Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag la ned bebis på mattan vid leksaken. Jag gick ut i köket för att hämta kaffe. Jag hittar bebis utanför mattan med huvudet åt fel hål...
68287FBD-0355-4AA0-9312-D14F20112BF6.webp

Idag höll jag på att bränna ner huset :o
Har gått upp en storlek på dinappar och skulle koka de jag just köpt. Satte kökstimern, och tänkte sätta mig en stund i rummet bredvid och vila. Bara det att jag efter någon minut eller två kommer på att jag vill gå ut i trädgården och se vad sambon och svärmor pysslar med...

Kommer in en god stund senare, nästan en timme, enbart för att byta om och åka till stallet. Då det luktar misstänkt bränt i huset inser jag vad jag lämnat på spisen... :crazy:
Visa bifogad fil 14362
Så sjukt otäckt, och dessutom väldigt nära att det tog eld. Vill inte ens tänka på vad som hänt om jag inte skulle åkt till stallet, då hade jag högst troligt stannat kvar ute i trädgården en bra stund till... Hädanefter sätter jag mobilen istället för kökstimern.

Otäckt! Går man upp storlekar i dinappar? Hade jag inte koll på. :o Tror alla våra är i samma storlek.

Otäckt! Går man upp storlekar i dinappar? Hade jag inte koll på. :o Tror alla våra är i samma storlek.
Det beror på bebis, och vad man ger i flaskan :) tex Mam som vi har finns i 1,2,3 och x. Rek enligt tillverkaren är (tror jag) att 1 främst är till bröstmjölk, 2 och 3 funkar även för vatten och ersättning och X främst för välling, för att det är olika tjocka vätskor.
Sen i takt med att bebis växer kan de bli frustrerade av att det rinner för långsamt och vilja ha högre flöde oavsett vilken vätska såklart.

Vi har kört på ettan sen start men nu börjat introducera tvåan.

Vi har börjat ge en flaska ersättning på kvällen, då får hon minsta storleken på nappen så att hon får jobba lite för maten ;) Så att det inte blir för smidigt att dricka ur flaska och hon bara får jobba vid amningen och då rata bröstet. Tänker att det kanske minskar risken för tuttförvirring något (vet att det kan hända ändå). Vi har också Mam-flaskorna.

Vi har börjat ge en flaska ersättning på kvällen, då får hon minsta storleken på nappen så att hon får jobba lite för maten ;) Så att det inte blir för smidigt att dricka ur flaska och hon bara får jobba vid amningen och då rata bröstet. Tänker att det kanske minskar risken för tuttförvirring något (vet att det kan hända ändå). Vi har också Mam-flaskorna.

Samma här, hon får 1-2 flaskor på 60-90 ml/dag och tänker att hon måste jobba för det. Om man bara ger ersättning förstår jag vitsen att byta till lättare.

Här tog 120 bara en kvart, men eftersom bebis är så sjukt frustrerad vid matningen just nu testade vi att gå upp i storlek, och det blev lite bättre, även om han inte riktigt hinner med när han börjar bli mätt. Hoppas dock den här krångelfasen snart är över, rätt irriterande att inte kunna mata i famnen när man är iväg utan behöva sätta i babysitter eller lägga ner...

Han äter fortfarande oftast 120/gång typ varannan-var fjärde timme, och 150-180 två gånger på natten/på 12 timmar ca

Här tog 120 bara en kvart, men eftersom bebis är så sjukt frustrerad vid matningen just nu testade vi att gå upp i storlek, och det blev lite bättre, även om han inte riktigt hinner med när han börjar bli mätt. Hoppas dock den här krångelfasen snart är över, rätt irriterande att inte kunna mata i famnen när man är iväg utan behöva sätta i babysitter eller lägga ner...

Han äter fortfarande oftast 120/gång typ varannan-var fjärde timme, och 150-180 två gånger på natten/på 12 timmar ca

Vi hade liknande problem. Testade då att byta flaska ett tag, men Philips avent var bara bra första dagarna. Så vi bytte tillbaka. Efter att vi bytt tillbaka har det inte bart några problem.

Vi är än så långe *peppar peppar* välsignade med att hon äter när vi går och lägger oss och vaknar sedan mellan 4-6 för mat för att sedan somna om igen.

Vi hade liknande problem. Testade då att byta flaska ett tag, men Philips avent var bara bra första dagarna. Så vi bytte tillbaka. Efter att vi bytt tillbaka har det inte bart några problem.

Vi är än så långe *peppar peppar* välsignade med att hon äter när vi går och lägger oss och vaknar sedan mellan 4-6 för mat för att sedan somna om igen.
Kotten ändrar tider varje vecka men äter i princip alltid två gånger på natten.
Sen lägger han sig hyfsat tidigt pga bryter ihop annars, hittills är han ingen kvällsmänniska :D
Så, en flaska ca 19.30
En klockan 01
En 04
Sen första "vakna" målet för dagen typ 7.30-8.30 nån gång. Men han vaknar ju allt mellan 05 och 8.30..

Idag och igår har kotten varit trött och ganska grinig, plus de här kräkningarna som inte alls är likt honom, samt ätit mycket mindre än vanligt. Igår natt åt han tex kanske runt 60-70 ml totalt, jämfört med 250-300.

Trodde därför han åkt på magsjuka, men sen har han blivit bättre under dagen. Fortfarande trött och grinig, men ätit regelbundet och normal mängd, och inte kräkts mer. Tror därför mer på utvecklingssprånget i kombination med eventuell tand. Kanske att minifomen vi ger blivit för gammal så den är kastad och ny inköpt.

Hoppas på en gladare och piggare bebis imorgon, även om det för all del varit behändigt att han slocknat och sovit längre stunder i vagnen idag när vi tillbringat hela dagen på kolonin och fått hjälp att bygga uteplats :D

Känner mig som en hemskt dålig förälder idag. Vi besöker släktingar till min sambo, ett 40-års kalas som inleddes med en kort vandring i skogen och grillning utomhus till lunch. Bebis åkte sele på sin pappa. Hon hade mössa på sig hela tiden men hade behövt solhatt för kinder och nästipp var ikväll jätteröda. Även vi vuxna har fått en del färg av solen. Åh, jag känner mig så kass som inte förstod att vi behövde skydda bebis bättre!

Idag och igår har kotten varit trött och ganska grinig, plus de här kräkningarna som inte alls är likt honom, samt ätit mycket mindre än vanligt. Igår natt åt han tex kanske runt 60-70 ml totalt, jämfört med 250-300.

Trodde därför han åkt på magsjuka, men sen har han blivit bättre under dagen. Fortfarande trött och grinig, men ätit regelbundet och normal mängd, och inte kräkts mer. Tror därför mer på utvecklingssprånget i kombination med eventuell tand. Kanske att minifomen vi ger blivit för gammal så den är kastad och ny inköpt.

Hoppas på en gladare och piggare bebis imorgon, även om det för all del varit behändigt att han slocknat och sovit längre stunder i vagnen idag när vi tillbringat hela dagen på kolonin och fått hjälp att bygga uteplats :D

De ska väl börja äta mindre på nätterna nu? Lilla F ammar inte lika mycket på natten senaste dagarna, lika ofta tyvärr men en kortare stund varje gång.

Känner mig som en hemskt dålig förälder idag. Vi besöker släktingar till min sambo, ett 40-års kalas som inleddes med en kort vandring i skogen och grillning utomhus till lunch. Bebis åkte sele på sin pappa. Hon hade mössa på sig hela tiden men hade behövt solhatt för kinder och nästipp var ikväll jätteröda. Även vi vuxna har fått en del färg av solen. Åh, jag känner mig så kass som inte förstod att vi behövde skydda bebis bättre!

Åh stackarn! Aloe Vera är det bästa vid solbränna. Man lär sig med tiden.

De ska väl börja äta mindre på nätterna nu? Lilla F ammar inte lika mycket på natten senaste dagarna, lika ofta tyvärr men en kortare stund varje gång.
Ska och ska :p det är nog högst individuellt, och det enda jag hört är väl att bvc typ rekommenderar att sluta nattamma/-äta runt halvåret, men fram tills dess är det mesta normalt. Kotten har tex nyss satt i sig 180 igen, så tror mer på fas eller hängighet igår än en nedåtgående trend :D

Idag vaknade kotten för dagen kl 04 :arghh: Dvs somnade aldrig om efter den flaskan.

Skickade upp honom och sambon vid 5 efter att ha tröttnat på att försöka somna om med sprattlande bebis som slog mig i ansiktet hela tiden. Så jag fick iallafall sova till halv 8. Sambon lyckades aldrig söva om så han fick avlastning när svärmor vaknade och tog med kotten ut på promenad. Börjar se fördelen med far- och morföräldrar:up: och är intressant nog betydligt tryggare att lämna kotten med farmor än mormor än så länge...

Jag bävar för kommande veckan ifall han ska fortsätta på det här viset, men känner mig helt handfallen hur vi ska hantera det. Avvakta och se om han ändrar sig av sig själv eller försöka aktivt påverka hans dygnsrytm? :confused: Känns liksom lönlöst, igår somnade han senare än vanligt och vaknade tidigare än nånsin...

Här började vi vår morgon vid 9. Vi är nu inne på andra rundan, hunnit led att gunga och utgrävning i sandlådan emellan. Testar sittdelen för andra dagen. Ronja är mycket nöjd.
5BB58671-58DF-481A-B6B4-42D23436A727.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 864
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30