Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här håller jag på att bli smått tokig på hur mammig lilla F är. Min man kan inte avlasta mig på morgonen längre då det bara är jag som duger, så det blir inte mycket sömn här. Nätterna tar jag också då min man inte kan somna om som jag kan. Så trött på den här perioden nu och hoppas den går över snart!

Kvällsoron har dock varit bättre de senaste 2 kvällarna. Räckt med nedsläckning, bröst och sedan ligga i knäet med en filt lindad runt sig och lite massage.
 
Vi ska prova det idag! Har också en täppt bebis. Han störs inte av det förutom vid amningen. Jag har också en Physiomer, men den bet inte fullt ut imorse och man ska helst inte använda den mer än 4 ggr per dag läste jag. Så jag tänkte prova snorsug (första gången), Physiomer och sen (om det behövs) droppa i bröstmjölk. Är ensam med bebis idag så funderar över om jag ska ta det när han sover för enkelhetens skull, men samtidigt känns det lite som ett övergrepp.. så jag väntar nog tills han är vaken. :D
Koksaltlösning eller bröstmjölk i näsan innan du suger så att snoret löses upp. Sug inte för hårt, jag gjorde visst det en gång och ett blodkärl sprack. Då känner man sig som en dålig mamma:o
Ingen av mina har gillat det så jag gör det bara när det verkligen behövs.
 
Koksaltlösning eller bröstmjölk i näsan innan du suger så att snoret löses upp. Sug inte för hårt, jag gjorde visst det en gång och ett blodkärl sprack. Då känner man sig som en dålig mamma:o
Ingen av mina har gillat det så jag gör det bara när det verkligen behövs.

Tack för rådet! Tyckte inte alls att det fungerade? Kändes som att jag behövde suga HÅRT för att det skulle komma upp något och det kändes instinktivt fel.. Så vi körde istället på Physiomer + bröstmjölk bara. Blev bättre.

Åh, en sak till! Både igår och idag har jag kunnat amma honom korta stunder utan amningsnapp och han har tagit ett bra tag. Jag är förvisso inte så störd av nappen och han går upp fint i vikt även med den, men klart att det är smidigare om han kan ta bröstet utan. Ser stora fördelar med det när han blir lite större och samsover, har förhoppningar om att vi ska kunna köra "öppen bar" och att jag ska få sova vidare.. :angel:
 
Tack för rådet! Tyckte inte alls att det fungerade? Kändes som att jag behövde suga HÅRT för att det skulle komma upp något och det kändes instinktivt fel.. Så vi körde istället på Physiomer + bröstmjölk bara. Blev bättre.

Åh, en sak till! Både igår och idag har jag kunnat amma honom korta stunder utan amningsnapp och han har tagit ett bra tag. Jag är förvisso inte så störd av nappen och han går upp fint i vikt även med den, men klart att det är smidigare om han kan ta bröstet utan. Ser stora fördelar med det när han blir lite större och samsover, har förhoppningar om att vi ska kunna köra "öppen bar" och att jag ska få sova vidare.. :angel:
Nej det är få gånger jag tycker att snorsugen verkligen behövts och har gjort nytta. Det är typ när de verkligen inte fått luft men då har jag snarare använt mig sättet de beskriver på den här sidan: http://www.barnakuten.nu/hjalp-min-bebis-har-blivit-forkyld/ dvs att man spolar rent.

Vad skönt att kunna fasa ut amningsnappen:)
 
Tack för rådet! Tyckte inte alls att det fungerade? Kändes som att jag behövde suga HÅRT för att det skulle komma upp något och det kändes instinktivt fel.. Så vi körde istället på Physiomer + bröstmjölk bara. Blev bättre.

Åh, en sak till! Både igår och idag har jag kunnat amma honom korta stunder utan amningsnapp och han har tagit ett bra tag. Jag är förvisso inte så störd av nappen och han går upp fint i vikt även med den, men klart att det är smidigare om han kan ta bröstet utan. Ser stora fördelar med det när han blir lite större och samsover, har förhoppningar om att vi ska kunna köra "öppen bar" och att jag ska få sova vidare.. :angel:

Här kör vi öppen bar på nätterna, jättesmidigt :D

Men börjar fundera på att trappa ner amningen faktiskt :( Det är himla smidigt när det funkar, men blir fort väldigt jobbigt när något inte gör det. Hade två mjölkstockningar tätt (bara det sög, hade aldrig problem med sonen), och efter senaste har jag kvar en white spot i bröstvårtan som gör ont. Gör ont när bh:n ligger emot, gör ont att amma osv. :down:
 
Låter era bebisar konstant? Min knorrar, gnyr, stånkar och grymtar nästan hela tiden utom när hon sover riktigt djupt vilket händer sällan.
 
Här kör vi öppen bar på nätterna, jättesmidigt :D

Men börjar fundera på att trappa ner amningen faktiskt :( Det är himla smidigt när det funkar, men blir fort väldigt jobbigt när något inte gör det. Hade två mjölkstockningar tätt (bara det sög, hade aldrig problem med sonen), och efter senaste har jag kvar en white spot i bröstvårtan som gör ont. Gör ont när bh:n ligger emot, gör ont att amma osv. :down:
Går den inte att pilla loss om du duschar varmt?
 
Går den inte att pilla loss om du duschar varmt?

Jag har försökt med det :( Gnugga med handduk, olja en stund innan amning, amma amma amma. Men den släpper inte :down: Den syns ju tydligt men tycker inte sen sitter så ytligt. Fick tips om typ ett näringstillskott igår av amningscentrum som tydligen hjälper för en del. Så det är nästa grej att prova...
 
Droppa lite bröstmjölk i näsan, det är toppen till mycket!:D

Jag har tänkt det flera gånger men fattar verkligen inte hur jag ska få bröstmjölken till hans näsborre :rofl: Han är ju inte stilla liksom, kommer ju dränka ungen i strålen från mitt bröst innan jag lyckats få in minsta lilla i näsan :nailbiting:

Han är dock vara täppt på natten. Men imorse sen fyllde jag den lilla näsan med koksalt och till slut nös han ut en stor snorbuse :banana:
 
Jag har försökt med det :( Gnugga med handduk, olja en stund innan amning, amma amma amma. Men den släpper inte :down: Den syns ju tydligt men tycker inte sen sitter så ytligt. Fick tips om typ ett näringstillskott igår av amningscentrum som tydligen hjälper för en del. Så det är nästa grej att prova...

Sterilisera en nål och försök pilla bort den ?
 
Låter era bebisar konstant? Min knorrar, gnyr, stånkar och grymtar nästan hela tiden utom när hon sover riktigt djupt vilket händer sällan.

Han låter när han är hungrig eller ligger lite oskönt. Bästa ljudet är hans "ge mig mat"-ljud. Han låter som en gris :p
 
+1 på den! Jag förstår att det är jobbigt @FeatherCloud och jag förstår helt den icke rationella sidan.. jag är rätt duktig på att fastna där själv! Men oavsett amning eller ersättning så är du den absolut bästa mamman till ditt barn. Skickar all stöttning och pepp jag kan! :heart

(sen vet jag inte om det är något specifikt du är orolig för med ersättning? Typ allergier och så? Om det är så kan jag flika in att min storebror ammades och jag fick ersättning. Han har massa allergier och var rätt krasslig som barn, jag var kärnfrisk och tål allt)
Tack :heart
Jag har egentligen inget emot ersättning, ser ju tvärtom massa fördelar. Däremot tvekar jag nog lite för att vi inte hittat bra flaskor än och det blir helt klart mer meck, med gaser och magknip etc. Men samtidigt så blir det förhoppningsvis bättre och bättre, han växer ju hela tiden och magen bör funka bättre och bättre :)

Planen är tills vidare att pumpa ur och varva ersättning och bröstmjölk, den har ju lite positiv effekt på magen iaf :)
 
Jag har tänkt det flera gånger men fattar verkligen inte hur jag ska få bröstmjölken till hans näsborre :rofl: Han är ju inte stilla liksom, kommer ju dränka ungen i strålen från mitt bröst innan jag lyckats få in minsta lilla i näsan :nailbiting:

Han är dock vara täppt på natten. Men imorse sen fyllde jag den lilla näsan med koksalt och till slut nös han ut en stor snorbuse :banana:

Du kan få gratis plastsprutor på apoteket.
 
Jag har tänkt det flera gånger men fattar verkligen inte hur jag ska få bröstmjölken till hans näsborre :rofl: Han är ju inte stilla liksom, kommer ju dränka ungen i strålen från mitt bröst innan jag lyckats få in minsta lilla i näsan :nailbiting:

Han är dock vara täppt på natten. Men imorse sen fyllde jag den lilla näsan med koksalt och till slut nös han ut en stor snorbuse :banana:
Man drar upp mjölken i en liten spruta (kan funka med en tesked) och lägger bebis i lite nerförsbacke så att det kan rinna ner i näsan;)
 
Jag har tänkt det flera gånger men fattar verkligen inte hur jag ska få bröstmjölken till hans näsborre :rofl: Han är ju inte stilla liksom, kommer ju dränka ungen i strålen från mitt bröst innan jag lyckats få in minsta lilla i näsan :nailbiting:

Han är dock vara täppt på natten. Men imorse sen fyllde jag den lilla näsan med koksalt och till slut nös han ut en stor snorbuse :banana:
Mjölka ur lite på en sked eller något annat, mycket lättare att hälla i näsan :idea: :)
 
Låter era bebisar konstant? Min knorrar, gnyr, stånkar och grymtar nästan hela tiden utom när hon sover riktigt djupt vilket händer sällan.

Inte konstant men väldigt mycket. Jag läste att man redan kan/bör börja prata med dom. Man pratar till bebisen, inväntar svar. Dom viftar då ofta på ben och armar och gör ett ljud. Då ska man bekräfta det och säga något i stil med "jaha, det säger du? Vad intressant! Berätta mer?" och så vänta på att bebis fortsätter. När dom tystnar fortsätter man konversationen. När dom vänder bort huvudet har dom fått nog med intryck för en stund.

John gillar det, men pratar hellre med mannen än med mig.. :o
 
Låter era bebisar konstant? Min knorrar, gnyr, stånkar och grymtar nästan hela tiden utom när hon sover riktigt djupt vilket händer sällan.
Här pratas det mer och mer :) märks också att han börjat utforska nya toner/röstlägen. Mest pratar han på skötbordet, annars knorrar han också en del, stånkar när han ligger på bröstet eller mage, och vrålar såklart en del också :D ibland låter han som en korsning mellan get och kanadagås :D
Börjar dessutom höra skillnad på hungrig/rapig/trött nu :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 918
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 385
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 406
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp