Vinterföräldrar -17/18 del 3

Hur mycket "borde" man pumpa ut?
Har inte börjat amma sen vi gav han ersättning för två kvällar sen, han har blivit erbjuden men är inte intresserad så skaffade en pump igår och var typ dolly partonstil på brösten då, men blir som osäker på hur mycket man "bör" pumpa ut och hur ofta och hur man förvarar det bäst

Tack för tipset! Tyvärr tror jag inte jag kan få till det samtidigt med manuell pump. Behöver dessutom sitta lite framåtlutad när jag pumpar eftersom magen kommer ivägen annars, och brukar ha svårt att amma i så upprätt läge. Men får kanske öva när sambon kommer hem :)

Fattar! Med en manuell är det säkerligen betydligt meckigare, om det ens är görbart, men det kanske funkar om ni hjälps åt. :) Det kan ju vara värt att pröva OM du vill försöka hålla igång med amningen. För mig var det helt omöjligt att släppa till pump om jag inte ammade samtidigt.

Har inte börjat amma sen vi gav han ersättning för två kvällar sen, han har blivit erbjuden men är inte intresserad så skaffade en pump igår och var typ dolly partonstil på brösten då, men blir som osäker på hur mycket man "bör" pumpa ut och hur ofta och hur man förvarar det bäst

Vad är syftet med pumpandet? Att upprätthålla så mycket produktion som möjligt eller att stå ut medan den minskar/upphör?

Ja det stämmer:)

Jag förstår dina tankar. Det var mycket sånt som snurrade i mitt huvud också och jag kan tänka mig att det kommer att bli ännu värre om vi någon gång bestämmer oss för ett barn till.

Du har statistiken på din sida! Och snart en bebis på utsidan:)

Tack, jag behövde lite förståelse idag! :heart

Vad är syftet med pumpandet? Att upprätthålla så mycket produktion som möjligt eller att stå ut medan den minskar/upphör?

Att han iallafall ska få lite bröstmjölk en tid iallafall, har ingen aning hur produktionen är överhuvudtaget för är så kluven i hur mycket man ska kämpa ut, igår då vi köpte hem pumpen så hade det ju laddats upp en hel del så känns svårt att basera på det man fått ut sen dess :angel:

Tycker det finns en del bra info på 1177: https://www.1177.se/Stockholm/Tema/...olksersattning/Spara-och-frysa-in-brostmjolk/ :)
Vår Bvc-sköterska tipsade om att använda ett istråg och frysa in mjölken i, och sen ta de "styckfrysta" bitarna och lägga i påse eller burk. Lätt att ta fram och tina så mycket som behövs sen :)

Ni som ammat tidigare/längre än jag;

- hur länge läcker det på det bröstet bebis inte ammar på? Alltid? Vet att jag kan "stänga av" det med ett finger på den andra bröstvårtan, men vore ju smidigt om det inte behövdes.
- kommer brösten alltid att börja rinna när bebis knorrar/gråter (jag blöter totalt ner en tröja på några sekunder)?
- hur gör jag bäst för att inte både jag och bebis ska bli blöta när han ammar? Jag får så mycket mjölk att det rinner på sidan om hans mun och både han och jag blir blöt. Vet inte om amningsnappen bidrar där, kan mycket väl göra det.
- kommer man för alltid behöva välja mellan att duscha jätteofta eller gå runt och lukta sur gammal mjölk?
- min bebis får ofta hicka efter amning, men bryr sig inte själv. Han är ju alltid bara nöjd och glad. Jag hör att han suger i sig lite luft när han ammar men han har så bra grepp han kan ta med amningsnappen. Bör jag bry mig över det här eller bara köra på?

Hon gör inte så mycket annat än äter, sover och bajsar :love:

Sån är min fortfarande :D Hon äter och sover. Jag inser att det säkert vänder vilken dag som helst nu, hon blir ju tre månader nästa vecka, snart kommer hon vilja vara med lite mer. Men än så länge njuter jag av lugnet - och skillnaden mot storebror som ville bli road hela dagarna från att han typ var en vecka gammal :D

- hur länge läcker det på det bröstet bebis inte ammar på? Alltid? Vet att jag kan "stänga av" det med ett finger på den andra bröstvårtan, men vore ju smidigt om det inte behövdes.
- kommer brösten alltid att börja rinna när bebis knorrar/gråter (jag blöter totalt ner en tröja på några sekunder)?
- hur gör jag bäst för att inte både jag och bebis ska bli blöta när han ammar? Jag får så mycket mjölk att det rinner på sidan om hans mun och både han och jag blir blöt. Vet inte om amningsnappen bidrar där, kan mycket väl göra det.
- kommer man för alltid behöva välja mellan att duscha jätteofta eller gå runt och lukta sur gammal mjölk?
- min bebis får ofta hicka efter amning, men bryr sig inte själv. Han är ju alltid bara nöjd och glad. Jag hör att han suger i sig lite luft när han ammar men han har så bra grepp han kan ta med amningsnappen. Bör jag bry mig över det här eller bara köra på?

Har tyvärr inga svar på dina frågor då jag aldrig läckt mjölk med något av barnen...
Men jag tänkte på hickan, jag skulle inte oroa mig så länge han är nöjd. Vi hade några veckor i början då hon sög i sig luft vid amningen, trots att jag var noga med greppet, det blev tyvärr magknip och onda pruttar av det :( Men om det bara är hicka hade jag inte brytt mig. Tycker de brukar hicka mycket i början :)

Jag läcker fortfarande, bebis är ett år. Inte lika mycket som i början och inte alltid. Trasa i sängen att lägga på det oanvända bröstet och i BHn har jag inlägg från imse vimse, tvättbara och håller läckaget inne.

Och ja, det händer att de läcker om jag tänker på honom när han inte är i närheten :p

Varit på viktkontroll idag och hon har gått upp 300 g på 2 dagar! Nu är hon mindre än 100 g från sin födselvikt.

Vi gör nu ett försök att trappa ned ersättningen och amma mer. Bebis har blivit lat av att ha tagit mycket flaska de senaste dagarna och det har idag varit lite gnälligt att få henne att behöva "kämpa" lite mer för maten igen. Har dock kunnat liggamma lite nu och slumra efter lite skrik och sparkar.

Jag vet dock inte hur jag vill göra med amningen framöver. Speciellt inte när min man går till jobbet om 3,5 vecka, då kommer jag verkligen behöva all vila jag kan få. Tänker att hon iaf ska få min mjölk i 1 månad men köra ersättning på natten eller när jag verkligen behöver sova. Om det efter första månaden inte blivit mycket enklare med amningen får den stå tillbaka och jag försöka ge lite när ork finns eller pumpa ut till flaska och varva med det.

Har inga svar annat än att jag känner med dig angående läckandet, här droppas det ganska friskt från det bröst bebisen inte tar just då.

Hickan skulle jag inte bry mig om, kotte hickade massor i början, nästan så hela han skakade :D men var totalt obrydd över det även om jag och hans pappa tyckte det såg lite läskigt ut.

Jag läcker också, men har alltid linne eller bh på mig med inlägg som suger upp det. Det brukar läcka mjölk också, mest när han mysammar och inte suger så aktivt. Antingen låter jag det vara och står ut med fläckarna, eller så lägger jag en handduk under honom och bröstet.

Sån är min fortfarande :D Hon äter och sover. Jag inser att det säkert vänder vilken dag som helst nu, hon blir ju tre månader nästa vecka, snart kommer hon vilja vara med lite mer. Men än så länge njuter jag av lugnet - och skillnaden mot storebror som ville bli road hela dagarna från att han typ var en vecka gammal :D

De vakna stunderna ligger hon, tro det eller ej. Helst i babygymmet på mage och sprattlar runt.

Vi gick upp till storlek 3 på blöjor nu :eek:

På tal om fläckar - vi har varit ganska bortskämda med renlig bebis första tiden, men senaste två dagarna har vi lyckats med bajs på pappas täcke (blöjan läckte när han flaskmatade natten till igår), kiss på pappas kudde (nyvakna, ammade, la ner i knäet på kudden snabbt och det var uppenbart dags att byta eftersom det rann ut längs ryggen när han kissade :o ) och kräks på lakanen (la ner bebis medan jag klädde på mig). Ska börja linda in hela ungen i handdukar och plastad frotté :D

För övrigt har bebis sovit sen 14:30. Och jag surar lite över att jag dels inte har gått och lagt mig själv, och dels för att jag inte riktigt vet vad jag gjort rätt :D dock mäkta nöjd med att jag lyckats lägga ner honom i vagnen utan att han vaknat två dagar i rad!

De vakna stunderna ligger hon, tro det eller ej. Helst i babygymmet på mage och sprattlar runt.

Vi gick upp till storlek 3 på blöjor nu :eek:

Vi fick också gå upp till strl 3 väldigt fort. Strl 1 var typ för litet när hon föddes :D Vi har ett öppnat paket treor vi tänkte göra slut på, sen blir det nog strl 4 :nailbiting:

På tal om fläckar - vi har varit ganska bortskämda med renlig bebis första tiden, men senaste två dagarna har vi lyckats med bajs på pappas täcke (blöjan läckte när han flaskmatade natten till igår), kiss på pappas kudde (nyvakna, ammade, la ner i knäet på kudden snabbt och det var uppenbart dags att byta eftersom det rann ut längs ryggen när han kissade :o ) och kräks på lakanen (la ner bebis medan jag klädde på mig). Ska börja linda in hela ungen i handdukar och plastad frotté :D
Jag tipsar om Mats!
Libero har underlägg som är grymma (om man inte jobbar i vården och är utan samvete, för då kan man låna där).

@YaHilweh när jag va hos optikern o skulle göra synundersökning efter andra barnet så sa dom att man ska vänta så länge som åtta månader efter avslutad amning t.o.m!

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 324
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka