Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Nu kommer jag och tittar in igen.. :D Våra 3 månaders kan nu ha strl. 62 (men vi använder 56 fortfarande för de sitter också bra..), vilken skillnad det kan vara! Visserligen är de födda tidigt, men enligt bm är de på normalkurvan för sin ålder..

Haha! Vi har knappt hittat några prematura storlekar här ute på "landet", så nu fick hon ha en pyjamas i 50 på sig till kvällen. Den är egentligen en sådan som har korta ben/ärmar, men hon fick långbyxor nästan :p Ändå så är hon ju 47 cm lång.. Men vi ska försöka hitta några plagg till så att man kanske bara behöver tvätta varannan dag eller så, och sen får vi proppa i mat och längta till "rätt" storlek :) Borde ju inte ta alltför många veckor.. Vi har mest 56 hemma, men en del i 50 i alla fall och det GÅR ju åtminstone att köpa! Utan att behöva köra 8 mil enkel väg till närmsta storstad typ.. Känner mig inte upplagd för det direkt.

Både Pampers och Liberos minsta storlekar är för stora, men det funkar hyfsat ändå.

Men hon är världens sötaste lilla docka :love:

Ja alltså, hon har ju mest 56, men en del är förlitet och 62 fungerar fint, något plagg har t om varit tajt, men där skyller jag rent på plagget för så stor är hon inte! :p

Bebben: haha, dom där minsta blöjorna fungerade någon dag, men strl 2 har suttit bäst sen dag 1. Tur i oturen att jag var beredd på att hon skulle vara stor och inte hade såmycket i de minsta strl.

Senast ändrad:

Våra var 46 långa (2,5 och 2,7 kg) och det gick riktigt fort att komma i strl 50 kläder. Hade bara två pyamasar i strl 44 resten var strl 50. Blöjor hade de i prematur storlek första veckan, sedan fick det bli ettor som fanns i affären. Det går fort! Tycker det var igår de föddes och var så små och nu för tiden är de 3 månader och väger nästan 6 kilo!

KL

Rasmus är täppt stackarn.
Lite täppt har han varit hela tiden tycker jag, vet inte om han har fosterfett i näsan eller nåt. Bröstmjölk ska ju vara bra, men kan han andas om han får det i näsan? Borde inte det täppa till då? Har ingen pipett eller så att droppa med heller, får väl ta en promenad till apoteket.

Lea har varit täppt sedan dag 1, vi kör med koksalt och har nu köpt en näsfrida. Bröstmjölk ska också fungera men vi har inte provat, hoppas ni får till det det är ju så jobbigt att vars tät för dom små.

Ja det är ju det.
Näsfrida ska vi skaffa en, hade en sådan till Isak också, de är bra.

Nu har Mini äntligen tittat ut! :love:

Vi va inne 21.30. Öppen ca5cm. Badade vid 12 snåret och kl 02.45 tittade en liten pojke ut. En hand kom ut samtidigt som huvudet vilket gjorde att sista biten tog tid(enligt mig :p) 48cm lång och 3320g! Världens sötaste såklart! :)

Stort grattis! Och skönt att liten kom den 23:e, blir ju lite mera egen födelsedag då än att fylla år på julafton.

Jättegrattis!! Skönt att allt gick smidigt :)

kl
Någon mer som känner sig som en levande mjölkbar? Jag gör inget annat än ammar jag. Sprattelgubben vill helst ligga vid bröstet konstant, men dagtid nöjer han sig med varannan timme (varje amning tar dock typ 40 minuter minst). Det gör mig väl ingenting, men man får verkligen ingenting gjort. Dagarna går och här sitter jag i min stol liksom :D Läser lite på olika forum och blir helt förskräckt när somliga skriver att deras barn var sånt tills dess man började med vanlig mat!

god-jul-2011.jpg

Här går allt bra fortfarande, utöver att jag börjar bli liiiite orolig för magproblem. Minns så väl sonens extrema smärtor och problem pga mjölkproteinallergi, och från igår så har Issie börjat få ont i magen av och till och även bli lite hård. Precis som det började för Sebbe, också där några dagar efter födseln..
Får hoppas att det bara är något tillfälligt, annars får vi försöka få till en läkartid efter julen för att få recept på mjölkfri ersättning och prova med det. Denna gång tänker jag inte gå igenom samma långa procedur via BVC för att få hjälp, det tog 1½ mån med sonen innan dom gav mig läkartid och inte bara bad mig att prova saker på egen hand. Nu kan jag ju tecknen liksom, och då är det bättre att prova mjökfritt och få veta direkt. Är det inte det, DÅ kan vi gladeligen gå igenom den långa proceduren för att hitta problemet..

Igår var vi på sjukhuset igen för PKU, läkarkoll och annat. Hon gick igenom besiktningen med ua på allt ;) Känns skönt med tanke på att hon ändå är en månad för tidig! Hon är för det mesta på strålande humör, och har nu börjat att vara vaken korta stunder för att bara ligga och titta på en med sina underbara blåa små ögon :love:

Jag ammar ju visserligen inte nu, utan pumpar och flaskmatar.
Men är ändå lite less emellanåt på att tvingas sova med bh för att slippa vakna i en blöt säng. Blir lite less när det läcker så allting blir blött också.
Men samtidigt vill jag att han ska få bröstmjölken.

Rasmus är också vaken lite mer nu, första dagarna var det bara äta och sova som gällde.

Hoppas alla haft en bra jul!

Här firade vi, iofs idag med att fira av första svarsleendet och både sambon och jag fick se det :) Annars händer det inte så mycket mer än att vi fått in dåliga rutiner med skrikiga nätter vilket jag hoppas vänder om snart, i över en veckas tid nu har hon skrikit mellan 23-04 och jag börjar bli något matt...

Senast ändrad:

Hoppas det vänder snart så ni får sova.
Jobbigt som tusan med skriknätter.

Julen här har varit bra.
Vi var hos mina föräldrar först och gick sedan till sambons en stund.
Smidigt med gångavstånd till båda.

Nu ikväll har jag haft fullt upp.
Sambon gick och "vilade en stund" vid 17, han sover än.
så var lite bökigt att få Isak duschad och i säng, med Rasmus vaken men det gick bra. Sedan har Rasmus varit trött men inte sovit och ätit i g i timmen sedan 19.30.
Nu ligger han i mitt knä och jag hoppas han ska sova nu så vi kan gå och lägga oss. Vore kul att kunna få lägga ifrån sig honom en stund och få gå på toa och sådär med.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
337
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 183
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar