inskrivningen och summeringen av graviditeten (v. 37) förra gången och eftersom jag hade en förmåga att tro att jag hade UVI hela tiden förra gången så blev det många urinstickor... ;)

Så nu har vi köpt barnvagn! :D Vart en jätte fin Ny Emmaljunga Edge Duo Combi årsmodell 2012. Så nu är de avklarat! :love::banana: så skönt.

*KL*

Min mamma gjorde en jämförelse mellan mina två magar...

9585364_orig.jpg

Slutade med att jag satt på golvet och storbölade för att jag är så ruskigt mycket "större" denna gången. Inte lätt när det är svårt. :crazy: . Usch, känner mig så utseendefixerad när allt jag tänker på är att jag vill ha tillbaka min kropp för mig själv. Slippa en enorm mage, slippa känna mig trött och tung, slippa att ha ont i benen, slippa alla kramper.

Men men, resultatet som blir av en graviditet är ju väl värt denna mödan, räcker att jag tittar på min son så får jag ny styrka :love:

Grattis! Vi har varit supernöjda med våran edge! :)

Ferrari: Det är fördelen med att vänta nummer två. Man behöver bara se ettan så är man övertygad om att det är värt allt jobbigt! :love:

Grattis till vagnköpet :)

KL

Hur sover ni om nätterna? Min bebis har börjat ha åsikter om hur jag ligger i sängen. Har knappt sovit alls inatt (känns det som). I vanliga fall ligger jag gärna i framstupa-sidoläge, men det fick jag sluta med så fort magen började puta ut. Sista månaderna har jag legat rätt bra på sidan, så länge jag inte lägger tyngd på magen för då får jag ilskna sparkar i sidan :cool: I natt vaknade jag av en karatespark mot någon nerv tror jag, för jag flög upp i sängen! Han är bara nöjd när jag ligger på rygg, och då kan jag knappt andas. Så fort jag lägger mig på sidan sparkar han oavbrutet, svårt att somna då.

Nu ska jag iaf till frisören och klippa + färga :bump: Hoppas jag känner mig lite finare och piggare efter det!

Här är det också bökigt på nätterna. Enklast är att ligga på rygg med en massa kuddar stoppade under sidan så att man liksom ligger halvt på sidan.
Jag älskar ju att ligga på vänster sida, men det går inte alls nu. Höger går däremot bra :).

KL. Nu när alla andra verkar vara i vagnköpartagen så har jag köpt en ny bil!
En Dacia Logan från 2010. Ingen skönhet och inget fartvidunder, men ack så praktiskt med stort lastutrymme. Den är dessutom billig i drift och försäkring då den är en miljöbil och drar betydligt mindre än min Audi A6:a.

Åh, nätterna! Får jag skriva äntligen har vår son (som är utanför magen) börjat sova hyfsat på nätterna?! Han har tidigare sovit sisådär 3 timmar i sträck som längst i sitt liv. Igår natt sov han 7 timmar utan ett pip i sin säng och i natt i 6 timmar i sin säng utan pip. Jag hoppas verkligen att nätterna är på gång att släppa för honom nu! Min nattsömn har ju varit därefter också som ni förstår. ;)

Jag sover i "framstupa sidoläge" oftast så gott det går. Sover normalt på mage, men det gör ont nu. :p Ibland ligger jag på rygg, men eftersom jag blir så täppt i näsan när jag är gravid så snarkar jag så då. Dessutom får jag ont i ryggen om jag ligger för länge på rygg. :crazy:

Nisse: Jag vill också ha en ny bil! Jag är lycklig varje morgon som vår V70 startar och jag inte behöver sätta mig på cykeln med sonen till dagis. ;)

Jag sover faktiskt riktigt bra, gärna på vänster sida eller framstupa sidoläge, även det åt vänster. På rygg går också bra, Mini verkar vara rätt beskedlig än så länge. ;)
Dottern sover bra, sover oftast hela natten i sin säng, men det händer att hon kommer in till oss efter 01 eller senare. Jag vaknar bara till när hon kommer och klättrar över mig, när hon lagt sin kudde till rätta och lagt sig så sover jag igen. :D

På måndag ska jag till spec. MVC för att mäta tappen och prata om fortsatt sjukskrivning. Är galet nervös redan, dels för att tappen ska vara påverkad och såklart även för att inte bli tagen på allvar den här gången.
Läkaren på min MVC hade tydligen varit väldigt nonchalant under ronden idag och menat på att om jag inte kan jobba med mina SD så får jag väl ta FP då fram till ev. grav.peng...

När jag väl sover är det inga bekymmer.. MEN,jag vaknar ju typ varannan timme av att vara kissnödig,halsbränna,hunden,av ingenting,kramp i vaden osv... Att få sova en sammanhängande natt var länge sen.... I natt vaknade jag dock "bara" 2 ggr.... Somnade vid 23.30 kanske, 01.20 var jag kissnödig,och 04.10 var det halsbränna + kissnödig,sen ringde klockan vi 06... :mad:

Halsbrännan kan man ju lösa ganska smidigt,har tabletterna på nattduksbordet,men för att kunna kissa så lär man ju kliva upp,då är man ju klarvaken ett tag.... :crazy:

Sen,alltså jag måste ha tappat min hjärna.... :crazy:

I går skrev jag i alla uppgifter som försäkringskassan ville ha ang gravpengen,lade det i ett kuvert,satte på ett frimärke,sen lade jag det på instrumentpanelen i bilen så jag INTE skulle missa att posta det. Jag skulle möta sambon efter hans jobb så skulle vi ta en sväng med hundarna där,så kl 16 plockade han upp mig och vi åkte i hans bil ut med hundarna,sen tillbaka sen till bilen och då tog jag min bil hem.

Låg i natt (när jag var vaken efter att varit upp och kissat) och kom att tänka på det här,och fick lite lätt panik,för jag hade ju inte postat det,samt att jag hade inte ens SETT det i bilen efter vi kom tillbaka med hundarna. Jag tänkte att "neeej,det MÅSTE ju ligga där..." I morse när jag åkte till jobbet upptäcker jag att det INTE ligger där,letar som en galning igenom hela bilen,böjer mig för att kolla under säterna,hur graciös som helst, (eller inte,såg nog mer ut som en flodhäst som svalt ett kylskåp som höll på att skita ner sig....:grin: ) klockan tickar och jag måste åka till jobbet,funderar på det där hela dagen,men inser att det MÅSTE ligga i min bil,eller "hundjackan".

Så,skyndar mig hem efter jobbet i dag,rotar igenom bilen en gång till,inte där,förhoppningarna att den ligger i hundjackan är stora,men,ingen vinst där heller... Ringer till mannen helt i upplösningstillstånd och nästan grinar att jag har tappat bort dom där viktiga papperna... Han blir helt tyst,men säger sen; Men lilla gumman,kommer du inte ihåg att vi postade dom igår??? Jag; Nej?! GJORDE vi? Han; Ja,du lade dom ju fram i rutan och sa att vi skulle åka förbi en låda att lägga dom på direkt innan du hade slarvat bort dom,så vi åkte ju till lådorna utanför ICA,sen postade jag ju dom där åt dig,kommer du inte i håg det?!

Och nej,visst kan jag vara förvirrad och glömma saker,men om man får sakerna återberättade för sig så brukar poletten trilla ner så man minns att det var ju faktist så,MEN,jag har ingen jävla aning (fortfarande) att papprerna är postade,och speciellt inte att vi åkte till brevlådan vid ICA,och att mannen lade i dom direkt från bilen... Alltså det är så jag blir rädd för mig själv,det är fortfarande så jag tror att han bara ljuger för mig,att dom inte alls är postade,eller att det är HAN som fått för sig att vi var och postade dom,men han säger mycket bestämt att han lade dom på lådan,för jag var så stressad att få iväg dom snabbt... :cool:

Så,för det första,hur kan man bli så förvirrad,och för det andra,varför vart jag så hysterisk som jag vart över att inte hitta dom,jag började nästan grina liksom,och ville bara slita ur inredningen ur min bil tills jag hittade dom,och till sist,om jag hade sån panik över att dom måste postas,varför kommer jag då inte ihåg att vi faktist postade dom? :confused:

Känner mig förvirrad och lite lätt rädd för mig själv.... Även väldigt bitter över att detta har försört hela min dag,att jag tappat bort papper,som i själv verket redan var postade...

Senast ändrad:

Jag har hört att man inte ska sova på rygg när man är gravid?? :crazy:

Vilket jag alltid gjorde inann jag vart gravid och har de senaste dagarna tydligen också gjort för jag har vaknat helt plötsligt ryggliggandes med extrem smärta i hela bäckenbenet ( min foglossning) + att jag blir helt yr och får för lite luft. Så förösker ligga på sidan eller i framstupa sidoläge men så sparkar bebis så mycket att hela madrassen gungar, så bäst är på sidan men då måste jag nästan ha kudde eller likande bakom ryggen så jag inte snurrar över på rygg igen. :grin: aha saknar att sova en hel natt.... de gick bra fram tills för några veckor sedan, men just nu är det hopplöst!

Nu när vi har köpt vår fina emmaljunga edge så är det bara att glöma att behålla vår Audi A3, när vi var o hämmtade vagnen fick vi fälla sätena och plocka isär vagnen. :d så ikväll ska vi iväg och se om vi kan hitta en ny bil med helkombi istället för nuvarande med bara halvkombi. :)

Jag har nog inte sovit en enda hel natt sen jag blev gravid. I början sprang jag på toa 2-3ggr varje natt. Nu behöver jag bara gå upp på toa en gång, men sen väcker bebis mig runt 3-4 tiden varje morgon med sina sparkar.

Det verkar vara en dam med åsikter för tycker inte hon att jag ligger bra när jag ska sova så kickar hon tills jag bytt sida :D:love:

Var med om en ridolycka för ca 6-7 år sedan och skadade nacken och har märkt nu när jag är tyngre att jag domnar mer än vanligt i armarna, så det stör också nattsömnen.

Jag får se det som en förberedelse till att klara mig på mindre sömn när bebis kommer ;):angel:

Vi var på 3D ultraljud idag!! Det verkar som vi kommer få en liten busunge :love: Hon hade tyvärr sin "sovperiod" när vi var där så hon hade gosat in sig och hade moderkakan som kudde och hade händerna över ansiktet. Jag fick hoppa runt lite, putta på magen och testa ligga på sidan, men det enda hon gjorde var att några sekunder ta bort händerna, sen täcka ögonen igen och skrattade åt oss :love::love::love:

Hon verkar ha sköna sovstilar, när vi var på rul så låg hon med handen bakom huvudet och nu låg hon stundvis och höll i ena foten och hade den andra handen över ansiktet :love:

Åhhhh jag längtar ihjäl mig tills lilltjejen kommer ut! :D

Jag sover lite hur som helst, men mest i framstupa sidoläge, vänster eller höger spelar mindre roll. Är annars en extrem magsovare, att sova på rygg går absolut inte under några omständigheter... Vaknar i regel 1-2 ggr per natt för jag måste på toa.

Åh vad underbart det är att vara förkyld... I måndags kväll mådde jag bra, i tisdags vaknade jag med halsont, i tisdags kväll insåg jag att det var kört.

Jag tycker liksom att det är SÅDÄR spännande, minst sagt, att inte kunna sova på nätterna för jag får akut andnöd av nästäppan. Kan av nån anledning inte gärna andas med munnen heller, blir så äcklig torr om läpparna och i munnen och får mer ont i halsen... Och sen mitt i dan idag så har jag slutat känna smak och lukt. Ooooh så spännande. Försöker äta köttbullar med potatis, gräddsås och pressgurka till middag men skulle lika gärna kunna äta havregrynsgröt. Sånt antiklimax.

Var i övrigt till BM i tisdags som gick på så hårt (med flit) att det slutade med att jag storlipade. Att vi missförstått varann sist för hon sa att jag nog inte skulle få gravidpenning beviljad men att jag kunde ju söka ändå. Och jag tänkte istället att jag INTE tänkte bråka med min omöjliga chef om inte ens BM trodde jag skulle få den beviljad.

Anyhow så slutade det med att vi kom överens om att jag ska söka iaf men jag känner verkligen, verkligen inte att jag vill gå in till chefen å bara "hej hej, omplacera mig för jag tänker söka gravidpenning". Misstänker att hon lär gå i taket... Just för att personalsituationen är verkligen skit och jag vet att hon inte kan omplacera mig. Det finns helt enkelt inga andra arbetsuppgifter.

BM bokade iaf en tid hos MVC-läkaren för hon ansåg att jag verkade må så jäkla risigt att jag behövde prata med en läkare och kanske iaf bli sjukskriven en liten sväng så jag fick slappna av.

Ja jo jag är superstressad och nervös hela tiden på jobbet och vill verkligen inte åka dit på mornarna... Men jag måste vara rätt bra på att dölja det. BM fick verkligen gå hårt åt mig innan jag erkände...

Svammel svammel. Nej usch, fy och blä, jag mår verkligen skit.
Sammandragningar HELA tiden, kutar på toa 24/7 dagtid för jag är så kissnödig, sååå stressad och nervös. Och däremellan jobbar jag järnet på att trycka undan dessa känslor för jag vill inte inte inte ha dom.

Iaf, så i övrigt var allt bra, hjärtat slog på bra, alla värden bra förutom lite lågt järn men hon trodde det räcker att jag kör på såna där järn-brustabletter. Tenderar övre kurvan sa hon. Yikes...

Å så lever ongen rövare alla tider på dygnet. Min karl tycker det är ett under att jag kan sova med tredje världskriget i magen... Haha.

Jaja, färdiggnällt.

Äsch, klart man kan ligga på rygg när man är gravid. Det gjorde jag förra graviditeten och har inte hört att det skulle vara dåligt. Däremot fick jag svårt att andas och snarkade hemskt i slutet av graviditeten.

Äsch, klart man kan ligga på rygg när man är gravid. Det gjorde jag förra graviditeten och har inte hört att det skulle vara dåligt. Däremot fick jag svårt att andas och snarkade hemskt i slutet av graviditeten.

Amen to that. Herregud, människan är långt ifrån utdöd, vilket den skulle ha varit om allt var så farligt som allt man hör. ;)

Zody: Hoppas att allt är bra. Det är det säkert! Läkarna på spec. MVC är ju betydligt bättre än de flesta andra. De brukar både vara humana och trevliga. ;)

Herregud som vi shoppar! :banana: Nu hör vi köpt ny bil också!!
En VW Passat Diesel med årsmodell 2008 och 4-hjulsdrift, super fin och massor av utrymme, dessutom drack den inte mer en 0,6 l blandad körning. :) Vi är helnöjda... dock kommer jag sakna min lilla Audi A3 2006, men den var för tok för liten invändigt. Så jag hoppas verkligen de här blir bra nu...

Både ny Bil och Ny Barnvagn! NU får vi nog lugna ner oss lite... :o:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 335
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025