Vinterföräldrar -17/18 del 2

Mannens barn är ju ganska stora, 9 och 11, och med dom går det att göra väldigt mycket och det är väldigt mysigt när dom är med i köket och hjälper till. Dom har dock extremt lite erfarenhet då båda deras föräldrar är pedanter och tycker att det blir för kladdigt med barn i köket. Kladdigt blir det ju, men det är svårt för dom att lära sig annars. Så bäst är det när bara jag och barnen får pyssla på, då har vi riktigt mysigt tillsammans och dom blir så stolta när dom kan bjuda på något dom gjort själva. :)

Kladd är inget man kan undvika, men som du säger utan kladd så lär man sig inte.
Vi har aldrig vart rädda för kladdet utan här har det kladdat friskt. Vilket oxå har gjort att hon lärde sig äta med sked och gaffel väldigt tidigt. Idag äter hon yoghurt på morgonen helt utan kladd, vilket är väldigt skönt. Jag ser fortfarande mammor där barnen blir matade vid 2 års ålder. Alla gör på olika sätt och allas barn är olika så jag dömmer ingen. Men jag är väldigt säker på att kladdandet har gjort att hon lärt sig.

Svärmor har flera gånger hintat om att "aldrig att mina barn skulle vart med som Havanna får vara, men gud vad hon har lärt sig fort pga det". Tror dock det är på både gott och ont, svärmor är inte helt förtjust i allt vi gör. Men sedan är både hon och hennes barn uppväxta i lägenhet i gbg. Medan jag är uppväxt mitt ute i ingenstans på Öland och jag var med i stallet från dag 1 och fick min första egna häst när jag var 4. Jag har alltid vart med och fått ta ansvar (lagom för min ålder) och jag tror på den typen av uppfostran. Barn behöver uppgifter och ansvar för att växa och lära sig.

Men sedan vet jag att många inte alls ser det som jag gör och det är helt ok för mig. Så länge jag får göra som jag gör så får andra göra som dom gör. Men hos mig är det mina regler, även när andras barn kommer hit.

Oj, nu hamnade jag väldigt långt ifrån ämnet känner jag :rofl: förlåt för det.

Kotten i magen har en lugn period igen, kände rörelser ett par gånger igår och även idag, men det är puffar snarare än att han tänjer och sträcker på sig.

Gillar inte att det är "svagare" rörelser men eftersom han levde rövare på nyårsdagen så gissar att han vänt sig igen och det är därför. Har, trots mina månader av nojande, inte riktigt fått klarhet i om det är "okej" bara man känner något varje dag eller inte... På så sätt så ser jag fram emot att ha bebis på utsidan!

Kotten i magen har en lugn period igen, kände rörelser ett par gånger igår och även idag, men det är puffar snarare än att han tänjer och sträcker på sig.

Gillar inte att det är "svagare" rörelser men eftersom han levde rövare på nyårsdagen så gissar att han vänt sig igen och det är därför. Har, trots mina månader av nojande, inte riktigt fått klarhet i om det är "okej" bara man känner något varje dag eller inte... På så sätt så ser jag fram emot att ha bebis på utsidan!

Förstår det. Svårt när det varierar mycket men man ändå inte ser ett mönster kan jag tänka mig. Jag ser väl egentligen inte heller något mönster men känner honom tydligt många gånger om dagen, spritt över hela dagen, så jag har det som måttstock. Har jag inte känt honom på någon timme så känner jag efter lite mer fokuserat och då får jag nästan alltid någon typ av rörelse. Det är inte så att du kan "kontakta" din bebis på något sätt? Min blir alltid aktiv om jag buffar på honom t.ex.

Förstår det. Svårt när det varierar mycket men man ändå inte ser ett mönster kan jag tänka mig. Jag ser väl egentligen inte heller något mönster men känner honom tydligt många gånger om dagen, spritt över hela dagen, så jag har det som måttstock. Har jag inte känt honom på någon timme så känner jag efter lite mer fokuserat och då får jag nästan alltid någon typ av rörelse. Det är inte så att du kan "kontakta" din bebis på något sätt? Min blir alltid aktiv om jag buffar på honom t.ex.
Njae, min har varit svår att "puffa igång" hela tiden, det funkar nästan aldrig. Att killa/dra med 1-2 fingrar över magen kan trigga lite, att dricka något kallt och bubbligt funkar ibland, och ibland att spela musik :p Så han är lite svår, min bebis! :heart

Nu ligger jag i soffan och har känt ett par tydliga knuffar, så jag är lugnare igen. Men fortsatt ganska säker på att han återgått till att leka rumpnisse :cautious::meh:

Njae, min har varit svår att "puffa igång" hela tiden, det funkar nästan aldrig. Att killa/dra med 1-2 fingrar över magen kan trigga lite, att dricka något kallt och bubbligt funkar ibland, och ibland att spela musik :p Så han är lite svår, min bebis! :heart

Nu ligger jag i soffan och har känt ett par tydliga knuffar, så jag är lugnare igen. Men fortsatt ganska säker på att han återgått till att leka rumpnisse :cautious::meh:

Jobbigt! Hoppas verkligen inte att han vänt sig igen. När ska ni kolla nästa gång?

Min bm sa även att nu i v35 börjar det bli trångt och därför känner man inte bebis på samma sätt som man gjort tidigare. Utan är lugnare och mer svepande rörelser.

I
Jobbigt! Hoppas verkligen inte att han vänt sig igen. När ska ni kolla nästa gång?
Inte förrän 12 januari, barnmorskan har semester så det blev en kort period mellan förra två tillfällena och lite längre till nästa. Då hinner han kanske vända sig igen å andra sidan, verkar ju finnas gott om plats... :cool::p

I

Inte förrän 12 januari, barnmorskan har semester så det blev en kort period mellan förra två tillfällena och lite längre till nästa. Då hinner han kanske vända sig igen å andra sidan, verkar ju finnas gott om plats... :cool::p

Vi håller tummarna för det!

Jag har dom senaste dagarna fått så sjuuukt svullna fingrar, ben och fötter. Det ser nästan äckligt ut, som små stumpar. Någon mer som har så? Finns det något att göra? Jag försöker att röra mig mycket, ha fötterna i högläge + stödstrumpor men jag vet inte om det hjälper direkt. :crazy:

Min bm sa även att nu i v35 börjar det bli trångt och därför känner man inte bebis på samma sätt som man gjort tidigare. Utan är lugnare och mer svepande rörelser.
Jo det är väl sant förstås fast jag är ju en bit längre än så (v 38) och även om jag visst kan skriva under på att rörelserna ändras lite mot innan så har jag ju senaste veckorna (oftast) känt en annan typ av rörelser också, dvs av en mer sträckande och tänjande karaktär som liksom syns utanpå magen, så därför reagerar jag ju lite när det blir mer diffust.

Men som sagt, han rör sig och på sätt och vis är det ju ett mönster han har också, de här "perioderna".

Precis kommit hem från BM. SF-måttet var 37 så nu sticker det även iväg från min egna kurva som redan ligger ovanför den översta kurvan på diagrammet. :o TUL och glukosbelastning inbokat, hade även UVI så nu blir det till att äta Furadantin. Har även dom senaste dagarna fått helt sjuuuuuuukt svullna ben, fötter och fingrar och igår ett tryck inåt, nedåt som inte var nådigt. Jag blev verkligen höggravid i en handvändning. O_o:angel:
Missade svara på det här igår, lite läskigt med ökande kurva! Är det graviditetsdiabetes de "misstänker" iom glukosbelastningen? När ska du göra den? Kan trösta dig med att jag upplevde den tråkig men inte speciellt jobbig iaf :)

Jag har inte svullnat alls så kan inte ge tips tyvärr.. (Väntar fortfarande på att min förlovningsring som är lite för stor ska börja passa, men det kommer nog inte hända :p ) Det låter besvärligt iaf!

Missade svara på det här igår, lite läskigt med ökande kurva! Är det graviditetsdiabetes de "misstänker" iom glukosbelastningen? När ska du göra den? Kan trösta dig med att jag upplevde den tråkig men inte speciellt jobbig iaf :)

Jag har inte svullnat alls så kan inte ge tips tyvärr.. (Väntar fortfarande på att min förlovningsring som är lite för stor ska börja passa, men det kommer nog inte hända :p ) Det låter besvärligt iaf!

Nej, för blodsockret har varit så bra varje gång jag tagit det, så glukosbelastningen görs mest för säkerhets skull. BM hade inte så mycket gissningar alls på varför magen sticker iväg så hemskt, mer än att hon också tror nu att han är äldre. Men även om han är två veckor äldre så är han fortfarande "för stor", såhär stor mage ska man typ inte ha under hela graviditeten. :o:p Jag hoppas ju att det ska betyda att han är färdigbakad och redo att komma ut snart, dom senaste dagarna har det definitivt börjat hända saker i kroppen men det behöver ju inte betyda särskilt mycket alls. Slutar säkert med att det kommer ut en 5 kg + bebis om 7 veckor :nailbiting:

Nej, för blodsockret har varit så bra varje gång jag tagit det, så glukosbelastningen görs mest för säkerhets skull. BM hade inte så mycket gissningar alls på varför magen sticker iväg så hemskt, mer än att hon också tror nu att han är äldre. Men även om han är två veckor äldre så är han fortfarande "för stor", såhär stor mage ska man typ inte ha under hela graviditeten. :o:p Jag hoppas ju att det ska betyda att han är färdigbakad och redo att komma ut snart, dom senaste dagarna har det definitivt börjat hända saker i kroppen men det behöver ju inte betyda särskilt mycket alls. Slutar säkert med att det kommer ut en 5 kg + bebis om 7 veckor :nailbiting:
Ah, men då hoppas vi TUL visar en normalstor bebis som bara sträcker mycket på sig i magen :D För sf-mått och bebisens mått behöver väl nödvändigtvis inte stämma överens? Låter ju onekligen som om du kommer få tidigare än bf, hoppas du slipper 5-kilosbebis ;)

Ah, men då hoppas vi TUL visar en normalstor bebis som bara sträcker mycket på sig i magen :D För sf-mått och bebisens mått behöver väl nödvändigtvis inte stämma överens? Låter ju onekligen som om du kommer få tidigare än bf, hoppas du slipper 5-kilosbebis ;)

Tack. :heart Nej, som jag förstår det så är både sf och det dom bedömer på TUL högst spekulativt, det verkar vara relativt ofta det spås att bli en stor bebis och blir en normal eller tvärtom. :)

Jag var också hos BM idag. Är i vecka 36+1 och SF-måttet var 33 cm. Jag följer medelkurvan rätt så väl men känner mig faktiskt inte så värst stor än. Vågen visade 1 kg mindre än sist jag vägdes (vecka 31 tror jag) så jag ligger fortfarande ca 10 kg plus sen innan jag blev gravid, och 6 kg plus sen inskrivningen i vecka 12 (gick upp mycket i början då jag var tvungen att äta stup i kvarten för att inte må illa). När BM skulle lyssna på hjärtljuden var de inte lika tydliga som vanligt, tyckte jag, men BM sa att bebis låg nära navelsträngen som också hördes i maskinen. Hon tyckte att ljuden lät bra och bebis har rört sig som vanligt under dagen, så jag antar att allt är OK. Bebis är inte helt fixerad än men kan inte vända sig enligt BM så det känns ju positivt!

Jag har dom senaste dagarna fått så sjuuukt svullna fingrar, ben och fötter. Det ser nästan äckligt ut, som små stumpar. Någon mer som har så? Finns det något att göra? Jag försöker att röra mig mycket, ha fötterna i högläge + stödstrumpor men jag vet inte om det hjälper direkt. :crazy:

Mina fingrar har nog blivit lite mer svullna, vaknade inatt och tyckte dom kändes stela.

Känner mig allmänt sjukt jäkla gravid just nu, som på en natt så känns det tungt och spänt men ska väl egentligen inte klaga då jag ändå har haft en rätt snäll graviditet så här långt.

Bebis är inte helt fixerad än men kan inte vända sig enligt BM så det känns ju positivt!

Av ren nyfikenhet, eftersom jag verkar ha en riktig akrobat i magen, men hur vet hon det? :)

Min Bm tyckte ju sist att bebis låg ganska fast nedåt men inte riktigt fixerad, men säger hela tiden bara "bebisar kan allt!" som svar på mina frågor om sätesbjudning och vändningar... Tänkte ifall din Bm baserar det på något särskilt :)

Fick hem skötväskan jag beställt på wish idag. Alltså det måste nog vara mitt absolut bästa köp på wish någonsin. Den känns som kvalité. Sedan att den röda färgen är mer knall-orange. Men det gör mig inte så mycket. Men bra förvaring, verkar kunna hålla saker både kallt och varmt, vattentät, används med fördel som ryggsäck och massor med spännande fack överallt.

Ibland överträffar wish mina förväntningar. Köper sällan grejer därifrån, men gjorde ett undantag då jag inte någon stans hittat en väska som passat mina/våra behov.

På kontroll idag vid BF + 2. Livmodertappen bakåt, 1.5 cm lång ca, inget öppen och bebis ruckbar/rörlig - känns som jag kommer få vänta till igångsättning 17/1 :cautious: Någon som haft liknande läge strax efter BF men där det kommit igång strax efter ändå?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 037
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 623
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 485
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar