Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo jag tycker att det verkat så på det @cili skrivit om sina upplevelser, att fokus bara ligger på barnet. Vilket säkert är lätt hänt men naturligtvis behöver även föräldrarna stöd under och efter en sådan upplevelse.

Efter min första förlossning kom barnmorskan upp på BB för att gå igenom det hela och kunna svara på frågor och denna gången blev jag erbjuden samtal om jag ville (jag åkte ju hem efter 6 h).

Bra att det ändå funkat när du fått komma till spec-mvc:)

Ja, det finns nog att göra på det området, med stöd till både föräldrar och kanske även syskon (har bekanta som fick ett rätt tidigt fött barn när storasyskonen var 8 och 11 - syskonens ålder hade ju fördelen att de var stora nog att kunna förstå vad som hände och varför föräldrarna behövde vara så mycket på sjukhus - men å andra sidan oroade de sig så och undrade om bebisen skulle dö :()
 
Alltså jag är så vansinnigt gasig sedan förlossningen :crazy: Kan man bli känslig mot typ laktos efter man fött eller nått annat? Äter precis som jag gjorde innan graviditeten och under graviditeten och var aldrig ens i närheten av såhär gasig:eek:
 
Glömmer alltid bort att skriva i tråden!

I lördags blev han alltså 3 veckor och i onsdags var vi på BVC och vägde och mätte och han har gått upp ordentligt till 4452 gram (födelsevikt 4060, veckan före vägde han 4050) och har vuxit till 56 cm (födelselängd 54), jämförde med mitt eget BVC-kort och insåg att jag var i samma storlek när jag var 6-7 veckor.

Tänkte nog rätt när vi beställde vagn att välja en som var lite extra rymlig för han säkert skulle bli en stor bebis, han är dessutom ett riktigt matvrak :angel:
 

Bifogade filer

  • 28928695_10160103980635181_1267000003_o.webp
    28928695_10160103980635181_1267000003_o.webp
    166,7 KB · Visningar: 32
Gillar era små att bada? :)

Här är det inte poppis... skriker oftast så fort hon är i vattnet och slutar inte förrän man har henne inlindad i handduk efteråt... Försökte t.o.m göra extra mysigt idag med lugn musik i bakgrunden och hoppades verkligen hon skulle tycka det var skönt.

Längtar tills avslaget är helt borta (borde vara när som nu) så jag kan bada igen, har förhoppningar om att hon kanske gillar det mer om jag badar med henne :love:

Här tycker vi det är väldigt mysigt. Förutom första gången då det var lite mer av en akut insats och vi glömt värma upp handfatet och ha en mjuk handduk att vila ryggen mot.
 
Alltså jag är så vansinnigt gasig sedan förlossningen :crazy: Kan man bli känslig mot typ laktos efter man fött eller nått annat? Äter precis som jag gjorde innan graviditeten och under graviditeten och var aldrig ens i närheten av såhär gasig:eek:

Samma här! Ingen aning om vad det kan bero på.

Jag har bokat efterkontroll idag, det blir om två veckor, sju veckor efter förlossningen. Någon här som varit på efterkontroll? Vad gör barnmorskan? En gynundersökning, antar jag? Kan de se/känna att allt är ok?
 
Samma här! Ingen aning om vad det kan bero på.

Jag har bokat efterkontroll idag, det blir om två veckor, sju veckor efter förlossningen. Någon här som varit på efterkontroll? Vad gör barnmorskan? En gynundersökning, antar jag? Kan de se/känna att allt är ok?

Jag hade ingen undersökning efter H sist. Men vanligen så görs detta, för att kolla knip, stygn osv. Man pratar även lite om första tiden som mamma, depression, hur man upplevde förlossningen, p-medel. osv.
 
Gillar era små att bada? :)

Här är det inte poppis... skriker oftast så fort hon är i vattnet och slutar inte förrän man har henne inlindad i handduk efteråt... Försökte t.o.m göra extra mysigt idag med lugn musik i bakgrunden och hoppades verkligen hon skulle tycka det var skönt.

Längtar tills avslaget är helt borta (borde vara när som nu) så jag kan bada igen, har förhoppningar om att hon kanske gillar det mer om jag badar med henne :love:
Här badas det gärna. Sist var han lite ledsen innan badet men tystnade och var nöjd så fort han kom i :). Det är dock inte uppskattat att komma upp ur badet och bli kall. Måste vara snabba med handduken och linda om honom.
 
Idag har jag och bebis tagit en riktig sovdag, klev inte upp förrän efter 11. Han har sovit rätt bra under natten, men var orolig länge igår kväll. Märkte dock att det lugnar honom att lägga honom som om han ska amma och ge honom nappen, verkar som att det känns tryggt för honom att vara nära bröstet? Kanske även att doften av mjölk lugnar honom lite? Önskar att han kunde snutta mer på mina bröst då det verkar som att han väldigt gärna vill det (är inte så förtjust i napp, har ni något förslag på märke han kanske gillar mer? Nu har vi provat MAM) men jag har för mycket mjölk även efter långamning och då blir han bara arg när det kommer mat och han bara vill snutta.
 
Idag har jag och bebis tagit en riktig sovdag, klev inte upp förrän efter 11. Han har sovit rätt bra under natten, men var orolig länge igår kväll. Märkte dock att det lugnar honom att lägga honom som om han ska amma och ge honom nappen, verkar som att det känns tryggt för honom att vara nära bröstet? Kanske även att doften av mjölk lugnar honom lite? Önskar att han kunde snutta mer på mina bröst då det verkar som att han väldigt gärna vill det (är inte så förtjust i napp, har ni något förslag på märke han kanske gillar mer? Nu har vi provat MAM) men jag har för mycket mjölk även efter långamning och då blir han bara arg när det kommer mat och han bara vill snutta.
Enda nappen som fungerar riktigt bra är en från Tommee tippee med symmetrisk mundel. En rund i naturgummi funkar ibland men där väger skölden så mycket att han inte orkar suga kvar den :D anatomiska nappar gillas inte alls här.
 
Sovdag här också, fick honom att slumra kvar i sängen till 8 iallafall, sen sov han under promenaden vid 10:30 och slocknade igen mitt i maten vid 12:30 och sover än med några superkorta snuttperioder mellan bara.

Blir såklart nojig över att bebis är så trött :grin:men han åt bra i förmiddags så jag tänker att jag överdriver. (Sen jag var iväg förra veckan och köpte beg. nappflaskor och säljarens typ 3-åring dök ner i babyskyddet och pillade på bebis har jag nojat över förkylningar och rs. Inser att jag behöver tagga ner :p )
 
Sovdag här också, fick honom att slumra kvar i sängen till 8 iallafall, sen sov han under promenaden vid 10:30 och slocknade igen mitt i maten vid 12:30 och sover än med några superkorta snuttperioder mellan bara.

Blir såklart nojig över att bebis är så trött :grin:men han åt bra i förmiddags så jag tänker att jag överdriver. (Sen jag var iväg förra veckan och köpte beg. nappflaskor och säljarens typ 3-åring dök ner i babyskyddet och pillade på bebis har jag nojat över förkylningar och rs. Inser att jag behöver tagga ner :p )

Är precis likadan, häromnatten när grodan sov 4,5 h för första gången blev jag rädd för att han svälter. :o Blir lika glad varje gång vi väger honom och han fortsatt gå upp, inser dock att han måste slå av på takten någon gång.. annars kommer han väga 23 kg när han är ett år. :o:p:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 920
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 387
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 406
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Norrsken
  • Kirk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp