Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Niferex... Skulle ha börjat med dom redan i v 13,men glömde bort att köpa,sen när jag väl köpte dom så glömde jag bort att ta dom,för det ska ju tas på tom mage,man får inte äta direkt efter och jada jada,så dom vart ståendes i skåpet,sen nu i början av veckan har jag börjat känna mig så förbaskat trött,och förkylningen vägrar att släppa,så jag tog en tablett i Torsdags innan jobbet,kommer till jobbet och blir alldeles kallsvettig av illamåendet,samt att det börjar bubbla ordentligt i magen,kändes som jag fick akut magsjuka,men det försvann tack och lov. Trodde det berodde på förkylningen... Sen skulle jag tagit i går igen,men glömde bort det,så tog i morse,och åter igen,jätteillamående efter en stund... :(

Gäller några försäkringar så pass tidigt och utomlands? Jag antar att det går under den vanliga sjukförsäkringen då... Fast jag har ingen aning egentligen. :angel:

Fibusen: Hemofer är mycket snällare mot magen. Jag kan inte ta Niferex heller. Jag har inte provat Hemofer, när jag var gravid förra gången tog jag Fexim, men den har slutat säljas nu. :(

Alltså om jag behöver söka läkarvård så bör ju försäkrinen täcka läkarkostnaderna?
Detsamma gäller väl min sambo om han behöver läkarvård?
Eller dottern?
Hemförsäkringen bör ju täcka det, men då måste man väl ha med sig försäkringspapper va?

Jag har aldrig råkat ut för illamående av niferex. Å andra sidan har jag aldrig tagit det på fastande mage heller. Har faktiskt aldrig läst på om de tabletterna så jag visste inte att man inte fick äta vid intag av dem.

Min förra BM sa åt mig att öppna tabletten med Niferex och hälla granulaterna över maten. Så det där med fastande mage har inte jag heller hört. Det måste ju dessutom vara bättre att få i sig dem än att låta bli. Sen kanske man kan skippa att dricka mjölk till eftersom kalciumet hämmar upptaget av järn. Drick lite apelsinjuice istället som är full av C-vitamin som främjar järnupptaget. :)

Jag har ingen aning om försäkringarna. Kanske är lika bra att kolla med försäkringsbolaget. :p

Hmm,står att dom ska tas på tom mage,gärna direkt på morgonen,sen ska man undvika att äta på en timme. Tar man dom inte direkt på morgonen så ska man ta dom minst 2 timmar före och/eller två timmar efter måltid. Ska höra med BM om det skulle vara OK att äta endå,för tror det är det som ställer till illamåendet också,att man inte får äta direkt..

Edit:

Läst bipacksedeln igen nu på nätet,och står på flertal ställen att det inte skall tas tillsammans med mat,plus:

"Administrering
Ta Niferex med minst ett ½ glas vatten. Tugga INTE kapseln. Läkemedlet bör intas antingen

på tom mage på morgonen ungefär en timme innan frukost eller minst 2 timmar före eller 2

timmar efter måltid."

Senast ändrad:

Skulle jag ta dem på de premisserna så skulle jag antagligen dö. Den smärtan jag får i magen är värre än de sista öppningsvärkarna vid förra förlossningen. :crazy:

Alltså om jag behöver söka läkarvård så bör ju försäkrinen täcka läkarkostnaderna?
Detsamma gäller väl min sambo om han behöver läkarvård?
Eller dottern?
Hemförsäkringen bör ju täcka det, men då måste man väl ha med sig försäkringspapper va?

De enda du egentligen behöver ha med dig är europeiska försäkringskortet, de beställer du på försäkringskassan. Något annat behövs inte, :laugh:

Läs mer om de här

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands

Kom ganska nyligen hem från grekland, underbart var bara förnamnet, äntligen lite sommar :)

Jag blir aldrig klok på dem och är glad så länge jag slipper använda dem. :D

Jag har precis som dig när jag äter mina järntabletter, ett rent helsike och till mig sa dom liadant att jag skulle äta på fastande mage, därimot när jag klagade på illamående så rekommenrade dom mig att ta tabletterna i samband med att jag gick för att sova på kvällen så kunde kroppen i lugn o ro ta upp järnet över natten. Har funkat kanon för mig! :banana:

Jag har okcså börjat få samandragningar, är i vecka 20 nu, kommer snabbt o starkt när jag är stressad eller väldigt ledsen, jätte jobbigt. :crazy:
Ska ringa min BM imorgon för att få min 50% sjukskrivning beviljad, var ju för 4 veckor sedan hos läkaren med min foglossning där dom ville direkt sjukskriva mig till 50% men då tackade jag nej och sa att jag ville testa att jobba 75% först, men just nu mår jag så dåligt och både foglossningen och samandragningarna har blivit värre + allt mitt kludd och stress på jobbet gör att jag tänker ringa och få det godkänt. :) När jag tänker på mitt beslut blir jag helt lugn i kroppen. Känns så rätt.

Utöver allt detta så har jag fått hem min Älskade lilla hund igen. <3, Hon är en riktigt kämpe...så nu är det ren barnpasning och mycket bandagebyte och sårrengöring och morfin sprutor som gäller i 10 dagar inann den störta risken för ny blödning har lagt sig, men är så skönt att hon e hemma!:bump:

För mig är det tvärt om, jag klarar Niferex utan problem men får stenhård mage av Hemofer. Minns jag tog Niferex innan jag la mig för kvällen och det funkade jättebra.

Även här är sammandragningarna igång, precis lika illa som när jag väntade dottern. Ska ringa BM imorgon och be om en läkartid, har jättesvårt att jobba överhuvudtaget som det är nu. Att vara hemma med en 2,5-åring är en pärs bara det, så att jobba med tung sjukgymnastik, tunga förflyttningar, gångträning osv är ett helskotta..

*knapplån*

Idag har vart en halvjobbig dag med sammandragningar och ryggont. Börjar släppa lite grann nu iaf.
Får se hur rolig resan till Ullared blir inatt, hoppas kroppen är lite mer samarbetsvillig då. :p

Vilken vecka började ni ta järntabletter? Jag har ingen aning hur mina värden är, har inte vart hos BM sen inskrivningen i typ V9 eller va de nu var.

Jag har inte börjat ta järntabletter än den här graviditeten. :) I förra började jag i vecka 24, så vi får väl se hur järnvärdet är när jag ska till BM i vecka 25 (är i vecka 22 nu).

Här är sammandragningarna rätt rejäla idag. Jag får nog inse mig besegrad av dem och ha sonen kvar på dagis över mellis också nu. :( Nu brukar jag hämta honom när han vaknat vid två och så har vi knappt två timmar själva innan pappa kommer hem. Det verkar dock inte fungera längre och han har det bättre på dagis än hemma med en mamma som måste vila en gång i kvarten... :grin:

Idag har jag haft ont i magen en del och fått ganska ökad mängd flytningar. Ett tag var jag rädd att det var fostervatten som läckte. Hoppas allt är som det ska i alla fall! Lillebror verkar må fint därinne och han sparkar och donar för fullt. :)

Det känns lite märkligt "där nere" också, som ett tryck nedåt men inte förlossningstryck alls, utan mer att musklerna inte orkar hålla allt på plats typ. Kan man få framfall när man är gravid? :crazy:

DEt låter som att du har det ganska likt mig. Får också kraftiga sammandragninger, så nu vet jag inte om jag kommer kunna gå tillbaka till jobbet. Klarar knappt att lyfta upp 3 åringen på toaletten.
Har också fått rejäla flytningar, vattniga liksom.

OCh angående framfall; Ja det kan man få när man är gravid, jag trodde ju att jag hade det eftersom livmodertappen var så långt ner, men nu har den krupit upp igen. Jag gör knipövningar titt som tätt och funderar på om det är det som gjort verkan, så testa att kniiiiiipa ;)

Jag tror att jag var i vecka 15 eller 16 när jag började ta järntabletterna pga för låga järndepåvärden.
Imorgon ska jag in på mvc och ta prover för det igen och se om järntabletterna gör någon verkan.

Jag var på inskrivning i vecka 9 oh då var mina värden toppen bra, sen bara några veckor senare då jag var i vecka 13 och gjorde en tidig gluckosbelastning så upptäckte dom att jag hade fått riktigt låga värden så jag fick börja då. Är i vecka 20 nu. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 330
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London