Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

*kl*

Var hos barnmorskan i måndags (andra gången denna graviditeten, dom är effektiva) :D . Mina värden såg fortfarande fina ut, lågt blodtryck (men det har jag tydligen normalt, bara att ingen påpekat det innan :crazy: ), järnvärdet ligger ungefär på samma som vecka 12 så jag behöver bara äta järn vid behov.

23 cm var måttet på magen, och lillan sparkade på aktivt och gillade INTE när hjärtljuden skulle avlyssnas. :love:

Än så länge fortfarande fit for fight, blir lite tröttare i benen efter att ha varit ute och flängt för mycket men inte något ont alls. Så förhoppningsvis kan jag jobba fram tills jul :D

"Du är i vecka 25.
Du har gått 24 fulla veckor och 3 fulla dagar (v24+3).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Lör 5 jan 2013
Du har 108 dagar kvar till beräknad förlossning."

Aaahhhhh det komer något ur bopparna på mig. :confused: Man kan väl inte börja producera mjölk redan? vecka 20?. Hahah vart helt paff.... är liksom vattningt med lite grumligt inslag av vitt. Kommer inte mycket o gör inte ont.

Vart bara så jäkla förvånad... :rofl:

Jag läckte också ganska mycket runt vecka 20-22. Nu har den lugnat ner sig iaf och det ser mer ut som råmjölk nu.

Jag är i vecka 24 nu (23+3)
Har passerat 58,6% av graviditeten
116 dagar kvar till BF

Jag får hela tiden höra av folk att min mage är så liten. Inge kul att höra de heller, jag vill se gravid ut, inte tjock!! :o:cry:

Min navel börjar också ploppa ut :eek:

Är det nån mer än jag som tycker tiden går extremt sakta? Vill ha vinter nu så bebis kan komma! ;):D

Jag har beställt den lillas födelsedag till 121212 - det vore väl ett fint datum? :D

Man blir lite nördig på området efter att ha kört hela neosvängen en vända :p. Men tittar man till exempel på Vårdguiden så börjar de skriva att bebisen kan överleva från och med vecka 23 = 22+0. Så sent som 1999 var det dock inga bebisar som klarade sig före vecka 23+0, så det är ett område där mycket har hänt!

121212 är ett utmärkt datum och alla lär minnas när bebisen fyller år! :D

Eftersom du kört neosvängen så antog jag att du hade bättre koll än jag... :angel: Men det är häftigt. De har ju bara drygt gått halvvägs genom en graviditet och sen klarar de sig. Häftigt! :bump: Sen får man väl se i uppföljningar hur mycket som barnens förtidiga födsel påverkar olika saker. Bland annat är väl hörseln och allergier/astma vanligt att förtidigt födda får problem med? Men det är ju säkert sånt som man också kan hitta lösningar och hjälpmedel med i framtiden.

Ferrari: Jag vill också var okomplicerad och inte springa hos BM hela tiden. Jag har nog hunnit vara där fler gånger nu än vad du kommer hinna på hela graviditeten! ;)

Jag är ju "bara" i vecka 22 och min navel börjar ploppa ut också. Men magen är större den här gången än förra. Ska se om jag får till någon bild kanske. Har ju magbilder från förra graviditeten (men har inte tagit en enda den här gången), måste jämföra. :angel: :D

Jag tycker inte tiden går sakta. Den går tokfort och jag hinner inte med! :crazy:

Jag hoppas inte vår bebis kommer 121212, vi firar nämligen bröllopsdag 12/12.
Men trean kom i v.38+4, så jag hoppas jag inte går över 2 dagar den här gången.

*kl*

Jag var hos bm idag.
V.28+2
Bldtr 105/75
Hb 122
Fosterljud 150
Sf-mått 27

Ligger precis på mittkurvan på sf-måttet, som jag gjort alla graviditeter.

Jag fattar inte varför alla ska kommentera magens storlek?! :grin: En del bär barnet lågt, andra högt, andra långt in, vissa "utanpå". Magens storlek säger egentligen ingenting om hur stor bebisen därinne är! Åh, jag blir så arg! :devil:

Hormoner över öronen, javisst! :angel:

Jag tyckte allt sånt var jättejobbigt första gången. Jag kunde stänga in mig i veckor efter en sån kommentar. När människan såg mig nästa gång så hade ju magen växt betydligt (inte så märkligt) och då kom kommentarer igen. Den här gången är jag betydligt mer bekväm med magen och skiter faktiskt fullständigt i vad folk säger. Jag vet vad det är för skatt vi väntar på. :love:

Jag försöker inte ta åt mig, men ibland gör man ju det ändå. Man vill ju liksom inte känna sig som värsta tjockisen, gravid eller inte :cry: Jag tror inte de flesta menar så illa, men en del låter faktiskt lite skadeglada och kommenterar liksom oftare än nödvändigt. Du råkar inte ha nåt bra tips på en lite lagom bitsk kommentar? Så där så att man inte låter sur men ändå får tyst på eländet? Jag funderar på om man bara ska totalignorera och låtsas som att man hör något positivt och svara med typ "Jaaa det är så mysigt, jag äääälskar att vara gravid! Den lilla busen sprattlar där inne för jämnan." och se asglad ut. Eller om man bara ska börja storböla en gång och kuta ut ur rummet. Borde ju ge den mest envisa kommentatören dåligt samvete :devil:

Jag brukar vara bra på bitska kommentarer, men det blir så personligt när de kommenterar magen så det blir svårt att komma på något tycker jag.

Min bror kommenterade att jag var tjock för någon vecka sedan. Jag svarade "Tack, detsamma. Jag är gravid, vad är din ursäkt?" Sen blev det inga mer kommentarer om det i alla fall. :angel:

Kan tillägga att det sved nog värre hos min bror än hos mig, för han har lagt på sig lite mer än nödvändigt på senare tid. Men har man hormoner över öronen så tänker man sig inte alltid för.

Ferrari: Jag vill också var okomplicerad och inte springa hos BM hela tiden. Jag har nog hunnit vara där fler gånger nu än vad du kommer hinna på hela graviditeten! ;)

Haha. Jag blir väl kompenserad från förra graviditeten. Då det både blev inläggning på sjukhus och därefter iväg till bm en gång i veckan för att kolla värden och lämna urinprov :angel: men även då var graviditeten okomplicerad och jag jobbade fram tills 8 dagar innan BF. Jag tyckte mest att dom överdrev med alla urinprov :D så nu när dom frågar mig om blodprov och ifall jag är känslig för nålar så svarar jag alltid; Nejdå, jag var en levande nåldyna förra graviditeten så det är bara att sticka på :angel:

Nästa besök hos barnmorskan är den 17e oktober, så det är låååång tid kvar tills jag får höra min lilla snäckas hjärta slå igen :(

Jag har mitt längsta uppehåll från BM-besöken just nu. Jag ska inte dit förrän 10 oktober. Fast jag ska till läkaren på fredag eller måndag senast och då kommer de kolla urinprov så det inte är en massa ketoner i urinen.

Nästa BM-besök kommer jag få en ny BM också. Jag har träffat henne en gång tidigare (när jag lämnade cellprov), hon verkar trevlig så det gör inte så mycket. Förhoppningsvis så är hon lugnare och inte lika orolig för allt som BM jag gått till hos nu är. :angel:

Jag ska till BM den 2 Oktober har jag för mig... Eller så var det Hovslagaren den 2:a och Bm den 4: de...:confused: Hmmm...Tur jag har det uppskrivet! ;)

När ska man börja gå i sån där föräldrargrupp då? Vi känner att vi vill gå i en sån för att kunna lära oss lite,är ju första barnet så vi kan ju ingenting om sånt här! :D

I dag när jag var i stallet och mockade så protesterades det där inne! ;) Han tyckte nog att det var onödigt att slita så mycket,sparkade och buffade hej vilt! När pålle kom in i stallet så det vart massa hovbank,då vart bebis lugn igen,tror han gillade ljudet. :) Han ville nog bara tala om för pappa att skitgörat får han fixa,sen kan jag mysa med hästarna istället! :rofl::bump::banana:

Jag förstår grejen. är i v 25 nu å på mitt jobb hänger det en massa tanter som hela tiden måste fråga när man ska ha osv. när man då säger Januari ser dom alldeles chockade ut!
jo tack jag vet att jag ser ut som en överburen kossa men vill ni veta varför? jag har så kort rygg så i princip har magen ingen annanstans att ta vägen än rakt framåt.

igår vare en som fråga vad jag hade för gott i magen. Godis, svarade jag då :D

har dock gått över till att mera vifta nonchalant med handen å säga jaja, när nån säger nåt om min stoooora kula... :grin:

KL

Oj vad ni uppdaterar :D eller så är det jag som är dålig på att hänga med. Även jag ligger inne med en JÄTTEstor mage tydligen. Ska jag inte ha tvillingar så måste det väl snart vara dags??!!! Blir också otroligt trött på alla klumpiga kommentarer. Senaste på jobbet är att alla jag möter i korridoren ska berätta för mig att jag vaggar fram. Tack för den, tror de inte att jag märker att jag går som en anka? Och att det kanske beror på att ryggen är trött och magen är tung? Börjar bli jobbigt med heltidsarbete. Jag kan ju inte undvika lyft och förflyttningar av patienterna även om de flesta av mina kollegor underlättar så gott de kan.

Är i v 25 nu, 24+5. Ska till BM imorgon. Har gått upp ca 12 kg nu, mår superdåligt över det. Som tur är sitter typ 10 kg på magen! Är orolig för vart detta ska sluta... Tycker inte att jag äter särskilt tokigt, lite större portioner och ett eller två mellanmål extra. Inga onödiga mängder godis, aldrig skräpmat så jag vet inte varför jag lägger på mig så (kanske för att jag är gravid :p )

Bebisen sparkar så det står härliga till. Det är så mysigt :love: Sambon har lyckats höra hjärtslagen också genom att ligga med örat mot magen. När han ville prova det igår igen fick han några välriktade sparkar mot kinden istället.

Förövrigt kan jag lägga sura uppstötningar och ischiasbesvär till listan av härliga bieffekter av bebis :)

Så nu har jag varit på mina läkarbesök.... som jag trodde vart jag Sjukskriven 50% pga min Foglossning som bara blir värre o värre, dessutom hade jag jätte förhöjd puls... :crazy:. Så nu blir det att jobba max 15 h i veckan.

Men bebis är det inget fel på och vi lyssnade på henne... :love: Full Rulle i magen.

Jag är i vecka 20... och halvvägs gången! :) Börjar också få rejäl mage men en så länge så ser naveln ut som vanligt, men är nog en tidsfråga.

Ang navel så såg min navel ut hela graviditeten igenom med ettan, och änsålänge med tvåan också. ;)

Förhöjd puls? Jag visste inte ens att de kollade sånt. Det har de aldrig gjort på mig. Man får ju högre puls när man är gravid för att hjärtat ska pumpa mer blod än tidigare. :confused:

Vad hade du för puls när den var så hög att de blev oroliga för det?

Vad skönt att du fick sjukskrivning iaf!

Själv så fick jag jätteont i magen i dag på jobbet,och "där nere". :o Lite molandre,tryckande känsla,hoppas det inte är något farligt bara.... Släppte efter en halvtimme typ... Magen vart aldrig hård,så tror inte det kan ha varit nån sammandragning heller. Började med att kännas ungefär som när man varit kissnödig jättelänge och hållt sig och börjat få kramp i blåsan!

Ang navel så såg min navel .... ut hela graviditeten igenom med ettan, och änsålänge med tvåan också. ;)

SÅ såg min navel helt normal ut... ;) glömde mitten av meningen :D

Bäbis har sparkat nästan konstant nu senaste timmarna, full rulle. Nu börjar jag minnas att det inte är så mysigt med bäbisrörelser i magen. Känns nästan som om det är en "alien" där inne (tänk alienfilmer) som försöker ta sig ut ;) Och det kommer ju inte bli mindre "bök".

Jag får också så när jag kissar om jag hållit mig länge från att gå på toaletten. Det enda jag kan göra för att slippa det är i princip att gå på toaletten i samma sekund som jag anar att jag kanske kan vara kissnödig. :crazy:

Annars så är lillebror väääldigt lugn i magen. I natt fick jag för mig att det var något fel och bara låg och väntade på att klockan skulle gå och att han skulle vakna där inne. Han har gett ifrån sig några småpuffar, men inget som gör att magen hoppar som han brukar.

Får ta ett glas iskall saft eller något nu tror jag. :angel:

hahah jag vet... tyckte de va konstigt, men båda BM var inne o grejade med mig o testade, jah lite förhöjd får man ju alltid eftersom det är mer blod m.m.

Men jag har reagerat själv på att mitt hjärta slår extremt fort och att man ser hur hela bröstkorgen pumpar, samtidigt som jag blir yr o trött, dom frågade om jag sprungit dit.... nej sa jag, jag har suttit still i bilen 1 timme och väntat då jag endå var nere på stan och plockade bort dränslagen på hunden.

De sa att det var oroväckande högpuls och frågade om jag var stressad elelr mådde dåligt, båda dera sa jag eftersom det varit så mkt skit med hunden och jobbet... så enligt dom stressrelaterat och även blodtrycker var på väg upp. Så nu ska jag bara ta det lugnt. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 331
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025