Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är det där ”livet” som @Positron pratade om tidigare som tar upp en massa dyrbar tid som man hade kunnat använda till att surfa! ;)

Men jag måste lägga till att jag njuter typ varje dag av att inte vara sådär vansinnigt trött som jag var typ hela graviditeten längre, och jag har långa listor på saker som jag vill göra nu - småprojekt i huset och sådär. Tyvärr gör kombinationen kroppskontakt med bebis typ 20+ h/dygn, hushållsbestyr, ytterligare barn samt ideella engagemang att listorna betas av låååångsamt.
Man får vara nöjd med de små stegen framåt! Jag har tex målat vår skafferidörr den här helgen, första som blev målat sen kotten föddes! Nu bara typ halva köket kvar..

Dessutom har tunnelväxthusstommen hamnat på rätt plats. Återstår bara att fylla odlingslådorna (och dessförinnan beställa hem ett lass jord), fixa underlaget och få på duken. Och sen typ hundra andra projekt :)

Jag delar säng med en sprattelbebis. Hon drar igång strax efter midnatt och håller på till 4-5. Och då är det inte många minuter innan man blir uppjagad av någon annan i det här huset...
Försöker man flytta sig bort från henne för att inte störas av gymnastikövningarna så vaknar hon:banghead:

Det har hållt på i en vecka nu. Det borde gå över snart för min erfarenhet säger att faserna är korta när de är så här små:p
Kotten sprattlar massor i perioder, en vecka sprattel och en vecka fridfull, typ :p
Inatt sov han jätteoroligt och kändes som jag inte gjorde annat än att stoppa in nappen :meh: Tillslut började han se hungrig ut så stoppade in nappen igen och gick för att fixa flaskan. När jag kom tillbaka låg han fridfullt och blickstilla för första gången på 2-3 timmar, och sov sen ytterligare en halvtimme innan han vaknade för att äta :rofl: Flaskmatandets ironi, eller, varför vi vaskar så många flaskor :p

Man får vara nöjd med de små stegen framåt! Jag har tex målat vår skafferidörr den här helgen, första som blev målat sen kotten föddes! Nu bara typ halva köket kvar..

Dessutom har tunnelväxthusstommen hamnat på rätt plats. Återstår bara att fylla odlingslådorna (och dessförinnan beställa hem ett lass jord), fixa underlaget och få på duken. Och sen typ hundra andra projekt :)

Ja, det är små små steg... jag har hållit på att städa/rensa vårt pysselskåp i säkert sex veckor vid det här laget - med slutmålet att det ska slängas ut och ersättas med hyllor så att vi kan flytta pysselbordet i rummet och så att jag kan få en ”arbetsplats”. Känns som att det kommer ta typ sex veckor till innan jag börjar se slutet på det projektet :rofl:.

Varför ändrar sig bebisar så fort man tror sig att man begripit sig på dem? Lilla A har under någon dryg veckas tid gått och lagt sig vid 18.30-19.30, ammat och sedan somnat ganska precis vid 21, ofta ned en vsknperiod mitt i där han kunnat haft ett kvällssnack med femåringen medan jag kunnat ha detsamma med åttaåringen. Sedan vid 21 har jag faktiskt kunnat gå upp och vara uppe utan bebis ett tag :banana: för att sedan kunna gå och lägga mig och sova i egenvald ställning under början av natten :bump:

... tja, tills ikväll då, för här ligger jag :cautious:

:D
Vi har väldigt gott om ekorrar här i år, det är väl vad jag får ta till ;)

Jag får väl ta till svanarna här då ;) ...som har blivit väldigt närgångna eftersom en gammal tant här matar dem. Häromdan flydde jag med barnvagnen från dem :p pausa vid en bänk för att lillan somnat och oftast vaknar om jag försöker bära upp liggdelen så tänkte sitta kvar i solen ute men då kom svanarna, som för övrigt är väldigt vackra men ser arga ut när de kommer nära... eller så var det mammahjärtat som tyckte bara :rofl:

Hur tänker ni andra med alvedon vid vaccination, ni som haft anledning att fundera? Har läst mig till att det ju inte bör ges förebyggande, men vad är anledning nog att ge? Bara feber eller att liten har ont och gråter?

Jag gav John när han hade feber efter vaccineringen trots att han inte verkade lida av det just då men jag tänkte att feber inte är bra för så små så jag ville lindra. Tänker att han inte heller kan kommunicera lika bra som en vuxen eller ett större barn så jag är på din linje! :)

En tycker ju att ungen kunde sova lite längre stund när han nu gick upp kl 6 imorse... Har gått 2 promenader på totalt 8km hittills i sövningssyfte och inte ens halvvägs genom dagen än. :arghh: Och grinig bebis däremellan eftersom han bara sover en halvtimme i stöten.

Här var det Bvc idag, lillskruttan väger redan 8,6 kg. Inte konstigt det börjar bli tungt att bära. Inte många kilo ifrån storebror nu...
Andra vaccinationen idag med. Sist fick hon inga biverkningar, hoppas hon slipper nu med.
Angående diskussionen kring alvedon så ger vi om barnet är allmänpåverkat. Lite feber men fortfarande pigg och glad, då ger jag inte.

3 månaders vaccin här idag. Pappan var med och fick hålla henne när sköterskorna stack henne, jag kände mig lite för blödig. Hon skrek väl i någon minut, men lugnade sig snabbt och sedan dess har hon varit lika solig som vanligt. Hur många timmar efter vaccinet brukar ev feber dyka upp? Hade era små några andra symptom som ni kopplar till vaccinet?

Just det, lillan vägde 6330 gram och var 61 cm lång, om nu någon för statistik över trådens bebisar :D

3 månaders vaccin här idag. Pappan var med och fick hålla henne när sköterskorna stack henne, jag kände mig lite för blödig. Hon skrek väl i någon minut, men lugnade sig snabbt och sedan dess har hon varit lika solig som vanligt. Hur många timmar efter vaccinet brukar ev feber dyka upp? Hade era små några andra symptom som ni kopplar till vaccinet?

Just det, lillan vägde 6330 gram och var 61 cm lång, om nu någon för statistik över trådens bebisar :D
Vi ska också precis iväg för att vaccineras. Lite nervöst! Främst för hur han ska må efteråt.

Nästa vecka är första föräldraträffen via BVC och jag är lite nervös, jag är alltid sjukt skeptisk då jag inte vet på förhand vad man ska göra, hade gärna haft en lista på vad som kommer göras och tas upp i förhand så jag slipper fundera allt för mycket :cautious:

Inatt vaknade hon bara för att äta en gång och det var först vid 5 tiden :eek::D jag vaknade dock redan vid 4 för att brösten var så spända så det inte gick att sova, fick gå upp och pumpa.. Ska tilläggas att hon sov i nestet i sin säng också fram till 5 :love: vi båda var väldigt trötta, så skönt att jag fick sova ensam med då även om jag älskar att samsova med henne. Vi tog sovmorgon till 9 :up:

Och hittills har dagen rullat på bra, sovstunder på 1h och annars är hon vaken ungefär 2h emellan :)

Lite skrik som lät som när han fick sprutorna och så att han sov mer eller mindre hela dagen.. annars märkte vi inget :)

Jag delar säng med en sprattelbebis. Hon drar igång strax efter midnatt och håller på till 4-5. Och då är det inte många minuter innan man blir uppjagad av någon annan i det här huset...
Försöker man flytta sig bort från henne för att inte störas av gymnastikövningarna så vaknar hon:banghead:

Det har hållt på i en vecka nu. Det borde gå över snart för min erfarenhet säger att faserna är korta när de är så här små:p

Känns igen! Jag brukar lägga min tempurkudde bredvid henne för att lura henne att jag är kvar, innan jag smyger mig bort för att lägga mig tvärs över fotändan. :p

Lilla pratkvarnen här har fått spendera dagen med sin far, jag har jobbat 12h pass idag :) skönt med lite ”egentid” sen är detta passet som att ha jour så kunde jobba hemifrån och bara åka iväg när det behövs, tog dock friheten att luncha och hänga lite med kollegorna med. Fick de hemma lite egentid tillsammans också.

Lillan blev ju 12 veckor idag också :eek: galet! 3 månader redan till helgen, läste nåt om att de inte räknas som nyfödda längre nu efter 12 veckor!

Hon har hur som helst blivit en riktig liten tumbebis, tummen i munnen i princip hela dagen idag. Inte velat sova riktigt men nu somna hon precis med tummen i munnen såklart :p ..av sig själv i nestet så antar att tummen är bra till nåt! Annars vet jag inte vad jag ska tycka om det, får se om det håller i sig. Någon annan med tumme barn eller som haft innan?

Är det dåligt med tummen när de är så små? Lilla F stoppar mest in knogarna i munnen och smaskar.

Imponerad av alla som har projekt igång. Jag fasar för flytten om 1 månad och var så dum att jag bjudit in till namngivningskalas 1 månad därefter hemma hos oss. Har dessutom många bekanta och vänner jag vill träffa och känner mig lite trasig inombords ibland, förmodligen pga stress.

För oss kom febern vid 19 och han fick sprutan tidig eftermiddag. Så ganska långt efter. :) Märkte inte så mycket av den där tröttheten alla pratade om dock.

Sista gången jag äter wasabinötter medan jag ammar, två av två gånger har lilla F haft ont i magen dagen efter. Vissa säger att sådant inte passerar genom bröstmjölken men jag vill inte chansa en tredje gång.

För mig är frånvaron här en kombination av mycket på jobbet och en bebis som är vaken allt mer och dom stunder han inte är vaken vill han prompt ligga på mig. Idag kände jag verkligen att det var en fars här hemma. Bebisen skrek så fort jag försökte lägga ifrån mig honom så med honom i famnen, två bröst som sprutade och blötte ner både mig, bebis och golvet och telefonen med vårt fackombud i örat och datorn i knäet för att försökte jag förbereda inför fackförhandling imorgon. Mammalivet alltså! :rofl:

John fyllde 3 månader igår och firade det med att vända sig för första gången. Igår fick han dock inte helt med den understa armen (han vänder sig bara från rygg - till sida - till mage, inte från mage till rygg som jag förstått är vanligare att börja med?) men idag har han gjort två klockrena vändningar. :) Vi var också på Aquaria med John, det är första gången han är ute bland mycket folk. Han tyckte att det var intressant med fiskarna en stund, sen tvärdäckade han. :p Vi hann också med att amma i "regnskogen", det var inga problem. Första gången jag ammar offentligt så skönt att det fungerade. :)

Imponerad av alla som har projekt igång. Jag fasar för flytten om 1 månad och var så dum att jag bjudit in till namngivningskalas 1 månad därefter hemma hos oss. Har dessutom många bekanta och vänner jag vill träffa och känner mig lite trasig inombords ibland, förmodligen pga stress.

:heart
Det låter tufft med flytt, så omfattande är verkligen inte mina ”projekt” - en flytt skulle med dagens tempo ta minst några år :rofl:. Men tur att ni är två i alla fall, hoppas ni kan ta hjälp också?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 862
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix