Vinterföräldrar -17/18 del 2

@Sofie_B jag fick tul båda graviditeterna. Första gången ingick det i programmet hos den mvc jag gick på då. Den visade att bebis skulle landa på ca 3700. Hon kom på bf+9 och vägde 3300 lite drygt... Andra gången kunde min bm inte sluta kommentera och oroa sig över att min mage var så liten (följde min kurva, mitt på medelvärdet hela tiden) så jag fick ett tul som visade en mindre bebis, ca 3300-3400. Han kom ut på bf+12 på 3800... :angel:

Ja, verkar ju som att både SF och TUL inte är 100 % tillförlitligt, men det är jätteskönt att höra att det inte är så många det har skilt ~1 kg för, som det har gjort i många av dom skräckhistorier jag läst på familjeliv och liknande. :nailbiting:O_o

Hur tänker ni om dagis? Vid vilken ålder har ni planerat inskolning? Det börjar bli dags att skapa nån sorts plan så att chefen kan få veta...
Jag tycker att 18 månader känns som en bra ålder (egentligen skulle 24 mån kännas ännu bättre men det tål inte riktigt ekonomin), det är dessutom augusti så borde vara förhållandevis lätt att få plats då. Min man tycker att 14 månader är bättre, han tror att barnet behöver vara social med andra barn redan då, men det är jag väldigt frågande till. Tror dessutom att det är svårare att få den plats man vill ha på våren.

Sonen började förskolan några veckor efter han fyllt 1. Då gick han 8-12 några månader och sambon var hälften f-ledig och jobbade hälften hemifrån. Det var skönt med en sån mjukstart och jag hoppas vi kan få till något liknande igen. Tror det kommer bli runt 14 mån för vår tjej.

Blev så less på min man imorse. Jag har ju nojat över det här med mitt stora SF-mått sedan igår (har ju haft väldigt stort mått hela tiden men nu när det sticker ifrån även min egna kurva så blev jag orolig) och försökt att läsa på så mycket det bara går. Har någonstans landat i att OM dom inte kommer med någon rimlig förklaring till varför det är så stort på TUL (stor moderkaka, stor bebis, mycket fostervatten t.ex.) utan säger att allt ser normalt ut och måttet ändå fortsätter att öka framåt ska jag försöka tjata mig till att bli igångsatt i vecka 38+0. Eftersom vi ändå tror att bebis är två veckor äldre innebär det vecka 40+0.

När jag berättade det här för min man så hade han två saker att säga;

1. Att hans kompis fru också är kort och hon hade gigantisk mage i båda sina graviditeter, mycket större än jag, och bebisarna var inte stora. Hur stor hon var, det visste han inte. Inte heller hur mycket bebisarna vägde. Den kommentaren störde mig enormt, jag hjälps inte av hans "känsla" var att hon var större. Jag vill ha fakta!! :rage:

2. Att han inte tycker att igångsättning är en bra idé för att bebis behöver tiden på sig att växa till sig och skulle det vara så att det visar sig vara en gigantisk bebis vid förlossningen så kommer dom att göra ett kejsarsnitt. Spontant känner jag ju då att så länge han inte själv tänker sig att krysta ut bebisen om den är gigantisk så ska han bara vara tyst, och jag vill verkligen inte att det ska bli ett akut snitt så det skulle kännas jättetråkigt för mig om det slutade så.

Blir bara så irriterad när han tycker saker utan att ha läst på något, inser dock att det är väldigt mycket gravidhormoner som talar just nu. Blir väldigt så "min kropp, mitt val!". :devil::p:D

Förstår din känsla precis! @Sofie_B
Har han nu en avvikande åsikt kan han gott komma med fakta och inte bara tro, jag är (även som ogravid :p ) sjukt känslig för sånt beteende. Och oavsett borde han ha större förståelse för dina tankar och eventuell oro. Oavsett hur bra/dåligt det är rent fysiskt ska inte dina tankar och upplevelse underskattas heller...

Förstår din känsla precis! @Sofie_B
Har han nu en avvikande åsikt kan han gott komma med fakta och inte bara tro, jag är (även som ogravid :p ) sjukt känslig för sånt beteende. Och oavsett borde han ha större förståelse för dina tankar och eventuell oro. Oavsett hur bra/dåligt det är rent fysiskt ska inte dina tankar och upplevelse underskattas heller...

Tack! :heart Jag sa också det - läs på eller var tyst. Klart att jag inser att sannolikheten att bebisen är gigantisk är ganska liten, och att det i de allra flesta fall inte är så, och att vården generellt sätt har koll. Men nu vill jag verkligen, verkligen föda vaginalt och det blir kanske (troligtvis) bara en förlossning och ett barn för mig, så om, utifall att, mot förmodan bebis skulle vara enorm och det skulle sluta med en snitt så skulle det kännas oerhört sorgligt för min del och precis som du är inne på så är det ju tråkigt om den känslan ska underskattas bara för att det högst sannolikt inte blir så.

Åkte in för ctg i förmiddags. Jobbigt när halva hjärnan inte alls är orolig och den andra halvan vägrar sova för att det är så stilla... Mätningen visade dock en jättefin kurva med varierande hjärtslag och när jag låg där kom även sparkarna igång så att tom. sambon såg det utanpå magen. Bm kände också efter att huvudet låg nedåt...

Så nu är jag såklart lättad men också sur över att jag 1) måste vara världshistoriens oroligaste person som slösar med landstingets resurser, 2) uppenbarligen inte känner min bebis alls, och 3) känner mig som han i sagan som ropar "varg" stup i kvarten. O_o:cool:

/Mvh orimliga gravidkänslor

Åkte in för ctg i förmiddags. Jobbigt när halva hjärnan inte alls är orolig och den andra halvan vägrar sova för att det är så stilla... Mätningen visade dock en jättefin kurva med varierande hjärtslag och när jag låg där kom även sparkarna igång så att tom. sambon såg det utanpå magen. Bm kände också efter att huvudet låg nedåt...

Så nu är jag såklart lättad men också sur över att jag 1) måste vara världshistoriens oroligaste person som slösar med landstingets resurser, 2) uppenbarligen inte känner min bebis alls, och 3) känner mig som han i sagan som ropar "varg" stup i kvarten. O_o:cool:

Helt ok att känna så men jättebra att du åkte in när du var orolig!

Helt ok att känna så men jättebra att du åkte in när du var orolig!
Tack!
De betonar ju just det jättenoga också inne på kvinnohälsan, att det verkligen är jättebra att jag ringer och kollar upp, och att jag ska göra det om jag blir orolig igen, men det hjälper inte att jag känner mig så himla onödig... Inbillar mig att jag måste vara den gravida som åkt in på flest "falska alarm" någonsin :crazy::angel:

Tack!
De betonar ju just det jättenoga också inne på kvinnohälsan, att det verkligen är jättebra att jag ringer och kollar upp, och att jag ska göra det om jag blir orolig igen, men det hjälper inte att jag känner mig så himla onödig... Inbillar mig att jag måste vara den gravida som åkt in på flest "falska alarm" någonsin :crazy::angel:

Det tror jag verkligen inte att du är.. men även om du är det så får det vara så. :)

Barnmorskan ringde nyss, jag hade på känn att det skulle vara något med urinodlingen de skickade nyss. Tydligen GBS bakterier eller vad det heter, visste det sedan innan men nu hade de ökat.
Så nu är jag insatt på antibiotika. Blä! Mina slemhinnor har aldrig klarat antibiotika utan att få svamp :cry:

Precis vid 18 månader går många barn igenom en ganska tuff fas med separationsångest så om ni kan påverka är det bättre att skola in på förskola lite tidigare eller lite senare.

Det stämmer att det är lättast att få plats i augusti, eftersom det frigörs platser när 6-åringarna flyttas upp till förskoleklass, men det ska också påpekas att kommunerna är skyldiga enligt lag att ordna en förskoleplats inom 4 månader så har ni bara ställt er i kö i tid så kommer ni få plats någonstans. Kolla med er kommun när ni tidigast kan ställa barnen i kö, så ni inte tappar tid. I min förra kommun började ködagarna räknas från barnets 6-månadersdag, där jag bor nu kan man ställa barnet i kö så fort det fått personnummer. Vilket jag tycker är lite stressande, att behöva tänka på förskola direkt man kommer hem från BB...

Hur länge tänker man sig att den fasen varar då?

1.5 cm är väl inte så lång när det kommer till tappen? Jag har aldrig blivit undersökt innan förlossningarna startat så jag vet inte hur det sett ut. Däremot har ingen av dem varit fixerad utan det har skiftat mellan rörlig och ruckbar, båda är födda innan bf. De sjunker ju ner och fixerar sig med hjälp av värkarna.
Jag förstår att det är drygt att vänta, det var det för mig och då hade jag ju inte ens passerat bf. Men det går nog tyvärr inte att sia om när och hur det startar för dig

Jo, det är sant - lite har ju hänt iaf :-)

Hur länge tänker man sig att den fasen varar då?
Ca en månad. Om du har appen The Wonder Weeks så är det det sista utvecklingssprånget, nr 10 Systems :) Man kan ju så klart inte planera sitt liv kring utvecklingssprång som man inte vet exakt när de kommer infalla, men om möjligheten att anpassa fanns så skulle jag undvika inskolning mellan 17-19 mån ålder.

Tack!
Vänta bara tills jag kommit lite längre fram i graviditeten :angel:.

Tack!
Äsch då ;)

Hur tänker ni om dagis? Vid vilken ålder har ni planerat inskolning? Det börjar bli dags att skapa nån sorts plan så att chefen kan få veta...
Jag tycker att 18 månader känns som en bra ålder (egentligen skulle 24 mån kännas ännu bättre men det tål inte riktigt ekonomin), det är dessutom augusti så borde vara förhållandevis lätt att få plats då. Min man tycker att 14 månader är bättre, han tror att barnet behöver vara social med andra barn redan då, men det är jag väldigt frågande till. Tror dessutom att det är svårare att få den plats man vill ha på våren.

Jag är helt övertygad om att föräldrarna är väldigt mycket viktigare än andra barn vid 14 månader. Alla har olika förutsättningar, men det är svårt att argumentera för att ett barn ska börja på förskola vid 14 mån för barnets skull. Det behov ett så litet barn har av andra barn kan fyllas genom t.ex. öppen förskola.

Som tidigare sagt är 12- ca 16/17 månader ofta en bättre tid att inskola än från ca 16/17 månader till ca 19/20 månader. Närmare två år brukar det ofta gå betydligt enklare igen. Men alla barn är olika och finns säkert många som skolat in utan problem vid 18 månader.

Något annat att tänka på är att alla barn inte går vid 14 månader. I en förskolemiljö ser jag det som en klar nackdel för barnet om det inte kan gå.

Du är inte den enda som inte känner din bebis iaf. Här finns inget mönster alls, annat än att hon möjligen rör sig mer när mannen och jag ligger och kramas på kvällen. Men skulle jag inte känna henne alls på en dag skulle jag självklart åka in. Man får vara nojig och sjukvården uppmuntrar ju t o m till det. :)

Ca en månad. Om du har appen The Wonder Weeks så är det det sista utvecklingssprånget, nr 10 Systems :) Man kan ju så klart inte planera sitt liv kring utvecklingssprång som man inte vet exakt när de kommer infalla, men om möjligheten att anpassa fanns så skulle jag undvika inskolning mellan 17-19 mån ålder.

Vad är det för app? Är den bra att ha när barnet är fött?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 037
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 623
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 485
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Höjda elpriser
  • Valet i USA