Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blöjbyte på natten. Hur gör ni andra? Vad jag förstår ska man inte behöva byta på natten.
Äter gör hon i princip sovandes, men byter jag så vaknar hon, så det är ju bra om man inte behöver, men det känns så fel att inte byta när jag känner att hon har kissat.

Blöjbyte på natten. Hur gör ni andra? Vad jag förstår ska man inte behöva byta på natten.
Äter gör hon i princip sovandes, men byter jag så vaknar hon, så det är ju bra om man inte behöver, men det känns så fel att inte byta när jag känner att hon har kissat.

Byter aldrig kissblöja på natten!

Vi undviker att gör det eftersom han då, precis som din lilla, vaknar till mer än vid bara matning och blir ofta ledsen då. Den behöver bytas framåt kl 5-6 om vi satte på nattblöjan vid 21 för annars riskerar den att börja läcka.

Alltså suck haha. Har beställt lite möbler, vi håller ju på att bygga övervåning och nu börjar det bli så pass klart att vi kan börja möblera lite och förhoppningsvis flytta upp till sommaren. Passade också på att köpa en ny tv-bänk till nedervåningen då den ändå skulle bytas ut. Så den gamla tv-bänken blev hämtad i förmiddags, leveransen kom nu på eftermiddagen. Perfekt timat tänkte jag. Men de hade haft problem att hitta ett kolli på lagret, så den kommer vid ett senare tillfälle, och nu när jag inspekterar kartongerna så tror jag att det är just tv-bänken som saknas :rofl: Typiskt när det var den enda möbeln vi skulle använda redan nu.

Byter till pyjamas och ren blöja vid typ 21-22 och sen byter jag inte blöja förrän 06-07 typ OM jag inte känner att den är tung för då byter jag. Annars kommer det bli översvämning när morgonbajsen kommer.

Byter inte heller på natten :)

Inget byte på natten här heller :)

Byter inte om det inte överstigit cirka 7 h, annars håller den tätt och lilla F verkar inte bry sig.

Alltså Vidar har upptäckt massa nya ljud och använder dessa för att typ kommunicera vilket är vansinnigt roligt. Han har aldrig varit en skrikig bebis mer än när han är övertrött och hans pappa ska söva honom :rofl:

Men iallafall. Inatt vaknade jag av att någon babblade argt och högljutt. Ja det var Vidar som var hungrig :rofl:

3mån vaccin + rota igår. Väldigt gnällig bebis på kvällen igår. Knölsovit hela natten.

Hur har ers reagerat på vaccinet?

Angående nattblöja så byter vi generellt inte. Dock så kör ju vi babypotting, och om jag märker att hon ligger och knölar väldigt mycket när jag nattammar så behöver hon oftast bajsa. Händer inte varje natt men lite då och då. Det var väldigt länge sedan vi hade någon bajsblöja på natten, dock. Faktiskt så upplever jag (tack vare babypottingen?) att hon nästan håller sig tills vi pottar henne, för vi byter generellt bara ett par-tre bajsblöjor per vecka (och då oftast i situationer då vi inte kan potta som vanligt, på resande fot t.ex.). Ja, jag är ett fan av babypotting ;)

Jag behöver försöka logga ut från buke, eller iallafall den här tråden, ett tag.

Hur mycket jag än gillar att läsa och skriva här så mår jag för dåligt just nu för att klara av att läsa om bebisar som sover hela natten, tar sovmorgon eller "är nöjda".
Jag missunnar ingen något och förstår att inte allt är solsken hela tiden för er andra men för mig, att läsa om det, känns det så, och det gör mig mer ledsen och bitter än jag annars skulle vara.
Och i takt med att alla lägger mindre och mindre tid här blir känslan att jag bara gnäller i min ensamhet.

Så jag får nog pausa ett tag och försöka hitta en fungerande tillvaro. Jag hoppas både att jag lyckas med det, och att jag kommer tillbaka sen. Gillar egentligen inte "avskedsbrev" på forum men eftersom jag skrivit så mycket här ville jag ändå förklara.

Åh! :heart Jag upplever dig verkligen inte heller som gnällig och har uppskattat dina inlägg mycket, både under graviditeten och nu. Känner mig lite som en dålig nätkompis som inte lyckats stötta bättre, det har ju aldrig varit tänkt att du ska må dåligt av att läsa här! Sunt dock att logga ut när man behöver det (jag själv kan få rå-ångest av att titta på ”fina” instagramkonton med bebisar och känna mig som en dålig mamma som inte tar finare bilder och är snyggare, så jag kan verkligen relatera. Då är det bra att bara bryta!)

Lycka till med allt och hoppas att du mår bättre snart. Och att du så småningom kommer tillbaks. Ta hand om dig! :heart

John lägger väldigt stor del av sitt kissande på natten, så även om hans blöja håller torrt (dom ”ska” ju klara 12 h) så blir den så stor och tung så jag tänker att det ska bli obekvämt? Så jag byter en eller två gånger. Han vaknar dock inte av det så det är inget stort problem för mig. Han kanske vaknar till men somnar direkt jag slutar utan att jag behöver göra något. :)

3mån vaccin + rota igår. Väldigt gnällig bebis på kvällen igår. Knölsovit hela natten.

Hur har ers reagerat på vaccinet?

Rota märkte vi inte av alls. Sprutorna fick han feber av, vid 38,5 grader gav jag en alvedon. Då försvann febern. Allmäntillståndet var dock bra.

Angående det här med att suga på tummen/napp. Jag är tudelad. John gillar inte napp, spottar oftast ut den och det är ytterst sällan han suger på den. Kanske har hänt typ 5 ggr på tre månader att han uppskattar den. Han gnager/suger desto mer på sina händer och häromdagen såg jag att han hade hittat tummen. Jag har egentligen inget behov av att ha napp till honom och tänker att det är skönt om han aldrig vänjer sig med det, men är osäker på hur ”illa” det är om han hittar tummen? Om jag kanske ska försöka truga på honom napp istället. Kan inte riktigt bestämma mig.

En annan sak som jag är tudelad inför är det här med att John sover på eller nära mig (på dagarna sover han på mitt bröst, jag bär honom tills han somnat och sen sätter jag mig ner och på nätterna sover han bredvid mig, jättenära. Jag håller i hans ena hand och fot och han håller i mitt finger och sen ligger vi ansikte mot ansikte). Jag personligen tycker att det är hur mysigt som helst och njuter av det big time. Mannen tycker dock att det är jobbigt och önskar att han skulle vara tryggare med att sova själv i vaggan eller vagnen så att man kan göra mer när han sover. Och visst kan jag förstå det, hemmet blir ju lite eftersatt när man bara är med bebis, men å andra sidan tänker jag att den här tiden är så kort så jag skiter i ett lite smutsigt/stökigt hem och vill fortsätta med något som både jag och bebis njuter av. Samtidigt inser jag ju att det blir jättesvårt att vänja honom med att sova själv om inte jag tar den ”kampen” eftersom det är jag som är med honom 97 % av tiden. Hur tänker ni andra kring det här?
F26A6D4F-AD47-4F2E-A118-1673C3C4F02E.webp

En annan sak som jag är tudelad inför är det här med att John sover på eller nära mig (på dagarna sover han på mitt bröst, jag bär honom tills han somnat och sen sätter jag mig ner och på nätterna sover han bredvid mig, jättenära. Jag håller i hans ena hand och fot och han håller i mitt finger och sen ligger vi ansikte mot ansikte). Jag personligen tycker att det är hur mysigt som helst och njuter av det big time. Mannen tycker dock att det är jobbigt och önskar att han skulle vara tryggare med att sova själv i vaggan eller vagnen så att man kan göra mer när han sover. Och visst kan jag förstå det, hemmet blir ju lite eftersatt när man bara är med bebis, men å andra sidan tänker jag att den här tiden är så kort så jag skiter i ett lite smutsigt/stökigt hem och vill fortsätta med något som både jag och bebis njuter av. Samtidigt inser jag ju att det blir jättesvårt att vänja honom med att sova själv om inte jag tar den ”kampen” eftersom det är jag som är med honom 97 % av tiden. Hur tänker ni andra kring det här? Visa bifogad fil 14536

Jag kan inte heller lägga ner bebis. Hon sover på/bredvid mig, ibland i vagnen men det brukar inte vara så länge. Sonen var likadan, jag tror det är extremt vanligt att de vill vara nära hela tiden. Med sonen började jag känna mig väldigt låst efter ett tag, men den här gången känns det lite lättare, jag vet att det går över om ett tag. Visst att man kanske inte hinner ha det perfekt städat, tvättkorgen är ofta full och disken kanske står kvar lite länge på diskbänken. Men så är det väl för de flesta som har småbarn :)
Och om du dessutom tycker om det och inte har behov av någon ändring just nu så skulle jag inte ändra något. Det där med att sova själv kommer!

En annan sak som jag är tudelad inför är det här med att John sover på eller nära mig (på dagarna sover han på mitt bröst, jag bär honom tills han somnat och sen sätter jag mig ner och på nätterna sover han bredvid mig, jättenära. Jag håller i hans ena hand och fot och han håller i mitt finger och sen ligger vi ansikte mot ansikte). Jag personligen tycker att det är hur mysigt som helst och njuter av det big time. Mannen tycker dock att det är jobbigt och önskar att han skulle vara tryggare med att sova själv i vaggan eller vagnen så att man kan göra mer när han sover. Och visst kan jag förstå det, hemmet blir ju lite eftersatt när man bara är med bebis, men å andra sidan tänker jag att den här tiden är så kort så jag skiter i ett lite smutsigt/stökigt hem och vill fortsätta med något som både jag och bebis njuter av. Samtidigt inser jag ju att det blir jättesvårt att vänja honom med att sova själv om inte jag tar den ”kampen” eftersom det är jag som är med honom 97 % av tiden. Hur tänker ni andra kring det här? Visa bifogad fil 14536

Lilla A sover i selen eller i famnen på dagarna, på nätterna samsover vi. Enda gången han fortsätter att sova ett tag utan kroppskontakt är när han somnat för natten (så lägger jag mig efter honom kan jag få sova ett pass i självvald sovställning, min kropp tackar så mycket för det!). Alla mina barn har varit likadana... det är klart att livet vore lättare med en bebis som gick att lägga ifrån sig, men livet är också lättare med en bebis som får sova som den behöver än en som är tröttgrinig...

Jag har aldrig tagit någon kamp om sovandet, utan det har löst sig med tiden (möjligen lite kamp om att sluta med nattamningen men då var de större). Jag tvättar, diskar och lagar mat så att huset är beboeligt och de stora barnen inte blir vanskötta ;), men allt som sker därutöver är en bonus.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix