Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så tråkigt att det ska vara så :( speciellt när de små är så jämngamla också. Låter dock som det kan finnas avundsjuka hos kusinens föräldrar, de märker ju garanterat också att Ronja börjar "gå om" och då är det väl lättare att kamouflera med pikar istället.

Jag tror egentligen att det är lite så som du säger. Dom hade en tuff start på Neo och har haft en hel del strul första tiden. Så det tror jag kan bidra med.
Men sedan är detta vår andra, vi har redan på rutin och lite ess i rockärmen på vad som funkade på Havanna, som vi kan testa nu.

Jag tänker att det finns två vägar att gå. Antingen så bryr du dig inte så mycket om ifall er relation blir sämre och kör på som du brukar. Om du vill ha en fortsatt relation så kan du låta bli att gå in i de diskussioner där det skaver. Om de själva tar upp frågor där du vet att ni är oense så kan du svara lite svävande och helt utan att lägga någon värdering i det. T.ex i matfrågan "vi får se hur vi gör, vi vet ju inte vad som fungerar med denna bebisen" då har du på ett snyggt sätt öppnat upp för att det finns flera vägar att gå.
Om de kommenterar utvecklingen så kan man lite lättsamt svara att det är ju så olika, er bebis har säkert andra färdigheter och normalspannet är väldigt stort.
Även om man är väldigt mallig över sin bebis så behöver man inte "visa upp" allt den kan. Är bebis nöjd med att bara ligga och greja så låt den göra det just när ni träffar dem.
Men som sagt, det beror helt på hur mån du är om just den relationen. Vissa relationer får man helt enkelt hålla lite ytligare om man vill ha dem kvar.

Detta är en relation som måste hållas bra, annars kommer det ställa till otroliga problem i framtiden, tyvärr.
Jag och mamman är väldigt olika i hur vi är. Jag är hästtjej och uppväxt i koskit upp till knäna (på bondgård) hon är uppväxt i storstad med både bra pengar och en mamma med mode som högsta intresse. Vi skär oss ganska bra redan där. Dock är det en supergullig tjej på alla sätt!
Jag startar aldrig några diskussioner, försöker svara med att "vi kommer köra på det som funkade med Havnanna, funkar inte det så får vi byta metod".
Ronja är alltid väldigt nöjd på golvet, så länge hon inte är hungrig eller trött. Men på golvet ligger hon mest och rullar fram och tillbaka, så det där med att inte "visa" är svårt :p Men jag förstår hur du menar, och brukar försöka tänka så. Men tack för påminnelsen :)

Försöker oxå vara tydlig med att alla bebisar är olika, och frågar någon påtalar jag hur olika Havanna och Ronja är. För det är dom verkligen.

Vår plutt var ungefär som vanligt, skönt :).

Imponerande med 8 kg :D Hur stor är viktökningen sen födseln? Vår tjej har gått upp 2,7 kg, det är ju helt galet egentligen på en så liten kropp!

Här har det hittills bara märkts av att han kanske är lite tröttare än vanligt, men pigg och gladd däremellan. Verkligen skönt!

Ja han har dubblat sin vikt sedan födseln, då vägde han 4 kg. Började strax över mittenkurvan och nu låg han på den översta. Det känns bra att amningen fungerar som den ska och att han växer, men det är samtidigt lite sorgligt för att jag saknar min lilla bebis. Han är stark i ryggen också så vi fick klartecken på bvc att börja låta honom sitta i barnstol korta stunder. Han ser så stooor ut när han sitter där. Så spännande att se hans utveckling, men jag tycker samtidigt att det går liite för fort...

Jag får inga notiser här längre :meh:

Vi fyllde 3 månader i tisdags. Det firade vi med att nästan sätta oss upp i babysittern :banghead: :arghh: (hon är på riktigt stadigare än sin kusin som är 7 månader :nailbiting:) Men efter lite diskussion med sambon, i morgon åker vi och köper en ny insats till barnstolen så vi ska se om hon vill börja sitta lite med oss istället. Smyga in det, lite i taget. Känns dock väldigt bra att hon är nöjd i liggdelen på vagnen, hon sover i den om dagarna när vi är hemma. Vi ska även ägna morgondagen åt att skruva på sidan på sängen igen, för i natt var det någon som kom nedrullande i vår säng i en jäkla fart :grin:

Jag vet att man inte ska jämföra barn, men när kusinen är född 4/10 och Ronja 6/2 är det svårt att låta bli, då de är så lika i ålder. Det läskiga är att Ronja är både stadigare, rullar och mer intresserad av annat. Man ska absolut INTE jämföra barn med varandra, men ibland är det svårt att låta bli. När Ronja är med till farmor och kusinen och henens föräldrar är med får jag ofta sura blickar och kommentarer när Ronja nästan sitter själv och snurrar runt som en annan virvelvind.
Att jag pressar henne för hårt, att jag gör fel osv.
Samma när matfrågan kommer upp. Vi kommer göra som vi gjorde med Havanna, köra på BLW. Alla andra i det gänget är livrädda för att ge en 1åring bitar och matar tills det verkligen inte går längre.. Det blir så spänd stämning när det blir diskussioner om det.

Alla får göra precis som dom vill, jag tror att varje förälder gör det absolut bästa för sitt barn och på det sätt som känns bäst. Men det är så surt när jag som har med mina barn i allt och låter dom göra det mesta själva. Havanna stekte sitt ägg själv i veckan tex. Jag får hela tiden kommentarer om att jag är vågad som låter Havanna vara med i allt. sneda blickar lixom.
Hur hanterar man sådant? Jag tar väl egentligen inte illa vid mig, för jag vet att Havanna är nöjd och vill vara med och kommer även ge Ronja precis samma möjlighet. Men samtidigt blir det så tryckt stämning när vi umgås på sambons släktsida.

Jag kan förstå deras stress/oro över sitt eget barn när Ronja är så tidig. Det är så lätt att jämföra, även om man vet att man inte ska det. Synd bara att de har svårt att hantera det på ett konstruktivt sätt och istället vänder det mot er. Det är ju inte direkt så att ni kan påverka att hon lärt sig rulla och tycker det är roligt!

Spännande att låta bebis sitta! @astilbe
har tänkt mycket på när sånt är okej, här höjer jag babysittern till högsta ibland och han sitter en del i vårt knä eller på madrass, med stöd av oss såklart, men man vill ju inte skynda för mycket heller. Tror iaf att intro av sittdelen till vagnen kommer bli bra här sen, precis som för @Positron :)

Spännande att låta bebis sitta! @astilbe
har tänkt mycket på när sånt är okej, här höjer jag babysittern till högsta ibland och han sitter en del i vårt knä eller på madrass, med stöd av oss såklart, men man vill ju inte skynda för mycket heller. Tror iaf att intro av sittdelen till vagnen kommer bli bra här sen, precis som för @Positron :)
Ja, jag tror han kommer tycka det är roligt att vara med vid matbordet när vi äter :) Blir ju bara korta stunder och med lite extra stöd i början. Tog upp det med bvc och när hon sa att det inte var några problem att börja så körde vi, hade inte velat börja innan för vi var osäkra på om det var för tidigt.

Nu har jag träffat psykologen, var ett väldigt bra första samtal som mest syftade till att lära känna mig och mina förutsättningar och vari problemen finns. Som alltid kommer saker fram på ett väldigt tydligt sätt när man säger dom högt och inte bara tänker dom, så fick en hel del insikter, även om att det kan gå igen på hela livsmönstret och inte bara just det här...

Ronja har lärt sig äta kall/rumsvarm mat. Man kan servera flaskan upp till 1h efter tillagning (säge ri vart fall vårt bvc)

Tror det står på HIPP's paket att det ska kasseras efter 1 timme så har kört på det, han har aldrig brytt sig om det är varmt eller kallt

Kotten gör också det om han måste, och vi sparar också upp till en timme :) händer dock att han sover vidare längre än så också :D
(Flertalet vaskade flaskor är dock pga när han äter en helt slut, och man enligt vad jag läst borde ge mer, pga mätt bebis bör lämna lite... så gör jag en slatt till, varpå kotten plötsligt är helt ointresserad av mat :meh:)

Har samma problem här, eller att man TROR han ska vara superhungrig och gör en normalstor flaska och så är han egentligen bara sugen och trött så han äter typ 20 ml och somnar sen, så sitter man med typ 120 ml kvar :cautious:

När Ronja är med till farmor och kusinen och henens föräldrar är med får jag ofta sura blickar och kommentarer när Ronja nästan sitter själv och snurrar runt som en annan virvelvind.
Att jag pressar henne för hårt, att jag gör fel osv.

Nu är ju det här min första men vete tusan hur man ska kunna pressa barnet till att göra grejer tidigare än den är mogen för, antingen snurrar den runt eller så gör den inte liksom

Idag fick vi tummen ur och skaffa dynan till stolen. Då katten haft den gamla som klösbräda.
En mycket nöjd tjej, skitsur när hon inte fick sitta längre. Men vill absolut inte ha henne i för länge i början utan smyga in det så hon inte blir för trött.
Men hon vart mycket intresserad av sakerna vi la framför.

Dock blev Havanna svartsjuk igen, då vi inte tänkte oss för utan satte Ronja i ”hennes” stol. Så nu får vi släpa upp den gamla hockus pocus stolen från källaren, så de får varsin.
E2D410D3-BDFB-482E-AD80-F6C8BF072989.webp

Tror det står på HIPP's paket att det ska kasseras efter 1 timme så har kört på det, han har aldrig brytt sig om det är varmt eller kallt.

Nu är ju det här min första men vete tusan hur man ska kunna pressa barnet till att göra grejer tidigare än den är mogen för, antingen snurrar den runt eller så gör den inte liksom

Vi kör 1h med efter rekommendationer. Dock vägrade Ronja kall till en början och man ska heller inte värma i micro.

Tror inte att det går. Jag tänker att hon utvecklas i sin egna takt och vi går efter det. Hon har ju vart stor och stark för sin ålder från start.

Det är jobbigt att handla skor åt pappa. Börjar fundera över hur den ergonomiska sittdelen ska fungera... börjat titta på om vi ska byta till en kronan sulky s istället sedan när det är dags och liggdelen börjar bli trång
1C5C3AA9-B19B-4C00-9F5F-F2B7CFDB6E77.webp

Vi kör 1h med efter rekommendationer. Dock vägrade Ronja kall till en början och man ska heller inte värma i micro.

Tror inte att det går. Jag tänker att hon utvecklas i sin egna takt och vi går efter det. Hon har ju vart stor och stark för sin ålder från start.

Skönt att hon accepterat den kall nu :)

Är så glad över att vi har Baby Brezzan för jag är totalt värdelös på att få rätt temperatur och håller på att bli galen när vi är borta och jag måste blanda manuellt så blir det ju aldrig rätt temperatur och helt plötsligt är det kallt istället :meh:

Nathaniel har väl varit rätt stark sen start oxå, och hyfsat stor
Här vänder vi oss inte så mycket än, han lyckades vända sig från mage till rygg efter att ha blivit visad hur man gör ikväll och de känns lite skräckblandat, det är ju rätt praktiskt när ungen ligger där man lagt den ;)

Kan ibland tycka det är lite läskigt att han är stark för jag är rädd att stödja för lite så han skadas. :o

Skönt att hon accepterat den kall nu :)

Är så glad över att vi har Baby Brezzan för jag är totalt värdelös på att få rätt temperatur och håller på att bli galen när vi är borta och jag måste blanda manuellt så blir det ju aldrig rätt temperatur och helt plötsligt är det kallt istället :meh:

Nathaniel har väl varit rätt stark sen start oxå, och hyfsat stor
Här vänder vi oss inte så mycket än, han lyckades vända sig från mage till rygg efter att ha blivit visad hur man gör ikväll och de känns lite skräckblandat, det är ju rätt praktiskt när ungen ligger där man lagt den ;)

Kan ibland tycka det är lite läskigt att han är stark för jag är rädd att stödja för lite så han skadas. :o

Här snurrar hon hela varv nu, från mage till rygg endast åt höger än. Men från rygg till mage, åt båda håll. Jag vill tillbaka till tiden jag kunde lägga henne mitt på sängen, vönda mignom och hämta något och veta att hon ligger kvar.

Nathaniel alltsåmdet namnet :love:

Vinhar brezzan vi med. Den är grym. Är vi inte borta för många timmar så fyller jag termosen med vattnet från brezzan direkt. Då är det perfekt när vi blandar på språng :D

Älskar också brezzan! :love: Tom sambon som inte är mycket för stora ord menar att det är vårt allra bästa inköp :D

Brukar fylla upp med det varma vattnet färdigt i flaskor när vi ska iväg bara några timmar, och ha i skötväskans lite isolerar fack, så slipper jag måtta när kotten är hungrig sen. Har turen att han inte är speciellt kräsen med ättemperaturen, så på så vis var det ganska smidigt att micra vattnet också, då hade jag bara ugnstermometer liggande bredvid för att snabbt kolla att det inte gick över 40grader, men typ allt under funkade.
Har dessutom märkt att våra MAMflaskors gradering stämmer dåligt så brukar väga upp vattnet istället för att måtta, också skönt att slippa göra i stress när bebis kräver mat NU :p

När jag kom hem idag var kotten lite grinig och missnöjd, trots relativt nysoven. Tog över honom från sambon, kramade honom och vyssade, och ungen somnade på två sekunder :o:heart Får mig att tro att han kanske på något sätt saknat mig lite, för hela han slappnade liksom av.
Sen sov han en timme i famnen, så gosigt! Därefter la jag honom i vagnen - fortfarande sovande! - och gick ut i trädgården där han sov ytterligare en timme. Kanske är tillfällig paus på bara-sova-30-minuter-år-gången-fasen... :up:

Nathaniel alltsåmdet namnet :love:
Vi kom på det redan då vi började träffas, vi diskuterade namn vi gillade utan att tänka på "till ett framtida barn" och vi båda sa det och så fick det bli :D

Vinhar brezzan vi med. Den är grym. Är vi inte borta för många timmar så fyller jag termosen med vattnet från brezzan direkt. Då är det perfekt när vi blandar på språng :D

Smart :D :D

Älskar också brezzan! :love: Tom sambon som inte är mycket för stora ord menar att det är vårt allra bästa inköp :D

Haha sambon nämner den typ bland de första han gör när man kommer in på barn och har nog visat upp den för alla som klivit innanför dörren :D

Idag höll jag på att bränna ner huset :o
Har gått upp en storlek på dinappar och skulle koka de jag just köpt. Satte kökstimern, och tänkte sätta mig en stund i rummet bredvid och vila. Bara det att jag efter någon minut eller två kommer på att jag vill gå ut i trädgården och se vad sambon och svärmor pysslar med...

Kommer in en god stund senare, nästan en timme, enbart för att byta om och åka till stallet. Då det luktar misstänkt bränt i huset inser jag vad jag lämnat på spisen... :crazy:
IMG_20180504_165147.webp
Så sjukt otäckt, och dessutom väldigt nära att det tog eld. Vill inte ens tänka på vad som hänt om jag inte skulle åkt till stallet, då hade jag högst troligt stannat kvar ute i trädgården en bra stund till... Hädanefter sätter jag mobilen istället för kökstimern.

Klarvaken bebis klockan 5 på morgonen
Jag: :arghh::rage::meh: (förtvivlad, arg, resignerad..)
Vi går upp, sen kräks kotten två stooora spyor över sig själv i rask takt, somnar sen på mitt bröst i en fåtölj. Och jag skäms för att jag blev arg...

Idag höll jag på att bränna ner huset :o
Har gått upp en storlek på dinappar och skulle koka de jag just köpt. Satte kökstimern, och tänkte sätta mig en stund i rummet bredvid och vila. Bara det att jag efter någon minut eller två kommer på att jag vill gå ut i trädgården och se vad sambon och svärmor pysslar med...

Kommer in en god stund senare, nästan en timme, enbart för att byta om och åka till stallet. Då det luktar misstänkt bränt i huset inser jag vad jag lämnat på spisen... :crazy:
Visa bifogad fil 14362
Så sjukt otäckt, och dessutom väldigt nära att det tog eld. Vill inte ens tänka på vad som hänt om jag inte skulle åkt till stallet, då hade jag högst troligt stannat kvar ute i trädgården en bra stund till... Hädanefter sätter jag mobilen istället för kökstimern.

Vilken tur att du kom in när du gjorde :heart

Det är så lätt hänt, min kusin gjorde desamma, men även hon kom in i tid. Som tur var.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 862
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna