YaHilweh
Trådstartare
+1 på den!Hade någon sagt så till mig när jag var nyförlöst och full med hormoner hade jag nog börjat gråta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
+1 på den!Hade någon sagt så till mig när jag var nyförlöst och full med hormoner hade jag nog börjat gråta
Du är verkligen en sån som jag hade önskat var bonusmamma till mina barn, jag har gillat allt som du skrivit om dina tankar, dina känslor och hur din relation är till dina bonusbarn. Ärligt, rakt och väldigt väldigt nyanserat och klokt.
Grattis till er nya familjemedlem - så härligt att han är extra gubb-söt (min unges första pass som sexmånaders är en ständig källa till munterhet apropå gubbgulligheten)
Jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva om förlossningen, mer än att allt har gått fel. Väljer att inte skriva mer än så då det kan vara skrämmande för andra. Det enda som gick rätt var att vi fått en fantastisk son, med massa mörkt hår och smilgropar. Det slutade med akut snitt, så jag ligger på uppvak nu och bebisen är med pappa. Fick också veta att jag har endometrios under op, så det var lite av en chock.
Så tråkigt att det gick fel, men grattis till bebis!
Gällande endometriosen så gissar jag att det kommer lite i skymundan just nu och det är ju inget konstigt, men jag vill ändå kommentera. Tyvärr verkar vården ha en tendens att berätta diagnosen "i förbifarten" som om det var en förkylning ungefär. Förhoppningsvis är ditt landsting bättre än mitt, men om du inte får nån remiss eller hjälp med vart du ska vända dig - sök upp en gynekolog som kan endo och diskutera om du ska ha nån förebyggande behandling även om du är symptomfri. Som jag förstår det (men det är lite oklart, man vet nog inte riktigt) så tror man att man kan bromsa spridningen och på så sätt förhindra problem/värre problem. Fast jag håller tummarna att du är en av de lyckligt lottade som inte får några symptom alls även helt utan behandling!
Okej, här försöker man få till det och ligga. Tydligen ska man inte nämna saker som öppen livmodertapp, huvudet väldigt långt ned och endast för att få igång det... När man vill komma till sådär någon dag innan
Ett dygn är ingenting för att komma igång med amningen! De försöker nog bara peppa och se till att du inte ger upp, en del tror säkert att det ska fungera med en gångVi har lite svårt att få igång amningen, bebis är som lite skrämd av mina bröst. Han vill inte gapa tillräckligt stort, han försöker hellre amma mannen. Så nu handmjölkar vi och ger på sked. Jag vet inte om jag bara är avtrubbad eller om det är något konstigt, men barnmorskorna är väldigt på mig om att det VISST kan gå, att jag inte ska ge upp osv. Jag tycker att ett dygn inte är så mycket alls? Jag har ställt in mig på att det tar upp till 4 veckor innan det sitter och då känns inte en dag som så mycket? Som tur är så har ju min mjölk runnit till så han får i sig det han vill ha/behöver varje gång ändå, hade han varit missnöjd hade det kanske varit svårare att hantera.
Och @YaHilweh , nu förstår jag vad du menade med att man visst blöder efter snitt.
Jag har plöjt ett gäng filmer om amning på Babybaby sen igår och måste säga att dom innehåller så himla bra tips!Ett dygn är ingenting för att komma igång med amningen! De försöker nog bara peppa och se till att du inte ger upp, en del tror säkert att det ska fungera med en gång
Ett starkt tips är att gå med i amningshjälpens grupp på Facebook. Där finns det folk som verkligen vet hur det fungerar vilket tyvärr inte alla BVC och bm vet. Finns mycket bra info i filerna med. Kolla även "babybaby" och "29 saker om amning" så får du tips
Vi har lite svårt att få igång amningen, bebis är som lite skrämd av mina bröst. Han vill inte gapa tillräckligt stort, han försöker hellre amma mannen. Så nu handmjölkar vi och ger på sked. Jag vet inte om jag bara är avtrubbad eller om det är något konstigt, men barnmorskorna är väldigt på mig om att det VISST kan gå, att jag inte ska ge upp osv. Jag tycker att ett dygn inte är så mycket alls? Jag har ställt in mig på att det tar upp till 4 veckor innan det sitter och då känns inte en dag som så mycket? Som tur är så har ju min mjölk runnit till så han får i sig det han vill ha/behöver varje gång ändå, hade han varit missnöjd hade det kanske varit svårare att hantera.
Och @YaHilweh , nu förstår jag vad du menade med att man visst blöder efter snitt.
På vårt BB sa de att det gäller bara vid planerat snitt. Att vid akut snitt så är det som vanligt.Det kan oxå ta lite längre tid med amningen efter snitt. Det släpper, tror det släppte 3-4e dygnet med Havanna.
Bara du håller hoppet uppe.
Ett dygn är ingenting för att komma igång med amningen! De försöker nog bara peppa och se till att du inte ger upp, en del tror säkert att det ska fungera med en gång
Ett starkt tips är att gå med i amningshjälpens grupp på Facebook. Där finns det folk som verkligen vet hur det fungerar vilket tyvärr inte alla BVC och bm vet. Finns mycket bra info i filerna med. Kolla även "babybaby" och "29 saker om amning" så får du tips
@Sofie_B de har inte föreslagit amningsnapp? Min tjej fick inget grepp om mina bröstvårtor så personalen gav mig en sådan och då gick det mkt bättre!
Ett dygn är verkligen ingenting, på vårt BB så var de inte alls lika stressade.
Jag har plöjt ett gäng filmer om amning på Babybaby sen igår och måste säga att dom innehåller så himla bra tips!
Kotten har också svårt att få grepp, eller, han gapar jättestort och suger bra men blir frustrerad på mina små och lite mjuka vårtor, så vi använder napp. Ibland lyckas vi ta bort den halvvägs, oftast inte och lite jobbigt när han blir frustrerad och får upp kanten på nappen så den lossnar!
Det kan oxå ta lite längre tid med amningen efter snitt. Det släpper, tror det släppte 3-4e dygnet med Havanna.
Bara du håller hoppet uppe.
På vårt BB sa de att det gäller bara vid planerat snitt. Att vid akut snitt så är det som vanligt.
Alltså spontan förlossning som slutar i akut snitt menade de inte skulle påverka amning negativt/ta längre tid.