Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är så olika med skrik från varje dag och vissa perioder tycker jag... just nu verkar det vara en lite kinkig period. I början skrek hon ju aldrig och var lättsövd.

Men det här med att sova dagtid verkar hon fortfarande kämpa emot ganska ofta och då blir det en del skrik innan hon ger sig. Så är det väl minst en gång varje dag iaf.

Sen nu när hon håller på med tummen blir det en del skrik när hon tappat den eller inte får in nån leksak i munnen som hon vill, men det är sällan det är panikskrik eller skrikfest (som idag) oftast är det småskrikande. Det kan eskalera dock, typ i bilen och sådär... Blir så påverkad själv när hon gråt skriker, alltså när det faktiskt kommer tårar också.. i början grät jag med då :p

Förresten så plockade jag fram sommarpyjamasarna i helgen. Hon var som en korv i stl 68 så nu har hon de som var 74/80:eek:
Det går så fort:nailbiting:

Inser att jag uttryckt mig otydligt. Han har inga åsikter på att jag inte hinner mer när jag är hemma (jag hinner ju dessutom jobba 50 % så det är verkligen ingen som ifrågasätter om jag inte skulle kunna hinna mer på dagarna) utan han tycker att det är jobbigt att HAN inte hinner mer när han har bebis. Skulle vara tydligare och inte skrivit ”man”. 😊 sen tror inte jag heller att man kan skämma bort en bebis med närhet och den forskning jag läst har talat för detsamma, men det verkar vara en väldigt vanlig uppfattning att man kan det!
Då förstår jag.
Han får väl öva på att stressa ner lite;)

För att spåna vidare på det här för jag har märkt att det är så olika: jag vill ju inte bara vara med mina barn när jag måste och de behöver mig. Jag vill få lov att njuta av dem när de är tillfreds och harmoniska, det är liksom återbetalningen för allt det tunga. Med andra ord fastnar jag oftast hos dem båda även om det är stunder när jag kan lämna och pyssla med något eget.
Sen ser ju mitt hem ut därefter men det bekommer mig inte:D:p

Förresten så plockade jag fram sommarpyjamasarna i helgen. Hon var som en korv i stl 68 så nu har hon de som var 74/80:eek:
Det går så fort:nailbiting:

Fort och långsamt samtidigt, tycker jag!

Min tidsuppfattning är helt snurrig, märker jag. Å ena sidan kan en dag ibland vara lång som en evighet, å andra sidan bokade jag just simskola till de stora barnen till höstterminen (=snart) och insåg då att till dess är det inte alls omöjligt att lilla A skulle kunna uppskatta att plaska i babypoolen under tiden :eek:. Samtidigt är han bara två månader nu vilket förvirrar mig eftersom jag knappt alls kan minnas att jag någonsin varit gravid :D (utom när jag gör något så förödmjukande som att försöka mig på fysiska ansträngningar utöver vad jag normalt gör till vardags :mad ):

Vidar skriker inte särskilt ofta. Är väl typ om han är trött o tappar nappen eller vill ha bröstet istället för nappen. Lyckas oftast parera det = väldigt lite skrik.

Idag var vi inne en spontan vända på BVC då Vidars navelgranulom inte blir mindre trots fyra lapiseringar så på måndag ska vi till barnmottagningen. Får se vad de säger om det.

Hoppas ni får bra hjälp på barnmottagningen!

Det där med skrik osv. Hos oss existerar inget småskrik :angel: Det går från 0-100 direkt med panikskrik och genomsvettig bebis som följd. Så här plockas det upp på en gång om hon börjar pipa. Ibland går det inte, om man t ex sitter i bilen, fy vad hjärtskärande och jobbigt det är. Hon lär ju inte få några bestående men av att skrika några minuter, och jag finns ju där hela tiden och försöker prata lugnande osv. Men jag mår sjukt dåligt av det!

Jag mår också fysiskt dåligt att eskalerat bebisskrik, svettas som bara den...

Annars är lilla A som @Cattaflajna besktiver, skrikfrekvensen varierar mellan dagar/perioder. Han går rätt fort från missnöjda rop till normalgråt, men mer sällan vidare till illvrål på ta-i-till-hela-bebisen-är-röd-som-en-liten-kokt-kräfta-nivån. Mest gråter han när han börjar bli trött, men också rätt ofta om han vaknar till när han sover - en del av hans sovstunder kräver rätt idogt guppande... helst samtidigt som jag ska äta eller laga mat :meh:. Men vanligen gråter han väldigt kort, speciellt i vaket tillstånd. Säg då att han gråter 2-15 (?) gånger om dagen. (Vad svårt det var att uppskatta - men räknar jag en dålig dag med gråt när det är dags att lämna + hämta blir det 2, några gråt under sömn på promenaden 4, samma sak under sömn på eftermiddagen hemma 4-5, gråt för att säga att han inte längre vill ligga där han blivit lagd 2... så typ!)

Lite gulligt är att han oftast jätteförtjust av att ligga och snacka med någon av brorsorna/ligga i deras famn, men då är det som att han glömmer att känna efter om han t.ex. börjar bli trött så när han väl märker det går han från glad till ledsen på nolltid.

Nej vissa tänker sig verkligen inte för innan de pratar...
Men sen är det inte lätt att vara förälder till mig när man bara ses 2-3 gånger per år. Jag hinner ju bygga upp mycket som ska ut :rofl:

Jag har nog aldrig reflekterat så mycket över min barndom och mina egna föräldrars val som nu. Det är väldigt intressant för jag ser saker och ting i nytt ljus!

:D - bor ni långt ifrån varandra eller är det av andra skäl som ni träffas så pass sällan?

Vad intressant! Den av mina föräldrar som jag har kontakt med minns jag som en riktig föräldrafantom från min barndom även om det är en övergripande känsla som jag har svårt att förankra i mer än enstaka exempel (som jag minns), hen är fin med (och omtyckt av) mina barn också men jag kan definitivt se att jag levt ett annat liv (och i en annan tid) än hen som resulterat i att vi har en del olika uppfattningar. Eller om det är att relationen barn-förälder respektive barnbarn-mor/farförälder ser olika ut? Intressant det med!

Här verkar det som om det gråts mer än hos vissa av er andra, men jag räknar ändå inte G som ett särskilt gråtigt barn. Han är nog i mitten av normalskalan :p Det är jättesvårt att uppskatta hur mycket dock. Säg 3-10 ggr per dag? Inte alltid med tårar, men med gnäll och missnöje. Varar oftast 1-10 minuter. Längre ibland, främst om han är ensam med sin pappa tyvärr.

Vet inte om det är värmen, misstänker ju även fas... men hon känns gnälligare - främst för hon vill vara i famnen hela tiden och vem orkar bära runt på 7kg hela dagen :eek:

Helt fantastiskt dock - hon låg i sängen efter att ha ammat och var helt fascinerad av mönstret på kudden (hon var trött men kunde inte somna, som vanligt dagtid..) höll på med sina fingrar å va rätt nöjd ändå. Så började jag dammsuga (i samma rum dessutom!!!) och hon somnade direkt :eek::rofl: det måste jag testa fler gånger om det nu var dammsugandet som hjälpte! Ska ju även finnas nån app med sånt ljud? Kanske borde testa den

Vet inte om det är värmen, misstänker ju även fas... men hon känns gnälligare - främst för hon vill vara i famnen hela tiden och vem orkar bära runt på 7kg hela dagen :eek:

Know the feeling, fick äntligen hem en bärsele igår så ska försöka använda den om herrn går med på det, hittills kommer han på att han är "fast" och blir arg :grin:

Värmen har kommit hit upp oxå och märker att han lätt blir varm och svettas endel så nojar över att han ska bli uttorkad :nailbiting:

Know the feeling, fick äntligen hem en bärsele igår så ska försöka använda den om herrn går med på det, hittills kommer han på att han är "fast" och blir arg :grin:

Värmen har kommit hit upp oxå och märker att han lätt blir varm och svettas endel så nojar över att han ska bli uttorkad :nailbiting:

Selen funkar inte här just nu, det blir alldeles för varmt.. går att ha henne i tills hon somnar men sen blir det för varmt, nackdelen är ju att hon är så svår att flytta utan att vakna också.

Märkt att hon svettats en del här med, och vill gärna bara amma korta stunder under dagen (släcker väl törst skulle jag gissa) En får räkna med lite extra amning när det är varmt antar jag :)

Märkt att hon svettats en del här med, och vill gärna bara amma korta stunder under dagen (släcker väl törst skulle jag gissa) En får räkna med lite extra amning när det är varmt antar jag :)

Ja, här får han ju ersättning men blir små slurkar typ hela tiden, tur vi har maskinen :up:

Vi har AC i sovrummet så den håller ju ner temperaturen men jag är ändå lite nojig över att han ska bli sjuk eller något för den står och blåser i samma rum, även om det inte är rätt på

Ja, här får han ju ersättning men blir små slurkar typ hela tiden, tur vi har maskinen :up:

Vi har AC i sovrummet så den håller ju ner temperaturen men jag är ändå lite nojig över att han ska bli sjuk eller något för den står och blåser i samma rum, även om det inte är rätt på

Skönt med AC! solen går runt lägenheten så på morgon/förmiddag är det varmt i sovrummet och eftermiddag/kväll så är solen på andra sidan och då varmt i vardagsrummet, så jag försöker hålla henne i det rum som är svalast. Idag plockade jag upp fläkten från förrådet också, mest för egen del.

Men är det absolut nej att det blåser på de små? Inte direkt på, men tänker om det sveper förbi liksom :confused:

Skönt med AC! solen går runt lägenheten så på morgon/förmiddag är det varmt i sovrummet och eftermiddag/kväll så är solen på andra sidan och då varmt i vardagsrummet, så jag försöker hålla henne i det rum som är svalast. Idag plockade jag upp fläkten från förrådet också, mest för egen del.

Men är det absolut nej att det blåser på de små? Inte direkt på, men tänker om det sveper förbi liksom :confused:

Ingen aning, jag blir nog mest nojig för att jag är så känslig för blåst :angel:

Det är galet skönt, egentligen är det luftvärmepumpar men funkar prima att ställa in på att kyla istället, är mest det vi använder de till för de är nog de billigaste som tidigare ägare hittade så är det kallare än typ -15 eller nå sånt så är dom rätt värdelösa :crazy:

Vi har rätt jobbig övervåning ur värmesynpunkt, lägre takhöjd + snedtak och såklart har vi fönster på 3 av 4 väggar i sovrummet så värms upp sjukt fort så fort det blir lite varmt ute

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix