Vinterföräldrar -17/18 del 2

På kontroll idag vid BF + 2. Livmodertappen bakåt, 1.5 cm lång ca, inget öppen och bebis ruckbar/rörlig - känns som jag kommer få vänta till igångsättning 17/1 :cautious: Någon som haft liknande läge strax efter BF men där det kommit igång strax efter ändå?
På mig har dom aldrig kollat om jag vart öppen eller hur tappen vart. Fören vattnet gick och jag var inne på FL.
Min bm har aldrig gjort en gyn undersökning på mig alls.

Av ren nyfikenhet, eftersom jag verkar ha en riktig akrobat i magen, men hur vet hon det? :)

Min Bm tyckte ju sist att bebis låg ganska fast nedåt men inte riktigt fixerad, men säger hela tiden bara "bebisar kan allt!" som svar på mina frågor om sätesbjudning och vändningar... Tänkte ifall din Bm baserar det på något särskilt :)

Hon svarade ”inte en chans!” när jag frågade om bebis kunde vända sig, men exakt vad hon baserade det på vet jag faktiskt inte :). Dock så sa hon också att huvudet låg ganska långt ner redan men var lite ruckbart fortfarande, så kanske bedömde hon att det sjunkigt så pass mycket att möjligheten för bebis att vända sig är väldigt liten? Bebis har även haft huvudet nedåt de tre senaste besöken, och jag tror faktiskt inte att hon vänt sig med huvudet uppåt däremellan heller.

Av ren nyfikenhet, eftersom jag verkar ha en riktig akrobat i magen, men hur vet hon det? :)

Min Bm tyckte ju sist att bebis låg ganska fast nedåt men inte riktigt fixerad, men säger hela tiden bara "bebisar kan allt!" som svar på mina frågor om sätesbjudning och vändningar... Tänkte ifall din Bm baserar det på något särskilt :)

Min BM har också sagt så, att min bebis högst sannolikt inte kommer vända sig. Han ligger med huvudet nedåt sedan 3 veckor tillbaks. Idag låg han också med huvudet nedåt men inte fixerad än utan fortfarande lite ruckbar.

På kontroll idag vid BF + 2. Livmodertappen bakåt, 1.5 cm lång ca, inget öppen och bebis ruckbar/rörlig - känns som jag kommer få vänta till igångsättning 17/1 :cautious: Någon som haft liknande läge strax efter BF men där det kommit igång strax efter ändå?
1.5 cm är väl inte så lång när det kommer till tappen? Jag har aldrig blivit undersökt innan förlossningarna startat så jag vet inte hur det sett ut. Däremot har ingen av dem varit fixerad utan det har skiftat mellan rörlig och ruckbar, båda är födda innan bf. De sjunker ju ner och fixerar sig med hjälp av värkarna.
Jag förstår att det är drygt att vänta, det var det för mig och då hade jag ju inte ens passerat bf. Men det går nog tyvärr inte att sia om när och hur det startar för dig

Fick hem skötväskan jag beställt på wish idag. Alltså det måste nog vara mitt absolut bästa köp på wish någonsin. Den känns som kvalité. Sedan att den röda färgen är mer knall-orange. Men det gör mig inte så mycket. Men bra förvaring, verkar kunna hålla saker både kallt och varmt, vattentät, används med fördel som ryggsäck och massor med spännande fack överallt.

Ibland överträffar wish mina förväntningar. Köper sällan grejer därifrån, men gjorde ett undantag då jag inte någon stans hittat en väska som passat mina/våra behov.

Vad har skötväskor för smarta funktioner som inte en bra ryggsäck har? Funderar på om jag ska köpa en nämligen. :) Eller använda en ryktväska. :laugh:

Idag var vi på kursen "Födandet". Det mesta hade jag läst mig till redan men bra med repetition. :up: Och att mannen fick lite info med. Han ska läsa två böcker om förlossning och rädsla också så han blir ännu mer insatt. Sedan har jag sagt att jag vill att han ska läsa på om tiden efteråt också, så att inte bara jag kan "allt". Iofs får vi ju en gemensam genomgång efter förlossningen också.

Vi fick också se bilder på rummen man föder i och väldigt hemtrevligt faktiskt, inte alls så sjukhusaktigt, vilket är skönt då jag ogillar att vara inlagd.

Hur tänker ni om dagis? Vid vilken ålder har ni planerat inskolning? Det börjar bli dags att skapa nån sorts plan så att chefen kan få veta...
Jag tycker att 18 månader känns som en bra ålder (egentligen skulle 24 mån kännas ännu bättre men det tål inte riktigt ekonomin), det är dessutom augusti så borde vara förhållandevis lätt att få plats då. Min man tycker att 14 månader är bättre, han tror att barnet behöver vara social med andra barn redan då, men det är jag väldigt frågande till. Tror dessutom att det är svårare att få den plats man vill ha på våren.

Hur tänker ni om dagis? Vid vilken ålder har ni planerat inskolning? Det börjar bli dags att skapa nån sorts plan så att chefen kan få veta...
Jag tycker att 18 månader känns som en bra ålder (egentligen skulle 24 mån kännas ännu bättre men det tål inte riktigt ekonomin), det är dessutom augusti så borde vara förhållandevis lätt att få plats då. Min man tycker att 14 månader är bättre, han tror att barnet behöver vara social med andra barn redan då, men det är jag väldigt frågande till. Tror dessutom att det är svårare att få den plats man vill ha på våren.

Mitt barn är eg ett vinterbarn och kommer börja när han är drygt 14 månader, i maj, på deltid. Han behöver andra barn

Vad har skötväskor för smarta funktioner som inte en bra ryggsäck har? Funderar på om jag ska köpa en nämligen. :) Eller använda en ryktväska. :laugh:

Just denna har bra förvaring för flaskor och dylikt. Mängder av fack i olika storlekar. Anpassad efter att lätt få tag i vad man behöver. Vi har en kånken när vi är iväg med storasyster. Men jag hade blivit galen när hon var mindre om allt hade legat på botten och man fått leta efter allt man behöver.

Dottern började när hon var 12 månader. För ekonomins skull.
Denna gång sitter vi i ett annat läge, jag kommer börja jobba tidigt och i höst går vi båda ned i tid så vi kan vara hemma längre denna gång.

@leoparden när jag var inne på förlossningen nu senast frågade sköterskan mig vilken sida barnet låg på för att sätta ctg. Båda svarade jag. Nej de brukar bara ligga på en sida så här i slutet (bf+12 var detta) sa hon lite klämkäckt. Sen kom bm in och skulle känna hur öppen jag var och när hon gjorde det utbrast hon chockat till sköterskan "han roterade! Jag kunde känna hans huvud rotera mot mina fingrar!" så jag förmodar att hon aldrig varit med om det innan. Min bebis var fixerad sen fyra veckor tillbaka så nog fasen kan de allt som @FeatherCloud sa :D

@Sofie_B jag fick tul båda graviditeterna. Första gången ingick det i programmet hos den mvc jag gick på då. Den visade att bebis skulle landa på ca 3700. Hon kom på bf+9 och vägde 3300 lite drygt... Andra gången kunde min bm inte sluta kommentera och oroa sig över att min mage var så liten (följde min kurva, mitt på medelvärdet hela tiden) så jag fick ett tul som visade en mindre bebis, ca 3300-3400. Han kom ut på bf+12 på 3800... :angel:

Idag var vi på kursen "Födandet". Det mesta hade jag läst mig till redan men bra med repetition. :up: Och att mannen fick lite info med. Han ska läsa två böcker om förlossning och rädsla också så han blir ännu mer insatt. Sedan har jag sagt att jag vill att han ska läsa på om tiden efteråt också, så att inte bara jag kan "allt". Iofs får vi ju en gemensam genomgång efter förlossningen också.

Vi fick också se bilder på rummen man föder i och väldigt hemtrevligt faktiskt, inte alls så sjukhusaktigt, vilket är skönt då jag ogillar att vara inlagd.
Jag tror att det är jättebra att läsa på innan, dock sa min sambo att väl på förlossningen glömde han allt :angel: Nu gick det ganska snabbt för oss då jag var helt öppen när vi kom in, så den där tiden fram tills dess när jag hade en massa strategier hur sambon skulle hjälpa mig och hur jag skulle hantera smärtan missade vi liksom :D Men det gick bra ändå och vi var båda nöjda med förlossningen.

Precis vid 18 månader går många barn igenom en ganska tuff fas med separationsångest så om ni kan påverka är det bättre att skola in på förskola lite tidigare eller lite senare.

Det stämmer att det är lättast att få plats i augusti, eftersom det frigörs platser när 6-åringarna flyttas upp till förskoleklass, men det ska också påpekas att kommunerna är skyldiga enligt lag att ordna en förskoleplats inom 4 månader så har ni bara ställt er i kö i tid så kommer ni få plats någonstans. Kolla med er kommun när ni tidigast kan ställa barnen i kö, så ni inte tappar tid. I min förra kommun började ködagarna räknas från barnets 6-månadersdag, där jag bor nu kan man ställa barnet i kö så fort det fått personnummer. Vilket jag tycker är lite stressande, att behöva tänka på förskola direkt man kommer hem från BB...

Vi har planerat förskolestart någon gång efter 2-årsdagen, de större barnen har börjat vid den åldern och vi tycker det har fungerat bra. Rent allmänt skjuter jag gärna på förskolestart så långt det går upp till 2,5, men det finns ju många saker som spelar in - t ex det @hvala nämner om separationsfasen vid 18 månader och det du själv har koll på gällande större chans att få den förskola man valt i augusti. Dessutom skulle jag hellre låta barnet börja tidigare men med kortare dagar än att börja senare och köra "för fullt" på en gång.

Förutsatt att allting går enligt plan tänker vi att lillskrutten ska börja på förskola när han är 2 år. Jag kommer fram till dess att jobba mestadels hemifrån, min man kommer att gå ner i tid och sen har vi en väldigt delaktig farmor så jag tror att vi ska få till det, men vi är öppna för att vi kanske ändrar oss eller att något händer som gör att vi avviker från planen, åt båda hållen. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 037
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 623
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 485
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar