Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick precis reda på att en mammavän till mig har fått en dotter med en sällsynt sjukdom. :cry: Visste att de låg inlagda ett tag efter förlossningen och fick mata med sond men nu har de en diagnos. Som vuxen verkar man dock hyfsat problemfri avseende det om man klarar sig utan komplikationer som barn.

Jag avskyr när folk ställer in saker för att de prioriterat annorlunda, så dålig stil! Tycker du ska trösta dig med äppelkaka. :p
Det blev som tur var lyckat tillslut ändå, ett par kom förbi, lite sent, men det visste vi sen innan. Så vi har grillat korv och ätit äppelkaka och rullat varsin barnvagn. Kotten var sur hela sin vakna tid pga för lite uppmärksamhet, typ :D

Inatt hade vi fyra uppvak istället för två... 21, 00, 02 och 05, jämfört med 01 och 04. Sov oroligt däremellan gjorde han också. Skulle tro att det är utvecklingssprånget i kombination med tillväxtperiod som gör att han vill äta mer. Tack och lov fick vi sovmorgon till åtta!

Tycker det är lugnt i tråden, kan det vara våra bebisar som börjat kräva mer uppmärksamhet? :D Hur går det för er andra? :)

Inatt hade vi fyra uppvak istället för två... 21, 00, 02 och 05, jämfört med 01 och 04. Sov oroligt däremellan gjorde han också. Skulle tro att det är utvecklingssprånget i kombination med tillväxtperiod som gör att han vill äta mer. Tack och lov fick vi sovmorgon till åtta!

Tycker det är lugnt i tråden, kan det vara våra bebisar som börjat kräva mer uppmärksamhet? :D Hur går det för er andra? :)

Jag har fullt upp mest hela tiden. En 2.5åring och en 12v tar på krafterna. :p

Men idag fyller vi 3 månader och det firas genom att gratta både mormor och farmor på födelsedagen (i vår släkt fyller alla år samtidigt :D)
Annars försöker vi nu sätta oss upp själva. Speciellt i babysitter eller babyskyddet :banghead:

6A471D53-08F8-42A8-BBDD-4F93C75B7E65.webp

En kombination av mer krävande bebis här samt att jag börjat hitta på mer saker på dagarna :) (och att Bukefalos blev, om möjligt, ännu krångligare att skriva inlägg i från ipaden efter senaste uppdateringen)

Jag tror att vi märker av något utvecklingssprång här också, men det är ganska diffust och har i så fall hållit på i ett par veckor. Vissa dagar är inga problem, andra dagar är han mer irriterad och vaknar ofta missnöjd. Kan bli övertrött till kvällen så att kanppt något fungerar som tröst. Blivit svårare att söva då, även om det mer handlar om 15-30 min missnöjd bebis mot 5-10 minutier tidigare. Men mest av allt är han trots allt en glad bebis som glatt babblar på och som är nyfiken på allt nytt :love: Han är världens goaste :love:

Han fick en släng av vår förkylning men klarade sig med lite hosta och snuva, dock utan att bli helt täppt. I samband med det började han sova bättre (3-5 h-pass i början av natten, 2 h-pass framåt morgonen), men det var nog bara för att han blev trött av förkylningen för nu är han tillbaka i sina tidigare sovmönster (2-3 h-pass i början av natten, 1 h-pass framåt morgonen).

Jag har min första paus sedan kl 04.45 nu. Så går det:arghh:
Ensam med båda barnen hela dagen och alla är sådär trötta och medtagna efter helgens sjukdom. Skillnaden mellan barn och vuxen i det tillståndet är att vuxen är upplagd för mys i soffan och barn blir extra tålamodsprövande.

Jag har min första paus sedan kl 04.45 nu. Så går det:arghh:
Ensam med båda barnen hela dagen och alla är sådär trötta och medtagna efter helgens sjukdom. Skillnaden mellan barn och vuxen i det tillståndet är att vuxen är upplagd för mys i soffan och barn blir extra tålamodsprövande.
Hu så intensivt det låter! :eek: taskigt av barnen att inte vilja mysa i soffan dock! :D:p Hoppas det lugnar ner sig för dig!

Nu är vi i den situationen jag varit rädd för. I kottens kvällsoro kom tillbaka ikväll, från en bebis som jollrade sig igenom kvällsbadet och satt en stund med oss i soffan, till hysteriskt skrikande, tröstlös bebis 10 minuter senare...

Senast det var såhär, för någon månad sen, löste vi det ju genom att släcka ner hela huset och gå i trappan tills han somnade. Nu är det ljust om kvällarna och mörknar först 1,5 timme efter hans läggtid :crazy: Nu blev han tillslut lugnare av att sambon höll honom tätt tätt intill sig, men han har inte somnat än...

Bävar för hur kvällarna ska bli om han fortsätter likadant framöver. Det här utvecklingssprånget ser dessutom ut att bli rejält långt enligt wonder weeks...

Nu är vi i den situationen jag varit rädd för. I kottens kvällsoro kom tillbaka ikväll, från en bebis som jollrade sig igenom kvällsbadet och satt en stund med oss i soffan, till hysteriskt skrikande, tröstlös bebis 10 minuter senare...

Senast det var såhär, för någon månad sen, löste vi det ju genom att släcka ner hela huset och gå i trappan tills han somnade. Nu är det ljust om kvällarna och mörknar först 1,5 timme efter hans läggtid :crazy: Nu blev han tillslut lugnare av att sambon höll honom tätt tätt intill sig, men han har inte somnat än...

Bävar för hur kvällarna ska bli om han fortsätter likadant framöver. Det här utvecklingssprånget ser dessutom ut att bli rejält långt enligt wonder weeks...
Åh, det är så tufft innan man hittar de där knepen som funkar! Det måste jag säga att jag upplever som en stor fördel med barn nr 2, då har man redan en samling trix att ta till.
Jag vet att man måste hitta sina egna som funkar för en själv så det är väl rätt onödigt att jag försöker komma med några tips.
Men massor av pepp får du från mig! Det kommer att bli bättre och då kommer denna perioden kännas avlägsen!

(Jag kan bjuda på en anekdot från en lååång period där jag i vårt trånga, trånga kök i förra boendet stod och vaggade en niokilos-klump i famnen för att den skulle komma till ro för att somna på förmiddgarna. Jag minns att jag alltid lyssnade på samma radioprogram och stirrade på ugnsklockan för jag visste att det aldrig tog mer än 20 minuter men redan efter 7 min hade jag mjölksyra i armarna pga den knepiga positionen jag var tvungen att hålla honom i för att han skulle vara nöjd.
Och nu när jag skriver det känns det så fjuttigt men där och då var det ren och skär ångest, dag ut och dag in.)

Åh, det är så tufft innan man hittar de där knepen som funkar! Det måste jag säga att jag upplever som en stor fördel med barn nr 2, då har man redan en samling trix att ta till.
Jag vet att man måste hitta sina egna som funkar för en själv så det är väl rätt onödigt att jag försöker komma med några tips.
Men massor av pepp får du från mig! Det kommer att bli bättre och då kommer denna perioden kännas avlägsen!

(Jag kan bjuda på en anekdot från en lååång period där jag i vårt trånga, trånga kök i förra boendet stod och vaggade en niokilos-klump i famnen för att den skulle komma till ro för att somna på förmiddgarna. Jag minns att jag alltid lyssnade på samma radioprogram och stirrade på ugnsklockan för jag visste att det aldrig tog mer än 20 minuter men redan efter 7 min hade jag mjölksyra i armarna pga den knepiga positionen jag var tvungen att hålla honom i för att han skulle vara nöjd.
Och nu när jag skriver det känns det så fjuttigt men där och då var det ren och skär ångest, dag ut och dag in.)
Jag känner igen mig i det där med att vagga bebis som behöver komma till ro... förutom att jag mer eller mindre ju gav upp det där när han passerade 5kg och nu nästan alltid går ut i vagn eller sele och sover istället... Men dessförinnan hade jag ångest varje dag och kände mig mer som en sömnvakt än mamma... (fast när vi är iväg på tex öppna förskolan åker vaggningen fram igen, tycker 6 kg räcker mer än väl för mjölksyran!)

Men tack för pepp! Vet ju att det mesta känns futtigt när en väl är igenom det. Mycket av det jag tyckte var så jobbigt i början kan jag knappt begripa längre, så det är ändå en tröst. Antar att vi helt enkelt har en bebis som känner av sina språng väldigt väl. Baksidan av att han fattar fort och utvecklas snabbt...

Lilla pratkvarnen här har fått spendera dagen med sin far, jag har jobbat 12h pass idag :) skönt med lite ”egentid” sen är detta passet som att ha jour så kunde jobba hemifrån och bara åka iväg när det behövs, tog dock friheten att luncha och hänga lite med kollegorna med. Fick de hemma lite egentid tillsammans också.

Lillan blev ju 12 veckor idag också :eek: galet! 3 månader redan till helgen, läste nåt om att de inte räknas som nyfödda längre nu efter 12 veckor!

Hon har hur som helst blivit en riktig liten tumbebis, tummen i munnen i princip hela dagen idag. Inte velat sova riktigt men nu somna hon precis med tummen i munnen såklart :p ..av sig själv i nestet så antar att tummen är bra till nåt! Annars vet jag inte vad jag ska tycka om det, får se om det håller i sig. Någon annan med tumme barn eller som haft innan?

Senast ändrad:
Jag överlevde i alla fall!
Tyvärr har jag inte fått den mysiga sortens barn:down: däremot skulle de båda två kunna jobba på cirkus:D (höll på att hyra ut dem via blocket när det var som värst idag:grin:)

Hyra ut låter ändå milt jämfört med att sälja :);)

(Jag skulle i och för sig aldrig säga ”sälja” själv, även om det förstås inte är allvarligt menat så tycker jag att det låter illa. Har dock eventuellt tänkt tanken någon gång :angel:. Eller att bara släppa allt och gå ut genom dörren...)

Skönt att du klarat av dagen till slut! :heart

Lilla pratkvarnen här har fått spendera dagen med sin far, jag har jobbat 12h pass idag :) skönt med lite ”egentid” sen är detta passet som att ha jour så kunde jobba hemifrån och bara åka iväg när det behövs, tog dock friheten att luncha och hänga lite med kollegorna med. Fick de hemma lite egentid tillsammans också.

Lillan blev ju 12 veckor idag också :eek: galet! 3 månader redan till helgen, läste nåt om att de inte räknas som nyfödda längre nu efter 12 veckor!

Hon har hur som helst blivit en riktig liten tumbebis, tummen i munnen i princip hela dagen idag. Inte velat sova riktigt men nu somna hon precis med tummen i munnen såklart :p ..av sig själv i nestet så antar att tummen är bra till nåt! Annars vet jag inte vad jag ska tycka om det, får se om det håller i sig. Någon annan med tumme barn eller som haft innan?

Grattis på tolvveckorsdagen! Här firar vi åtta veckor idag :)

(Jag skulle i och för sig aldrig säga ”sälja” själv, även om det förstås inte är allvarligt menat så tycker jag att det låter illa. Har dock eventuellt tänkt tanken någon gång :angel:. Eller att bara släppa allt och gå ut genom dörren...)

Jag håller med om att det tar emot att säga sälja. Därav hyra ut och då i form av cirkusunderhållning:D

Men dom är så fina när dom sover så dom måste ju vara hemma till kl 19 varje kväll:heart

Jag kan ha hotat med att sätta ut ungen till räven nångång :angel: Varg har vi inte, så det var det värsta jag kunde komma på :D

Det är det där ”livet” som @Positron pratade om tidigare som tar upp en massa dyrbar tid som man hade kunnat använda till att surfa! ;)

Men jag måste lägga till att jag njuter typ varje dag av att inte vara sådär vansinnigt trött som jag var typ hela graviditeten längre, och jag har långa listor på saker som jag vill göra nu - småprojekt i huset och sådär. Tyvärr gör kombinationen kroppskontakt med bebis typ 20+ h/dygn, hushållsbestyr, ytterligare barn samt ideella engagemang att listorna betas av låååångsamt.

Jag delar säng med en sprattelbebis. Hon drar igång strax efter midnatt och håller på till 4-5. Och då är det inte många minuter innan man blir uppjagad av någon annan i det här huset...
Försöker man flytta sig bort från henne för att inte störas av gymnastikövningarna så vaknar hon:banghead:

Det har hållt på i en vecka nu. Det borde gå över snart för min erfarenhet säger att faserna är korta när de är så här små:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 858
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka