Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Funderar på om bebis ligger och trycker på något organ,
Värker lite här och där idag :p

Ja, fy vad trångt det börjar bli där inne. Jag har börjat få känselbortfall i hela överdelen av magen, inte alls trevligt :( Värst är det på kvällarna. Börjar känna av lite av fogarna de dagar jag jobbar 7-16 också. Så, nu har jag fått gnälla lite ;) Känns mycket bättre!

*knapp*

Jag känner mer och mer av foglossning, inte alls kul:crazy:
Blev sjukskriven i augusti för knäskada och nu fortsatt sjukskrivning för foglossning, gissa om jag börjar klättra på väggarna.:cool:
Sen att man inte KAN göra allt man vill och vara så aktiv man vill gör mig ganska frustrerad. Men men, bara att bita ihop och härda ut förmodar jag;)

Har idag köpt en barnvagn osedd:eek:
Men får man tag på en 3år gammal emmaljunga som har det jag letat efter för 800:- så tyckte jag det var lika bra att slå till;) Har sett den på bild och säljaren säger att den är i fint skick, så jag litar på det. På tisdag hämtar jag den så då får vi se om jag gjort bort mig eller ej:D

Annars har vi nog faktiskt det mesta basic som behövs. Skötbord saknas, sen garanterat en massa smågrejer, men det hinner (förhoppningsvis!) bli jul innan så det lär förmodligen bli en hel del babysaker där, plus att jag gett svärmor mer eller mindre fria tyglar att shoppa loss på ullared när de åker dit;)

Knapplån.

Jag är i v 30 nu, och börjar känna mig galet gnällig! Magen växer med en fruktansvärd hastighet nu, och dom senaste dagarna har magmusklerna börjat krångla. Dom läkte aldrig ihop bra efter sonens kejsarsnitt, men nu är dom helt delade och högra sidan ömmar rejält.
Tyvärr är det minsta smärtan jag har :( Foglossningen blir fort värre, och dom onda sammandragningarna kommer av mindre ansträngning hela tiden.. Nu i helgen har vi packat i princip hela vårt bohag, och nu på kvällen gör fogarna så ont att jag med nöd och näppe kan ta mig någonstans. Nästa helg flyttar vi - och jag ser fram emot att få VILA riktigt ordentligt efter det! Mina stackars hundar har det väldigt tråkigt just nu, och får bara ha rolig träning 4 dagar/vecka när sambons tider tillåter det. Just nu är jag verkligen sjukt nöjd med att jag lade en enorm summa på ett speciellt löpband för hundar förra vintern! Då får dom unga i alla fall sin normala mängd av fysisk träning. Jag längtar tills bebis är ute och jag kan börja göra saker med dom igen verkligen!

Nåja, i övrigt är allt som det ska. Jag har perfekt blodtryck, bra järndepåer etc. Om 1 vecka är det inbokat möte hos specialmödravårdens överläkare! Räknar dagarna nu.. Då får jag tid/datum för snittet, och vi ska gå igenom steriliseringsalternativ och så. Sen kan den riktiga väntan börja, sambon kan planera med jobbet när hans ledighet ska börja och svärmor kan ansöka om ledigt för sin resa ner hit :) Jag är lite orolig över snittdatum, eftersom mitt BF inte kan vara senare än 7:e januari, är det inte säkert att dom vill vänta till efter nyår.. Det känns rätt så tråkigt att kanske föda innan dess, och låta det stackars barnet fylla år kring julen. Att försvinna i julfirandet, alltid vara yngst i klassen eller bland kompisarna, körkort sist, krogen sist osv osv..

Äsch fast så tråkigt är det inte att fylla sent. Det blir vad man gör det till. Visst det är segt det året man fyller 18. Men sen till systemet har man oftast kompisar som kan fixa under året :p Sen tycker inte jag att det gör så himmla mkt. Det är många dagar runt julen som många är laddade för fest så man kan fira!

/Aneka som fyller år 31dec.

Vad tråkigt att höra att du har så ont Bebben, skönt att det "bara" är en vecka kvar till flytten nu då så du förhoppningsvis kan ta det lugnt sedan!

KL
Idag går jag in i v.25 och jag mår bättre :laugh: Så himla skönt att börja få tillbaka energin! Jag har i princip slutat kräkas men kan må rätt illa emellanåt. Jag har gått upp 4 kg så nu står jag bara 3 kg under min inskrivningsvikt. Magen växer även om den inte alls ser särskilt stor ut, jag ligger mitt på SF-kurvan i alla fall men jag har så lång överkropp att det nästan inte syns i alla fall :D Nästa vecka går jag upp och arbetar heltid igen, jag har ju varit sjukskriven 50% i knappt två månader nu.

Mina förut så onda fogar börjar lugna ner sig och jag kan röra mig i princip obehindrat när jag har ett bäckenbälte. Dock har jag insett att det inte blir mer ridning innan "Allan" är ute. Sist slutade det med att sambon fick hjälpa mig ner från hästen och fick sedan göra i ordning henne och dessutom "bära runt" på mig innan vi fick tag på ett par kryckor så jag kunde ta mig själv korta sträckor i några dagar :cool:
6-åringen skall ut på foder inom kort och det känns bra, då slipper jag ha dåligt samvete över henne. 3-åringen får gå och vila tills i vår och nordisarna kan jag ännu köra så på hästfronten känns det ganska lugnt. Har otroligt bra hjälp och stöd av sambon med dem! Han fixar alla tunga lyft och långa promenader när tex. hästarna står långt bort i hagen osv :love: Nu har vi ju hästarna på lösdrift med fri tillgång på mat så själva stalljobbet är inte så jättetungt varken för honom eller mig vilket känns extra bra nu när jag gör mindre och mindre själv!
Hur har ni andra fixat det med hästarna under tiden ni är gravida och i början av småbarnstiden?

I helgen var vi ute och körde skog med vår nordis, en bekant till oss har gallrat skog så vi och ett ekipage var iväg och lunnade ihop till ordentliga avlägg där de sedan kan hämta upp stockarna. Jag körde och min sambo fick knata med och lasta och hantera stockarna, bra uppdelning tycker jag ;)

Vi har funderat lite över hur vi skall lägga upp föräldraledigheten nu också. Tyvärr blir det till viss del en ekonomisk fråga för oss :cry: Vi förlorar rejält många slantar på att sambon skall vara hemma men vi skall försöka få till det så bra som möjligt i alla fall. Tanken är att jag är hemma på heltid de första 7 månaderna. Sedan jobbar min sambo förmiddagar och jag eftermiddagar fram till jul när han går på föräldraledigt på heltid fram till att vi skolar in barnet (när det nu blir). Det känns som en ganska bra kompromiss för vår del!

Vi har ju också turen att ha kompisar som ligger ett par år före oss i barnstadiet så vi har fått/fått köpa billigt i princip allt vi behöver!
Vi har klart med vagn, spjälsäng, kläder i överflöd, sängkläder, babyskydd, gåstol, babysitter, babygym (hu vad jag avskyr det ordet :o ), skötbord, barngrindar mm. Allt för under 3000:- sammanlagt! Och allt även till blivande farmor/mormors "förskräckelse" eftersom det inte finns några roliga saker kvar att köpa enligt dem :D
Mammakläder har jag inte heller behövt köpa utan har fått låna från 3 olika kompisar. Det är ju jättekul att "få" en helt ny garderob för ett tag!

Tack, du ingav lite hopp nu :D

Men guuuuud så långsamt dagarna går helt plötsligt nu, när jag väntar på att få börja planera! Enligt beräkningarna för när vi allra senast kunnat ha sex pga yttre omständigheter så är BF den 7:e jan som jag skrivit innan, och det är bannemig inte så långt kvar dit ju. Räknar med att bli snittad 1-2 v före på ett ungefär, det brukar vara standard - så det är bara ca 2 mån kvar! Det ska bli så oändligt skönt att få tillbaka min egna kropp igen verkligen. Sist läkte jag väldigt fort efter snittet, så efter bara några veckor var jag i full gång igen :) Nu ska jag steriliseras också, men det lär väl inte ens märkas bakom smärtorna efter bukoperationen misstänker jag..

Imorse kunde jag inte komma upp ur sängen alls, så sonen fick stanna hemma från dagis. Sambon jobbar 03-15 idag, så jag hade ingen som kunde ta över morgonpysslet med att få iväg honom helt enkelt. Så den här veckan kommer jag att göra minimalt trots flytten som närmar sig, och överlämna mycket åt sambon i helgen. Bättre att jag kan hjälpa till med den faktiska flytten istället känns det som, då blir det så himla intensivt under 2 dagar, och sen städning en tredje dag..

Usch, vad jobbigt att ha så ont! Lider verkligen med dig, och hoppas att allt känns bättre snart :)

*kl*

Här börjar det kännas bättre, liten är fixerad sedan några veckor tillbaka och huvudet ligger låågt. Sticker och ilar ordentligt mellan benen när man går, och det börjar bli trångt där inne. Idag var första gången dock som jag fick riktigt ont och knappt kunde andas när den bökade runt, hoppas att det var en engångs händelse...

Annars så börjar vi kännas redo här hemma, eller ja så redo man kan bli, och både sambon och jag längtar riktigt mycket nu, får hoppas tiden går fort, är 37 dagar kvar :angel:

Knapp

Jag mår inte alls bra. Har väldigt ont i magen, känns både smärtsamt och brännande, konstant illamående och massor med sammandragningar som gör ont. Bara jag går nerför trappan blir magen stenhård. Ska till bm imorgon och hoppas hon kan råda. Ju sämre jag mår desto mer stressad känner jag mig över skolarbetet och det i sin tur sätter väl igång sd.
Någon annan som haft mkt sd? Är det bara vila som gäller?

Jag är sjukskriven nu pga onda sammandragningar, och för min del har vila till viss del tagit bort just de onda sammandragningarna. De vanliga blir jag nog inte av med, tyvär.

Vad jobbigt för dig. Vilken vecka är du i?

Jag var iallafall hos bm idag på ett redan inplanerat besök. Jag har ju cystor på ena äggstocken och hon var lite inne på att det var dom som spökade igen och gjorde ont och framkallade sd. Hon bokade iallafall in mig på ett besök på prenatal imorgon bitti så får vi se vad dom säger. Just nu läser jag en kurs där jag knappt behöver va i skolan men i november börjar en kurs som kräver närvaro 9-16 3-4 ggr i veckan. Dessutom pendlar jag drygt 2h om dan de dagar jag är i skolan. Fasar redan... :(

Jag är i 34+5 så jag börjar se slutet! 36 dagar kvar till fl enligt familjelivs kalender :D

Hoppas allt går bra imorgon, och att det löser sig så att det inte blir så jobbigt för dig i november.

Tack :)

Har varit där idag iallafall och galet lång tid tog det. Dom ctg på barnet i säkert 45min och sen fick jag vänta nästan två timmar på att doktorn skulle ha tid att prata med mig. Efter tusen frågor så tittade läkaren på livmodertappen som var opåverkad som tur var. Men läkaren ville ändå sjukskriva mig en månad för att vila. Dessutom stränga order att komma in igen om det blev värre. Så nu är det väl bara lägga sig på soffan, ska bara göra klart en hemtenta i företagsekonomi först...

Hoppas du slipper åka in igen.

Var hos bm idag, vi kom iväg alldeles för sent så vi fick stressa.
Blodtrycket var lite högt, blev ombedd att ligga och vila en stund men
det var högre när hon mätte igen (?)
Men ingen äggvita som tur var. Hade havandeskapsförgiftning med Isak, vill inte ha det igen.

Fick stränga order om att vila mycket och gå
till bm om en v istället för två. Hade jag jobbat så hade
jag blivit sjukskriven, dock har man ju tjatet från arbetsförmedlingen över sig.
De tycker absolut att man kan få ett jobb som höggravid.

Tänk så olika det kan vara, på min arbetsförmedling sa dom typ: Du kommer ju ändå inte få något jobb nu så du kan väl stämpla på..

Tänk om min kunde säga det.
Fick brev idag att jag troligen blir avskriven därifrån pga missade aktiviteter.
(magsjukt barn är tydligen inte en godkänd anledning)
Jag blir så less. Jag ska ha barn om 1½ mån, vad tusan har jag för glädje av en jobbcoach nu?
Kan jag inte bara få vara gravid i lugn och ro den tid som är kvar och ta tag i det där sedan? När jag faktiskt har nytta av det.
Undrar om bm ska få sjukskriva ändå kanske, pengar lär jag ju bli utan ändå.
(gud vad negativ jag låter nu)

För att skriva nåt kul också så låg ett nallebud från svärmor i brevlådan idag. :)
Med texten "ville ge er en liten nalle och lite gott på nalledagen.
Ha det bra! Kram *namn* " :):love:

Men fy vilken otrevlig arbetsförmedling. Det säger sig ju självt att det är få arbetsgivare som är beredda att anställa någon som är höggravid. Det är väl bara så onödigt att ta tid och resurser från af när du ändå knappast kommer bli anställd just nu. Men om bm sjukskriver, får du ingen ersättning då? Låter iallafall jättejobbigt för dig :(

Generellt tycker jag att samhället ställer för höga krav på gravida. Jag vet att graviditet inte är en sjukdom och det finns massor med kvinnor som mår toppen och kan jobba fullt ut nästan hela vägen fram till bf. Och förr i tiden födde man på potatisåkern och fortsatte sen och gräva vidare och allt vad man nu för höra när man råkar beklaga sig lite... Men i genomsnitt är väl en svensk kvinna gravid 2 gånger i livet och skulle man inte då kunna unna henne att få vara ledig de tre sista månaderna alt gå ner i arbetstid utan tjafs och bråk med fk. Det handlar ju om totalt 6 månder under ett helt liv. Det är ju trots allt vi som ser till att det kommer en ny generation som kan driva sverige vidare när vi inte orkar :) Om det hade gått hade jag lätt kunna betalat för någon typ av försäkring för att sedan kunna vara hemma sista månaderna utan dåligt samvete och med ersättning. Jag blev själv sjukskriven i en månad igår, men jag orkar inte ens tjafsa med fk. Har hört att det är supersvårt att få igenom sjukskrivning pga av sammandragningar och eftersom jag dessutom studerar så är det väl helt hopplöst. Struntar helt enkelt i den kursen vi ska läsa nu, csn klarar sig ändå eftersom jag läser extrakurser på distans.

Förresten Mirre, vilken gullig svärmor du har :) Det är sånt man blir så himla glad över när man är lite nere. Jag fick blombud och goda praliner levererat till dörren igår, skickat av bästa vännen som bor långt borta, eftersom jag kände mig ledsen och orolig.

Senast ändrad:

Precis vad jag också tycker.
Ifrågasatte det förut och fick då svaret att "ett korttidsvik kan du ju få"
"eller försök hitta en praktikplats" hur lätt är det? Som att det inte är svårt nog att få jobb.

Man är ju inte direkt jättesmidig nu, ska inte lyfta och bära osv.
Helst ska jag bara ta det lugnt och vila enligt bm. Vilket jobb/vik/praktik får man då?
Men nej, att vara gravid är inte någon anledning att missa aktivitet. :cool:

Har ju inte jobbat något så tror inte jag kan få något om jag blir sjukskriven.
Det vore så skönt att bara kunna släppa det här nu, veta att man inte behöver åka hit och dit på allt dem hittar på. Sedan när bebis är född och sådär, då kan jag ta tag i det här igen. Det är ju inte direkt lång tid kvar.
Samtidigt behöver vi verkligen pengarna som jag får in varje mån i aktivitetsstöd. Blä.

Ja det är hon verkligen :)
Nallen var döpt till Isak också hehe, min stora (lilla :p ) pojk heter ju det:)

Men fy vilken taskig af du är inskriven på :mad:
När jag fick sparken förra grav. Kring v18 så sa dom mer att: Visst du kan ju söka jobb men ja har du tur så får du jobb. Men mest så kan du förbereda ditt cv och allt sånt så det är klart tills efter f-ledigheten. Hon såg även att jag skulle hamna i ungdoms garantin några veckor innan bf. Men skrev i min journal att det inte va nödvändigt. Hon va verkligen hur trevlig som helst så jag fick gå hemma utan att göra nånting med full a-kassa fram tills sonen tittade ut! :bow: tycker du ska be om sjukskrivningen och har du tur så får du pengar från fk.

Ja jag funderar mer och mer på att göra det.
Jag som bytte af eftersom den här verkade så mycket bättre. (det är den också på många sätt.) Men ska till BM på torsdag så ska snacka med henne då.
Rådgjorde lite med mamma idag också, som också sade sjukskriv dig.

Hoppas det löser sig för dig med a-kassan! Om inte annat, så kan du väl börja ta ut fp nu? Om inte sjukskrivning är ett alternativ.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?