Vinterföräldrar -17/18 del 2

Det här med namn.
Hur gör ni?

Vi har ett gäng namn som vi gillar och sedan får vi se vad vi tror lillasyster kan passa i. Men den här listan ändras hela tiden och består av ganska många namn.
Alltså, namn är hur svårt som helst!

Vi har en lista med ungefär 10 namn som båda gillar, sen när hon kommer ser vi vad som känns rätt. Favoriterna just nu är Ellen, Josefin, Johanna, Freja och Filippa. Jag gillar Eleonora mycket med men det gör inte maken.

Har ni något ni verkligen saknar nu under graviditeten?

Jag kom nyss fram till att något av det jag saknar absolut mest, det är att hela kroppen ska få plats under duschen! Nu blir man ju så jäkla kall om låren, eller så blir det inget vatten på magen, får magen vatten då är rumpan så stor så den är utanför...

Massor!!

* Mat - goda ostar och rökt lax med pepparrot. Färsk tonfisk
* Champagne, vällagrat rödvin och välhumlad öl
* Cola Zero (undviker koffein och sötningsmedel helt)
* Att kunna springa
* Att rida
* Att kunna ha vanliga kläder
* Att sova på mage
* Min putiga rumpa som blivit platt
Och som någon annan skrev, att inte behöva känna efter så mycket när man blir orolig

@YaHilweh vi har en lista med namn. Jag är inte alls kinkig med pojknamn utan där har sambon rätt stort inflytande. Flicknamn har jag vissa stora favoriter däremot.

Mina enda krav är att det är gammalt och att jag inte har haft nån elev jag associerar namnet med (i negativ bemärkelse)

Det här med namn.
Hur gör ni?

Vi har ett gäng namn som vi gillar och sedan får vi se vad vi tror lillasyster kan passa i. Men den här listan ändras hela tiden och består av ganska många namn.

Vi har väl hyfsat klart med vad han ska få för andranamn, ett från hans släkt, ett från min släkt, har egentligen bara ett förnamn och det kom vi in på redan när vi träffades som "det killnamnet gillar vi båda" men återstår ju att se om det passar junior annars tror jag inte ens vi har några fler namn :o

Fick idag besked av en klasskompis sedan högskolan. Även hon gravid med bf nu i januari. De åkte in i fredags och sonen föddes men har på något sätt blivit av med 50% av blodmängden och överlevde bara 8h :cry:

@YaHilweh Jisses vad produktivt! Jag hatar att ringa till olika ställen så det där hade tagit mig en vecka...:bow:

Jag har målat färdigt tre köksluckor och påbörjat ytterligare fyra. Grundarbetet är det tyngsta så lär få ont ikväll. Utöver det har bara hängt upp en mobil över skötbordet och sen bara häckat i en fåtölj med ljudbok + lagat lunch...
Borde sätta mig och skissa på en hallförvaring jag vill bygga men orkar inte riktigt...

@YaHilweh Jisses vad produktivt! Jag hatar att ringa till olika ställen så det där hade tagit mig en vecka...:bow:

Jag har målat färdigt tre köksluckor och påbörjat ytterligare fyra. Grundarbetet är det tyngsta så lär få ont ikväll. Utöver det har bara hängt upp en mobil över skötbordet och sen bara häckat i en fåtölj med ljudbok + lagat lunch...
Borde sätta mig och skissa på en hallförvaring jag vill bygga men orkar inte riktigt...

Jag har dragit mig för det i minst 1v :angel:
Men tänkte att det var lika bra att göra alla medan jag ändå höll på.

Jag har kommit på hur jag vill renovera vardagsrummet. Nu ska jag bara få med sambon i de tankarna med :D Vi har dock väldigt lik stil, så jag tror han kommer gilla det :p

Vi har 20 namn på listan :o varav kanske 10 är hyfsat starka kandidater. Är dock ganska säkra på ett mellannamn (som kommer från både min och sambons sida) men resten känns obestämt.

Har också fått för mig att namnet måste ha en bra rytm sett till antalet stavelser. Kotten ska få mitt efternamn, och i min familj har vi förnamn med antingen en eller tre stavelser. Självklart har alla dom bästa namnen på vår lista två stavelser, så då tycker jag det låter helt "ofärdigt" att säga namnet. Antar att vi kommer vänja oss med vad vi än väljer, men just nu är det en liten hangup.

Vi lär iaf ta med hela listan till bb och se vad som passar när han väl är ute :)

Vi har 20 namn på listan :o varav kanske 10 är hyfsat starka kandidater. Är dock ganska säkra på ett mellannamn (som kommer från både min och sambons sida) men resten känns obestämt.

Har också fått för mig att namnet måste ha en bra rytm sett till antalet stavelser. Kotten ska få mitt efternamn, och i min familj har vi förnamn med antingen en eller tre stavelser. Självklart har alla dom bästa namnen på vår lista två stavelser, så då tycker jag det låter helt "ofärdigt" att säga namnet. Antar att vi kommer vänja oss med vad vi än väljer, men just nu är det en liten hangup.

Vi lär iaf ta med hela listan till bb och se vad som passar när han väl är ute :)

Det där med stavelser är intressant. Jag har en kusin som heter John och vi får varje gång höra hur de satt i förskolan och körde klapp leken, vid just stavelser. Även hans mamma IA får två klapp, alla har minst 2 klapp. Utom han :p

Vad produktiva ni är! :o Här finns ingen ork kvar längre för nåt i princip, klappar mig själv på axeln för att jag ens har diskat och lagat mat :angel:

Angående namn är vi redan överens sen tidigare vad det blir, även om det skulle komma en pojk :p för då får han min pappas namn. Och blir det en flicka - som det verkar som så är det bara en fråga om namnet ska sluta på a eller e som är den stora frågan, bestämmer nog det först när hon är här :love: men annars är även mellannamn uttänka redan också, oavsett kön där med.. haha! Har för övrigt börjat fundera över dop redan :rofl:

Jag saknar att kunna röra mig fritt. Tänk att liksom bara kunna få ett infall att resa mig ur soffan för att gå och hämta något, bara sådär :eek: utan att behöva ta sats för att rulla ut med pust och stön och grimager av smärta. Annars kan jag drömma om olika goda ostar och vin :love:

Har verkligen gillat att vara gravid, att ha en synlig gravidkula och få uppleva barnets rörelser. Men nu känner jag mig färdig med det för den här gången :p

Vi har troligen färdigt namn (inkl andranamn) om det blir en flicka, lite svårare om det blir en pojke. Har lite förslag men inget vi är helt eniga om. Funderade en del i början men sedan har vi nästan pausat letandet helt. Det känns som att det kommer ge sig när barnet väl är ute.

Misstänker att sambon somnat när han nattat grabben, hoppas det leder till att han orkar tapetsera de sista våderna renoveringstapet ikväll så jag kan måla imorgon och på torsdag. Sannolikheten att det är så? Minimal och det irriterar mig.

Har ett laget kvar att måla på spjälsängen, jäkla massa att måla på byrån (som jag inte kan måla förrän barnrummet är målat för den ska stå där inne när jag målar och är annars bara i vägen) och lister och dörr att måla. Det enda jag behöver hjälp med är tapetseringen och vill bara få det ur vägen - nu.

Eller så är jag bara trög :angel::D

Vi vann otroligt mycket på ec/babypottning. Men vid 1 års ålder la vi av oss, men aldrig problem med röd rumpa, aldrig haft läckande blöjor, bytte max 15 bajsblöjor från 4mån till 18mån, inga problem med mage heller, så fort vi fick rätt ersättning.
Dock är jag inte modig nog för tygblöja. Men det känns ändå okej då vi gjorde av med mellan 2-3 blöjor/dygn. Istället fler 10 som endel behöver.

Vad är EC/babypotting? :)

Har ni något ni verkligen saknar nu under graviditeten?

Jag kom nyss fram till att något av det jag saknar absolut mest, det är att hela kroppen ska få plats under duschen! Nu blir man ju så jäkla kall om låren, eller så blir det inget vatten på magen, får magen vatten då är rumpan så stor så den är utanför...

Saknar att vara smärtfri en hel dag och kunna jobba utan problem. Och ädelost! Rider fortfarande och går promenader tack och lov.

Just det, vore trevligt att kunna resa sig upp utan att rulla över på sidan. Och sova en hel natt utan att behöva gå upp och kissa!

Vad är EC/babypotting? :)

Jag kopierar in texten på sidan om det.

"
Babypottning även kallad EC, elimination communication, innebär att svara på bebisens rutiner och signaler för nödighet och då erbjuda barnet en plats att göra ifrån sig i, till exempel i en toalett.

Babypottning kan introduceras redan under barnets första veckor, men det går även bra att börja senare. I början hålls barnet i “grodposition” över en potta/toalett/handfat. När barnet blir stadigare kan det med förälderns hjälp sitta på en potta eller på en sittring på toaletten.

Det är vanligt att små bebisar kissar på skötbordet mellan blöjbyte. Att då passa på att hålla barnet över toaletten innan en ny blöja sätts på är ett enkelt sätt komma igång med babypottning. Andra tillfällen att testa är efter sömn, mat och när barnet verkar oroligt. Att barnet har svårt att greppa bröstet vid amning är också ett vanligt tecken på nödighet.

Babypottning lägger ni på den nivå som passar familjen. En del väljer att bara erbjuda pottan mellan blöjbyten, andra bara vid bajs. Det går också att praktisera babypottning dygnet runt, så mycket ni har möjlighet till, för både kiss och bajs. De flesta har blöja på barnet som de tar av när de erbjuder barnet toaletten/pottan för att sedan sätta på blöjan igen. Den blöjfria tiden utökas sedan allt eftersom barnet blir mer och mer tillförlitligt torrt.

Babypottning praktiseras i stora delar av världen och var tidigare vanligt även i Sverige.

Framgångarna med babypottning kan gå i vågor och påverkas ofta av utvecklingssprång, sjukdomar och tandsprickning. När babypottning känns svårt får man som förälder lyssna in barnet och eventuellt byta rutiner för pottandet. Det är viktigt att bebisen får styra. Babypottning är för bebisens skull och på bebisens premisser. Tvång och stress får aldrig förekomma."

Det här med namn.
Hur gör ni?

Jag skulle vilja ha fler namn på vår lista så vi kan välja och vraka mer. Vi har egentligen bara två namn som vi båda enats om och då får det ena bli mellannamn. Lutar just nu åt Felicia Leonora.

Fick idag besked av en klasskompis sedan högskolan. Även hon gravid med bf nu i januari. De åkte in i fredags och sonen föddes men har på något sätt blivit av med 50% av blodmängden och överlevde bara 8h :cry:
:cry::cry::heart
Så fruktansvärt.. Dom går igenom bland det jobbigaste man någonsin kan utsättas för:heart

På samma tema, fast tvärtom vad jag längtar efter, så längtar jag efter att bara vara en person i min kropp igen :p
Jag trivs jättebra med att vara gravid, men som gravid går jag ju hela tiden och letar efter tecken från Kotten i magen. Skulle jag plötsligt känna mig "ensam" innebär det omedelbar noja. Jag längtar efter att kunna släppa iallafall den nojan och få njuta av att magen är stilla, istället för tvärtom...

(Inser dock att det sannolikt kommer ersättas av andra orosmoln, men det hör inte hit :angel:)

Åh, det längtar jag också efter! Min nojenivå är superhög... visst kommer det nya saker att oroa sig för med en bebis på utsidan, men dem har jag åtminstone hittills alltid varit mycket coolare med (givet en fullgången bebis).

Jag tänker/hoppas att då en bebis på utsidan blir mer konkret kan man tex resonera med sin partner. Nu känner jag bara ansvaret att jag måste reagera om något skulle vara galet mellan bm-besöken, vilket är ganska jobbigt...

Jamen precis - man kan se på bebisen, ta/känna på bebisen, och andra kan göra det också.

Känner igen mig så mycket! Fattar att nya nojor kommer men bara det att barnets pappa kommer kunna se och hålla bebisen och ta ansvar för att hon mår bra, lika mycket som mig. Att slippa vara den som konstant måste vara vaksam för rörelsemönster osv.

Annars saknar jag ffa ett glas gott rödvin (!) och att kunna röra mig, ta i, och springa som vanligt. Måste säga att jag har haft en lättsam graviditet med få komplikationer, känner mig inte ens särskilt stor faktiskt även om magen såklart är ivägen ibland. Väldigt tacksam för det!

Angående namn så spikade vi det redan i vecka 12 när vi fick reda på könet. Har noll alternativ så jag hoppas verkligen att det känns bra även när bebis är på utsidan :o

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 624
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 486
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar