Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Ja, jag får försöka att inte tänka negativt utan att försöka fortsätta och hoppas att det ordnar upp sig. Vi vägde honom första gången när han var 5 dagar och då hade han vänt i vikt och gått upp cirka 50 g, nu var det 80 g från den vägningen men han är långt ifrån sin födslovikt och jag ammar ihjäl mig snart känns det som.
Jag får försöka tänka att det åtminstone är bra att han går upp överhuvudtaget. Han bajsar och kissar som han ska och verkar pigg. Men fy vad svårt det är att inte oroa sig :cry: Inte blir det bättre när BVC-sköterskan påpekar att "jaa, riktlinjerna är ju 200 gram i veckan så detta är ju ingen bra viktutveckling direkt". Om hon inte hade sagt något om riktlinjer utan bara tittat på hur han ser ut och hur han mår samt uppmuntrat mig att fortsätta med ny vägning nästa vecka så hade jag ju kanske inte behövt sitta och oroa mig. Det främjar ju knappast mjölkproduktionen att vara jätteledsen och nervös för att man inte har mat så det räcker..

Det är säkert ingen fara med honom.
Han tar säkert igen det senare istället.:)
Tycker bvc går lite för mycket enligt dessa riktlinjer ibland, de glömmer och kolla hur barnet faktiskt mår.
Isak har legat under sin viktkurva hela tiden sedan födseln.
Men då har han legat över på längden istället.

Rasmus har inte heller nått sin födelsevikt än helt.
Han vägde 3690 när han föddes, sedan gick han ner till 3585 och sedan upp till 3680 tror jag.
Ska väga idag och se vad han väger då.

Senast ändrad:

Imorgon ska vi till BVC för första gången, jag hoppas verkligen att hon börjat gå upp i vikt! Känner mig lite orolig trots allt, iom misstänkt allergi, problem med förstoppningar, hon äter mkt mindre än sonen som nyfödd osv osv..

phpge07cy.jpg

phpceu82u.jpg

phpve0gyc.jpg

9 dagar gammal :)

Lilla sötnosen! Hoppas allt går bra på bvc, men det gör det säkert. Verkar hon nöjdare nu när ni uteslutit mjölk?

Kl

igår somnade lillan först vid halv fyra, stackarn. Inatt har jag lillebror här som lovat lösa av så jag får sova lite! :-) hon blir en månad idag, jisses så tiden går!

Hon är mkt nöjdare nu! Hon har kunnat bajsa själv alla dagar utom en sen vi bytte ersättning, och bara kräkts en enda gång - mot tidigare vid varje måltid och ofta mellan också. Fortfarande lite gaser i magen, men man kan väl inte förvänta sig att allt ska bli helt perfekt på så pass kort tid ändå. Sen är hon ju inte fullt utvecklad heller än, det hade behövts ytterligare några veckor i magen för det - så kanske det blir ytterligare bättre när tarmar/matsmältning etc är igång som det ska :)
Jag har inte fått läkartid än, men ska försöka få remiss från BVC imorgon om det inte löser sig under dagen med Barnmottagningen.
Det var sambon som pratade med BVC idag, och han höll på att boka in ett hembesök innan jag hann stoppa honom :p Han glömde helt bort att en av våra hundar verkligen inte uppskattar främlingar i huset - och det hade känts lite pinsamt om BVC-sköterskan man ska ha i flera år blir livrädd för ens "farliga" hund.. Hon varken låter eller ser trevlig ut, även om vi vet att hon inte GÖR något så är det sällan andra lyckas ta till sig det. Fullt förståeligt förvisso.

Vi hade en drömnatt nu sist! Bella var vaken och myste järnet med mig mellan 00-02 ungefär, sen somnade hon i mitt knä framför teven och vaknade lagom till mitt program var slut strax innan 03. Då käkade hon sin största portion någonsin och sov sen till kl 08:30 (!) då jag vaknade av tystnaden och tyckte att hon behövda äta frukost trots allt. Vi får hoppas att det är något hon vill hålla i så småningom :) Nu får hon gärna äta ofta på natten för min del, jag blir bara glad om hon får i sig så mkt ersättning som möjligt under varje dygn liksom.
Så vi kan komma upp i 50/56 snart ;)

Men så skönt!

Och natten låter ju inte helt fel, vi hade som sagt en katastrof natt igår när hon skrek mellan 18-03.30, sov någon gång däremellan i cirka 10 minuter och sen skrek hon igen stackarn :( När hon väl somnar dock så sover hon ett tag, vaknade vid halv 9 vilket är helt ok, då både jag och hon blir helt slut utav att hon skriker så länge...

Haha, du kan få allt vårat, för vi har nästan inga 56 plagg kvar här hemma bara de som är stora i storlek, overallen är nu i 62-68 och även resterade kläder. Hon är en månad exakt, vart ska detta sluta?! Å andra sidan är både jag och sambon över 180 så vi hade väl inte förväntat oss en pygme direkt. Sötast är hon hur som! Dessutom blir hon ju väldigt stabil när hon är så stor, lyfter på huvudet utan problem långa stunder när hon ligger på mage, är gärna och står och hoppar i knäet osv.

Senast ändrad:

Passar på att slänga ut en klädfråga här dessutom och ser om någon har något tips.

Lillan sover mest i sovpåse, inte den tjocka täckesvarianten som finns utan den som är som en lång klänning som man kan dra ihop nere vid fötterna (vilket jag dock inte gör). Nu börjar ju dom snart bli lite korta, men jag hittar ingen vettig pyjamas, antagligen för att jag har snöat in på en modell som inte verkar finnas någonstans. Vi har nämligen en enda ifrån lindex som vi använder, den har inte knappar på magen och ner längs ena benet (vem orkar knäppa alla dom knapparna hela tiden?!) utan den dras över huvudet och sen har den knappar nere mellan benen, ifrån ena benet till andra. Den går alltså att knäppa upp helt, det är inga muddar nere vid benen som man ändå måste krångla in fötterna i i mörkret när man ska byta blöja mitt i natten.

Är det någon som förstår någonting utav mitt svammel och vet vilken modell på pyjamas jag menar, och vart man hittar dom? Den vi har är en stor 56a så den fungerar väl några dagar till i denna takten, men jag behöver hitta en ny snarast, och den vanliga modellen som finns överallt, både med knappar och dragkedja tycker jag inte om.

Ingen aning tyvärr.
Men förstår hur du menar alla fall, tror jag. :p

Bebben: Vad bra att hon mår bättre :) Otroligt söt är hon!
Skönt att få sova också. Hehe nej, inte så bra och skrämma slag på bvcmänniskan kanske :p

Var och vägde Rasmus idag, han har växt två cm redan men låg lite under på vikten. Blev tillsagd att öka på maten lite så det har vi gjort nu.
Mitt lilla matvrak :love:
Han har premiärbadat idag också, verkade som att han tyckte det var skönt. :)

Jag vet vad du menar för pyjamas å har sett den på fler ställen. Kan kolla när jag är hemma(står och beställer mat nu och vad passar inte bättre än buke att fördriva tiden med? :p)

Usch, jag minns dom jobbiga nätterna jag hade med sonen i början, innan vi fick byta till mjölkfritt och han hade superont i magen. Det var hemskt att höra honom skrika så mycket, och så länge :( Det var därför jag var så snabb på att prova mjölkfritt på Bella nu, för att det inte skulle få gå så långt igen.

Jag håller tummarna att det ska gå över för er snart!

Idag är hon nöjd hittills, så det finns hopp! Vi har gjort fotavtryck i lera idag, var för klurigt med fingrarna, haha!

Aneka: kanon! Och nog är buke bra tidsfördriv allt, jag matar just nu lillan ;-)

Det är ju lite halvglest med bilder i denna tråden, om än bebben precis givit ett litet bidrag ;)

Så här kommer tjompan, på 1 månaders dagen (och hon är peppar peppar fortfarande go och glad sålänge hon blir underhållen, hon är dock inte det minsta trött :p )

IMG_1106.jpg

Och så några ifrån tidigare vecka, busunge!

IMG_0973.jpg

IMG_1021.jpg

Så söt!:)
I natt sov vi hela natten. Rasmus och jag lade oss vid 23.30 och vaknade 07.15

kl

Är så roligt att börja se bäbisar i tråden nu, även om det gör mig lite nervös! Det närmar sig verkligen snabbt nu...

Började klia massor på fötterna för ett par veckor sedan, nu har det även spridit sig till händerna och magen och jag håller på och bli fullständigt galen! Prata med BM idag, och vi ska strax få åka in och ta lite prover och förhoppningsvis få nån salva som kan få stopp på denna plåga :crazy:
Är det någon annan som varit med om det? Vad är det för prover dom tar?

Fick massa babykläder i julklapp så vi kommer inte behöva köpa något mer nu, känns bra! :)

Usch hoppas du slipper klådan.
Måste vara jättejobbigt.

Praktiskt med kläderna :) vi fick också massor så vi behövde inte heller köpa något. Sedan finns en del kvar från Isak också

Var just hos barnmorskan, v 36+2

Till min stora lättnad har lilla bebisen vänt på sig alldeles själv. Jag tror den gjorde det för ett par dagar sen bara!

Blodtryck 130/78
Hb 136 (fortfarande inga järntabletter)
glucos 4,7
vikt +11 kg sammanlagt
SF måttet var svårt att få till då bebben låg tvärs över.

Jag är tröttare än tröttast just nu och skulle helst bara vilja sova fram till förlossningen. Men i övrigt mår jag skapligt och magen känns fortfarande rätt smidig.

Jösses vilken stor tjej! Skillnaden är ju enorm nu när jag kikar ner på min lilla plutt :)

Idag var vi till BVC för första vägningen, hon är nu 10 dagar gammal. Hon vägde 2860g vid födseln, 2640g 3 dagar gammal och idag låg hon på hela 2920g! Vi är så nöjda :) Hon har kommit igång med regelbundna mattider, äter ca 500 ml/dygn och ökar litegrann för varje dag just nu. Känns toppen!

Skönt att du mår (förhållandevis) bra och att bebisen ligger rätt!:)

*kl*

Har också varit på MVC idag. Har ingen koll på siffrorna (:angel:) men allt såg bra ut och bebisen ligger stadigt på sin egna lilla kurva, snäppet över den översta. Den har vänt sig nu iaf (tror den vände sig redan för 1,5-2 veckor sedan) och ligger nu bekvämt med huvudet neråt. Den verkar väldigt nöjd i det läget och rör sig mest hela tiden så mamma knappt får någon sömn alls.:grin:
Ger ju förhoppningar om att den kanske kommer lite tidigare än beräknat då!

Det närmar sig! Skönt att du ändå mår bra, om än trött :)

Bebben: Jo hon är stor, yngst och stört i föräldragruppen, och det skiljer 5 veckor mellan henne och den äldsta... Men då har hon och ta utav om hon skulle råka ut för en vinterförkylning :D Idag har hon en body i 68, och det är inte den enda hon haft på sig som sitter ok, byxor är det dock max 62 som gäller fortfarande, brås på mamma med lång överkropp ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
339
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 202
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V