Vinterföräldrar -17/18 del 3

Låter som en bröstpump skulle kunna vara en praktisk detalj i ett sånt läge? :)
Jag börjar komma överens med min nu, i takt med att mjölken sakta ökar, och det är verkligen skönt att kunna ta tillvara mjölken som Kotte inte alltid orkar äta just då.

Vilken pump har du? Jag vill också börja pumpa inför framtida behov, hade varit skönt med ett litet lager mjölk i frysen.

En manuell Philips avent :) fick av en kollega så den har nog ett par år på nacken. Tycker den funkar bra, men ska man pumpa mycket kan man nog bli lite trött i handen :D

Fy, mår så dåligt :down: Kom som en blixt nu på eftermiddagen. Ont i magen och illamående. Hoppas det bara är något jag ätit, och inte kräksjuka... Lagom till sonens 2-årsdag imorgon också :down::turd:

Vi verkade chocka BVC lite idag när det visa sig att lillan väger 3900g nu, på 5 dagar har hon alltså gått upp 300g :D fick ett ”bra jobbat!” Hon har ju gått om sin födelsevikt med bravur, inte konstigt med tanke på hur mycket hon vill amma! :p

Imorgon blir det hörselkontroll

Vi verkade chocka BVC lite idag när det visa sig att lillan väger 3900g nu, på 5 dagar har hon alltså gått upp 300g :D fick ett ”bra jobbat!” Hon har ju gått om sin födelsevikt med bravur, inte konstigt med tanke på hur mycket hon vill amma! :p

Imorgon blir det hörselkontroll
Skaplig viktuppgång :up::D
Kotten hade lagt på sig 160g på 4 dagar, kändes betydligt bättre än 30g/3 dagar som senast. Väger nu 3554g.

Vi träffade en annan bvc-sköterska idag eftersom ordinarie var ledig, lätt förvirrande att hon ville prata mycket om amningen och ersättning och inte var helt överens med ordinarie om vad som är rätt taktik... Nåja, fick iaf lite tips även av henne tillslut. :)

Sen var det dags för hörseltest, kotte sov sig genom halva men accepterade grej i örat också som vaken. Resultat: Två fungerande öron - check!

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet, flicka
30 - leoparden, första barnet, flicka

Februari
10 - JeayL, första barnet, pojke
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet

Födda:
November

14 - Cili, första barnet. Flicka, 36,5 cm, 1071 g (BF 15/2. -3 mån korr)
27 - Evenstar, andra barnet. Flicka, 49 cm, 4240 g (BF 2/12).

December

11 - Rugge, Första barnet. Flicka, 53 cm, 3375 g(BF 20/12)

Januari
1 - Emrox, första barnet. Flicka, 52 cm, 4150g, (BF 25/12)
3 - Positron, andra barnet. Flicka, 50 cm, 3715 g. (BF 6/1)
28 - Feathercloud, första barnet. Pojke, 51 cm, 3290 g, (Bf 18/1)

Februari
1 - Sofie_B, första barnet. Pojke, 52 cm, 4138 g.(BF 11/2)
5 - leoparden, första barnet. Flicka, 50 cm, 3600 g. (BF 30/1)
5 - astilbe, första barnet. Pojke, 54 cm, 4000 g. (BF 22/1)
6 - YaHilweh, andra barnet. Flicka (Ronja), 55cm, 4485g (BF 8/2, planerat snitt)
6 - Cattaflajna, första barnet. Flicka, 51cm, 3530 g. (BF 25/1)
16 - Heulwen, första barnet, Flicka, 50 cm, 3416 g (BF 23/2)
18 - Monifa, första barnet, pojke, 54 cm, 4715 g (BF 3/2)

För att fortsätta på vikt temat - ni var ju några som skrev för ett tag sen hur det gick för er efter förlossningen.

Verkligen fascinerad av kroppen alltså! :love:
Jag är snart nere på min startvikt redan, när jag plussa låg jag på 64kg, men vid inskrivning på mvc 61 (spydde ju en hel del första tiden) och nu väger jag 65. När vi kom till förlossningen vägde jag 77, och imorgon är ju det 14 dagar sen! :p Har inte direkt varit aktiv så det är ju bara tack vare amningen

För att fortsätta på vikt temat - ni var ju några som skrev för ett tag sen hur det gick för er efter förlossningen.

Verkligen fascinerad av kroppen alltså! :love:
Jag är snart nere på min startvikt redan, när jag plussa låg jag på 64kg, men vid inskrivning på mvc 61 (spydde ju en hel del första tiden) och nu väger jag 65. När vi kom till förlossningen vägde jag 77, och imorgon är ju det 14 dagar sen! :p Har inte direkt varit aktiv så det är ju bara tack vare amningen

Jag låg på 68 Innan graviditet, 70 vid inskrivning i v10 och 92 dagen innan snitt. Idag 13 dagar efter FL ligger jag på 80.

Så vi kryper sakta nedåt. Men jag kommer nästan i mina gamla jeans. Men bara nästan, saknas någon cm än.

Jag ska dock på dop på lördag. Men jag har inget att ta på mig. Alltså, verkligen inget.

Här har vi haft en spännande kväll med en missnöjd liten kille, va rädd för gulsot för dom anmärkte på det och tog prover som var låga och nämnde att ifall han skulle ha blivit trög och fått svårt att äta så skulle vi höra av oss.

Ikväll så har han velat amma men sen då han blivit erbjuden inte velat ha så vi ringde och kändes inte riktigt som hon jag pratade med tog oss på allvar, först och främst så ringde min sambo, alltså pappan till barnet men nej hon skulle absolut prata med mig inte pappan, som ju faktiskt borde ha samma koll :angel:

Sen så hade dom ju såklart ingen läkare ifall det var gulsot men kunde ju komma in imorgon, jo så atteeeh har ett barn som vägrar sluta skrika och vägrar äta och ev har gulsot men gulsoten va ju lugn eftersom han ju faktiskt skrek så då kunde han ju inte vara dödligt sjuk så vi kunde absolut vänta till imorgon, tillslut så ringde hon jourläkaren som gav oss rådet att prova ge ersättning så från gallskrikande unge som vägrade äta till en rätt nöjd unge som till och med kan ligga ensam i vagnen :D

@JeayL Åh jag irriterar mig något kopiöst på personal som bara ska vända sig till mamman. Precis allt, utom möjligen amningsgrejer, kan man ju lika gärna diskutera med pappan.
Skönt att bebis blev nöjd tillslut! Känner igen lättnaden när bebis tillslut blir mätt och somnar - nästan magiskt! :D

Klagoinlägg pga jobbig natt här.
Kotte var så himla missnöjd hela kvällen, utan att vi riktigt fattar varför. Också lite synd när sambon kommer hem från jobbet och vill umgås med bebis och han gallskriker om han inte får amma, trots att han nyss ätit ersättning.

Sen har han ju börjat vara så stökig vid bröstet på kvällen, suger två sekunder, släpper, sparkar och skriker, och håller sen på så utan att komma till ro. Misstänker trötthet eller magknip, resten av dygnet funkar helt okej.

Misslyckades också med läggningen två gånger = vaken gallskrikande bebis och en ny halvtimme innan han sover tillräckligt djupt för att kunna lägga ner... :cool: Och som grädde på moset vaknade han 5:30 istället för 7:30-8 som han brukar och har fortsatt vara gnällig.

BVC fortsätter prata om korta amningspass och menar att jag ska ge mer ersättning om han fortsätter skrika när jag ammat en halvtimme. Jag fattar deras poäng, men känner att det är en "strid" jag inte riktigt orkar ta just nu... Blir ännu en dag i fåtöljen känns det som.

@JeayL Åh jag irriterar mig något kopiöst på personal som bara ska vända sig till mamman. Precis allt, utom möjligen amningsgrejer, kan man ju lika gärna diskutera med pappan.
Skönt att bebis blev nöjd tillslut! Känner igen lättnaden när bebis tillslut blir mätt och somnar - nästan magiskt! :D

Ja en sak om det är något som BARA jag kan svara på som exempelvis amning eller de som rör min kropp, tvingade pappan att ringa och säga att vi inte behövde tiden idag av ren princip :angel:

Så glad att min bebis gillar att sova. Igårkväll fick jag inte ens behålla vatten, allt kom upp. Natten var lugn sen men jag var (och är) såklart slut i kroppen. Hade aldrig pallat ta hand om ledsen bebis inatt, älskar att hon är så snäll och bara sover bredvid en. Hon och jag ligger fortfarande i sängen och vilar :heart

Halleluja, sparven har passerat trekilosgränsen! Fem dagar korrigerad ålder, så hon ligger fortfarande i nederkant på kurvan. Men det är ju inga konstigheter med tanke på hur långa fasteperioder hon haft. Nu ska det förhoppningsvis inte bli några fler sånna!

Tur mitt i all sömnbristen att min kotte är så söt :love: han har börjat intressera sig för ljus och kan bli fullkomligt distraherad under amning om jag tex har en lampa nära eller sitter vid fönstret. För att inte tala om hur han kämpar för att lyckas suga på både knytnäven och bröst/napp samtidigt :D

Här har vi haft en väldigt lugn natt. Havanna har vaknat mer än vad Ronja har, men hon fick ny säng igår, så troligtvis är det därför.

Så medan sambon vart inne hos Havanna 2 gånger i natt, så hämtade han ersättning till Ronja under tiden. Så vi petade i Ronja i halvsovande skick. Vilket har gjort att hohon inte vaknat så mycket annat än är vi bytt blöja en gång.
Dock var Ronja lite förstoppad igår, grodhållning, pysventil och lite rapsolja i ersättningen gjorde susen.

Har för mig att dygn 3 nånting är där hormoner och babyblues ofta är som värst. Sen är det ju oavsett inte konstigt att vara nere utan sömn! Kan du liggamma och slumra samtidigt? Vill hon amma konstant eller kan du lämna över till pappan och sova ikapp annan tid på dygnet? Så snart mjölken kommit igång lär det lugna sig med maratonamning.

Ibland får jag till liggamningen men kan inte sova samtidigt som hon snuttar och sparkar mig i magen. I natt kunde jag dock slumra en stund under tiden.

Nu har vi börjat varva med ersättning då hon gått ned lite mer än 10 % av sin vikt vid kontroll igår. Så igår sov jag 4 h på dagen när min man flaskmatade henne. Så skönt!

Förstår dig precis! Misstänker att du mår ungefär som jag gjorde dygn 2-3. Jag har nog inga bra råd tyvärr, och att säga att det bara äta hormoner och baby blues hjälper kanske inte heller - du mår ju som du gör oavsett!

Men ändå - jag överlevde genom att låta sambon avlasta och sova/pausa, om så bara för att ta en dusch. Kanske svårt om hon bara vill amma hela tiden, vilket hon ju också behöver för att mjölken ska komma igång...
Sen underlättade ju onekligen ersättningen för att jag skulle kunna få avlastning, det ska jag inte förneka.

Och - det blir bättre! Jag höll fast vid "det går över efter 10 dagar" som en jäkla livboj när jag blev genomledsen. Det känns som en evighet först, men snart är du där och förhoppningsvis lättar det på vägen :heart

:heart
Igår kunde jag både ta en dusch och borsta tänderna samt få lite egentid i soffan medan hon sov. Och då vi börjat med ersättning som komplement som jag skrev i inlägget ovan så har jag kunnat få sova ut lite så mår bättre!

Kom ihåg att det är okej att vara ledsen! Och att tycka att det är tungt. Det ÄR tungt med alla hormoner, brist på sömn, det stora ansvaret och livsomställningen. Var snäll mot dig själv, avlasta dig om möjligt! Fungerar liggamning? I så fall kan du kanske slumra under tiden? Har du en amningskudde? Annars - införskaffa en! Bebis ligger stabilt och tryggt och man får bra stöd, så kan man slumra lite under tiden. Din man kan kanske assistera och hålla ett vakande öga på bebisen så att du kan slappna av mer under tiden (för jag förstår det som att bebis inte är nöjd hos mannen?).

Vi har faktiskt en amningskudde som jag börjat köra med nu när jag sitter i soffan, så mycket bättre! Liggamningen fungerar till och från åtminstone, vilket är skönt. Pga grad 2 bristningar har jag det jobbigt att sitta upp också av det skälet.

Dygn 2 och 3 var inte bebis alls nöjd med mannen och letade bara bröst, sparkade sig upp och skrek. Men nu kan han ha henne på sig och flaskmata och hon kan somna och mysa med honom. :heart

@Heulwen Det kommer att bli bättre. Men för stunden finns det ändå en del trix som kan avlasta.
Sover bebis bra i vagnen? Om svaret är ja så är det en god idé för pappan att ge sig ut på promenad. Ett tips är ju att kringelikroka i närområdet så att det aldrig blir jättelångt hem om det blir riktig skrik och panik.
Har ni sjal eller sele och bebis kommer till ro där? Bra! Då får pappan bära medan du vilar. Och nej det är inget konstigt ifall han måste hålla sig i ständig rörelse för att bebis ska vara nöjd:p ett par hörlurar och något intressant att lyssna på så blir det en trevlig stund.
Och så är mitt bästa tips att få till liggamningen. Öva, öva, öva! Det är så värt det och ska du fortsätta att amma kommer det hjälpa dig mycket:)

Hormonerna är vidriga:yuck: men det blir snart bättre!

Vi har upptäckt att hon sover jättebra i babyskyddet, så hon ligger där ganska ofta. Idag ska vi nog ge oss ut på första promenaden i barnvagn. Vi har sjal men får inte till knytningen. Bärsele har vi också men tror hon är för liten ännu?

Tack! <3

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 325
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka