Vinterföräldrar -17/18 del 3

Börjar känna mig nedstämd och ledsen. Här fått väldigt lite sömn då hon bara vill vara nära och amma i timtals, annars skriker hon. Jag har sovit 8 h på 3 dygn. Napp vill hon inte ha.

Någon som har några ord som tröst eller råd? :( Imorgon ska vi på kontroll för hörsel och vikt.
Förstår dig precis! Misstänker att du mår ungefär som jag gjorde dygn 2-3. Jag har nog inga bra råd tyvärr, och att säga att det bara äta hormoner och baby blues hjälper kanske inte heller - du mår ju som du gör oavsett!

Men ändå - jag överlevde genom att låta sambon avlasta och sova/pausa, om så bara för att ta en dusch. Kanske svårt om hon bara vill amma hela tiden, vilket hon ju också behöver för att mjölken ska komma igång...
Sen underlättade ju onekligen ersättningen för att jag skulle kunna få avlastning, det ska jag inte förneka.

Och - det blir bättre! Jag höll fast vid "det går över efter 10 dagar" som en jäkla livboj när jag blev genomledsen. Det känns som en evighet först, men snart är du där och förhoppningsvis lättar det på vägen :heart

@Sofie_B och @YaHilweh kan inte ni berätta lite om hur ni mådde efter snitten och hur länge ni stannade kvar på BB etc?

Mitt absolut bästa råd är att försöka ta dig upp och röra på dig, även om det gör skitont i början. Det släpper efter en stund, försök att komma över tröskeln. Ansträng dig såklart inte, men få igång kroppen. Jag fick det rådet ifrån en som hade två snitt bakom sig, ett där hon blev sängliggande i två veckor och ett som hon återhämtade sig snabbt ifrån (och det var då det senare som hon rörde sig tidigt efter).

För mig blev återhämtningen otroligt positivt - redan första natten kunde jag hantera bebisen själv, ta mig till och från toa själv, gå och hämta mat och dryck själv osv. Vi valde att åka hem på lördag em, dvs drygt två dygn efter snittet (han kom tidigt torsdag morgon) och ett dygn tidigare än normalt vid snitt. Jag mådde så pass bra och amningnen var igång så då ville vi bara hem.

Redan på söndagen var vi ute och gick en halvtimme med vagnen (och har varit ute minst en halvtimme varje dag sedan dess, nu oftast en timme) och jag kunde göra allt jag ville hemma. Hade knappt ont. Började trappa ner på smärtstillande så smått och var helt utan inom en vecka.

Det enda som var jobbigt för mig var att jag fick ont i en nerv i axeln, någon som dom besker som väldigt vanligt vid snitt (”refererad smärta”). Det var riktigt skitjobbigt men jag fick låna en tensapparat som hjälpte jättebra så det gick över ett dygn efter snittet ungefär!

Börjar känna mig nedstämd och ledsen. Här fått väldigt lite sömn då hon bara vill vara nära och amma i timtals, annars skriker hon. Jag har sovit 8 h på 3 dygn. Napp vill hon inte ha.

Någon som har några ord som tröst eller råd? :( Imorgon ska vi på kontroll för hörsel och vikt.

Kom ihåg att det är okej att vara ledsen! Och att tycka att det är tungt. Det ÄR tungt med alla hormoner, brist på sömn, det stora ansvaret och livsomställningen. Var snäll mot dig själv, avlasta dig om möjligt! Fungerar liggamning? I så fall kan du kanske slumra under tiden? Har du en amningskudde? Annars - införskaffa en! Bebis ligger stabilt och tryggt och man får bra stöd, så kan man slumra lite under tiden. Din man kan kanske assistera och hålla ett vakande öga på bebisen så att du kan slappna av mer under tiden (för jag förstår det som att bebis inte är nöjd hos mannen?).

@Sofie_B och @YaHilweh kan inte ni berätta lite om hur ni mådde efter snitten och hur länge ni stannade kvar på BB etc?

Instämmer med @Sofie_B, rör dig!
Jag har två snitt bakom mig, ett akut och ett planerat. Vid akutsnittet hade jag varit vaken i 1,5 dygn, haft värkförstärkande dropp i ett halvt dygn som gav attackvärkar så fort jag rörde mig, eda som inte tog, krystvärkar fast jag inte fick krysta osv... Kan säga att jag var helt jävla slut redan innan snittet. Snittades på eftermiddagen och stod inte upp förrän på förmiddagen dagen efter. Hade svårt att ta mig i och ur sängen själv de första dagarna. Men egentligen var det inte snittet i sig som gjorde så ont, utan att magen blev så uppblåst. Fick stanna på BB 4 dagar (men pga bebis, inte mig). Tyckte dock det blev lättare dag för dag och en vecka efter födseln var vi ute på första promenaden med barnvagnen.

Vid det planerade snittet plockades hon ut på morgonen och jag var uppe på benen igen samma eftermiddag. Inga större problem att ta mig i/ur sängen denna gång. Stannade två nätter som är det normala här efter snitt, fast jag kände att jag egentligen kunnat åka hem efter en. Efter typ två veckor kände jag mig som vanligt. Nu är hon snart 3 mån och har aldrig haft problem med ärret.

@Heulwen Det kommer att bli bättre. Men för stunden finns det ändå en del trix som kan avlasta.
Sover bebis bra i vagnen? Om svaret är ja så är det en god idé för pappan att ge sig ut på promenad. Ett tips är ju att kringelikroka i närområdet så att det aldrig blir jättelångt hem om det blir riktig skrik och panik.
Har ni sjal eller sele och bebis kommer till ro där? Bra! Då får pappan bära medan du vilar. Och nej det är inget konstigt ifall han måste hålla sig i ständig rörelse för att bebis ska vara nöjd:p ett par hörlurar och något intressant att lyssna på så blir det en trevlig stund.
Och så är mitt bästa tips att få till liggamningen. Öva, öva, öva! Det är så värt det och ska du fortsätta att amma kommer det hjälpa dig mycket:)

Hormonerna är vidriga:yuck: men det blir snart bättre!

@Monifa när du ställer dig upp från sängen. Lägg dig på sida, böj knäna mot hakan och tryck dig sedan upp, utan att använda magmusklerna allt förmycket.

Det är vid snitt man inser hur mycket man faktiskt använder sina magmuskler :p

Kom ihåg att det är okej att vara ledsen! Och att tycka att det är tungt. Det ÄR tungt med alla hormoner, brist på sömn, det stora ansvaret och livsomställningen. Var snäll mot dig själv, avlasta dig om möjligt!
Jätteviktig poäng som jag glömde ta upp. Det är verkligen okej! Och i mitt tycke också jätteviktigt att låta sig vara ledsen och släppa ut känslorna istället för att försöka ignorera dom. Försök sätta ord på det och prata med din man @Heulwen , så att ni kan hjälpas åt att hitta lösningar :heart

Skriver också under på bärsjalstipset, bebis har varit jättenöjd de gånger sambon burit, och sovit som en stock!

Idag ska jag åka ifrån lillgrodan en sväng, måste ner på jobbet och ta ett möte vid 09. Vi får se om vi lyckats få till timingen med amningen. :angel: Han är ammad vid 07, nu sover han. Sen är tanken att han ska vakna själv/väckas så att jag hinner amma precis innan jag åker. Bör vara hemma igen innan 11, men behöver han ammas innan det så får mannen komma ner med honom så får jag amma på jobbet (knappt 10 mins bilväg). Blir spännande att se, inser att det antagligen kommer bli ett antal ”trial and error” innan vi får till det här :cautious:

Idag ska jag åka ifrån lillgrodan en sväng, måste ner på jobbet och ta ett möte vid 09. Vi får se om vi lyckats få till timingen med amningen. :angel: Han är ammad vid 07, nu sover han. Sen är tanken att han ska vakna själv/väckas så att jag hinner amma precis innan jag åker. Bör vara hemma igen innan 11, men behöver han ammas innan det så får mannen komma ner med honom så får jag amma på jobbet (knappt 10 mins bilväg). Blir spännande att se, inser att det antagligen kommer bli ett antal ”trial and error” innan vi får till det här :cautious:
Låter som en bröstpump skulle kunna vara en praktisk detalj i ett sånt läge? :)
Jag börjar komma överens med min nu, i takt med att mjölken sakta ökar, och det är verkligen skönt att kunna ta tillvara mjölken som Kotte inte alltid orkar äta just då.

På samma tidstema ska vi idag både på vägning på BVC på förmiddagen och sen hörseltest på sjukhuset i eftermiddag. Skönt med något som får dagen att gå, men också lite meck att tajma mätt och glad och torr bebis två gånger på en dag :p

Låter som en bröstpump skulle kunna vara en praktisk detalj i ett sånt läge? :)
Jag börjar komma överens med min nu, i takt med att mjölken sakta ökar, och det är verkligen skönt att kunna ta tillvara mjölken som Kotte inte alltid orkar äta just då.

Ja, har en pump men har inte testat den än. Föreslog att jag skulle pumpa idag så att mannen har men han ville hellre komma ner än flaskmata om det behövs. Kommer dock behöva pumpa ur i framtiden. :)

Tack för input!
Har funderat på amningshjälpen men är inte riktigt klar över vilken väg man ska gå för att få hjälp. Har läst typ tusen sidor på nätet så jag känner att jag skulle behöva hjälp på plats isåfall, kan man få det? Har inte hittat någon info om amningsmottagning här i Linköping...

Förlåt, insåg att jag aldrig svarade på detta! Amningshjälpens hjälpmammor kan antingen guida via telefon eller hembesök (kamske videosamtal ibland också?) Info finns på hemsidan. Min erfarenhet är att de är så vana och kunniga att de kan ge otrolig hjälp även skriftligt via Facebook eller mail.

Hoppas det löser sig!

Jag är så kär :love:
Idag är storebror och hälsar på, på BB. Lillebror var tung konstaterade han :D

Vi stannar till imorgon bestämde jag, är inte sugen på att åka den sträcka som är mellan hemma och sjukhuset tre ggr istället för en gång med snittet :angel:
Tar strax över timmen att köra och vägen är inte superkul .

Nu är jag hemma igen. Allt gick superbra, blev dock 3 min sen till mötet då lillgrodan ammade ända fram till att jag var TVUNGEN att åka och då fick vi slita honom från tutten efter 20 minuters amning. :p

Måste dock säga att det var skönt att få lämna bubblan och komma ut i ”riktiga” världen en stund. Få vara hel och ren och använda hjärnan lite. :angel: Skönt att få komma ifrån hemmet en sväng också, mannens barn har verkligen kämpigare med det här med att få ett syskon än någon av oss kunnat förutspå så det går mycket ork och tid till att försöka stötta dom i det här. :(

Förlåt, insåg att jag aldrig svarade på detta! Amningshjälpens hjälpmammor kan antingen guida via telefon eller hembesök (kamske videosamtal ibland också?) Info finns på hemsidan. Min erfarenhet är att de är så vana och kunniga att de kan ge otrolig hjälp även skriftligt via Facebook eller mail.

Hoppas det löser sig!
Tack! Har iaf gått med i deras fb- grupper nu, får börja där :)

Tack! Har iaf gått med i deras fb- grupper nu, får börja där :)

Som en liten disclsimer om amningshjälpens grupp där alla svarar är att den är jättebra och det finns otroligt mycket kunskap där. Men det finns också de (inte hjälpmammorna) som tycker att amning är svaret på precis allt. Man får otroligt mycket bra tips men får också tänka på att ta tills sig det som fungerar för en själv och låta visst annat rinna ut genom andra örat ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 325
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka