Jag får inga notiser här längre
Vi fyllde 3 månader i tisdags. Det firade vi med att nästan sätta oss upp i babysittern
(hon är på riktigt stadigare än sin kusin som är 7 månader
) Men efter lite diskussion med sambon, i morgon åker vi och köper en ny insats till barnstolen så vi ska se om hon vill börja sitta lite med oss istället. Smyga in det, lite i taget. Känns dock väldigt bra att hon är nöjd i liggdelen på vagnen, hon sover i den om dagarna när vi är hemma. Vi ska även ägna morgondagen åt att skruva på sidan på sängen igen, för i natt var det någon som kom nedrullande i vår säng i en jäkla fart
Jag vet att man inte ska jämföra barn, men när kusinen är född 4/10 och Ronja 6/2 är det svårt att låta bli, då de är så lika i ålder. Det läskiga är att Ronja är både stadigare, rullar och mer intresserad av annat. Man ska absolut INTE jämföra barn med varandra, men ibland är det svårt att låta bli. När Ronja är med till farmor och kusinen och henens föräldrar är med får jag ofta sura blickar och kommentarer när Ronja nästan sitter själv och snurrar runt som en annan virvelvind.
Att jag pressar henne för hårt, att jag gör fel osv.
Samma när matfrågan kommer upp. Vi kommer göra som vi gjorde med Havanna, köra på BLW. Alla andra i det gänget är livrädda för att ge en 1åring bitar och matar tills det verkligen inte går längre.. Det blir så spänd stämning när det blir diskussioner om det.
Alla får göra precis som dom vill, jag tror att varje förälder gör det absolut bästa för sitt barn och på det sätt som känns bäst. Men det är så surt när jag som har med mina barn i allt och låter dom göra det mesta själva. Havanna stekte sitt ägg själv i veckan tex. Jag får hela tiden kommentarer om att jag är vågad som låter Havanna vara med i allt. sneda blickar lixom.
Hur hanterar man sådant? Jag tar väl egentligen inte illa vid mig, för jag vet att Havanna är nöjd och vill vara med och kommer även ge Ronja precis samma möjlighet. Men samtidigt blir det så tryckt stämning när vi umgås på sambons släktsida.