Sv: Vinterföräldrar 2011
Vad tråkigt att höra att du har så ont Bebben, skönt att det "bara" är en vecka kvar till flytten nu då så du förhoppningsvis kan ta det lugnt sedan!
KL
Idag går jag in i v.25 och jag mår bättre
Så himla skönt att börja få tillbaka energin! Jag har i princip slutat kräkas men kan må rätt illa emellanåt. Jag har gått upp 4 kg så nu står jag bara 3 kg under min inskrivningsvikt. Magen växer även om den inte alls ser särskilt stor ut, jag ligger mitt på SF-kurvan i alla fall men jag har så lång överkropp att det nästan inte syns i alla fall
Nästa vecka går jag upp och arbetar heltid igen, jag har ju varit sjukskriven 50% i knappt två månader nu.
Mina förut så onda fogar börjar lugna ner sig och jag kan röra mig i princip obehindrat när jag har ett bäckenbälte. Dock har jag insett att det inte blir mer ridning innan "Allan" är ute. Sist slutade det med att sambon fick hjälpa mig ner från hästen och fick sedan göra i ordning henne och dessutom "bära runt" på mig innan vi fick tag på ett par kryckor så jag kunde ta mig själv korta sträckor i några dagar
6-åringen skall ut på foder inom kort och det känns bra, då slipper jag ha dåligt samvete över henne. 3-åringen får gå och vila tills i vår och nordisarna kan jag ännu köra så på hästfronten känns det ganska lugnt. Har otroligt bra hjälp och stöd av sambon med dem! Han fixar alla tunga lyft och långa promenader när tex. hästarna står långt bort i hagen osv
Nu har vi ju hästarna på lösdrift med fri tillgång på mat så själva stalljobbet är inte så jättetungt varken för honom eller mig vilket känns extra bra nu när jag gör mindre och mindre själv!
Hur har ni andra fixat det med hästarna under tiden ni är gravida och i början av småbarnstiden?
I helgen var vi ute och körde skog med vår nordis, en bekant till oss har gallrat skog så vi och ett ekipage var iväg och lunnade ihop till ordentliga avlägg där de sedan kan hämta upp stockarna. Jag körde och min sambo fick knata med och lasta och hantera stockarna, bra uppdelning tycker jag
Vi har funderat lite över hur vi skall lägga upp föräldraledigheten nu också. Tyvärr blir det till viss del en ekonomisk fråga för oss
Vi förlorar rejält många slantar på att sambon skall vara hemma men vi skall försöka få till det så bra som möjligt i alla fall. Tanken är att jag är hemma på heltid de första 7 månaderna. Sedan jobbar min sambo förmiddagar och jag eftermiddagar fram till jul när han går på föräldraledigt på heltid fram till att vi skolar in barnet (när det nu blir). Det känns som en ganska bra kompromiss för vår del!
Vi har ju också turen att ha kompisar som ligger ett par år före oss i barnstadiet så vi har fått/fått köpa billigt i princip allt vi behöver!
Vi har klart med vagn, spjälsäng, kläder i överflöd, sängkläder, babyskydd, gåstol, babysitter, babygym (hu vad jag avskyr det ordet
), skötbord, barngrindar mm. Allt för under 3000:- sammanlagt! Och allt även till blivande farmor/mormors "förskräckelse" eftersom det inte finns några roliga saker kvar att köpa enligt dem
Mammakläder har jag inte heller behövt köpa utan har fått låna från 3 olika kompisar. Det är ju jättekul att "få" en helt ny garderob för ett tag!