Vinterföräldrar -17/18 del 3

Du är verkligen en sån som jag hade önskat var bonusmamma till mina barn, jag har gillat allt som du skrivit om dina tankar, dina känslor och hur din relation är till dina bonusbarn. Ärligt, rakt och väldigt väldigt nyanserat och klokt.

Grattis till er nya familjemedlem - så härligt att han är extra gubb-söt (min unges första pass som sexmånaders är en ständig källa till munterhet apropå gubbgulligheten)

Men ååh, hur gullig är inte du?! :love::heart Tack, vilka superfina ord, det värmer verkligen!

Jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva om förlossningen, mer än att allt har gått fel. Väljer att inte skriva mer än så då det kan vara skrämmande för andra. Det enda som gick rätt var att vi fått en fantastisk son, med massa mörkt hår och smilgropar. Det slutade med akut snitt, så jag ligger på uppvak nu och bebisen är med pappa. Fick också veta att jag har endometrios under op, så det var lite av en chock.

Så tråkigt att det gick fel, men grattis till bebis!

Gällande endometriosen så gissar jag att det kommer lite i skymundan just nu och det är ju inget konstigt, men jag vill ändå kommentera. Tyvärr verkar vården ha en tendens att berätta diagnosen "i förbifarten" som om det var en förkylning ungefär. Förhoppningsvis är ditt landsting bättre än mitt, men om du inte får nån remiss eller hjälp med vart du ska vända dig - sök upp en gynekolog som kan endo och diskutera om du ska ha nån förebyggande behandling även om du är symptomfri. Som jag förstår det (men det är lite oklart, man vet nog inte riktigt) så tror man att man kan bromsa spridningen och på så sätt förhindra problem/värre problem. Fast jag håller tummarna att du är en av de lyckligt lottade som inte får några symptom alls även helt utan behandling!

Så tråkigt att det gick fel, men grattis till bebis!

Gällande endometriosen så gissar jag att det kommer lite i skymundan just nu och det är ju inget konstigt, men jag vill ändå kommentera. Tyvärr verkar vården ha en tendens att berätta diagnosen "i förbifarten" som om det var en förkylning ungefär. Förhoppningsvis är ditt landsting bättre än mitt, men om du inte får nån remiss eller hjälp med vart du ska vända dig - sök upp en gynekolog som kan endo och diskutera om du ska ha nån förebyggande behandling även om du är symptomfri. Som jag förstår det (men det är lite oklart, man vet nog inte riktigt) så tror man att man kan bromsa spridningen och på så sätt förhindra problem/värre problem. Fast jag håller tummarna att du är en av de lyckligt lottade som inte får några symptom alls även helt utan behandling!

Tack snälla! :heart

En av mina bästa vänner har endometrios men på det allra mest negativa sättet, hon har superstora problem och har fått opererats flera gånger och sätts i klimakteriet så fort dom inte gör IVF, bara för att hennes kropp inte kan hantera menstruation utan att nya cystor dyker upp. Så jag känner att jag kan en del om sjukdomen ändå, men hade hon inte haft det hade jag inte ens vetat vad det var. Och precis som du säger så gav dom den bara i förifarten när dom höll på att sy igen mig, utan uppföljande samtal eller information. Och fokus låg kanske inte just där då, man var ganska omtumlad och hade fokus på annat.

Okej, här försöker man få till det och ligga. Tydligen ska man inte nämna saker som öppen livmodertapp, huvudet väldigt långt ned och endast för att få igång det... När man vill komma till sådär någon dag innan :rofl:

Haha, nej, inte dom sexigaste sakerna kanske. :rofl: Vi fick båda anstränga oss mycket för att inte tänka på det på slutet.. :angel:

Vi har lite svårt att få igång amningen, bebis är som lite skrämd av mina bröst. Han vill inte gapa tillräckligt stort, han försöker hellre amma mannen. :p Så nu handmjölkar vi och ger på sked. Jag vet inte om jag bara är avtrubbad eller om det är något konstigt, men barnmorskorna är väldigt på mig om att det VISST kan gå, att jag inte ska ge upp osv. Jag tycker att ett dygn inte är så mycket alls? Jag har ställt in mig på att det tar upp till 4 veckor innan det sitter och då känns inte en dag som så mycket? Som tur är så har ju min mjölk runnit till så han får i sig det han vill ha/behöver varje gång ändå, hade han varit missnöjd hade det kanske varit svårare att hantera.

Och @YaHilweh , nu förstår jag vad du menade med att man visst blöder efter snitt. :angel:

Vi har lite svårt att få igång amningen, bebis är som lite skrämd av mina bröst. Han vill inte gapa tillräckligt stort, han försöker hellre amma mannen. :p Så nu handmjölkar vi och ger på sked. Jag vet inte om jag bara är avtrubbad eller om det är något konstigt, men barnmorskorna är väldigt på mig om att det VISST kan gå, att jag inte ska ge upp osv. Jag tycker att ett dygn inte är så mycket alls? Jag har ställt in mig på att det tar upp till 4 veckor innan det sitter och då känns inte en dag som så mycket? Som tur är så har ju min mjölk runnit till så han får i sig det han vill ha/behöver varje gång ändå, hade han varit missnöjd hade det kanske varit svårare att hantera.

Och @YaHilweh , nu förstår jag vad du menade med att man visst blöder efter snitt. :angel:
Ett dygn är ingenting för att komma igång med amningen! De försöker nog bara peppa och se till att du inte ger upp, en del tror säkert att det ska fungera med en gång :)
Ett starkt tips är att gå med i amningshjälpens grupp på Facebook. Där finns det folk som verkligen vet hur det fungerar vilket tyvärr inte alla BVC och bm vet. Finns mycket bra info i filerna med. Kolla även "babybaby" och "29 saker om amning" så får du tips :up:

@Sofie_B de har inte föreslagit amningsnapp? Min tjej fick inget grepp om mina bröstvårtor så personalen gav mig en sådan och då gick det mkt bättre!

Ett dygn är verkligen ingenting, på vårt BB så var de inte alls lika stressade.

Ett dygn är ingenting för att komma igång med amningen! De försöker nog bara peppa och se till att du inte ger upp, en del tror säkert att det ska fungera med en gång :)
Ett starkt tips är att gå med i amningshjälpens grupp på Facebook. Där finns det folk som verkligen vet hur det fungerar vilket tyvärr inte alla BVC och bm vet. Finns mycket bra info i filerna med. Kolla även "babybaby" och "29 saker om amning" så får du tips :up:
Jag har plöjt ett gäng filmer om amning på Babybaby sen igår och måste säga att dom innehåller så himla bra tips!

Kotten har också svårt att få grepp, eller, han gapar jättestort och suger bra men blir frustrerad på mina små och lite mjuka vårtor, så vi använder napp. Ibland lyckas vi ta bort den halvvägs, oftast inte :p och lite jobbigt när han blir frustrerad och får upp kanten på nappen så den lossnar! :D

Känns som om vi kastats in i bebislivet här... Knappt 2 timmar sömn igår kväll innan middagen och knappt 2 timmar efter kl 4 när han var nöjd hos sambon, i övrigt har liten hängt på/med mig och mest velat amma. Försökte liggamma för det funkade bra på BB och då kan jag iaf slumra under tiden, men det var mycket svårare i vår säng som är ganska mjuk i jämförelse...

Så statusen just nu är väldigt trött. Intalar mig att kroppen tydligen ska klara det pga amningen just, men huvudet är inte övertygat.

Det kan oxå ta lite längre tid med amningen efter snitt. Det släpper, tror det släppte 3-4e dygnet med Havanna.
Bara du håller hoppet uppe. :)

Det kan oxå ta lite längre tid med amningen efter snitt. Det släpper, tror det släppte 3-4e dygnet med Havanna.
På vårt BB sa de att det gäller bara vid planerat snitt. Att vid akut snitt så är det som vanligt.

Alltså spontan förlossning som slutar i akut snitt menade de inte skulle påverka amning negativt/ta längre tid.

Ska kolla där! Har läst på en del och kollat filmer på babybaby men ska kolla mer. Kände att jag hade en plan men den blev det inget av iom snittet och att det dröjde två timmar tills jag fick honom, och sen är alla barnmorskor precis som du är inne på olika så det blir mycket hattande fram och tillbaks!

@Sofie_B de har inte föreslagit amningsnapp? Min tjej fick inget grepp om mina bröstvårtor så personalen gav mig en sådan och då gick det mkt bättre!

Ett dygn är verkligen ingenting, på vårt BB så var de inte alls lika stressade.

De sa att vi kan testa om han inte vill ta grepp snart. Så långe vi kan mjölka honom mått så får han testa på tyckte dom, men jag får säkert en om jag frågar.

Dom är väl lite stressade eftersom han är lite större, men han får det han vill ha så fort han vill ha det och i övrigt sover han bara så jag tror verkligen inte alls att det är så farligt bråttom!

Jag har plöjt ett gäng filmer om amning på Babybaby sen igår och måste säga att dom innehåller så himla bra tips!

Kotten har också svårt att få grepp, eller, han gapar jättestort och suger bra men blir frustrerad på mina små och lite mjuka vårtor, så vi använder napp. Ibland lyckas vi ta bort den halvvägs, oftast inte :p och lite jobbigt när han blir frustrerad och får upp kanten på nappen så den lossnar! :D

Bra att höra, ska kanske testa med napp om han inte kommer igång snart!

Jag har också förstått det så, att det kan ta längre tid efter snitt. Allting blir ju lite annat för bebis, vår fick ju bara träffa mig jättesnabbt och sen försvann dom och pappan iväg med honom och jag fick inte träffa honom förrän ett par timmar senare. Vi kämpar på, förr eller senare är jag övertygad om att det kommer igång! :up:

På vårt BB sa de att det gäller bara vid planerat snitt. Att vid akut snitt så är det som vanligt.

Alltså spontan förlossning som slutar i akut snitt menade de inte skulle påverka amning negativt/ta längre tid.

Det är spännande hur olika de säger överallt. :P här sa de att det kunde ta lite längre tid oberoende planerat eller akut. Jag fick ett akutsnitt senast.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
801
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 355
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka