Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gick det bra?

Vår tjej har sovit mest hela eftermiddagen. Nu är hon vaken och ungefär som vanligt, hoppas såklart att hon slipper biverkningar helt.
Det har gått bra :) Självklart jobbigt när han blev ledsen av sprutorna, men sedan har han sovit mycket under eftermiddagen. Kanske varit lite mer ledsen under kvällen men helt ok nu. Hoppas din lilla mår fortsatt bra :)

Vi misstänker att jag har vispgrädde i brösten. Det, i kombination med en mycket matglad kille, har resulterat i ganska precis 8 kg bebis vid 3 mån ålder :o 66 cm bär upp detta.

Ja, får se det så!
Gott blev det väl på sitt sätt, McDonalds drive thru :D Sen kom vi hem och jag tjurade ihop över en skitsak, sambon tog kotten och jag har tittat på serier sen dess... :angel:

Fint ska det vara :D. Hoppas att kotten somnade gott och att ni får en bättre dag idag!

(Nu har jag ont i hälarna/hälsenorna av de senaste dagarnas gående. Antar att jag borde vila men vill inte det :()

Fint ska det vara :D. Hoppas att kotten somnade gott och att ni får en bättre dag idag!

(Nu har jag ont i hälarna/hälsenorna av de senaste dagarnas gående. Antar att jag borde vila men vill inte det :()
Idag fick jag sova en hel halvtimme till! :D sen hade sambon iofs sovmorgon och kunde därmed ta kotten en timme på morgonen. Så helt klart bättre start!

Jobbigt att få ont! Om du tar det halvlugnt kanske kroppen vänjer sig iaf? :)
Känner iofs själv av mina promenader i benen. Att ta sig ner för trappan på morgonen är ett äventyr! Brukar få gå som ett barn, och ^landa" på varje trappsteg med båda fötterna eftersom jag inte litar på att knäna bär på högre fall än så :crazy:

Idag fick jag sova en hel halvtimme till! :D sen hade sambon iofs sovmorgon och kunde därmed ta kotten en timme på morgonen. Så helt klart bättre start!

Jobbigt att få ont! Om du tar det halvlugnt kanske kroppen vänjer sig iaf? :)
Känner iofs själv av mina promenader i benen. Att ta sig ner för trappan på morgonen är ett äventyr! Brukar få gå som ett barn, och ^landa" på varje trappsteg med båda fötterna eftersom jag inte litar på att knäna bär på högre fall än så :crazy:

Skönt! :up:

Lilla A tog sovmorgon idag till strax efter 8, men här är det mest ”till besvär” eftersom jag måste ligga kvar för att han ska fortsätta sova och alla andra går upp vid 6-6.30 så det tycker jag är optimalt :D. Idag har vi dock åttaåringen hemma med oss, han hade gått upp lite innan sex och somnat om i soffan. Det är verkligen inte likt honom och han sa att han mådde dåligt, så jag kände att det var säkrast att inte ta honom till skolan fastän han verkade pigg och normal vid observation :p.

Ja, nu blir det hellugnt åtminstone idag och sedan, beroende på hur hälarna känns, mer normal promenaddos efter det. Idag är jag småöm under hela fötterna men inte mer i hälen än någon annanstans. Bra det, sambon har haft hälproblem i 1,5-2 år nu vilket gör att jag känner mig lite nojig. Hoppas att dina benkänningar bara är i musklerna!

Kändes tråkigt att behöva väcka lillan imorse men har man tid att passa så finns ju inte så mycket val...

Efterkontrollen gjord nu iaf! Knipmusklerna helt klart godkända fick ett ”det kunde du!” :up: Passade även på att ta cellprov eftersom det snart var dags för de, smidigt att slippa komma tillbaka om nån vecka ju.

Lillan charmade både personal och främlingar i väntrummet :D dagens promenad avklarad och klarade oss in innan värsta regnet så nu myser vi nog inne resten av dagen.

Det har gått bra :) Självklart jobbigt när han blev ledsen av sprutorna, men sedan har han sovit mycket under eftermiddagen. Kanske varit lite mer ledsen under kvällen men helt ok nu. Hoppas din lilla mår fortsatt bra :)

Vi misstänker att jag har vispgrädde i brösten. Det, i kombination med en mycket matglad kille, har resulterat i ganska precis 8 kg bebis vid 3 mån ålder :o 66 cm bär upp detta.

Vår plutt var ungefär som vanligt, skönt :).

Imponerande med 8 kg :D Hur stor är viktökningen sen födseln? Vår tjej har gått upp 2,7 kg, det är ju helt galet egentligen på en så liten kropp!

Idag vände sig bebis från mage till rygg flera gånger, hur lätt som helst. Plötsligt så kan dom bara saker, fascinerande.

Mycket tacksam att kotten kunde tänka sig att sova i famnen när det ösregnar ute! Orkar dock bara anstränga mig med det i nödfall eftersom han av någon anledning alltid vaknar gråtandes då...

Någon som känner igen eller har ett hum om varför? I vagn, sele och babyskydd vaknar han tyst och stillsamt, men i famnen är det gråt som inte går över förrän han är klarvaken... känns alltid som ett lite trist slut på något som iaf jag tycker är väldigt mysigt :p :crazy:

Idag blir bebis 4 månader!
Och igår blev hela mitt liv så mycket lättare :banana:
Jag satte dit sittdelen på dubbelvagnen och M slog alla rekord och sov i den i 40 minuter:D hon blev väldigt arg när jag satte henne i den när hon somnat men så var det precis som att hon kände efter och tänkte "aha! Jag sitter" och så tystnade hon och somnade. När hon vaknade var hon toknöjd och satt och tjattrade en lång stund. Idag tog jag med den lilla enkelvagnen vi har till stalle och så fick hon hänga med där. Så nu verkar det som att jag har en bebis som gillar att åka vagn:heart
Jag är väldigt mycket för sele men i mitt liv finns det många tillfällen då vagnen faktiskt är smidigare så det är en enorm lättnad. Jag tycker egentligen att det är för tidigt med sittdel till en fyra månader gammal bebis men när det blir den här skillnaden så tar jag helt klart den enkla vägen.

Plockade ner matstolen till henne också så nu sitter hon med vid matbordet och tycker att livet är på topp:laugh:

Idag var jag på arbetsintervju och det var så roligt att få göra någonting sådant. Var helt slut efteråt men fick en riktig egoboost och det behövdes verkligen.

Varför ändrar sig bebisar så fort man tror sig att man begripit sig på dem? Lilla A har under någon dryg veckas tid gått och lagt sig vid 18.30-19.30, ammat och sedan somnat ganska precis vid 21, ofta ned en vsknperiod mitt i där han kunnat haft ett kvällssnack med femåringen medan jag kunnat ha detsamma med åttaåringen. Sedan vid 21 har jag faktiskt kunnat gå upp och vara uppe utan bebis ett tag :banana: för att sedan kunna gå och lägga mig och sova i egenvald ställning under början av natten :bump:

... tja, tills ikväll då, för här ligger jag :cautious:
För att se till så att föräldrarna förblir flexibla och inte rutar in sig alltför mycket:D

Kotten sprattlar massor i perioder, en vecka sprattel och en vecka fridfull, typ :p
Inatt sov han jätteoroligt och kändes som jag inte gjorde annat än att stoppa in nappen :meh: Tillslut började han se hungrig ut så stoppade in nappen igen och gick för att fixa flaskan. När jag kom tillbaka låg han fridfullt och blickstilla för första gången på 2-3 timmar, och sov sen ytterligare en halvtimme innan han vaknade för att äta :rofl: Flaskmatandets ironi, eller, varför vi vaskar så många flaskor :p
Ronja har lärt sig äta kall/rumsvarm mat. Man kan servera flaskan upp till 1h efter tillagning (säge ri vart fall vårt bvc)

Ronja har lärt sig äta kall/rumsvarm mat. Man kan servera flaskan upp till 1h efter tillagning (säge ri vart fall vårt bvc)
Kotten gör också det om han måste, och vi sparar också upp till en timme :) händer dock att han sover vidare längre än så också :D
(Flertalet vaskade flaskor är dock pga när han äter en helt slut, och man enligt vad jag läst borde ge mer, pga mätt bebis bör lämna lite... så gör jag en slatt till, varpå kotten plötsligt är helt ointresserad av mat :meh:)

Jag får inga notiser här längre :meh:

Vi fyllde 3 månader i tisdags. Det firade vi med att nästan sätta oss upp i babysittern :banghead: :arghh: (hon är på riktigt stadigare än sin kusin som är 7 månader :nailbiting:) Men efter lite diskussion med sambon, i morgon åker vi och köper en ny insats till barnstolen så vi ska se om hon vill börja sitta lite med oss istället. Smyga in det, lite i taget. Känns dock väldigt bra att hon är nöjd i liggdelen på vagnen, hon sover i den om dagarna när vi är hemma. Vi ska även ägna morgondagen åt att skruva på sidan på sängen igen, för i natt var det någon som kom nedrullande i vår säng i en jäkla fart :grin:

Jag vet att man inte ska jämföra barn, men när kusinen är född 4/10 och Ronja 6/2 är det svårt att låta bli, då de är så lika i ålder. Det läskiga är att Ronja är både stadigare, rullar och mer intresserad av annat. Man ska absolut INTE jämföra barn med varandra, men ibland är det svårt att låta bli. När Ronja är med till farmor och kusinen och henens föräldrar är med får jag ofta sura blickar och kommentarer när Ronja nästan sitter själv och snurrar runt som en annan virvelvind.
Att jag pressar henne för hårt, att jag gör fel osv.
Samma när matfrågan kommer upp. Vi kommer göra som vi gjorde med Havanna, köra på BLW. Alla andra i det gänget är livrädda för att ge en 1åring bitar och matar tills det verkligen inte går längre.. Det blir så spänd stämning när det blir diskussioner om det.

Alla får göra precis som dom vill, jag tror att varje förälder gör det absolut bästa för sitt barn och på det sätt som känns bäst. Men det är så surt när jag som har med mina barn i allt och låter dom göra det mesta själva. Havanna stekte sitt ägg själv i veckan tex. Jag får hela tiden kommentarer om att jag är vågad som låter Havanna vara med i allt. sneda blickar lixom.
Hur hanterar man sådant? Jag tar väl egentligen inte illa vid mig, för jag vet att Havanna är nöjd och vill vara med och kommer även ge Ronja precis samma möjlighet. Men samtidigt blir det så tryckt stämning när vi umgås på sambons släktsida.

Tråkigt med folk som måste lägga sig i @YaHilweh !
Är själv inte direkt jättebra på att bita ifrån på ett bra sätt, men hade nog försökt att inte fastna i detaljer om vad ni är oense om, utan bara markerat att ni inte tycker lika men att om dom sköter sitt så sköter du ditt... Går det inte in är det ju trist, men viktigaste känns som att inte ge sig in i diskussioner som inte är fruktbara..

Tråkigt med folk som måste lägga sig i @YaHilweh !
Är själv inte direkt jättebra på att bita ifrån på ett bra sätt, men hade nog försökt att inte fastna i detaljer om vad ni är oense om, utan bara markerat att ni inte tycker lika men att om dom sköter sitt så sköter du ditt... Går det inte in är det ju trist, men viktigaste känns som att inte ge sig in i diskussioner som inte är fruktbara..

Jag försöker att inte tänka på det, men vissa kvällar är det svårt att lixom inte tänka på det. Eller hur man ska förklara. Jag vet att jag inte är så enkel alla gånger och att jag kör mitt race och egentligen inte tänker på vad andra tycker. Men samtidigt känns det så tråkigt när det blir lite "vi mot dom" känsla bara för att vi väljer att uppfostra våra barn på olika sätt.

Jag tror inte ens det är meningen att jag ska märka det och det kan vara så att jag överanalyserar. Men från att vi haft mycket bra kontakt tills dess att Ronja började komma i kapp och göra saker har vår relation förändrats. =/

Jag är så glad att det är fredag imorgon! Helt slut trots att det bara varit två arbetsdagar denna vecka och jag följaktligen inte varit hemma så mycket själv... men det sliter galet mycket att aldrig kunna sitta själv och slappna av medan kotten sover.

Så imorgon är jag "bebisledig", ska in till stan på morgonen, bland annat träffa psykologen första gången. Sambons föräldrar är här också och ska hjälpa oss fixa vår kolonistuga inför försäljning, så det lär bli fullt upp i helgen sen...

Jag försöker att inte tänka på det, men vissa kvällar är det svårt att lixom inte tänka på det. Eller hur man ska förklara. Jag vet att jag inte är så enkel alla gånger och att jag kör mitt race och egentligen inte tänker på vad andra tycker. Men samtidigt känns det så tråkigt när det blir lite "vi mot dom" känsla bara för att vi väljer att uppfostra våra barn på olika sätt.

Jag tror inte ens det är meningen att jag ska märka det och det kan vara så att jag överanalyserar. Men från att vi haft mycket bra kontakt tills dess att Ronja började komma i kapp och göra saker har vår relation förändrats. =/
Så tråkigt att det ska vara så :( speciellt när de små är så jämngamla också. Låter dock som det kan finnas avundsjuka hos kusinens föräldrar, de märker ju garanterat också att Ronja börjar "gå om" och då är det väl lättare att kamouflera med pikar istället.

Jag får inga notiser här längre :meh:

Vi fyllde 3 månader i tisdags. Det firade vi med att nästan sätta oss upp i babysittern :banghead::arghh: (hon är på riktigt stadigare än sin kusin som är 7 månader :nailbiting:) Men efter lite diskussion med sambon, i morgon åker vi och köper en ny insats till barnstolen så vi ska se om hon vill börja sitta lite med oss istället. Smyga in det, lite i taget. Känns dock väldigt bra att hon är nöjd i liggdelen på vagnen, hon sover i den om dagarna när vi är hemma. Vi ska även ägna morgondagen åt att skruva på sidan på sängen igen, för i natt var det någon som kom nedrullande i vår säng i en jäkla fart :grin:

Jag vet att man inte ska jämföra barn, men när kusinen är född 4/10 och Ronja 6/2 är det svårt att låta bli, då de är så lika i ålder. Det läskiga är att Ronja är både stadigare, rullar och mer intresserad av annat. Man ska absolut INTE jämföra barn med varandra, men ibland är det svårt att låta bli. När Ronja är med till farmor och kusinen och henens föräldrar är med får jag ofta sura blickar och kommentarer när Ronja nästan sitter själv och snurrar runt som en annan virvelvind.
Att jag pressar henne för hårt, att jag gör fel osv.
Samma när matfrågan kommer upp. Vi kommer göra som vi gjorde med Havanna, köra på BLW. Alla andra i det gänget är livrädda för att ge en 1åring bitar och matar tills det verkligen inte går längre.. Det blir så spänd stämning när det blir diskussioner om det.

Alla får göra precis som dom vill, jag tror att varje förälder gör det absolut bästa för sitt barn och på det sätt som känns bäst. Men det är så surt när jag som har med mina barn i allt och låter dom göra det mesta själva. Havanna stekte sitt ägg själv i veckan tex. Jag får hela tiden kommentarer om att jag är vågad som låter Havanna vara med i allt. sneda blickar lixom.
Hur hanterar man sådant? Jag tar väl egentligen inte illa vid mig, för jag vet att Havanna är nöjd och vill vara med och kommer även ge Ronja precis samma möjlighet. Men samtidigt blir det så tryckt stämning när vi umgås på sambons släktsida.
Jag tänker att det finns två vägar att gå. Antingen så bryr du dig inte så mycket om ifall er relation blir sämre och kör på som du brukar. Om du vill ha en fortsatt relation så kan du låta bli att gå in i de diskussioner där det skaver. Om de själva tar upp frågor där du vet att ni är oense så kan du svara lite svävande och helt utan att lägga någon värdering i det. T.ex i matfrågan "vi får se hur vi gör, vi vet ju inte vad som fungerar med denna bebisen" då har du på ett snyggt sätt öppnat upp för att det finns flera vägar att gå.
Om de kommenterar utvecklingen så kan man lite lättsamt svara att det är ju så olika, er bebis har säkert andra färdigheter och normalspannet är väldigt stort.
Även om man är väldigt mallig över sin bebis så behöver man inte "visa upp" allt den kan. Är bebis nöjd med att bara ligga och greja så låt den göra det just när ni träffar dem.
Men som sagt, det beror helt på hur mån du är om just den relationen. Vissa relationer får man helt enkelt hålla lite ytligare om man vill ha dem kvar.

Senast ändrad:
Jag är så glad att det är fredag imorgon! Helt slut trots att det bara varit två arbetsdagar denna vecka och jag följaktligen inte varit hemma så mycket själv... men det sliter galet mycket att aldrig kunna sitta själv och slappna av medan kotten sover.

Så imorgon är jag "bebisledig", ska in till stan på morgonen, bland annat träffa psykologen första gången. Sambons föräldrar är här också och ska hjälpa oss fixa vår kolonistuga inför försäljning, så det lär bli fullt upp i helgen sen...
Hoppas att det blir ett givande möte med psykologen och att det känns bra!
Och vad skönt att din helg börjar redan imorgon:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 862
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna