Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag har typ 85-90 i vilopuls nu. Min egen blodtrycksmätare mäter pulsen också, därför jag vet, annars hade jag inte haft en aning. ;) För ett par år sedan när jag var som mest vältränad så hade jag detsamma i arbetspuls... Men men. Verkar ju inte vara något som bekymrar eftersom blodtrycket ändå är så lågt (har aldrig varit över 100 i undertryck)... :)

Ingen som är sugen på att köpa en valp? :angel:
Har två stycken kvar ur vår kull som gärna vill komma till nya hem.

Jag är så sugen på att skaffa en hund. Men det får vänta lite tills barnen blir större. Nästa gång vi blir sugna på syskon får vi skaffa valp i stället. :angel:

haha jah det är så mysigt, jag hade gärna behållt en själv om det inte vore att vi redan har 2 st och nu väntar bebis, orkar inte riktigt en 3 hund då. :d

Att dessutom hålla på med att få en valp rumsren känns övermäktigt just nu, även fast vi bor i villa och har tomten inhägnad... ;)

Jag har övervägt att erbjuda min bror att ta hans hund under ca 1½ vecka om en månad när han ska bort. Det är väldens snällaste hund som inte ställer några som helst krav på något mer än att få komma utanför dörren och kissa ett par gånger om dagen.

Vår 83-åriga farmor brukar vara hundvakt till honom och ta med honom ut och gå med rullatorn. Jag tror vi kan erbjuda lite mer stimulans för honom än så i alla fall när det blir så länge som 10 dagar (och av dessa dagar är sambon ledig hälften). :angel:

Jag brukar vara bra på bitska kommentarer, men det blir så personligt när de kommenterar magen så det blir svårt att komma på något tycker jag.

Min bror kommenterade att jag var tjock för någon vecka sedan. Jag svarade "Tack, detsamma. Jag är gravid, vad är din ursäkt?" Sen blev det inga mer kommentarer om det i alla fall. :angel:

Kan tillägga att det sved nog värre hos min bror än hos mig, för han har lagt på sig lite mer än nödvändigt på senare tid. Men har man hormoner över öronen så tänker man sig inte alltid för.

Hehee men då kanske han ska tänka igenom det en gång extra innan han klankar ner på någon annans vikt :devil: bra sagt tycker jag, visst att det kanske sved hos honom men det känns ju liiite småjobbigt att få höra att man är tjock var och varannan sekund med gravidhormonerna ovan på det också...

Jag förstår grejen. är i v 25 nu å på mitt jobb hänger det en massa tanter som hela tiden måste fråga när man ska ha osv. när man då säger Januari ser dom alldeles chockade ut!

Hehe det är PRECIS samma sak för mig!! Ändå var jag hos barnmorskan igår och mätte magen och den är typ exakt på genomsnittskurvan, så jag tror tanterna mest är bra på att förtränga hur tjocka de själva var när de var gravida för 50 år sen :devil:

KL

Oj vad ni uppdaterar :D eller så är det jag som är dålig på att hänga med. Även jag ligger inne med en JÄTTEstor mage tydligen. Ska jag inte ha tvillingar så måste det väl snart vara dags??!!! Blir också otroligt trött på alla klumpiga kommentarer. Senaste på jobbet är att alla jag möter i korridoren ska berätta för mig att jag vaggar fram. Tack för den, tror de inte att jag märker att jag går som en anka? Och att det kanske beror på att ryggen är trött och magen är tung? Börjar bli jobbigt med heltidsarbete. Jag kan ju inte undvika lyft och förflyttningar av patienterna även om de flesta av mina kollegor underlättar så gott de kan.

Är i v 25 nu, 24+5. Ska till BM imorgon. Har gått upp ca 12 kg nu, mår superdåligt över det. Som tur är sitter typ 10 kg på magen! Är orolig för vart detta ska sluta... Tycker inte att jag äter särskilt tokigt, lite större portioner och ett eller två mellanmål extra. Inga onödiga mängder godis, aldrig skräpmat så jag vet inte varför jag lägger på mig så (kanske för att jag är gravid :p )

Jaa så där tänker jag också, tror de liksom att man inte har märkt att man har gått upp en 10 kg, är superklumpig och har en jättekagge och känner därför att de måste informera om detta? :p Jag har också gått upp drygt 10 kg men äter inte särskilt mycket mer än vanligt och det mesta sitter på magen, så jag antar att jag helt enkelt behöver gå upp så mycket för att bebin ska må bra. Barnmorskan verkade iaf inte tycka att det var minsta lilla konstigt. Och innerst inne gillar jag nog min bebimage och tycker den är rätt fin, det är bara alla jäkla kommentarer som förstör :(

Hehe det är PRECIS samma sak för mig!! Ändå var jag hos barnmorskan igår och mätte magen och den är typ exakt på genomsnittskurvan, så jag tror tanterna mest är bra på att förtränga hur tjocka de själva var när de var gravida för 50 år sen :devil:

Haha å för att göra saken ännu bättre så kom det en igår kväll å frågade varpå jag svarade att det var början på januari som gäller. varpå hon säger "oj. du kommer INTE få en liten bebis!" eeh :confused:
jo jag är medveten om det, då min sambo var 58 cm å vägde 5100 när han föddes... å det gör mig livrädd men skit i att jag försöker förtränga så gott det går. påpeka hemskt gärna mera, så jag inte KAN förtränga det längre...

ibland vill man stänga in sig hemma å inte komma fram igen förrän till sommaren...

Haha å för att göra saken ännu bättre så kom det en igår kväll å frågade varpå jag svarade att det var början på januari som gäller. varpå hon säger "oj. du kommer INTE få en liten bebis!" eeh :confused:
jo jag är medveten om det, då min sambo var 58 cm å vägde 5100 när han föddes... å det gör mig livrädd men skit i att jag försöker förtränga så gott det går. påpeka hemskt gärna mera, så jag inte KAN förtränga det längre...

ibland vill man stänga in sig hemma å inte komma fram igen förrän till sommaren...

Nu har jag inte det problemet, både jag och sambon var mindre än genomsnittet när vi föddes. Sonen också (49 cm, 3252g), så jag tror väl inte att jag får någon jättebebis den här gången heller. Däremot min mamma och morbror var väldigt stora (5,6kg resp 5,9 kg). OCH bara för att man har en stor mage betyder det inte att bebisen är stor, utan man kan bära barnet "utanpå", likväl som bebisen kan vara väldigt stor, men inte magen om man bär barnet nära sig.

Min livmoder är ganska bakåtlutad konstaterade BM vid förra graviditeten, vilket gör att jag bär barnet nära mig och därför inte får en gigantisk (men självklart stor) mage.
SAM_0352.jpg

Det var magen kvällen innan sonen kom. ;)

själv vägde jag väl 3700 eller nåt sånt... nä försöker övertyga folk att det är min korta rygg som gör det. är 174 cm lång men har typ svinkort rygg. men kollar jag på mig själv ser jag högdräktig ut, trots flera månader kvar :/ men folk lyssnar inte på det örat...

fast en dag var det en tant som sa "januari först?! vad långsamt för dig... men du är absolut inte för stor eller så!" så det var iaf en av dom som kunde gå mot strömmen...

h nej verkligen inte, du var inte så stor om det var kvällen inann er son föddes. :laugh: så fint med bebis magar.

Kom på att jag inte fotat en enda bild på min mage än så länge.... kan vi inte alla fota o släga ut en bild på våra magar? Är så kul att se eftersom vi nu skrivit här ett tag och vilka veckor vi är i.

Fram med Kamerorna!! :banana:

Jag känner som dig :) har varit hos BM nu. Hon är så gullig så jag blir rörd! Hon och sambon tycker att jag ska ta en läkartid för att diskutera ev sjukskrivning, men jag har lite svårt att acceptera det. Ska tänka på det tills imorgon. Alla mina värden var bra och min mage var också lagom stor :) så nu kan jag ge svar på tal till alla dumma kommentarer!

KL

Har ni klarat er från bristningar? Jag verkar ha gjort det än så länge, men är helt inställd (och livrädd) på att få det. Min BM ska anordna "simning" för gravida i sjukgymnasternas varmvattenbassäng, dit ska jag och min trötta rygg!!

Jag fick bristningar typ överallt när jag väntade sonen, men på magen kom typ sista dagarna... Mest bristningar på brösten, men de växte något enormt medan jag ammade. De syns inte längre. De på låren syns litegrann, men inte så mycket och de på magen har kommit tillbaka. Tror de kommer fler på magen den här gången, men jag får väl se ut som en zebra. Jag orkar inte bry mig om det. :)

Edit: Förra gången fotade jag samma dag som jag gick in i ny vecka, så jag satsar på att fota på måndagar nu så det blir samma dag som sist. Måste ju vara rätt dag för att jämföra mellan graviditeterna. ;)

Senast ändrad:

Jag känner som dig :) har varit hos BM nu. Hon är så gullig så jag blir rörd! Hon och sambon tycker att jag ska ta en läkartid för att diskutera ev sjukskrivning, men jag har lite svårt att acceptera det. Ska tänka på det tills imorgon. Alla mina värden var bra och min mage var också lagom stor :) så nu kan jag ge svar på tal till alla dumma kommentarer!

Japp, barnmorskan om någon vet väl om allt ser bra ut eller inte och om magen är lagom stor :) Så jag har passat på att berätta typ fem gånger om att mitt magmått ligger exakt på genomsnittet för de där typerna på mitt jobb som tjatar mest :D Tjatet har tystnat för tillfället iaf kan jag säga!

Jag va hos barnmorskan igår och allt såg bra ut, utom järnvärdet trots att jag käkar ACOs gravidtabletter med mineraler och vitaminer. Så hon tyckte jag ska ta järn OCKSÅ :p

Jah dom där dumma bristningarna... man kan ju verkligen inte rå för de om man får de... Jag har fått ytterst lite på brösten och lite på sidan av midjan (love handels ) ;) Men annars är det lugnt en så länge..... men jag förväntar mig nästan att jag kommer få mkt mer.

KL

Måste bara dela med mig om en GULLIG OCH SNÄLL kommentar om min mage som jag faktiskt fick i morse när jag stod vid kopiatorn på jobbet. "Gud vilken gullig och fin liten mage du har förresten, det måste jag bara säga!" sa en kollega precis när jag skulle gå därifrån. Jag blev jätteglad. Om man nu mååste kommentera gravidmagar kan man väl säga nåt sånt :) :love:

Jah dom där dumma bristningarna... man kan ju verkligen inte rå för de om man får de... Jag har fått ytterst lite på brösten och lite på sidan av midjan (love handels ) ;) Men annars är det lugnt en så länge..... men jag förväntar mig nästan att jag kommer få mkt mer.

Tror jag också kommer att få en del för min mage har vuxit så sjukt fort senaste veckorna. Försöker smörja magen med lotion så ofta som möjligt men vete tusan om det hjälper. Smörjer du med något?

Härligt :love:

Jag hade en kollega som istället för att säga att jag vaggar fram sa "vad söt du är när du kommer gående med din fina mage". DET värmer!!
Jag tar också ACO:s tabletter, fy vad vidriga jag tyckte de var när illamåendet plågade som mest. Nu går det bra att svälja dem, även om det oftast bara blir en om dagen pga mitt dåliga minne :p

KL
Jag ringde BM nu på morgonen för att boka läkartid. Hon tyckte att det var helt rätt av mig, jag behövde nog bara natten på mig för att inse det :p Ska dit på tisdag fm innan jobb. Nu kommer det nog att kännas lättare att jobba hela helgen.

Mina värden förresten:
SF: 25
Hb: 127g/L
Bltr: 130/70
Bebis hjärtfrekvens: 140

trazel och Chambery:
Jag hade bristningar på brösten som tonåring, kommer ihåg hur dåligt jag mådde över det då. Säkert därför jag är så rädd för att få en tigermage. Nu syns det ju knappt på mina bröst, men jag gissar att magen är svårare att "återställa" om den blir randig. MEN det är ju inget som påverkar min längtan inför bebis alls, det får bli som det blir :) Jag smörjer magen varje dag tillsammans med resten av kroppen, inget utöver det.

KL

Måste bara dela med mig om en GULLIG OCH SNÄLL kommentar om min mage som jag faktiskt fick i morse när jag stod vid kopiatorn på jobbet. "Gud vilken gullig och fin liten mage du har förresten, det måste jag bara säga!" sa en kollega precis när jag skulle gå därifrån. Jag blev jätteglad. Om man nu mååste kommentera gravidmagar kan man väl säga nåt sånt :) :love:

Fast hade jag varit på fel humör just då hade jag kunnat få det till "LITEN mage?" Jaha, nu är den minsann LITEN också. :angel: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 331
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London