Hur gör ni andra med matintroduktion? Jag känner mig lite villrådig.. Vi hade tänkt att vänta med att introducera mat överhuvudtaget tills han var 6 månader, men efter att ha läst Smakäventyret - att lära små barn äta mat ändrade vi uppfattning och ville börja ge smaksensationer redan vid 4 månader. I FB-gruppen (Februarimammor 2018) tycker jag att dom verkar ha väldigt bråttom att få barnen att äta smak
portioner. Vissa barn äter liksom gröt till frukost, en matigare lunch och någon fruktpuré till mellis.
Tycker att det känns mycket för så små bebisar, plus att jag är rädd om amningen. Ska helst amma så mycket som möjligt i åtminstone 6 månader, gärna 1 år för endometriosen.
John får ibland smaka flera gånger per dag och ibland går det flera dagar innan han får smaka något igen. Det beror på vad vi äter. Försöker dock att hålla mig till följande två "regler";
- sitter han med vid matbordet får han också smaka.
- det han äter äter också vi. Lämpar sig inte vår mat för honom ser jag till att ha det han ska smaka på min tallrik också så att vi äter samma.
Det han har provat är sötpotatis (ok), mosad potatis (blä), majs mosat med smör (vidrigt), morotspure (blä), dragonmajonäs (mums!), bea (gott!), löjrom med creme fraiche (gott!), liten bit pannkaka (gott!), leverpastej (gott!), vattenmelon (fantastiskt!) och gurka (mumsigt!). Dom senare två har han fått i bit och gnagt på själv, det konceptet verkar han älska. Verkar också som att han vill ha lite smak på sakerna och att puré inte är jättegott. Det jag klurar över nu är om jag bara ska låta honom visa vägen och att han får sitta och gnaga på någon bit (dvs BLW) istället för puréer eller om det är för tidigt för det. Han får ju inte direkt i sig några mängder utan det blir ju mest lite vätska han lyckas pressa ut, men han tycker att det är roligt och mysigt att sitta och hålla på med det.