Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Igår blev bebis kallad för snäll av min ena förälder som inte träffat henne innan. Och det påpekades dessutom hur mycket trevligare hon är jämfört med hur storebrodern var. Gissa om hen fick sig en liten utläggning
Angående sova-själv diskussionen så kan jag ibland, om jag vet att bebis är trött, söva henne i vagnen. Dock så har hon nu på sistone kunnat skrika en längre stund innan hon somnar, kanske 10-15 minuter ibland. Förr somnade hon nästan så fort vagnen började röra sig. Skrikandet får mig lite villrådig. Jag vet ju att hon är trött, och att hon kommer somna, men känner mig ju som en kass mamma som låter henne skrika så pass länge utan att ta upp och trösta henne... på kvällarna söver jag nästan alltid henne i selen. Skapar jag en otrygg bebis som låter henne somna själv i vagnen, skrikandes? (Jag är ju där och pratar med henne osv, men tar inte upp henne i famnen.)
Man får ju göra det som känns rätt för en själv.
Jag har noll tålamod med bebisskrik så jag ammar eller bär tills hon somnar.
Jag är som @Positron och gör vad jag kan för att minimera skrik. Inte för att jag tänker mig att enstaka skriktillfällen skapar otrygghet på sikt, utan för att bebisen ska slippa vara ledsen där och då. Men hur jag skulle göra beror på situationen i övrigt också, t.ex. om det är en relativt jämn ”jag-är-trött-och-olycklig-gråt” eller om skrikandet eskalerar och huruvida det finns ett bättre tröstalternativ eller inte - ibland gör ju varje förändring i tröst/sövningsmetod bara bebisen ännu mer ledsen (vet inte hur många gånger jag tolkat gråt i selen som att lilla A vill äta och fått jordens illvrål som reaktion när jag tagit ur honom, till exempel...).
Nej vissa tänker sig verkligen inte för innan de pratar...Gillar inte uttalandet men att du sa ifrån! Sånt vill man inte höra om sina älskade små
Jag har inte heller ont av ljudet men av att bebis är ledsen. Och så är hon verkligen allt eller inget, det är sällan att det gnys utan hon vrålar och det eskalerar snabbt och jag lugnar hellre i ett tidigt skede för annars blir allt så mycket jobbigare. Oftast är det för att hon vill vara nära som hon skriker. Eller ligga på magePappan är som ni, tar upp henne och bär runt om hon börjar låta. Han har dock väldigt känsliga öron också, jag tycker att skriket är jobbigt för att hon är ledsen men inte så mycket för själva ljudet.
Jag uppfattar henne lite som @Cattaflajna att hon kämpar emot men egentligen är trött. Om jag tror att det är något annat hon behöver så får hon såklart det. Man vill ju så gärna göra rätt, men jag har aldrig tänkt på att hon skulle kunna bli otrygg av att jag inte bär runt henne alltid när hon ska somna.
Pappan är som ni, tar upp henne och bär runt om hon börjar låta. Han har dock väldigt känsliga öron också, jag tycker att skriket är jobbigt för att hon är ledsen men inte så mycket för själva ljudet.
Jag uppfattar henne lite som @Cattaflajna att hon kämpar emot men egentligen är trött. Om jag tror att det är något annat hon behöver så får hon såklart det. Man vill ju så gärna göra rätt, men jag har aldrig tänkt på att hon skulle kunna bli otrygg av att jag inte bär runt henne alltid när hon ska somna.
Du beskriver min bebis braDet där med skrik osv. Hos oss existerar inget småskrik Det går från 0-100 direkt med panikskrik och genomsvettig bebis som följd. Så här plockas det upp på en gång om hon börjar pipa. Ibland går det inte, om man t ex sitter i bilen, fy vad hjärtskärande och jobbigt det är. Hon lär ju inte få några bestående men av att skrika några minuter, och jag finns ju där hela tiden och försöker prata lugnande osv. Men jag mår sjukt dåligt av det!
Håller med dig! Och så är det ju faktiskt föräldraledighet, inte hushållstjänst, som gör att man över huvud taget är hemma
Jag hade ärligt talat blivit rätt ordentligt sur på min man om han tyckte att jag skulle "träna" bebis i att sova ensam för att få mer gjort i hemmet på dagarna. OM bebis är nöjd med att ligga för sig själv, såväl vaken som sovande, så väljer jag att disponera den tiden på det vis jag själv vill (när tvååring är nöjd/inte hemma vill säga) och om det så är att jag slappar i soffan utan hudkontakt, ligger och tittar på bebis nör hon grejar, läser en bok, går på toaletten eller röjer här hemma har inte min man något med att göra. Föräldraledig är jag för att ta hand om barnen och allt jag gör utöver det är en bonus.
Och att skämma bort sina barn med närhet? Det är ju bara trams. Man har igen det många gånger om. Senast i förra veckan fick jag höra vilken trygg och självständig individ mitt stora barn är och det går typ inte att ha mer närkontakt än vad vi hade första 18 månaderna.
Sorry för det lite upprörda inlägget men jag blir så sur när folk tycker att man ska vara någon form av husa när man är föräldraledig.
Angående sova-själv diskussionen så kan jag ibland, om jag vet att bebis är trött, söva henne i vagnen. Dock så har hon nu på sistone kunnat skrika en längre stund innan hon somnar, kanske 10-15 minuter ibland. Förr somnade hon nästan så fort vagnen började röra sig. Skrikandet får mig lite villrådig. Jag vet ju att hon är trött, och att hon kommer somna, men känner mig ju som en kass mamma som låter henne skrika så pass länge utan att ta upp och trösta henne... på kvällarna söver jag nästan alltid henne i selen. Skapar jag en otrygg bebis som låter henne somna själv i vagnen, skrikandes? (Jag är ju där och pratar med henne osv, men tar inte upp henne i famnen.)
Undrar - hur många gånger gråter era bebisar en "genomsnittlig" dag? Hur mycket är gallskrik respektive lättare gråt/klagan? Man vill ju att de inte ska skrika/vara olyckliga alls men det är ju stört omöjligt så klart! Hur tröstar ni när det är som allra värst?
Här är det kink/gråt flera gånger dagligen och numera en stund av gallskrik på kvällarna, där tårarna sprutar. Då brukar ett bad fungera och sedan vagga i famnen en stund.
Undrar - hur många gånger gråter era bebisar en "genomsnittlig" dag? Hur mycket är gallskrik respektive lättare gråt/klagan? Man vill ju att de inte ska skrika/vara olyckliga alls men det är ju stört omöjligt så klart! Hur tröstar ni när det är som allra värst?
Här är det kink/gråt flera gånger dagligen och numera en stund av gallskrik på kvällarna, där tårarna sprutar. Då brukar ett bad fungera och sedan vagga i famnen en stund.