Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Här är det också vakna nätter. Fast hon är förvisso jätteglad och nöjd - men väldigt VAKEN! Någonstans kring 01 så vaknar hon till liv, och håller låda till kl 03-05 ungefär. Dagarna sover hon konstant, vaknar bara för att äta ca var tredje timme.

Som tur är så är jag en nattmänniska (Hon hade samma rytm i magen, allra mest aktiv dessa tider) så jag brukar ta denna delen av natten, och sen tar hennes pappa resten. Från det att hon somnat i sin säng mellan dessa tider, så sover hon i 2-3 timmar och sen går han upp med henne medan jag sover under förmiddagen. Det är rätt skönt att vi kan dela upp det så ändå, och att han är morgonpigg. Vi får hyfsat mkt tid ihop ändå :)

Hon är nu inne på sin tredje dag med mjölkfritt, och mår mycket bättre! Från att ha varit helt förstoppad så har hon idag kunnat bajsa själv 2 ggr, och magknipen kommer med längre och längre mellanrum, och hon har inte kräkts en enda gång än så länge. Så håll tummarna att vi får läkartid och recept snabbt nu - så att man slipper köpa ersättning för 240 kr/400g alldeles för länge..

Alla hundarna har nu vant sig helt vid den nya familjemedlemmen, och det känns skönt. Dom äldre visste jag att det skulle gå enkelt med, för dom avgudar verkligen små barn allihop! Men den yngsta är sjövild så jag väntade mig mer hinder faktiskt, men hon är superduktig. Nosar bara försiktigt, och har satt sig som självutnämnd skrik-passare :D Innan jag ens hör Isobel börja gny om hon sover i vagnen exempelvis, så är unghunden framme och hämtar mig.

Och nu somnade hon äntligen, så jag ska lägga ner henne i sin säng och sen sooova själv!

Innan jag ens hör Isobel börja gny om hon sover i vagnen exempelvis, så är unghunden framme och hämtar mig.

:love::love::love:
Perfekt ju!
Min Beya är en sån där hund som gärna vaktar små barn. När min kompis dotter var liten och vi var där på kvällen så hittade vi henne ALLTID sovandes bredvid spjälsängen:)
Blir intressant att se hur de andra hundarna fixar det och vilken "roll" alla tar på sig.
Troja vet jag springer gärna och "hämtar in" barn som springer iväg, mycket praktiskt när brorsdottern på två år drar iväg som en illbatting, den ungen är snabb trots sin ålder;)
Bara att säga till Troja "hämta Lova" och hon springer efter i full fart, rundar barnet och får på så vis stopp på henne utan att röra vid henne, återvänder till mig med en blick som säger "räcker det eller ska jag ta en vända till?":D Tror både barn och hund tycker det är lika roligt, och barnet vänder faktiskt och springer efter det vita yrvädret:D

*knapp*
I övrigt börjar jag inse att det inte är långt kvar alls nu. På julafton var det exakt en månad. Väldigt blandade känslor just nu, börjar få lite smått panikångest samtidigt som jag lääääängtar! Både efter att få träffa lillskrutt och att få tillbaka mig själv! Foglossningen pandlar fortfarande fram och tillbaka, värst när jag ska upp ur säng/soffa eller ska vända mig när jag ligger. Har börja samla på mig mera vätska också, speciellt i händer och handleder och det gör ont:crazy: Känns som att de domnar bort lite ibland också..
Ställer kroppen automatiskt in sig på mindre sömn?
Tror min kropp vet vad som komma skall i alla fall, vaknar nästan alltid mellan 6-7 nu och har så gjort de senaste veckorna, nån enstaka gång kanske jag sover till halv 8 men det var längesen nu. Och det spelar ingen roll vilken tid jag lägger mig på kvällen heller.
Dagtid är jag inte särskilt trött. Snarare tvärtom, vill göra så mycket mer än jag klarar av, huvudet är ju fortfarande piggt, men kroppen säger ifrån, så frustrerande!

Grattis!! Det låter som att förlossningen gått väldigt bra också! Vilken underbar tidig julklapp :love:

Dagtid är jag inte särskilt trött. Snarare tvärtom, vill göra så mycket mer än jag klarar av, huvudet är ju fortfarande piggt, men kroppen säger ifrån, så frustrerande!

Det där passar in på mig med! Jag vill göra jättemycket på dagen för huvudet är piggt, men kroppen säger nej. Väldigt, väldigt frustrerande :mad:

Julen har varit lugn för oss, "Allan" däremot har varit i sitt esse och snurrat varv på varv inne i magen. Igår trodde jag nästan att h*n skulle komma ut genom magen. Ett par timmar åt gången så hoppade magen åt olika håll och det var inte alls bekvämt, men ganska häftigt!

Nu har jag börjat längta efter att den lille kommer ut, jag är jättenyfiken! Innan har jag varit så fokuserad på vad som händer med kroppen, och graviditeten har liksom varit tillräckligt spännande. Men nu vill jag "dela med mig" av bebisen med sambon och resten av familjen. Det känns lite som att den just nu bara är min och att det bara är jag som har ett band till den, vilket såklart inte är sant men det bryr sig min gravida hjärna inte alls om :angel:

Tror nog att kroppen vet vad som väntar och förbereder sig för det.
Rätt praktiskt egentligen.

I går kväll och i natt var Rasmus vaken hela tiden i stort sett.
Vi tar varannan natt så stackars sambon har inte sovit något alls i natt.
Dock sov han mellan 17 och 23.30 så lite sömn fick han ju ändå.
Får se hur det går i natt men han har i alla fall sovit nu på dagen.

Vad skönt att hon är nöjd ändå! om än vaken ;)

Här sover lillan just nu, ett mirakel! Dock borde det innebära att hon vaknar på ett tag och är vaken, och jag kan verkligen inte somna nu... Men det ska väl gå på något sätt, igår somnade hon vid två och sov till åtta så jag fick 6 timmars sammanhängande sömn innan det var dags att göra morgon, alltid något! Idag har hon haft ont i magen och skrikit så hon blivit hes stackarn, det väser och piper mest nu när hon försöker förklara sitt missnöje över någonting, låter väldigt jobbigt och det riktigt skär i mammahjärtat. Dock har hon överlag varit väldigt go och glad idag, firade ju av första leendena igår och idag har hon legat i hårdträning med tjollrandet, man riktigt hör och ser hur hon försöker få fram ljud och emellanåt så lyckas hon så det är nog inte långt bort innan vi har en tjollrande leende tjompa här hemma :love:

Annars så växer, och växer hon! Idag har vi behövt byta till overallen i strl 62 för 56 fick hon inte plats i längre, och hennes blöjor (vi kör ju delvis med tyg) har hon börjat växa ur redan så nu måste jag beställa nya...

Skönt med sömn:)
Rasmus somnade vid 22 igår och sov till halv två ungefär.
Nu hoppas jag att han ska bli trött igen så vi kan sova mer :p
Skulle värma mat åt honom nyss, slutade med att micron luktade bränt och det kom rök ur den :crazy:

Här somnade Bella nyss igen, men hon ligger så skönt här på soffan så jag tänkte lägga mig bredvid och vila en stund jag med istället för att gå upp till sängen.. Sambon behöver nog sova lite mer inatt, han gick upp med henne vid 06 igår morse - efter bara 5 timmars sömn - och höll sig uppe till midnatt för att kunna umgås med mig också. Jag sov i strax över 9 timmar!

kl
Här har jag lämnat över gossebarnet till fadern och de ligger och snusar uppe i sovrummet medan jag slevat i mig min morgongröt utan att ha en liten människa hängandes vid tutten, aaah, vardagslyx! :D
Sedan min mjölkproduktion kommit igång på allvar har lilleman slutat vara vaken precis hela nätterna, de tre senaste nätterna har han sovit mellan 24-04 eller till och med till 05. Sen är det blöjbyte och matning och sedan sover han igen till 10. Så jag känner mig faktiskt riktigt utvilad! Han har än så länge inga större problem med magknip eller så, och har börjat ha längre stunder när han är vaken och bara ligger och tittar på en, så himla mysigt :love: Idag får vi hembesök från BVC, är nervös för vägningen för jag tycker verkligen att han är spinkig värre. Men eftersom han kissar, bajsar och sover som han ska borde det väl vara tecken på att han får i sig tillräckligt med mat..

kl

Hemma igen efter en kontroll på MVC. Idag såg allt betydligt bättre ut än sist:banana:
Blodvärde: från 115 förra gången till 131 nu
Blodsocker: från 7.9 sist till 5.6 nu
Blodtrycket minns jag inte, men det såg i alla fall bra ut
Bebis hjärtfrekvens låg stadigt på 140.
Om en vecka har den tydligen tillåtelse från BM att kika ut om den vill;)
Sambon höll på att trilla baklänges när jag sa det till honom:D
Han räknar med att den kommer TIDIGAST på beräknat datum, jag tror på tidigare... hihihi kanske bara är önsketänkande:angel:
Idag kände hon efter hur bebis låg och den låg åt rätt håll med huvudet nedåt, dock inte fixerad ännu. Huvudet var vänt åt höger, jag vart lite förvånad över hur enkelt hon kunde känna så hon visade och talade om vad man skulle känna efter och joo visst, även jag kunde känna:love:
Nu närmar det sig med stormsteg!
Tänkte börja packa väskan nu, så idag var jag in och köpte lite blöjor:D

Ni som redan vart in nu, vad hade ni med er?
Vad var det som behövdes?
Vad var onödigt?
Saknade ni något?

Är väl ganska individuellt vad man vill ha med kanske, men just det här basic som man bör ha med:laugh:

Jag hade med mig morgonrock, guld! Egen kudde och ombyte till mig och sambon och givetvis bebis. Någon overall att åka hem i, i skötväg så fick vi blöjor och liknande på bb så jag hade inte behövt ha med mig några sådanna (om än jag bara hade med mig 3 st). Det jag dock saknade var te, men så är ju jag som jag är också... Ringde dit en kompis med te när jag insåg att vi skulle få vara kvar lite längre när lillan behövde sola, men som sagt de flesta hade nog klarat sig utan ;)

Vi hade inte med oss mat till pappan, så det for han iväg och köpte sen, men nog var även jag och tog mig någon nattmacka när man var upp och ammade/gav ersättning hela nätterna på bb, men då fick ju vi vara kvar lite extra (72 timmar)

Härligt att allt såg bra ut, och spännande att det närmar sig! Herregud, känns som hundra år sedan man själv var gravid nu :o

*kl*

Natten till idag var lillan vaken men nöjd, alltid något :) Somnade vid 3, och halv 4 ringde en kompis syster och väckte mig då min kompis försvunnit och aldrig kommit hem efter sin krogrunda... Vart några oroliga timmar då det verkligen inte är likt henne men tillslut så återfanns hon och jag fick någon timmes sömn innan tjompan somnade och gjorde morgon. Just nu ligger hon i vagnen och sover efter en promenad i det blåsiga vädret, herregud man fick verkligen hålla hårt i vagnen! Nej, dags att gå ner och ta upp tvätten, perfekt att hon ligger i vagnen nu, bara att rulla med sig :D

Hade med kläder till mig så jag kunde duscha och byta om.
Inte fel alls att få ta på sig rent :)
En påse nöt och russinmix, var heller inte fel att ha med :d
Vattenflaska, var helt perfekt att ha med på förlossningen. Man är rätt törstig efteråt. Dessutom vill de se att man kan kissa efteråt, då är vattenflaskan bra och ha. Jag drack en hel del efteråt.
Kläder och filt till bebisen.
Kläder till pappan om han sover kvar
Tandborste och andra hygienartiklar

Det som följde med och vart använt den lilla tiden vi va där va:

Vattenflaska (drack hur mkt som helst under förlossningen och skönt för sambon att slippa hämta mugg efter mugg som förra gången)
2par mysbyxor
Tjocktröja med dragkedja
Stora trosor så dom gigantiska bindorna får plats. Om man inte vill använda nättrosorna.
Mjukt linne som är lätt att dra ner och amma i.
Kläder filt mössa och overall till bebis.
Hygienartiklar

Sånt dom va med utifall:
Ombyte till din karl (utifall du spyr ner honom eller det blir en lång förlossning.)

Det jag saknade:
Hårsnodd!
Inneskor, orkade inte packa ner dom men hade varit skönt att ha.

Har säkert glömt något. Tycker det är så skönt att väskan är uppackad och förlossningen avklaraf!! :)

Här hemma så har Mini blivit en liten Charlie. Jag som förlorade namnkriget den här gången :p
Idag fick han en godkänd stämpel i rumpan av doktorn och vikten hade börjat vända uppåt igen. Så idag vägde han 3255g.(3320g vid födsel och ner på 3095g i söndags)
I förrgår natt blev det inte så mkt sömn på natten. Bara 2h eller så annars skulle det mest ammas. Sen sov vi nästan hela fm jag och C. Men natten till idag så sov vi förutom
amning var 2-4e timme. Annars så är han en väldigt tyst och snäll bebis. Bara blöjbyten som är lite otäckt ant. För att det blir kallt. Han är lite frusen så han är ständigt invirad i en tjock filt.

d74b3611-fbcd-4e99-9a8d-4c729baf281b13.jpg

4942714f-4adf-4970-846d-6a65299ae5759.jpg

Vilken sötnos!
Charlie är fint :)

Idag är Rasmus två veckor :)
Just nu sitter vi med båda barnen och kollar på film.
Nåja Rasmus tittar inte, han ligger i pappas knä. ;)

Usch, lillan har varit missnöjd mer eller mindre sedan strax efter klockan 6, och det blir bara värre. Ingenting funkar och jag är bara glad att det blev under kvällen så sambon kan hjälpa till att lösa av. Stackars liten, usch vad det gör ont i en när man inte kan hjälpa henne med vad som nu är fel :(

Enda "fördelen" är väl att hon borde inte kunna hålla på och skrika till 4 inatt utan borde väl somna förr eller senare, lilla hjärtat :(

Nämen uj vilken sötnos! :love:

kl

Här är det lite motigt just nu. Hade hembesök av BVCsköterskan igår och när vi vägde sprattel så visade det sig att han bara gått upp 80 gram sedan förra veckan :( Känner mig som en totalt misslyckad mamma. Jag ammar verkligen hela tiden, men det verkar inte som att mjölken vill rinna till som den ska. Han kämpar verkligen med att få mat och jag tycker att han har bra grepp osv. Jag dricker extremt mycket, försöker att vila och ta det lugnt osv. Nu fick vi ny tid för vägning på måndag så får vi se, om han inte går upp snabbare pratade sköterskan om ersättning. Jag trodde verkligen inte jag skulle bli "sån", som tyckte amningen var så viktig. Men nu helt plötsligt vill jag inget hellre än att kunna ge mitt barn tillräckligt med mat. Tänk om han är hungrig stackars liten?

Jag kommer ihåg med första sonen att han på första vägningen vid bvc bara hade gått upp 50g eller så. Så då vart det ny vägning några dagar senare och då hade han gått upp flera hundra gram utan att vi ändrat något.
Så fortsätt som ni gör och invänta nästa vägning innan du börjar bli orolig. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
339
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 189
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12