Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen aning, jag blir nog mest nojig för att jag är så känslig för blåst :angel:

Det är galet skönt, egentligen är det luftvärmepumpar men funkar prima att ställa in på att kyla istället, är mest det vi använder de till för de är nog de billigaste som tidigare ägare hittade så är det kallare än typ -15 eller nå sånt så är dom rätt värdelösa :crazy:

Vi har rätt jobbig övervåning ur värmesynpunkt, lägre takhöjd + snedtak och såklart har vi fönster på 3 av 4 väggar i sovrummet så värms upp sjukt fort så fort det blir lite varmt ute

Aha, jag förstår!
Men då är det ju toppen att det funkar som AC :up:

Här är lägenheten verkligen styrd av vädret, tur att det alltid är nåt rum som håller sig hyfsat svalt under sommaren iaf.

På vintern märks dock hur dåligt tätat det är (och att de snålar med värmen på element osv) för det blir fort inte kallt egentligen men väldigt svalt inne. Och tycker inte elementen hjälper alls så vi har faktiskt en värmefläkt i vardagsrummet (ser ut som en öppen spis) den funkar kanon, synd att den inte går sätta på kall luft nu bara :p

Vet inte om det är värmen, misstänker ju även fas... men hon känns gnälligare - främst för hon vill vara i famnen hela tiden och vem orkar bära runt på 7kg hela dagen :eek:

Helt fantastiskt dock - hon låg i sängen efter att ha ammat och var helt fascinerad av mönstret på kudden (hon var trött men kunde inte somna, som vanligt dagtid..) höll på med sina fingrar å va rätt nöjd ändå. Så började jag dammsuga (i samma rum dessutom!!!) och hon somnade direkt :eek::rofl: det måste jag testa fler gånger om det nu var dammsugandet som hjälpte! Ska ju även finnas nån app med sånt ljud? Kanske borde testa den

Den har jag! sleep baby sleep heter den. Hårfönen är Johns favorit. :D Fungerar ibland för att söva honom när man inte vill bära, i vagnen till exempel. Enda problemet är att svärmor ALLTID ringer när jag har den appen på och då bryts ljudet och han vaknar. Är som att hon har någon inbyggd radar för det. :banghead:

Jag är ganska säker på att jag har fått svamp i brösten. :arghh: Sticker och svider i dom och inbland hugger det också. Bebis ser fin ut i munnen så tanken är att försöka gnugga in bikarbonatvatten på honom och brösten samt koka allting efter varje kontakt med hans mun eller mina bröst + tvätta allting dagligen i 60 grader. Vill undvika läkemedel om det går, speciellt på honom som är så liten. Är dock så jäkla segt att hålla på med allt, speciellt att springa ner och koka allt på natten när han ammar 3-4 ggr. :crazy: Har även fått UVI-känning så undrar vad som händer med mitt immunförsvar egentligen. All stress och missade måltider senaste veckan kanske ställde till det lite.

Vet inte om det är värmen, misstänker ju även fas... men hon känns gnälligare - främst för hon vill vara i famnen hela tiden och vem orkar bära runt på 7kg hela dagen :eek:

Helt fantastiskt dock - hon låg i sängen efter att ha ammat och var helt fascinerad av mönstret på kudden (hon var trött men kunde inte somna, som vanligt dagtid..) höll på med sina fingrar å va rätt nöjd ändå. Så började jag dammsuga (i samma rum dessutom!!!) och hon somnade direkt :eek::rofl: det måste jag testa fler gånger om det nu var dammsugandet som hjälpte! Ska ju även finnas nån app med sånt ljud? Kanske borde testa den

Jag bar lillan i selen idag samtidigt som jag dammsög. Hon somnade som en stock :)

John bara sover och sover.. igår sov han 3 h på em och nu är han uppe i 4 h och han är fortfarande som utslagen. Han är pigg när han är vaken så känns inte som att han är dålig, så antar att det bara är bra eller?

Den har jag! sleep baby sleep heter den. Hårfönen är Johns favorit. :D Fungerar ibland för att söva honom när man inte vill bära, i vagnen till exempel. Enda problemet är att svärmor ALLTID ringer när jag har den appen på och då bryts ljudet och han vaknar. Är som att hon har någon inbyggd radar för det. :banghead:

Toppen! Slapp jag leta efter appen :up:
Ska helt klart testa om den funkar här med.
Nä va typiskt att hon lyckas ringa just då

;)
:D - bor ni långt ifrån varandra eller är det av andra skäl som ni träffas så pass sällan?

Vad intressant! Den av mina föräldrar som jag har kontakt med minns jag som en riktig föräldrafantom från min barndom även om det är en övergripande känsla som jag har svårt att förankra i mer än enstaka exempel (som jag minns), hen är fin med (och omtyckt av) mina barn också men jag kan definitivt se att jag levt ett annat liv (och i en annan tid) än hen som resulterat i att vi har en del olika uppfattningar. Eller om det är att relationen barn-förälder respektive barnbarn-mor/farförälder ser olika ut? Intressant det med!
Det är avståndet som gör det men det är nog ändå bäst för alla inblandade att ses så sällan;)

Självklart är relationerna barn-förälder och barnbarn-mor/farförälder väldigtì olika i min värld. Dels är det olika individer i de olika relstionerna men sen är ju även de tyngre bitarna som t.ex ansvar olika. För mig är det naturligt att relationen blir väldigt annorlunda om man inte känner eller förväntas ta stort ansvar.

För mig kretsar tankarna mycket kring mina egna föräldrars val och hur de själva tänkte. Det är många frågor jag gärna skulle ställa av ren nyfikenhet men jag är inte riktigt säker på om jag tycker att det är värt det eftersom vi ändå har funnit våra sätt att ha fungerande relationer på numera.

Största frågan är ju ändå: hur ska jag lyckas göra det bättre själv?:nailbiting: (och det svaret kan inte mina föräldrar ge mig och det finns inte heller något facit)

Idag tog jag ett stort första steg i att få ordning på min kropp.
Och ärligt talat känner jag mig väldigt ledsen och bitter när jag så tydligt får höra och se vad två graviditeter har gjort med min stackars kropp:cry: (det är absolut inget förlossningsrelaterat)
Jag ångrar absolut ingenting och är väldigt glad och tacksam över mina barn! Men min starka, symmetriska och välbalanserade kropp är numera svag, sned och väldigt vissen. Och så gör den ont.

John bara sover och sover.. igår sov han 3 h på em och nu är han uppe i 4 h och han är fortfarande som utslagen. Han är pigg när han är vaken så känns inte som att han är dålig, så antar att det bara är bra eller?
Är han pigg och glad som vaken så behöver han väl bara sova extra mycket just nu. Njut av lugnet och ladda batterierna till en annan dag:)

Jag är ganska säker på att jag har fått svamp i brösten. :arghh: Sticker och svider i dom och inbland hugger det också. Bebis ser fin ut i munnen så tanken är att försöka gnugga in bikarbonatvatten på honom och brösten samt koka allting efter varje kontakt med hans mun eller mina bröst + tvätta allting dagligen i 60 grader. Vill undvika läkemedel om det går, speciellt på honom som är så liten. Är dock så jäkla segt att hålla på med allt, speciellt att springa ner och koka allt på natten när han ammar 3-4 ggr. :crazy: Har även fått UVI-känning så undrar vad som händer med mitt immunförsvar egentligen. All stress och missade måltider senaste veckan kanske ställde till det lite.

Jag fick svamp men inte Vidar. Kokade napparna och smörjde mina vårtor med cortimyk morgon o kväll. Försvann fort

Jag fick svamp men inte Vidar. Kokade napparna och smörjde mina vårtor med cortimyk morgon o kväll. Försvann fort

Härligt att höra! Cortimyk, är det receptfritt?

Jag inser att jag tagit alldeles för dålig hand om min stackars kropp den senaste veckan och prioriterat jobb alldeles för högt. Har blivit att jag jobbat heltid under stor stress och sen bebis uppepå det, lite sömn och alldeles för lite mat. Nu har urinvägsinfektionen skenat, jag kissar blod, har riktigt ont och har feber. Ändå överväger jag om jag inte kan åka in och jobba 5 h som det är tänkt imorgon.. inte bra. Blir både lite arg och lite rädd när jag inser vad jag är beredd att offra för jobbet. Känner dock att jag verkligen måste bromsa nu för jag tänker att kroppen verkligen behöver vila maximalt om den ska orka med att producera mjölk också när den mår såhär. Tur att jag har en bror som är läkare för nu räknar jag ner timmarna tills apoteket öppnar... inte kan jag sova heller för att det svider och moler så hemskt. :cry:

Härligt att höra! Cortimyk, är det receptfritt?

Jag inser att jag tagit alldeles för dålig hand om min stackars kropp den senaste veckan och prioriterat jobb alldeles för högt. Har blivit att jag jobbat heltid under stor stress och sen bebis uppepå det, lite sömn och alldeles för lite mat. Nu har urinvägsinfektionen skenat, jag kissar blod, har riktigt ont och har feber. Ändå överväger jag om jag inte kan åka in och jobba 5 h som det är tänkt imorgon.. inte bra. Blir både lite arg och lite rädd när jag inser vad jag är beredd att offra för jobbet. Känner dock att jag verkligen måste bromsa nu för jag tänker att kroppen verkligen behöver vila maximalt om den ska orka med att producera mjölk också när den mår såhär. Tur att jag har en bror som är läkare för nu räknar jag ner timmarna tills apoteket öppnar... inte kan jag sova heller för att det svider och moler så hemskt. :cry:

Var rädd om dig. Akta så det inte går upp till njurarna. Även om det är skönt och bra att komma iväg och jobba så vinner ingen på det om du stressar sönder.
Det kommer även stressa situationen som är hemma.
En glad och välmående förälder ger en glad och välmående bebis. Bebis känner oxå av om vi föräldrar inte mår bra.

Ta hand om dig!

Här knallar det på. Jag jobbar 1-2 pass i veckan, lite vad vi känner fungerar. Kommande helg ska jag till Stockholm för riksstämma med diabetesföreningen och jag har lite ångest över det. Jag är borta fredag-söndag. Aldrig vart borta från båda barnen ens en natt än. Men vet att de är i goda händer hos sin pappa.

R sover, äter och växer. Hon har börjat gripa tag i saker framför sig. Nu har vi haft en mysmorgon i sängen.
C0BA3462-135B-4EC5-AFBB-A559E5263B01.webp

Var rädd om dig. Akta så det inte går upp till njurarna. Även om det är skönt och bra att komma iväg och jobba så vinner ingen på det om du stressar sönder.
Det kommer även stressa situationen som är hemma.
En glad och välmående förälder ger en glad och välmående bebis. Bebis känner oxå av om vi föräldrar inte mår bra.

Ta hand om dig!

Tack snälla! :heart Just nu håller jag på att gå sönder av dåligt samvete gentemot John då även han kommer få i sig antibiotika genom bröstmjölken och det känns så onödigt och dumt när jag hade kunnat undvika det genom att bara ta hand om mig själv lite bättre. Inser dock att nu är vi där vi är och inget blir bättre av att gräva ner sig i skuldkänslor. :crazy:

Tack snälla! :heart Just nu håller jag på att gå sönder av dåligt samvete gentemot John då även han kommer få i sig antibiotika genom bröstmjölken och det känns så onödigt och dumt när jag hade kunnat undvika det genom att bara ta hand om mig själv lite bättre. Inser dock att nu är vi där vi är och inget blir bättre av att gräva ner sig i skuldkänslor. :crazy:

Det är bara att göra det bästa av det. Nu vet du vad som hände och nu ska du vårda dig själv så händer det inte igen.
Alla lär vi oss under tiden, på ett eller annat sätt.
Som du säger, det som hänt har hänt. Det är bara att acceptera och gå vidare.
Du slutar inte vara dig själv bara för att du har bebis. Däremot få man kompromissa lite mer och saker tar längre tid. Men du är lika viktig som John. :heart

Vad är det man säger? Upp på hästen igen, när du fallit.. Eller något sådant :p

Det kommer bli hur bra som helst. Stress är dock farligt. Det kan ställa till så mycket.

Det är bara att göra det bästa av det. Nu vet du vad som hände och nu ska du vårda dig själv så händer det inte igen.
Alla lär vi oss under tiden, på ett eller annat sätt.
Som du säger, det som hänt har hänt. Det är bara att acceptera och gå vidare.
Du slutar inte vara dig själv bara för att du har bebis. Däremot få man kompromissa lite mer och saker tar längre tid. Men du är lika viktig som John. :heart

Vad är det man säger? Upp på hästen igen, när du fallit.. Eller något sådant :p

Det kommer bli hur bra som helst. Stress är dock farligt. Det kan ställa till så mycket.

:heart:heart:heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg