Vinterföräldrar -17/18 del 3

Den här grodan har också hicka men är nöjd i övrigt. Jag tänker att hon hickade ju i magen så det är väl inte så konstigt att hon hickar utanför heller? :)

Vi kör förresten lite rutinpotting i diskhon i vår tvättstuga där skötbordet finns och det fungerar över förväntan! Visst, det kommer en del ffa kiss i blöjan ändå, men huden på rumpan är så mycket finare, knappt röd alls. Mycket enklare än jag trodde är det också, det verkar naturligt för henne att göra ifrån sig i grodpositionen.

@YaHilweh när jag va hos optikern o skulle göra synundersökning efter andra barnet så sa dom att man ska vänta så länge som åtta månader efter avslutad amning t.o.m!
8 månader, det är ju nästan en hel graviditet.. jag ammar förvisso inte alls. Men ska se om jag kan ringa Synsam i morgon och fråga dom, vad de anser.

Den här grodan har också hicka men är nöjd i övrigt. Jag tänker att hon hickade ju i magen så det är väl inte så konstigt att hon hickar utanför heller? :)

Vi kör förresten lite rutinpotting i diskhon i vår tvättstuga där skötbordet finns och det fungerar över förväntan! Visst, det kommer en del ffa kiss i blöjan ändå, men huden på rumpan är så mycket finare, knappt röd alls. Mycket enklare än jag trodde är det också, det verkar naturligt för henne att göra ifrån sig i grodpositionen.

Vi har kört från start, började redan på BB. Tror vi på dessa 2v bytt 1 bajsblöjor.
Vi hade väldigt röd rumpa första dagarna. Men bytte till att bara använda "ansiktservetter" och kokosolja att tvätta med. Samt behöver vi snärja kör vi aloevera propolis.

På tal om fläckar - vi har varit ganska bortskämda med renlig bebis första tiden, men senaste två dagarna har vi lyckats med bajs på pappas täcke (blöjan läckte när han flaskmatade natten till igår), kiss på pappas kudde (nyvakna, ammade, la ner i knäet på kudden snabbt och det var uppenbart dags att byta eftersom det rann ut längs ryggen när han kissade :o ) och kräks på lakanen (la ner bebis medan jag klädde på mig). Ska börja linda in hela ungen i handdukar och plastad frotté :D

Jag har beställt en sats engångsskydd som är samma som landstinget här har och som fungerat smidigt, vi sitter och ligger alltid på det när vi hanterar bebis, både pga mjölkdropp, avslag och eventuella olyckor. PM:a om du vill veta märke!

Vi har kört från start, började redan på BB. Tror vi på dessa 2v bytt 1 bajsblöjor.
Vi hade väldigt röd rumpa första dagarna. Men bytte till att bara använda "ansiktservetter" och kokosolja att tvätta med. Samt behöver vi snärja kör vi aloevera propolis.

När brukar ni hålla henne över handfatet/toaletten? Vi har inte hittat något mönster när bebis vill kissa eller bajsa, helt plötsligt är blöjan bara full, hon kan ha ammat eller inte ammat, sovit eller varit vaken. Men de kanske gör ifrån sig naturligt i grodposition om de är nakna?

När brukar ni hålla henne över handfatet/toaletten? Vi har inte hittat något mönster när bebis vill kissa eller bajsa, helt plötsligt är blöjan bara full, hon kan ha ammat eller inte ammat, sovit eller varit vaken. Men de kanske gör ifrån sig naturligt i grodposition om de är nakna?

Att groda öpnnar upp till en naturlig ställning för barnet att kissa/bajsa i. Vi började med (gjorde samma med Havanna) att hålla över handfatet var gång vi bytte blöja och blöjan byts nästan innan det hunnit hamna något Kiss i dom (älskar randen som färgas). I början får man springa ofta, kör även betting ljud "ksssss" var gång hon kissar. Ganska häftigt hur fort dom lär sig att "ta i" vid det ljudet.

Men som sagt, vid start höll vi över på rutin vid varje blöjbyte.

Vi gör också på rutin vid blöjbyte. Vår bebis vill nästan alltid kissa/bajsa efter sömn så det första vi gör när hon vaknar är att grodhålla. Testar ibland när hon är lite skrikig, ibland gnäller hon för att hon är nödig.

Jag läcker fortfarande, bebis är ett år. Inte lika mycket som i början och inte alltid. Trasa i sängen att lägga på det oanvända bröstet och i BHn har jag inlägg från imse vimse, tvättbara och håller läckaget inne.

Och ja, det händer att de läcker om jag tänker på honom när han inte är i närheten :p

Haha, åh nej! :nailbiting: Bara att ställa in sig på att ha det såhär ett tag då!

Hickan skulle jag inte bry mig om, kotte hickade massor i början, nästan så hela han skakade :D men var totalt obrydd över det även om jag och hans pappa tyckte det såg lite läskigt ut.

Jag läcker också, men har alltid linne eller bh på mig med inlägg som suger upp det. Det brukar läcka mjölk också, mest när han mysammar och inte suger så aktivt. Antingen låter jag det vara och står ut med fläckarna, eller så lägger jag en handduk under honom och bröstet.

Jag försöker verkligen täppa till men det gåååår inte känns det som. Varje amning har jag fyra handdukar - en under oss, en under vardera bröst och en att försöka hinna torka honom runt munnen innan det hinner rinna för mycket. Ändå får vi mjölk överallt. :o

Ni som ammat tidigare/längre än jag;

- hur länge läcker det på det bröstet bebis inte ammar på? Alltid? Vet att jag kan "stänga av" det med ett finger på den andra bröstvårtan, men vore ju smidigt om det inte behövdes.
- kommer brösten alltid att börja rinna när bebis knorrar/gråter (jag blöter totalt ner en tröja på några sekunder)?
- hur gör jag bäst för att inte både jag och bebis ska bli blöta när han ammar? Jag får så mycket mjölk att det rinner på sidan om hans mun och både han och jag blir blöt. Vet inte om amningsnappen bidrar där, kan mycket väl göra det.
- kommer man för alltid behöva välja mellan att duscha jätteofta eller gå runt och lukta sur gammal mjölk?
- min bebis får ofta hicka efter amning, men bryr sig inte själv. Han är ju alltid bara nöjd och glad. Jag hör att han suger i sig lite luft när han ammar men han har så bra grepp han kan ta med amningsnappen. Bör jag bry mig över det här eller bara köra på?

”Alltid” beror nog på hur länge man ammar, det är inte samma sak att amma en liten plutt och en... något större plutt ;) som börjat med mat etc. Men jag vill nog minnas att jag använt amningsinlägg (engångs) under hela helamningsperioden (och efteråt om jag vistats bland folk - inte för att det läckt ofta utan för att det ändå kunnat hända att utdrivningsreflexen dragit igång av sig själv). För att i möjligaste mån slippa bli blöta svarar jag handduk (och amningsinlägg på det andra bröstet) - i början för att det kan vara svårt för bebisen att hinna äta i den takt maten kommer, senare för att nyfikna större bebisar gärna börjar äta - mjölken börjar spruta - varpå bebisen börjar titta på något annat åt något annat håll :meh:. Alternativt i det läget, fäll upp/ner bh:n med tillhörande amningsinlägg fort som fasen :p

Jag försöker verkligen täppa till men det gåååår inte känns det som. Varje amning har jag fyra handdukar - en under oss, en under vardera bröst och en att försöka hinna torka honom runt munnen innan det hinner rinna för mycket. Ändå får vi mjölk överallt. :o

Mina bästa vänner:

758E522F-28E0-4366-90CB-DC53A795B4A6.webp

:p

Mannen resonerar också så gällande hickan, mest jag som nojat/undrat eftersom det kommer i samband med amning.

Vi luftar lillskrutten ofta så han är utan blöja i handduk, men för mig skulle det vara jättesvårt att få honom att göra ifrån sig i en diskho för han bajsar nästan uteslutande när han ammar.

”Alltid” beror nog på hur länge man ammar, det är inte samma sak att amma en liten plutt och en... något större plutt ;) som börjat med mat etc. Men jag vill nog minnas att jag använt amningsinlägg (engångs) under hela helamningsperioden (och efteråt om jag vistats bland folk - inte för att det läckt ofta utan för att det ändå kunnat hända att utdrivningsreflexen dragit igång av sig själv). För att i möjligaste mån slippa bli blöta svarar jag handduk (och amningsinlägg på det andra bröstet) - i början för att det kan vara svårt för bebisen att hinna äta i den takt maten kommer, senare för att nyfikna större bebisar gärna börjar äta - mjölken börjar spruta - varpå bebisen börjar titta på något annat åt något annat håll :meh:. Alternativt i det läget, fäll upp/ner bh:n med tillhörande amningsinlägg fort som fasen :p

Jösses, det är mycket att tänka på alltså! :o:angel: Har engångsamningsinlägg men är lite dålig på att använda dom då jag oftast inte har bh på mig hemma. Läcker inte så ofta spontant (typ aldrig skulle jag säga) utan det är när bebisen låter eller läggs i amningsposition (då rinner det verkligen och det långt innan han har kommit till bröstet).

Mannen resonerar också så gällande hickan, mest jag som nojat/undrat eftersom det kommer i samband med amning.

Vi luftar lillskrutten ofta så han är utan blöja i handduk, men för mig skulle det vara jättesvårt att få honom att göra ifrån sig i en diskho för han bajsar nästan uteslutande när han ammar.

Många ammar över Ikeas potta med urtsgbar innerdel. Så gjorde vi med Havanna, funkade toppen. Här bajsar vi 1 gång dag just nu. Oftast kvällstid.
Efter att Havanna blev 4 månader kunde vi ställs klockan efter henne. 19.00 bajsades det, idag är det 20.00 :)

Många ammar över Ikeas potta med urtsgbar innerdel. Så gjorde vi med Havanna, funkade toppen. Här bajsar vi 1 gång dag just nu. Oftast kvällstid.
Efter att Havanna blev 4 månader kunde vi ställs klockan efter henne. 19.00 bajsades det, idag är det 20.00 :)

Sätter man bebis på pottan då eller hur lyckas man amma över den?

Vår bebis bajsar nog 10-15 gånger om dagen. :o

Uppsamlingskupor!

Jösses, det är mycket att tänka på alltså! :o:angel: Har engångsamningsinlägg men är lite dålig på att använda dom då jag oftast inte har bh på mig hemma. Läcker inte så ofta spontant (typ aldrig skulle jag säga) utan det är när bebisen låter eller läggs i amningsposition (då rinner det verkligen och det långt innan han har kommit till bröstet).

En hel vetenskap! :D Men starten är intensivast, så om du inte läcker så ofta nu så kanske det lugnar ner sig snabbare för dig - och hemma kan man ju i alla fall byta kläder lätt :)

Idag är jag för första gången hemma själv med 2 barn. Ska bli spännande. Natten har var bra, sambon har fått ta Havanna medan jag har tagit Ronja.
Sambon lämnade 5.30 i morse och är hemma ca 18 ikväll.
Kan spas att det är inte lätt, speciellt inte när Havanna fortfarande är så svartsjuk. Men vi har som plan att försöka ta oss ut om en stund. Ronja fått sova i vagnen så ska vi försöka bygga en snögubbe innan snön smälter bort. Är kalasfint väder ute idag. Planen är bara att vänta tills Ronja ätit (för att slippa gå in direkt igen) och hon knölsover just nu :p
Jag hoppas att min plan kommer funka och att fröken svartsjuk ska vilja leka i snön och inte åka vagn. Då man hejar inte promenerar på 70 vägen för vi bor, då du har fri sikt i nästan 4km och bästa (enda) omkörningsvägen på nästan 2mil.. jag går helst inte längs den vägen själv då folk gärna ligger i 120+, än mindre med barn och barnvagn.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 324
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.