Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Även här har lillan sovit några nätter med mig, inte inatt då hon sov kanonbra (22-07 egen säng) men annars har hon sovit med mig, vaknat flera ggr per natt igen och varit gnällig. Vet inte om det är något utvecklingssprång eller vad det är, men behöver hon vara nära så får hon det, om än jag sover bättre när hon inte ligger och sparkar mig i magen och nyper mig i brösten hela natten igenom... ;)

Åh, lyckliga du som har ett barn som sover hela natten ! Ture vaknar fortfarande minst var tredje timme, fram på morgonen är det oftare. Jag vet ju att han sover bättre om jag lyckas lägga ner honom i hans egen säng (då sover han minst 4-5 timmar i sträck) för vi stör varann hela tiden när vi sover tillsammans, men det är så sjukt svårt att lägga ner honom utan att han vaknar..
Jag ska göra ett nytt försök ikväll tänkte jag. Håll tummarna för mig :D
Sprutan gick jättebra! Han grät lite när han fick den andra pneumokocksprutan, men det gick fort över och nu är han precis som vanligt. Får se om det blir någon feber eller liknande, jag har garderat oss med att införskaffa alvedon och så får vi se.

Härligt att sprutan gick bra! Vet inte, men har du testat att låta honom ha en snutte över ansiktet? Det är det enda som fungerar på lillan, hon sover jämt med 1 ibland 2 gosefiltar över ansiktet, med en sådan och en napp i munnen går det oftast bra att flytta på henne då hon somnat. (söver henne i vår säng, hon får sova där iaf en timme och sen lyfter jag över henne.

Härligt att sprutan gick bra! Vet inte, men har du testat att låta honom ha en snutte över ansiktet? Det är det enda som fungerar på lillan, hon sover jämt med 1 ibland 2 gosefiltar över ansiktet, med en sådan och en napp i munnen går det oftast bra att flytta på henne då hon somnat. (söver henne i vår säng, hon får sova där iaf en timme och sen lyfter jag över henne.

Alfred kommer också till ro bättre med något över ansiktet. Vi brukar använda tunna bomullsfiltar, eller vad som finns till hands, typ en tisha :-)

Min lille prins kommer snart ha vuxit ifrån sin mamma, och jag är inte den nätta typen precis... fem veckor gammal väger han hela 5615 gram (nåja, han har en bit kvar till min viktklass, men i alla fall ;)) och storlek 62 börjar sitta bra :eek:

Lägger till en bild från härom dagen också, hur mysigt ser inte det här ut :love:
DSC_0377.jpg

Senast ändrad:

Våra killar fortsätter att vara ungefär lika stora :)
S vägde 5100g och var 59,5cm lång när han var 4 veckor, vi har inte varit på BVC sedan dess men han har legat stadigt på 350-400 gr ökning i veckan så han borde ju ligga runt 5,5 kg nu :crazy:

*KL*
Här hemma har vi problem med magknip på kvällarna. När han har ätit så somnar han men efter ca 10-15 min vaknar han i panik och skriker. Det tar ca 45 min att lugna honom och när han blir lugn så skall han absolut ha bröstet annars blir han förbannad och cirkusen börjar om. Det blir ju en ond cirkel av det eftersom han då efter han ätit igen får ont i magen. Igår kväll höll vi på så från kl 21 till ca 01.30... Det enda som hjälper är att ligga på mage men så får han ju inte lov att sova, i alla fall inte nattsömnen :(
Han får sempers magdroppar som jag tycker har funkat ganska bra men nu tycker jag inte att de hjälper alls. Idag skall jag åka och köpa Minifom och se om det hjälper. Någon här som har använt det?

Vilka jättefina bilder ni har på era barn! Jag lyckas aldrig ta bra foton. Här kommer dock de första bilderna i tråden på lilleman!

Helt nykläckt

Första dagen hemma

badkillen

Vår kattunge Disa har ett speciellt band till unge herrn

Vad jobbigt med magknip stackarn!

Kl
Här fortsätter skruttan att gå upp i jämn takt. Nu väger hon 4560g och är 57.5cm lång!
Var väldigt glad och pratig idag på BVC och vår BVC-"tant" tyckte att hon var mycket social och "med" för sin ålder :)

Dock har hon fått torsk (eller svamp eller va det nu kallas) i munnen, mest på tungan, så nu blir det att "smörja" med vichy vatten efter varje måltid och göra rent napparna oftare. Förhoppningsvis försvinner det då utan att vi behöver nån receptbelagd medicin..

Tack för tipsen om att ha något över ansiktet! Jag ska prova redan ikväll. Jag har stora förhoppningar om att vi ska komma tillbaka i vanliga rutiner ikväll, för idag har jag lyckats få honom att sova eftermiddagslur (han sover fortfarande), vilket innebär att han ju blir tröttare senare och därför inte övertrött som han har blivit redan halv sju de senaste dagarna... (:crazy:).

Vad mycket det handlar om sömnen just nu. Jag missar nästan Tures utveckling för att vi sover så dåligt!! Innan vaccinationen vägdes och mättes han. Han väger nu vid 3 månader och 1 vecka cirka 6950 gram och är 65 cm lång. Ingen liten kille med andra ord :D Det är sjukt jobbigt för armarna på babysången när vi ska göra leken "hej bebis upp i taket"... Lätt för dom med små nätta töser på några kilo liksom, själv får man mjölksyra i armarna ;)

Så söt!

Vi använder minifom, har börjat minska på det nu.
Första gången Rasmus fick magknip så skrek han i ett sträck..i fem timmar!:crazy: Vi köpte droppar dagen efter och började med 10, till slut gav vi 30 droppar varje mål. Nu har vi minskat en hel del på dem. 10 droppar/mål och tre mål utan. Vi tar bort för ett mål varje måndag.

Men för oss hjälpte det omgående i stort sett.
Hoppas det gör det för er också

Vad fin han är! Men vad jobbigt med magknip :-( Vi har (tack och lov) ingen erfarenhet av det, hoppas det funkar med miniform för er!

Angående fina bilder - vi köpte en systemkamera när vi väntade Alfred och det är en riktig skillnad, framför allt vid just porträttbilder, tycker jag! Och när man fotar inomhus (färgåtergivningen brukar inte vara toppen med en kompaktkamera om man inte har fullt dagsljus), vilket det ju ofta blir med en bebis. Dessutom har vi alltid kameran framme, det är bara att greppa den och fyra av om man ser nåt fint ;) (det blir mååånga bilder!)

Senast ändrad:

Jag är ruggigt dålig på att ta kort, var snart 1 månad sedan sist... Måste bli bättre!

Nelle: Vilken söt en! :)¨

Priscilla: Nej inte klagar jag över våra nätter, vet att vi har det väldigt bra! Så stor han är din Ture, vi ska väga på onsdag, när lillan är 4 månader, vid 3 så vägde hon 6700 och var 61 lång.

*kl*

Ännu en här som fastnat i bubblan.;) Tänkte iaf slänga in en liten uppdatering+förlossningsberättelse medans lillskiten sover!

Jag gick ju över 13 dagar så vi fick tid för bedömning inför en ev igångsättning till den 23 februari. På morgonen när vi åt frukost och slösurfade lite såg vi att kronprinsessan fått sin bebis så vi skämtade om att våran skulle komma samma dag med bara för det.. Intet ont anande:cool:
Kl 8.30 fick vi komma in och de gjorde ett ultraljud för att se hur bebisen mådde varvid de upptäckte att det nästan inte var något fostervatten kvar. Dessutom var jag redan öppen 1,5 cm så det var inte så mycket att debattera om.
10.30 tar de fosterhinnorna. Det kommer dock inget vatten då huvudet sitter som en propp så vi går på promenad för att se om något mer händer. Fortfarande är det dock bara mindre/förvärkar som jag haft i flera dagar redan. Kl 12.40 sätter de in värkstimulerande dropp. Tyvärr var jag lite väl mottaglig för det dock så värkarna satte igång direkt och blev fort väldigt starka och täta. Efter någon halvtimme är det knappt någon paus mellan dom så de får gå och sänka droppet hela tiden. Dessutom går bebisens hjärtljud ner vid varje värk så jag får lägga mig på sidan och då blir det bättre. De fäster även en skalpelektrod på bebisens huvud för att ha lite bättre koll.
Vid 15-snåret börjar värkarna bli extremt jobbiga (och sambons hand bli blå:p) så då räcker inte lustgasen längre och jag ber om EDA. Den sätts 15.30 och börjar verka någon halvtimme senare....underbart! Efter hur det var innan känns det plötsligt som en piece of cake och jag sitter på min pilatesboll och skämtar med barnmorskan.;)
Detta tills krystvärkarna börjar då.. I början kände jag inte riktigt hur jag skulle krysta för det ska väl inte kännas som att man ska skita på sig? Det skulle det visst så sen gick det bättre.:angel:
Efter en timmes krystvärkar och sammanlagt 7 timmar var han så äntligen ute!:love: Jobbigast var helt klart sista minuterna när huvudet stod längst ner och man inte fick krysta för att man inte skulle spricka. Det märktes dock att de visste vad de gjorde för jag sprack bara lite på insidan och det krävdes bara 2 stygn och eg hade de inte ens behövt sy.

Lille V var väldigt pigg och aktiv redan från början och både läkare och barnmorskor har anmärkt på att han varit väldigt "med" redan från början. Han skrattade och log mot oss väldigt tidigt också. Vi har kommit igång bra med amningen igen nu också efter problemen med brösten/bröstvårtorna och ammar ca hälften nu och så får han ersättning resten. Han är verkligen inte kräsen med maten iaf och har redan gått upp 1 kg sen födseln, imorgon fyller han 1 månad!
Han var ju inte planerad men han är helt underbar och vi är så lyckliga varje gång vi ser honom, även när det är mitt i natten och man inte ens kommer ihåg sitt eget namn.

Myysfrdig.jpg

Vilken liten sötnos! Och så skoj med ännu en fl berättelse, känns ju som hundra år sedan det var en själv som låg där och väntade på att bebis skulle komma ut.

G har sovit riktigt bra i natt! Första gången sen hon föddes som jag har fått sova mer än 2,5 timmar i sträck! Känns fantastiskt!

Heja!!

*kl*

Nu har sambon farit till england så jag och tjompan ska roa oss själva i helgen, men det ska nog gå bra! :)

G har sovit riktigt bra i natt! Första gången sen hon föddes som jag har fått sova mer än 2,5 timmar i sträck! Känns fantastiskt!

Haha, förlåt att jag skrattar men det är så härligt att vara förälder :rofl: Man visste ju att man inte skulle få sova, men ändå visste man inte.
Jag är inne på min fjärde månad (för jag räknar sista månaden som gravid eftersom jag vaknade minst fem gånger varje natt då med) utan en hel natts sömn. Tänk vad knepigt att man ändå kan fungera som en normal människa!? (Det vet man iofs inte att man gör :angel:)

Haha, förlåt att jag skrattar men det är så härligt att vara förälder :rofl: Man visste ju att man inte skulle få sova, men ändå visste man inte.

Ja, jag undrar om inte den här "amningshjärnan" som man pratar om egentligen är en sömnbristhjärna! Jag sover ganska bra, Alfred vaknar två gånger per natt de allra flesta nätter och somnar om ganska fort igen, men det vore skönt med en sovmorgon!

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och tagit lite "kloka" kort på lilleman. Jag är en glad amatör som inte förstår sig på kameror och inställningar men ett par bilder blev okej i alla fall.

Fin han är! Och korten blev ju jättefina!

*kl*

Storhandlar ni själva? Babyskydd + 3 papperspåsar och jag konstaterade att man borde varit bläckfisk... Och då var ändå 4 blöjåaket kvar i bilen... Nästa gång tar jag med sambon som vanligt!

Jättefina bilder ju!

Usch, fick veta för några dgr sedan att min klassföreståndare från folkhögskolan gått bort :( Han som var igång jämt, noga med kost, vältränad osv. Och så dör han i stroke, bara sådär. :( Så sorgligt.

Rasmus har börjat upptäcka att han kan låta olika, så är massor med olika ljud från honom nu :D Han växer så det knakar, sist vi mätte var han 64 cm :p

Jag är inne på min fjärde månad (för jag räknar sista månaden som gravid eftersom jag vaknade minst fem gånger varje natt då med) utan en hel natts sömn. Tänk vad knepigt att man ändå kan fungera som en normal människa!? (Det vet man iofs inte att man gör :angel:)

Sonen vaknade som mest 2 ggr per natt... Jag fattade väl att jag inte skulle komma undan så lätt igen,men vissa nätter är jag färdig att ge upp! Det sjuka är att jag var tröttare idag än efter en skitnatt!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar