Vinterföräldrar -17/18 del 3

Hur tänker ni kring att små barn hälsar på 1,5 vecka gammal bebis?

Min bror har två barn på 8 och 4,5 år och han tänkte hälsa på i helgen, givet att barnen är friska. Men den yngsta går ändå på förskola och kan vara frisk smittbärare tänker jag? Eller är jag övernojig? Å andra sidan tror jag inte han är så intresserad av att peta på henne.

Hur skulle ni tänkt?

Jag tycker du tänker helt rätt om att inte försöka in absurdum! Det låter jättetufft. Kommer inte ihåg men funkade pump? Jag passar på att pumpa nu när orken är bra och hon sover, för att sedan ge mjölken ur flaska när jag är trött. Däremellan får hon myssnutta, fast idag har hon inte velat göra det alls, tror hon vant sig vid att det är lätt att få i sig maten snabbt med flaska. Och så får hon ju ersättning också för det mesta.
Pumpa funkar helt OK, jag gör det främst för att "tömma brösten" och signalera att det behövs mer mjölk. Ger dock inte så mycket "andrum". Igår hann jag pumpa tre gånger = 100ml totalt. Det åt han i ett nafs i förmiddags efter att först ha ammat en bra stund utan att bli nöjd...

Dock svårt att hinna när han är så klistrad på mig, brukar hinna först när sambon kommer hem. :)

Vår bebis bestämde sig för att hänga på trådens ketchupeffekt, så nu är hon också på rätt sida! Född igår med urakut snitt, hon hade låg puls när vi kom in och behövde komma ut. Inte alls vad jag tänkt mig, men hon mår bra och det är det viktiga.

Grattis till er andra också!

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet, flicka
30 - leoparden, första barnet, flicka

Februari
10 - JeayL, första barnet, pojke
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet

Födda:
November

14 - Cili, första barnet. Flicka, 36,5 cm, 1071 g (BF 15/2. -3 mån korr)
27 - Evenstar, andra barnet. Flicka, 49 cm, 4240 g (BF 2/12).

December

11 - Rugge, Första barnet. Flicka, 53 cm, 3375 g(BF 20/12)

Januari
1 - Emrox, första barnet. Flicka, 52 cm, 4150g, (BF 25/12)
3 - Positron, andra barnet. Flicka, 50 cm, 3715 g. (BF 6/1)
28 - Feathercloud, första barnet. Pojke, 51 cm, 3290 g, (Bf 18/1)

Februari
1 - Sofie_B, första barnet. Pojke, 52 cm, 4138 g.(BF 11/2)
5 - leoparden, första barnet. Flicka, 50 cm, 3600 g. (BF 30/1)
5 - astilbe, första barnet. Pojke, 54 cm, 4000 g. (BF 22/1)
6 - YaHilweh, andra barnet. Flicka (Ronja), 55cm, 4485g (BF 8/2, planerat snitt)
6 - Cattaflajna, första barnet. Flicka, 51cm, 3530 g. (BF 25/1)
16 - Heulwen, första barnet, Flicka, 50 cm, 3416 g (BF 23/2)
18 - Monifa, första barnet, pojke, 54 cm, 4715 g (BF 3/2)
19 - soom, första barnet, flicka, 49 cm, 3248 g (BF 20/2)

Vår bebis bestämde sig för att hänga på trådens ketchupeffekt, så nu är hon också på rätt sida! Född igår med urakut snitt, hon hade låg puls när vi kom in och behövde komma ut. Inte alls vad jag tänkt mig, men hon mår bra och det är det viktiga.

Grattis! :)

Grattis! Läskigt med låg puls men skönt att hon mår bra nu! :heart

Någon mer som upplevt att synen försämrats under graviditeten och som håller i sig efter?

Jag vet att en bekant berättade om en vän som fick sämre syn under graviditet ett, bättre syn än innan barnen efter graviditet två och sedan sämre igen efter tredje och sista barnet... men minns tyvärr inte alls om vi ens pratade om hur det kunde bli på det viset!

Hur tänker ni kring att små barn hälsar på 1,5 vecka gammal bebis?

Min bror har två barn på 8 och 4,5 år och han tänkte hälsa på i helgen, givet att barnen är friska. Men den yngsta går ändå på förskola och kan vara frisk smittbärare tänker jag? Eller är jag övernojig? Å andra sidan tror jag inte han är så intresserad av att peta på henne.

Hur skulle ni tänkt?

Tja, vi har ju storasyskon här så vi har ju inte så mycket val :p. Jag tror inte att det är större risk att ett barn är frisk smittbärare än en vuxen, men däremot så tänker jag att jag (för bebisens integritets skull, inte minst) skulle försöka guida ganska handfast kring hur de får hantera - typ, hålla i handen men inte peta i ansikte/ögon/mun.

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet

Februari
10 - JeayL, första barnet, pojke
19 - pollex, tredje barnet

Födda:
November

14 - Cili, första barnet. Flicka, 36,5 cm, 1071 g (BF 15/2. -3 mån korr)
27 - Evenstar, andra barnet. Flicka, 49 cm, 4240 g (BF 2/12).

December

11 - Rugge, Första barnet. Flicka, 53 cm, 3375 g(BF 20/12)

Januari
1 - Emrox, första barnet. Flicka, 52 cm, 4150g, (BF 25/12)
3 - Positron, andra barnet. Flicka, 50 cm, 3715 g. (BF 6/1)
28 - Feathercloud, första barnet. Pojke, 51 cm, 3290 g, (Bf 18/1)

Februari
1 - Sofie_B, första barnet. Pojke, 52 cm, 4138 g.(BF 11/2)
5 - leoparden, första barnet. Flicka, 50 cm, 3600 g. (BF 30/1)
5 - astilbe, första barnet. Pojke, 54 cm, 4000 g. (BF 22/1)
6 - YaHilweh, andra barnet. Flicka (Ronja), 55cm, 4485g (BF 8/2, planerat snitt)
6 - Cattaflajna, första barnet. Flicka, 51cm, 3530 g. (BF 25/1)
16 - Heulwen, första barnet, Flicka, 50 cm, 3416 g (BF 23/2)
18 - Monifa, första barnet, pojke, 54 cm, 4715 g (BF 3/2)
19 - soom, första barnet, flicka, 49 cm, 3248 g (BF 20/2)

Tig mig friheten att ta bort alla som rapporterat in sig på födda-listan från bf-listan! :)

Grattis! Skönt att ni mår bra!

Tja, vi har ju storasyskon här så vi har ju inte så mycket val :p. Jag tror inte att det är större risk att ett barn är frisk smittbärare än en vuxen, men däremot så tänker jag att jag (för bebisens integritets skull, inte minst) skulle försöka guida ganska handfast kring hur de får hantera - typ, hålla i handen men inte peta i ansikte/ögon/mun.
Här rekommenderas inte att ta på just händerna då bebis ofta har dem i munnen. Kan vara bra att tänka på :)

Grattis :heart

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 325
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka